Komunikaty PR

Dla dzieci kupujemy kosmetyki ekologiczne, dla siebie nie – skąd ten paradoks?

2022-07-22  |  10:00
Biuro prasowe

Gdy na świecie pojawia się dziecko, rodzice pragną dać mu to, co najlepsze. Wśród produktów w wyprawce muszą znaleźć się też kosmetyki pielęgnacyjne. Jakimi kryteriami kierują się rodzice? Można się tego dowiedzieć z „Raportu Klimat tworzą ludzie
– zachowania ekologiczne Polaków”[1], który został przygotowany w ramach kampanii informacyjno-edukacyjnej „Nasz Klimat”, realizowanej przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska.

Raport dotyka ciekawych obszarów, nie tylko życia codziennego i nawyków stosowanych we własnych domach, ale też kwestii podróży (tych dalekich turystycznych i tych bliskich, np. do pracy) oraz tematyki rodzicielstwa. W badaniu zapytano Polaków o ich ekopostawy, a także decyzje podejmowane przy zakupie produktów dla dzieci. Warto przyjrzeć się szczegółom i sprawdzić, czym tak naprawdę kierujemy się przy wyborach, których dokonujemy codziennie, czasem nawet wydawać by się mogło – automatycznie.

Jak kupują rodzice?

Raport wskazuje, że blisko połowa ankietowanych rodziców (48 proc.) przy zakupie kosmetyków kieruje się bezpieczeństwem skóry maluszka. Dlatego preferują kosmetyki hipoalergiczne. Niewiele mniej, bo 42 proc. rodziców dzieci w wieku 0-14 lat, dokonuje wyboru na podstawie składu opisanego na etykiecie. Zasada jest jedna – im jest prostszy, tym lepiej. Krótki skład i właściwości hipoalergiczne nieodzownie kojarzą się z kosmetykami, które są naturalne i ekologiczne. Po takie sięga aż 39 proc. rodziców. Wynik, który niezwykle cieszy, to 30 proc. osób, które wybierają produkty z atestem lub certyfikatem znanych instytucji. Polacy zwracają baczną uwagę np. na to, czy specyfik był testowany na zwierzętach. Co czwartą osobę posiadającą dziecko najbardziej interesuje to, by kosmetyk był wygodny do zastosowania.

Wyraźnie widać, że w tym przypadku dla rodziców ekologia ma większe znaczenie niż niska cena, która jest najważniejsza jedynie dla 24 proc. badanych, kupujących kosmetyk dla swojego dziecka.

Jak wygląda sytuacja, gdy jednak zakupy są dla nas i z danego kosmetyku nie będzie korzystać dziecko? Co wtedy staje się najważniejsze?

Co wygrywa: ekologia czy ekonomia?

Dokonując zakupów, Polacy najczęściej koncentrują się wokół aspektów ekonomicznych (promocja, niska cena), bezpieczeństwa oraz zdrowia (skład produktu, okres trwałości),
a kwestie ekologiczne są tu wyraźnie mniej ważne. 39 proc. pytanych w ogóle nie zwraca uwagi na to, czy produkty są przyjazne dla środowiska. Natomiast 33 proc. przyznaje, że korzysta z ekoproduktów, które jednak wybierane są ze względu na ich inne właściwości.

Warto zwrócić uwagę na fakt, że co czwarty Polak wskazał, że sięga po produkty ekologiczne, w tym kosmetyki. Badani deklarują, że korzystają z nich świadomie, gdyż są one produkowane ze szczególną troską o planetę. Jednak w tym aspekcie też bardziej świadomi są rodzice, spośród nich taką odpowiedź wskazało aż 35 proc. ankietowanych. Z analiz wynika również, że kobiety są bardziej wrażliwe na kwestie środowiskowe przy wyborze kosmetyków niż mężczyźni. Gdy kosmetyk jest przeznaczony dla dorosłych, a nie dla dzieci, największe znaczenie ma ekonomia. Zachętą do zakupu tych z lepszym składem czy w możliwych do recyklingu opakowaniach mogłaby się okazać niższa cena lub atrakcyjne promocje. Ciekawym rozwiązaniem, które zyskuje na popularności i zaczyna pojawiać się w polskich drogeriach, są automaty do ponownego napełnienia butelki, np. środkiem do mycia – co pozwala nie tylko poczynić oszczędności w domowym budżecie, ale także ograniczyć zużycie plastiku.

Jaki jest polski ekorodzic?

Dbałość o klimat w wyborach rodziców widoczna jest nie tylko przy zakupie kosmetyków. Preferują oni zabawki wykonane z drewna (45 proc.), które są lepszym rozwiązaniem niż plastik (25 proc.). Możliwe, że po prostu uznają je za bardziej wytrzymałe i trwałe, ale przewaga 20 punktów procentowych napawa optymizmem. Wśród rodziców popularne są również akcje wymiany ubrań. Aż 67 proc. oddaje lub sprzedaje rzeczy, z których wyrosło dziecko. W tym przypadku można połączyć troskę o środowisko z zadbaniem o domowy budżet.

