Czy Polacy wybierają ekologiczne kosmetyki?
Szampony, żele pod prysznic czy kremy do twarzy to tylko część produktów, które zazwyczaj wypełniają nasze łazienkowe szafki. Wielu producentów oferuje ekologiczne produkty kosmetyczne wysokiej jakości, które oprócz swoich właściwości są neutralne dla środowiska. Jak możemy dowiedzieć się z badania „Klimat tworzą ludzie – zachowania ekologiczne Polaków”[1], przygotowanego w ramach kampanii informacyjno-edukacyjnej Ministerstwa Klimatu i Środowiska „Nasz Klimat”, blisko 40 proc. naszego społeczeństwa nie zwraca uwagi na to, czy wybierane kosmetyki są ekologiczne. Zatem jakie czynniki przeważają nad zakupem konkretnego produktu?
Stosunek Polaków do ekologicznych kosmetyków
W związku z coraz szerszą edukacją w zakresie dbania o środowisko jesteśmy w stanie dostrzec zachodzące na świecie zmiany, które dotyczą również przemysłu kosmetycznego. Z roku na rok, na drogeryjnych półkach przybywa ekologicznych kosmetyków oraz produktów higienicznych, które wspierają prośrodowiskowy styl życia. Najczęściej możemy spotkać się z ekoopakowaniami, wykonanymi z materiałów z recyklingu, które po zużyciu produktu będą mogły zostać ponownie wykorzystane. Jednak to nie zawsze jedyna zaleta ekologicznych kosmetyków. W większości charakteryzują je naturalne formuły, które zostały pozbawione konserwantów, parabenów, a także sztucznych substancji konserwujących i zapachowych.
Według badania „Klimat tworzą ludzie – zachowania ekologiczne Polaków” co czwarty badany sięga po proekologiczne kosmetyki ze względu na to, że są przyjazne dla środowiska. 33 proc. respondentów deklaruje korzystanie z ekologicznych kosmetyków, jednak z innych ważnych dla nich względów, aniżeli sama prośrodowiskowa postawa.
Sytuacja wygląda korzystniej w przypadku rodziców wychowujących dzieci w przedziale wiekowym 0-14 lat. W tym przypadku grupa ankietowanych, która przy wyborze produktów kosmetycznych stawia na ekologię, to 35 proc. Ważnym kryterium dla tej grupy respondentów jest natomiast hipoalergiczność produktów (48 proc. zwraca na to szczególną uwagę) oraz prosty skład (42 proc.). Zróżnicowanie wyników można zauważyć także w przypadku podziału badanych ze względu na płeć. Kobiety są bardziej wrażliwe na ekologię przy wyborze kosmetyków niż mężczyźni. Jedynie 20 proc. mężczyzn sięga po te przyjazne dla środowiska, w przypadku kobiet są to aż 32 proc.
Dlaczego ekologiczne i naturalne kosmetyki są droższe?
Zdarza się, że producenci wykorzystują nasze ekologiczne nawyki i traktują je jako trend marketingowy, aby zwiększać swoje dochody ze sprzedaży. Natomiast na rynku istnieje także wiele kosmetyków, które pomimo niskiej ceny są przyjazne dla środowiska. Dlatego tak ważne jest czytanie etykiet produktów, z których powinniśmy się dowiedzieć, jaką filozofią kieruje się dana marka. Na cenę kosmetyków ekologicznych wpływ ma naturalny skład pochodzenia roślinnego, który jest bardziej kosztowny przy produkcji. Wtedy surowce, z których dany kosmetyk jest wykonany, są pozyskiwane z kontrolowanych upraw i charakteryzują się najwyższą jakością, co często potwierdzane jest przez producentów stosownym certyfikatem, np. EcoCert.
Jak wynika z badania „Klimat tworzą ludzie – zachowania ekologiczne Polaków”, aspekt ekonomiczny jest mniej ważny dla mieszkańców miast powyżej 500 tys. – ich sytuacja materialna bywa lepsza, mają też większy dostęp do wiedzy na temat ekologii i łatwiej im uwzględniać kwestie ekologiczne w swoich codziennych wyborach. 27 proc. respondentów zamieszkałych na obszarach wiejskich i 42 proc. respondentów z dużych miast wybiera ekologiczne kosmetyki ze względu na reprezentowane przez siebie postawy proekologiczne.
