Czy Polacy lubią robić personalizowane prezenty?
W ostatnich latach zainteresowanie personalizowanymi prezentami znacznie wzrosło – coraz częściej decydujemy się na upominki, które będą w pełni dopasowane do obdarowywanej osoby. Jak pokazują badania przeprowadzone pod koniec 2019 roku, aż 95% badanych Polaków[1] uważa, że personalizowany podarunek to dobry sposób na sprawienie komuś przyjemności.
Wybór odpowiedniego prezentu dla naszych najbliższych często okazuje się nie lada wyzwaniem. W końcu chcemy, aby podarunek był wyjątkowy i podkreślał więź z obdarowywanym. Ponad połowa Polaków otrzymała lub sprezentowała personalizowany prezent, nic więc dziwnego, że tego typu podarunki z roku na rok stają się coraz popularniejsze. Na jakie prezenty stawiamy najczęściej i dlaczego?
Najważniejsza jest oryginalność
Jak się okazuje, wybierając odpowiedni podarunek, najczęściej zwracamy uwagę na jego oryginalność (tę odpowiedź wskazało 45% respondentów) oraz jakość wykonania (38% odpowiedzi). Co ciekawe, jakość podarunku jest szczególnie istotna dla osób w przedziale wiekowym 18-25 lat oraz dla osób bezdzietnych (aż 50% osób z tej grupy wskazało jakość podarunku jako główne kryterium wyboru). Dopiero na trzecim miejscu znalazły się upodobania osoby obdarowywanej. Kolejne ważne dla nas cechy to użyteczność prezentu (37% odpowiedzi), wygląd podarunku (26% odpowiedzi), a co czwarta osoba zwraca uwagę na cenę.
Kolejnym zdumiewającym aspektem jest fakt, że najchętniej obdarowujemy bliskich kubkiem, koszulką czy fotoksiążką, natomiast za najatrakcyjniejszy personalizowany upominek uważamy… biżuterię.
Jak pokazują wyniki badania, aż 39% respondentów uważa, że personalizowana biżuteria to najlepszy pomysł na podarunek dla najbliższych. Co ciekawe, jedynie 21% osób zadeklarowało się, że kiedykolwiek podarowało ją drugiej osobie. Zdecydowanie częściej decydujemy się na sprezentowanie kubka – potwierdziło to aż 51% respondentów – mówi Piotr Szymański, Senior Category Manager w Empik Foto.
Prezenty od osób… obeznanych technologicznie
Jak się okazuje, wiek mocno determinuje otrzymywanie oraz wykonywanie prezentów personalizowanych. Najczęściej otrzymują je osoby z młodszej grupy wiekowej 18-29 lat (72%), rzadziej natomiast osoby ze średniej 40-55 lat (44%). Kto natomiast najczęściej obdarowuje innych personalizowanymi upominkami?
Częściej prezenty personalizowane dają kobiety, osoby młode i osoby, które posiadają dzieci. Nie bez znaczenia jest tutaj wiek – zdecydowana większość upominków personalizowanych dostępna jest w sklepach internetowych, w ten sposób podarunki zamawia aż 64% Polaków. Zaprojektowanie takiego prezentu jest często niezwykle prostym procesem, jednak nadal dla wielu starszych osób, zbyt trudnym – komentuje Piotr Szymański, Senior Category Manager w Empik Foto.
Gdzie jeszcze szukamy personalizowanych podarunków? 16% osób wyszukuje projektantów lub osoby prywatne, które zajmują się rękodziełem, natomiast 19% deklaruje samodzielne ich wykonywanie.
Regularny wzrost popularności
Rynek personalizowanych prezentów powiększa się praktycznie każdego dnia – kiedyś królowały kubki czy koszulki. Teraz możemy spersonalizować niemal każdy przedmiot – breloki, ramki na zdjęcia, elementy garderoby, etui, magnesy itp. Lista dostępnych produktów się nie kończy, a nasze preferencje dotyczą nie tylko ich samych, ale również sposobów personalizacji. Jak pokazują badania, o wiele chętniej otrzymujemy prezenty z personalizowanym napisem (51% respondentów) niż grafiką (36%). Czy popularność tych upominków będzie rosła?
Z pewnością – młodzi ludzie coraz częściej stawiają na oryginalność, a ich podarunki mają wyróżniać się spośród innych. Sprzedaż personalizowanych prezentów, rok do roku, zwiększa się o ok. 30%. Stawiamy na tego typu podarunki, gdyż podkreślają nasz wkład w przygotowanie upominku – nie są przypadkowe, a wykonane z myślą o osobie, której dajemy prezent – podsumowuje Piotr Szymański, Senior Category Manager w Empik Foto.
[1] Badanie przeprowadzone w listopadzie 2019 r. dla Empik Foto

Akcje promocyjne oraz nagrody, które zdobywają klienta i napędzają sprzedaż. Jak zdobyć serca konsumentów? Najnowszy raport!

Od polowania na promocje, po zakupy w łazience: zaskakujące zwyczaje zakupowe Polaków w badaniu Dni Wiosennych Okazji Amazon.pl

iPhone 16 – wszystko, co warto wiedzieć o nowej serii
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Moda

Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość
Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.
Konsument
Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.
Żywienie
Wiktor Dyduła: Praca w charakterze kelnera jest bardzo ciężka fizycznie i psychicznie. Dlatego trzeba dawać napiwki, bo nawet 5 zł może zrobić komuś dzień

Zanim usłyszała o nim cała Polska, Wiktor Dyduła zarabiał między innymi jako animator zabaw dla dzieci, kelner i uliczny grajek. Każde zajęcie miało swoje plusy i minusy, ale jego najbardziej cieszyło to, że dzięki nim może poznawać ciekawych ludzi. Wokalista podkreśla, że ma duży szacunek do pieniądza i prawie zawsze daje też napiwki, bo wie, że to najlepsza forma docenienia pracy tych, którzy nas obsługują w kawiarni czy restauracji.