Warto podkreślić, że aż 60 proc. rodziców rozmawia z dziećmi i uczy je odpowiedzialnych postaw (tj. oszczędzania wody, wyłączania światła, używania wielorazowych toreb na zakupach czy segregacji odpadów). Jedynie 10 proc. twierdzi, że w ogóle nie porusza tych kwestii ze swoimi pociechami.

Badanie pokazuje, że w społeczeństwie rośnie świadomość proekologicznych postaw. Jednak z pewnością potrzebna jest dalsza edukacja i promowanie zachowań chroniących naszą planetę. To ważne, by Polacy dostrzegli, jak duże znaczenie mają ich codzienne wybory, nawet te dokonywane w sklepie, by na zakupach z pełną świadomością i odpowiedzialnością sięgali po produkty przyjazne środowisku. Nie tylko ze względu na troskę o najbliższych, ale także o klimat. Aby podnieść świadomość społeczeństwa na temat działań, jakie każdy z nas może podjąć, Ministerstwo Klimatu i Środowiska prowadzi kampanię informacyjno-edukacyjną „Nasz Klimat”. Więcej o tym, jak zmieniać swoje życie na bardziej eko znajdziecie na stronie: www.naszklimat.gov.pl.

Pełen raport i szczegółowe dane dostępne są pod linkiem: Ekologiczne zachowania Polaków Raport Klimat tworzą ludzie - Edukacja Ekologiczna - Portal Gov.pl (www.gov.pl).

 


[1] Badanie ilościowe realizowane techniką CAWI na reprezentatywnej grupie Polaków i w grupie rodziców dzieci w wieku 0-14 lat. Badanie jest zrealizowane przez firmę badawczo-rozwojową Zymetria w marcu 2022.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Styl życia OFF IMPROWIZOWANY I VINTAGE Biuro prasowe
2024-08-14 | 16:00

OFF IMPROWIZOWANY I VINTAGE

OFF IMPROWIZOWANY I VINTAGE Dla teatromanów gościnne improwizowane spektakle w ramach cyklu „Impro Goście”, dla najmłodszych smakoszy warsztaty tworzenia pizzy, a dla
Styl życia Mielno: Największa zapiekanka ziemniaczana na Kartofladzie
2024-08-14 | 12:30

Mielno: Największa zapiekanka ziemniaczana na Kartofladzie

Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa Oddział Terenowy w Koszalinie postanowił pobić Rekord Polski w kategorii „Największa zapiekanka ziemniaczana”. Aby to zrobić,
Styl życia Ten duet skradnie łódzkie podniebienia! Od 19 sierpnia rusza autorski Festiwal H
2024-08-14 | 10:00

Ten duet skradnie łódzkie podniebienia! Od 19 sierpnia rusza autorski Festiwal H

Sierpień w Manufakturze to czas, który na stałe wpisał się w kalendarz miłośników wyjątkowych smaków, a to za sprawą autorskiego Festiwalu Hot&Sweet! 5. edycja

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Bogumiła Wander

Bogumiła Wander: Bardzo tęsknię za telewizją, oglądam bez przerwy. Żałuję, że tak wcześnie odeszłam z pracy

Z wielkim smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Bogumiły Wander, jednej z najbardziej cenionych postaci polskiego świata medialnego. Z tej okazji pragniemy podzielić się z Państwem jednym z ostatnich wywiadów, jakich udzieliła naszej redakcji.

Media

Ochrona środowiska

Miasta walczą z upałami. Jedną ze skutecznych metod jest malowanie dachów budynków na biało

Pomalowanie dachów budynków na biało lub pokrycie ich odblaskową powłoką może się przyczynić do schłodzenia temperatury w dużych, gęsto zaludnionych miastach o ponad 1°C. Białe dachy są pod tym względem skuteczniejsze nawet niż pokryte roślinnością zielone dachy czy panele słoneczne – pokazało badanie przeprowadzone w Londynie przez naukowców z UCL. – Pomalowanie dachu na biało jest bardzo tanie i proste, nie trzeba niczego zmieniać w strukturze budynku – wskazuje główny autor badania, dr Oscar Brousse z UCL Bartlett School Environment, Energy & Resources.

Problemy społeczne

Rządowy program refundacji in vitro może poprawić statystyki dzietności. W Polsce spadek liczby urodzeń sukcesywnie się pogłębia

W 2023 roku urodziło się 272 tys. dzieci – o 33 tys. mniej niż jeszcze rok wcześniej i zarazem najmniej od końca II wojny światowej. Wskaźnik dzietności plasuje się dużo poniżej wartości, która gwarantuje zastępowalność pokoleń, a przyrost naturalny już od lat pozostaje ujemny. W poprawie tych statystyk może pomóc działający od czerwca br. rządowy program refundacji in vitro. – Z doświadczeń międzynarodowych wiemy, że takie programy pozytywnie wpływają na dzietność i zwiększają ją w sposób znaczny – mówi Michał Modro, radca prawny zajmujący się obszarem zdrowia. Jak wskazuje, oprócz refundacji samej procedury potrzebna jest też jednak szersza edukacja społeczeństwa, bo w Polsce stygmatyzacja par, które zdecydowały się na in vitro oraz dzieci poczętych tą metodą, wciąż jest dość częstym problemem.