Jak możemy zauważyć w raporcie, wybór ekologicznych produktów kosmetycznych jest jednym z najmniej popularnych ekonawyków wśród badanej grupy Polaków. Natomiast jest to czynnik równie istotny, jak oszczędność energii czy wody, dlatego wciąż powinniśmy edukować się w temacie dbania o nasz wspólny klimat.
Pełen raport i więcej szczegółowych danych dostępnych jest pod linkiem: Ekologiczne zachowania Polaków Raport Klimat tworzą ludzie - Edukacja Ekologiczna - Portal Gov.pl (www.gov.pl).
[1] Badanie ilościowe realizowane techniką CAWI na reprezentatywnej grupie Polaków i w grupie rodziców dzieci w wieku 0-14 lat. Badanie jest zrealizowane przez firmę badawczo-rozwojową Zymetria w marcu 2022.
Rodzicielskie ABC: Jak wybrać najlepsze kosmetyki dla swojego dziecka?
Na randkę, spotkanie biznesowe i dzień dla siebie - perfumy Gisada na wyjątkowe
Daj skórze pić! Extremalnie owocowa pielęgnacja z arbuzem w roli głównej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Nie żyje Bogumiła Wander
Bogumiła Wander: Bardzo tęsknię za telewizją, oglądam bez przerwy. Żałuję, że tak wcześnie odeszłam z pracy
Media
Agnieszka Hyży i Maciej Rock: W tym roku nie wyjeżdżamy na wakacje, od świtu do nocy ciężko pracujemy. Chcemy, żeby poranki „Halo tu Polsat” były najlepsze na rynku
Już tylko chwile dzielą nas od startu nowego porannego formatu „Halo tu Polsat”. Przygotowania idą pełną parą, a prowadzący program wakacje spędzają w studiu. Agnieszka Hyży i Maciej Rock w tym roku nie mogą sobie pozwolić na dłuższy urlop, bo muszą być do dyspozycji producentów, tym bardziej że jednocześnie trwają nagrania do kolejnej edycji „Twoja Twarz Brzmi Znajomo”, gdzie również będą gospodarzami.
Media
Tomasz Jacyków: Bardzo modny tego lata jest nurt bieliźniany. Hitem są spodenki udające męskie bokserki
Zdaniem Tomasza Jacykowa w letnich stylizacjach możemy sobie pozwolić na więcej, ale trzeba pamiętać, że szorty, koszulki bez ramiączek, mocno wycięte topy i zwiewne spódniczki zamiast podkreślać atuty sylwetki, mogą tylko uwypuklić jej mankamenty i niedoskonałości. W konsekwencji źle dobrane wakacyjne zestawienia zamiast zachwycać, budzą niesmak. Poza tym coś, co idealnie pasuje na plażę, niekoniecznie musi dobrze wyglądać na ulicy. Stylista z uwagą śledzi bieżące trendy i jak przyznaje, bardzo podoba mu się chociażby eksponowanie bielizny i czynienie jej ważnym elementem codziennych stylizacji.
Prawo
Ostatni moment na przyjęcie standardów ochrony małoletnich w placówkach pracujących z dziećmi. Przepisy mają pomóc walczyć ze zjawiskiem przemocy wobec najmłodszych
15 sierpnia mija termin wprowadzenia standardów ochrony małoletnich (SOM) we wszystkich instytucjach pracujących z dziećmi. Poza oczywistymi placówkami, takimi jak szkoły, przedszkola czy kluby sportowe, obowiązek ten dotyczy także np. hoteli czy szpitali. Wdrożenie przez te instytucje odpowiednich procedur zapobiegawczych i interwencyjnych ma doprowadzić docelowo do zmniejszenia skali przemocy i nadużyć wobec najmłodszych. – Standardy ochrony małoletnich przez to, że są obowiązkowe i dotyczą tak wielu organizacji i instytucji, będą prawdziwą zmianą społeczną, o ile świadomie podejdziemy do ich przygotowania i wdrażania – podkreśla Agata Sotomska z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.