Komunikaty PR

Dla ponad 1/3 Polaków ból jest tematem tabu - badanie Haleon Pain Index

2023-10-10  |  14:00
Do pobrania HPI5 ( 0.87 MB )

Ponad 60 proc. Polaków zmagających się z bólem unika kontaktów społecznych, a dla 1/3 społeczeństwa to nadal temat tabu – wynika z badania Haleon Pain Index

  • Najnowsza edycja badania Haleon Pain Index wykazała, że osoby doświadczające bólu unikają kontaktów społecznych (71 proc.).  
  • 69 proc. respondentów chciałoby, żeby ból był bardziej akceptowany przez społeczeństwo.
  • Aż 81 proc. badanych Polaków uważa, że lekarze powinni mieć większą wiedzę na temat różnic dotyczących rodzajów i odczuwania bólu przez pacjentów.
  • Pokolenie Z o wiele częściej (71 proc.) niż starsze roczniki (43 proc.) zmaga się z lekceważeniem ich dolegliwości bólowych.

 

Warszawa, 10 października br. – Najnowsze badanie przeprowadzone przez firmę Haleon przybliżyło trudną rzeczywistość osób doświadczających bólu. To już piąta edycja badania Haleon Pain Index, które obejmuje 18 krajów, w tym Polskę. Najnowsze wyniki pokazują rosnący wpływ bólu na życie ludzi, zarówno w sferze społecznej, jak i emocjonalnej. Osoby zmagające się z bólem często doświadczają stygmatyzacji, nietolerancji i samotności, pomimo wzrostu świadomości kwestii związanych ze zdrowiem i tego jak ważna jest profilaktyka po pandemii COVID-19.

To niepokojące wyniki – aż 71 proc. Polaków z powodu bólu mniej chętnie uczestniczy w spotkaniach towarzyskich (w porównaniu do 64 proc. na skalę światową) i 62 proc. unika kontaktów społecznych (w porównaniu z 53 proc. respondentów na całym świecie). Oznacza to, że Polacy izolują się od najbliższych, gdy doświadczają tego typu dolegliwości.

Badanie wykazało również, że nasi rodacy chcą, aby społeczeństwo bardziej akceptowało i wspierało osoby zmagające się z bólem (69 proc. Polaków vs. 61 proc. na skalę światową). Warto zauważyć, że w naszym kraju kobiety (58 proc.) częściej niż mężczyźni (46 proc.) twierdzą, że osoby doświadczające bólu są nierówno traktowane.

Justyna Ciępka, dyrektorka zarządzająca Haleon w Centralnej i Wschodniej Europie: „Jednym z zaskakujących wniosków wynikających z naszego badania jest zwiększająca się skłonność do marginalizowania osób zmagających się z dolegliwościami zdrowotnymi i malejąca tolerancja wobec bólu. Co możemy zrobić w tej kwestii? Konieczna jest zmiana  w społeczeństwie, w podejściu pracowników ochrony zdrowia oraz szerzenie świadomości, że każdy odczuwa ból w inny sposób. Jako firma mająca w swoim portfolio leki przeciwbólowe dostarczamy naszym pacjentom nie tylko wysokiej jakości produkty na ich dolegliwości, ale również naszą ekspertyzę w tym obszarze – wszystko po to, aby lepiej rozumieć potrzeby pacjentów zmagających się z bólem”.

Aż 81 proc. respondentów z Polski uważa, że lekarze powinni mieć większą wiedzę na temat indywidualnych różnic w odczuwaniu bólu przez pacjentów. Dla porównania – w skali światowej tak samo odpowiedziało o 12 proc. osób mniej. To wyraźny sygnał, że potrzebna jest dalsza edukacja zdrowotna oraz bardziej spersonalizowane podejście do pacjentów. 73 proc. respondentów Haleon Pain Index uważa, że również farmaceuci powinni posiadać większą wiedzę w tym zakresie.

