Komunikaty PR

Czy panuje moda na sztukę, czy w sztuce panują mody?

2020-03-19  |  13:03
Biuro prasowe

Sztuka w krajach rozwiniętych ceniona jest od wieków. Również w Polsce, szczególnie w ostatnich latach, zaobserwować można coraz częstszą jej obecność w przestrzeniach prywatnych i publicznych. Rośnie bowiem świadomość roli, jaką odgrywa w społeczeństwie. Pomimo zmieniających się trendów – sztuka jest zawsze w modzie. Powstaje pytanie, czy w sztuce, tak jak w innych dziedzinach, panują trendy? Warto się w nie wpasować, a może należy sięgać po dzieła, które będą zawsze modne?

Inwestowanie w dzieła sztuki zyskuje w Polsce coraz większą popularność, co potwierdzają dane. Według raportu ArtInfo.pl rok 2019 był rekordowy zarówno pod względem ilości przeprowadzonych aukcji, jak i obrotów na rynku sztuki. W Polsce odbyło się bowiem 337 aukcji, a galerie sztuki i domy aukcyjne zanotowały obroty o wysokości ponad 294,9 mln złotych. W porównaniu z rokiem poprzednim, obroty wzrosły o 42,2 mln, odbyło się też 35 aukcji więcej. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że rok 2018 również był pod tym względem rekordowy – świadczy to o tym, że rynek nie przestaje się rozwijać.[1]

Największą popularnością cieszy się sztuka współczesna, szczególnie zaś zyskują dzieła młodego pokolenia. Raport ArtInfo.pl pokazuje, że na 337 aukcji aż 106 dotyczyło młodej sztuki. Zawsze bowiem najbardziej popularna będzie sztuka „naszych czasów”. Wynika to z faktu, iż dotyczy znanej nam rzeczywistości, odzwierciedla aktualne problemy, emocje. Dzieła powinniśmy bowiem dobierać przede wszystkim do siebie, a sztuka współczesna zawsze będzie z nami najbardziej spójna. Skończył się trend na sentymentalizm i dzieła Kossaka, który wynikał z nostalgii za utraconym stylem życia.

- Jak wybrać pracę, która będzie wiecznie modna? Ponadczasowe są przede wszystkim dzieła, które są po prostu dobre. A dobre dzieło to takie, którego autor ma autentyczny unikalny język twórczy, który przez całą karierę poszukuje nowych inspiracji i rozwiązań, porusza problemy. Wtedy nie ma dużego znaczenia fakt, czy jest to klasyczne malarstwo czy sztuka zaangażowana. – mówi Agnieszka Gniotek, właścicielka Galerii Xanadu. Dodaje: Dzieła wybitne zawsze będą w cenie.

Na to, że moda na sztukę będzie się utrzymywać, wpływają różne czynniki. Pierwszym z nich jest fakt, iż sztuka to doskonała inwestycja. Wiele osób, które nie chcą inwestować w niepewne rynki, decyduje się właśnie na zakup dzieła sztuki. Mądrze podjęta decyzja inwestycyjna to gwarancja dobrze ulokowanych środków, a także szansa na realny zysk. Ponadto każdy może zdecydować się na inwestycję dopasowaną do posiadanych środków – niekoniecznie trzeba inwestować od razu w dzieła warte miliony.

Sztuka daje również niepowtarzalne możliwości kreowania atmosfery oraz wizerunku miejsca. Niezależnie od tego, czy chodzi o biuro, prywatny dom, hotel, czy przestrzeń publiczną. W miejscach o podobnym przeznaczeniu sztuka jest zawsze inna, dzięki czemu sprawia ona, że dane wnętrze się wyróżnia, jest unikalne i niepowtarzalne. To różni ją od designu, który, nawet jeśli wydaje się oryginalny, jest powtarzalny.

- Warto zaznaczyć, że sztuka nie podlega tak częstym zmianom, jak np. świat mody, czy trendów wnętrzarskich. Jeśli zakupiony obraz po 2/3 latach wciąż wywołuje w nas reakcję, świadczy to o tym, że dokonaliśmy dobrego wyboru. Dobra sztuka zachowuje się jak drugi człowiek - zawsze nawiązuje z nami relację, nie jest obojętna, gdy wchodzimy do pomieszczenia – podsumowuje Agnieszka Gniotek.