Sylwia Piankowska, dyrektorka marketingu Haleon na Europę Środkowo-Wschodnią: „Jesteśmy firmą z branży consumer healthcare i chcemy zmienić podejście do leczenia bólu. Dlatego wprowadzamy w życie szereg programów, takich jak np. inicjatywa #ListenToPain skierowana do pracowników ochrony zdrowia na całym świecie. W Polsce za pośrednictwem interaktywnej platformy online Życie bez bólu pomagamy lekarzom POZ zrozumieć potrzeby pacjentów oraz prowadzić rozmowy na temat bólu w sposób adekwatny do ich odczuć. Prowadzimy również warsztaty i webinary dla pracowników aptek z podobnej tematyki. Coroczne badanie Haleon Pain Index pomaga nam nie tylko pogłębiać naszą ekspercką wiedzę na temat bólu, ale także kontynuować działania, które przyniosą realną poprawę sytuacji pacjentów”.

Ból oddziałuje na doświadczających go ludzi zarówno w wymiarze społecznym, jak i emocjonalnym. Wpływ bólu na codzienne życie wzrósł na całym świecie o 25 proc., a w Polsce o 20 proc. w stosunku do 2014 roku. Jest to sygnał, że ból staje się coraz bardziej dotkliwy nie tylko fizycznie, ale również w kontekście naszych relacji z innymi oraz naszego samopoczucia psychicznego. Aby przeciwdziałać temu trendowi, musimy zmienić nasze podejście do bólu i do osób zmagających się z nim. Warto prowadzić otwarte rozmowy na ten temat, przełamywać tabu i promować empatyczną postawę wobec innych.

Robert Buda, dyrektor medyczny w Haleon na Polskę i kraje bałtyckie: „Szczególnie niepokojące jest to, że ponad jedna trzecia społeczeństwa uważa, że odczuwanie bólu stało się swoistym tabu. To oznacza, że osoby doświadczające bólu często ukrywają swoje cierpienie, obawiając się negatywnych reakcji otoczenia. To nie tylko problem indywidualny, ale także społeczny, który wymaga naszej uwagi i działania. To wyzwanie wymaga wspólnych działań pracowników ochrony zdrowia, farmaceutów oraz firm odpowiedzialnych społecznie, które mają wpływ na zdrowie i dobre samopoczucie Polaków.”

Istnieje również wyraźna pokoleniowa różnica w sposobie doświadczania bólu. Wyniki ankiety sugerują, że młodsi pacjenci mają większe trudności niż osoby starsze z otwartym mówieniem o odczuwanym bólu. Co jeszcze bardziej zaskakujące, to fakt, że znacznie więcej młodszych respondentów doświadcza odmiennego traktowania, niedowierzania lub nawet dyskryminacji związanej z ich bólem. W badaniu aż 71 proc. przedstawicieli pokolenia Z (osoby urodzone w latach 1997-2012) twierdziło, że spotkało się z umniejszaniem ich dolegliwości bólowych. W przeciwieństwie do tego, jedynie 43 proc. baby boomersów (osoby urodzone w latach 1946-1964) podzieliło się podobnymi doświadczeniami – ból to wstydliwy temat. Młodsze pokolenia potrzebują dodatkowego wsparcia i zrozumienia jak ból wpływa na ich życie i co mogą z tym zrobić.

Wspólne działania przedstawicieli ochrony zdrowia oraz firm z branży consumer healthcare pomogą stworzyć bardziej empatyczne i wyrozumiałe społeczeństwo, w którym osoby zmagające się z bólem nie muszą obawiać się krytycznych reakcji otoczenia i w którym będą miały dostęp do wsparcia, którego naprawdę potrzebują.

 

Kontakt z mediami

Martyna Rozesłaniec

PR Manager

K+PR

tel. 601944383

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zdrowie Wirusowe zapalenie wątroby – jak się przed nim chronić? Biuro prasowe
2024-08-01 | 13:27

Wirusowe zapalenie wątroby – jak się przed nim chronić?

Wirusowe zapalenie wątroby (WZW) stanowi jedno z najpoważniejszych zagrożeń zdrowotnych współczesnego świata. W wyniku zakażeń wirusami hepatotropowymi każdego roku miliony
Zdrowie Wymiana doświadczeń i dobrej energii, czyli Zjazd Różowych Patroli
2024-08-01 | 13:00

Wymiana doświadczeń i dobrej energii, czyli Zjazd Różowych Patroli

Ambasadorki profilaktyki działające jako lokalne oddziały Różowych Patroli zjechały się z całej Polski w konkretnym celu – wymiany doświadczeń i wzajemnego inspirowania się
Zdrowie SALONY ZIKO OPTYK Z WIELKĄ OBNIŻKĄ -50% NA WSZYSTKIE OPRAWKI OKULAROWE
2024-08-01 | 11:40

SALONY ZIKO OPTYK Z WIELKĄ OBNIŻKĄ -50% NA WSZYSTKIE OPRAWKI OKULAROWE

  Ziko Optyk – spokojnie i bez stresu  Praca przed komputerem, telefony, telewizja, długie przebywanie przy sztucznym oświetleniu powodują, że oczy szybko się męczą, a

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Bogumiła Wander

Bogumiła Wander: Bardzo tęsknię za telewizją, oglądam bez przerwy. Żałuję, że tak wcześnie odeszłam z pracy

Z wielkim smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Bogumiły Wander, jednej z najbardziej cenionych postaci polskiego świata medialnego. Z tej okazji pragniemy podzielić się z Państwem jednym z ostatnich wywiadów, jakich udzieliła naszej redakcji.

Handel

Z programów lojalnościowych w sklepach korzysta 85 proc. Polaków. Ważne są dla nich promocje, personalizowane oferty i zbieranie punktów na nagrody

Przy wyborze sklepu stacjonarnego Polacy zwracają uwagę na dogodną lokalizację, duży wybór produktów i atrakcyjne ceny. Istotne są dla nich również programy lojalnościowe, z których korzysta już 85 proc. konsumentów, a 40 proc. decyduje się na zakupy właśnie ze względu na oferowane w nim rabaty – wynika z badania SW Research na zlecenie sieci Carrefour. Przyszłością rozwoju takich programów są spersonalizowane oferty, które pomagają klientom oszczędzać pieniądze na produktach kupowanych przez nich najczęściej. W taką stronę swoją platformę rozwija również Carrefour. Ostatnio sieć połączyła siły z programem Payback, przez co zasięg programu lojalnościowego zwiększył się do 10 mln klientów.

Handel

Co jedenasta osoba na świecie głoduje, a jednocześnie gwałtownie przybywa ludzi otyłych. Dużym problemem jest marnowanie żywności

W 2023 roku głodowało 733 mln ludzi, a ponad 2,3 mld zmagało się z umiarkowanym bądź poważnym brakiem bezpieczeństwa żywnościowego, czasami nie jedząc przez cały dzień lub dłużej. Z powodu ostrego niedożywienia każdego roku umiera około miliona dzieci – pokazuje nowy raport „Stan bezpieczeństwa żywnościowego i żywienia na świecie”, opracowany przez pięć wyspecjalizowanych agend ONZ. Z publikacji wynika, że w walce z głodem i niedożywieniem świat cofnął się o kilkanaście lat, do poziomu notowanego w latach 2008–2009. – System żywnościowy potrzebuje głębokich, strukturalnych zmian, ponieważ w tej chwili jest zorientowany na maksymalizację zysków, a nie wyżywienie ludzi – wskazują eksperci.

Media

Rafał Zawierucha: Trzeba być do zawodu aktora w jakimś stopniu powołanym. Nie można jednak mówić ludziom, jak mają żyć, na kogo głosować i co jeść

Zdaniem Rafała Zawieruchy, żeby zostać aktorem, trzeba poczuć w sobie powołanie do wykonywania tego zawodu, mieć talent i charyzmę, ale też być świadomym tego, że niesie on ze sobą wiele trudności i niełatwych decyzji. Na dobrą rolę i na sukces trzeba ciężko zapracować, ale sława jest ulotna, konkurencja duża i szybko można zostać zapomnianym. Artysta sądzi też, że nawet zdobywając dużą popularność i będąc na szczycie, nie wolno się wywyższać, uważać się za wyrocznię i dyktować innym, co mają robić i jak żyć.