Według badania Wizualne Niewidzialne muzea odwiedza zaledwie 1% Polaków.[2] Pomimo nienapawających optymizmem danych, z pewnością można stwierdzić, iż zainteresowanie sztuką sukcesywnie rośnie. Coraz więcej osób zaprasza sztukę do swoich domów, biur, a nawet mediów społecznościowych. Dzięki temu staje się ona dostępna dla każdego człowieka. Sztuka obecna jest bowiem nie tylko w muzeach, ale jest wręcz nierozerwalną częścią naszej rzeczywistości. Dlatego ryzyka, że pewnego dnia stanie się „passe”, nie ma.


[1] https://artinfo.pl/artinformacje/artinfo-oglasza-wyniki-rynku-sztuki-za-2019-rok

[2] https://wydawnictwo.asp.waw.pl/2019/01/24/dorota-folga-januszewska-joanna-kiliszek-pawel-nowak-wizualne-niewidzialne-sztuki-wizualne-w-polsce-stan-rola-i-znaczenie/

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Sztuka Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania Biuro prasowe
2024-12-23 | 15:54

Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania

Anna Libera, AWA WSCHO z cyklu Strasznie nam się tu podoba! Muzeum Warszawy. fot. M. Matyjaszewski, A. Sulej   Muzeum Warszawy, Rynek Starego Miasta 42,
Sztuka Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni
2024-12-17 | 10:45

Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni

W najbliższą sobotę 21 grudnia w zabytkowej Elektrowni Karola Scheiblera w otoczeniu choinek oraz klimatycznych lampek odbędzie się koncert kolęd i pastorałek w wykonaniu Chóru
Sztuka NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA
2024-12-10 | 12:00

NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA

NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA    Grobowce w formie kaplicy w stylu neomauretańskim z wielobarwnej cegły, małej neoklasycystycznej

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Maciej Dowbor: Domówki i rolki przyniosły nam dużo większą popularność niż telewizja. Ludzie nas odbierają jak dobrych znajomych

Prezenter przyznaje, że domówki online i publikowane w mediach społecznościowych rolki pozwoliły im zbudować mocną pozycję w cyfrowym świecie. Dzięki nim zyskali dużo większą popularność niż z racji udziału w różnych projektach telewizyjnych czy serialowych. Maciej Dowbor odczuwa dużą satysfakcję z tego, że ich działalność internetowa przyciąga miliony odbiorców, zainteresowanie proponowanymi przez nich treściami nie słabnie, a widzowie, z którymi się spotykają na ulicy, traktują ich jak dobrych znajomych.

Konsument

Rynek gier mobilnych w Polsce może być wart prawie 0,5 mld dol. do 2030 roku. Za tym idzie rozwój smartfonów dla graczy

W 2030 roku liczba użytkowników gier mobilnych w Polsce może przekroczyć 7,1 mln, a przychody z rynku będą bliskie 470 mln dol. – wynika z danych Statista. Wraz ze wzrostem liczby graczy rozwija się także rynek urządzeń do gamingu mobilnego. Zdaniem przedstawicieli ZTE Polska, producentów smartfonów nubia, których dwa nowe modele miały właśnie swoją premierę w Polsce, ten segment krajowego rynku wciąż jest słabo zagospodarowany, a do tej pory dominowały na nim głównie urządzenia zaawansowane i drogie. Dużą rolę w udoskonalaniu sprzętu dla graczy odgrywa sztuczna inteligencja.

Dom i ogród

Sandra Kubicka: Najpierw kupiłam małą domową szklarnię na zioła. A teraz zamówiłam duży model do ogrodu i będę tam mieć pomidory, ogórki i truskawki

Modelka czerpie dużą radość z własnoręcznie wyhodowanych ziół i warzyw. Swoją przygodę z ogrodnictwem zaczęła od małej domowej szklarni kupionej w sklepie internetowym, a już niedługo będzie miała szklarnię z prawdziwego zdarzenia. Sandra Kubicka nie ukrywa, że teraz z dużą niecierpliwością czeka na to, jaki plon wydadzą sadzonki pomidorów. Na razie rosną jak na drożdżach.