150 lat Geberit: Historia ukrytej technologii
OKK! PR
ul. Świętojesrska5/7
00-236 Warszawa
biuro|okkpr.pl| |biuro|okkpr.pl
882444811
www.okkpr.pl
W 1964 roku Geberit zrewolucjonizował projektowanie łazienek, wprowadzając pierwszą spłuczkę podtynkową. Technologia, która dotąd była widoczna, została ukryta w ścianie, odsłaniając jedynie elegancki czarny przycisk na białej płytce. Dzięki pierwszej plastikowej spłuczce do montażu ściennego firma zmieniła nie tylko wygląd łazienek na całym świecie, ale również sposób myślenia o ich funkcjonalności. Ten przełomowy moment zapoczątkował innowacyjną drogę rozwoju, którą Geberit kontynuuje, świętując 150-lecie jako lider rynku artykułów sanitarnych.
Dwanaście lat po wprowadzeniu na rynek pierwszej natynkowej spłuczki z tworzywa sztucznego, w 1964 roku Geberit po raz kolejny zaskoczył branżę hydrauliczną. Stworzenie plastikowej spłuczki przeznaczonej do montażu na ścianie było strzałem w dziesiątkę. Oficjalnie nazwana „spłuczką naścienną nr 15 000”, miała być „niezawodnym i cicho działającym systemem WC do ciasnych przestrzeni”, jak stwierdzono w pierwszej broszurze. W połączeniu z montowaną na ścianie toaletą, spłuczka podtynkowa oferowała najmniejszy w tamtym czasie wymiar, zaledwie 54 cm.
Początkowe wątpliwości
Choć pomysł był genialny, branża hydrauliczna początkowo sceptycznie podchodziła do tych innowacyjnych spłuczek. Instalacja produktu w ścianie zrywała z tradycyjnymi metodami instalacji i była postrzegana przez wielu hydraulików jako wymagająca znacznie więcej wysiłku. Spłuczki podtynkowe wyprzedzały swoje czasy i dlatego początkowo znalazły niszę rynkową.
Geberit zdawał sobie z tego sprawę, co skłoniło firmę w latach 60. do zastanowienia się, w jaki sposób można uprościć instalację spłuczek automatycznych za pomocą tak zwanych „bloków instalacyjnych”: metalowych ram zaprojektowanych, aby pomóc instalatorom w łatwym i szybkim montażu rur i armatury na miejscu. W 1975 roku wprowadził pierwszy taki produkt, Montagefix. W kolejnych latach natomiast wdrożył na rynek kolejne produkty instalacyjne, koncentrując się na koncepcji systemu: wszystko zostało zaprojektowane tak, aby współpracowało ze sobą w jak najprostszy sposób.
Czynnik sukcesu: systemy instalacyjne
Dopiero z rozpowszechnieniem montażu suchej zabudowy, szczególnie dzięki wprowadzeniu technik suchej konstrukcji w latach 80., nastąpił przełom. W 1996 r. roku Geberit wprowadził na rynek ramę Duofix. Te uniwersalne, szybko instalowane elementy montażowe w tradycyjnym niebieskim kolorze są obecnie najbardziej rozpowszechnionymi elementami instalacyjnymi w branży wodno-kanalizacyjnej.
Nowe możliwości w projektowaniu łazienek
Płyty gipsowo-kartonowe nie tylko zyskały na popularności dzięki szybkiemu montażowi i elastycznemu zastosowaniu, ale także poprawiły izolację przeciwpożarową i akustyczną. Dodatkowo, pozwoliły one na bardziej atrakcyjne wizualnie projekty pomieszczeń. Dzięki ukrytym spłuczkom i towarzyszącej im technologii instalacyjnej, wygląd łazienek na całym świecie uległ zmianie: dawny, prosty pokój to już przeszłość – łazienka stała się coraz bardziej przytulnym miejscem.
Dalszy rozwój
Sama spłuczka w ścianie to za mało: w 2019 roku Geberit wyznaczył nowe standardy w rozwiązaniach podtynkowych do łazienek dzięki serii Geberit ONE. Rozwiązania z tej serii to dalszy rozwój instalacji podtynkowych w całej łazience. Oprócz toalety, umywalka i strefa prysznica również wykorzystują stelaż podtynkowy. Syfon przy umywalce jest przeniesiony do przestrzeni podtynkowej, przestrzeń do przechowywania przy szafce z lustrem, a odpływ ścienny lub schowek przy prysznicu znikają w ścianie.
www.geberit.pl
Proste przyjemności na zimowe wieczory
Sylwester poza domem? Sprawdź, czy twój dom jest przygotowany na włamanie
Łazienka inspirowana kolorem roku 2025 – jak ją urządzić?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Muzyka
Luna: Status materialny moich rodziców przeszkadza mi w karierze. Przestaję postrzegać siebie jako niezależną artystkę, tylko córkę bogaczy
Wokalistka podkreśla, że ścieżka jej kariery i sukcesy w branży muzycznej budzą wiele emocji, również ze względu na to, czym zajmują się jej rodzice. Jest ona bowiem córką milionera Andrzeja Wielgomasa, założyciela i właściciela firmy Dawtona. Jednak jak zaznacza, to, że pochodzi z zamożnego domu, nie ułatwia jej życia, a wręcz jest swoistym balastem. Luna ma świadomość tego, że w opinii niektórych ludzi wszystko, co ma i co osiągnęła, zawdzięcza tylko bogatym rodzicom.
Konsument
Kobiety podchodzą ostrożne do pracowniczych planów kapitałowych. Większość z nich traktuje PPK jako poduszkę finansową
Z ponad 3,6 mln uczestników pracowniczych planów kapitałowych (PPK) 48 proc. stanowią kobiety – wynika z danych PFR Portal PPK. Zdaniem ekspertów podchodzą one bardzo ostrożnie do tego typu programów i starają się uzupełniać wiedzę na temat działania mechanizmów finansowych. Większość z nich traktuje PPK jako poduszkę finansową, ale coraz więcej osób widzi w nich instrument inwestycyjny.
Media
Maciej Rock: Nie mam ulubionego gatunku muzyki ani wykonawcy. Zetknięcie się z artystami wykonującymi muzykę rockową, mroczną czy disco polo jest niezwykle fascynujące
Prezenter tłumaczy, że rolą prowadzących „Must Be the Music” jest między innymi wspieranie i motywowanie uczestników programu, którzy stresują się przed wejściem na scenę. Wartością dodaną jest natomiast dla niego to, że może poznać artystów, którzy grają niezwykle różnorodną muzykę, i bywa tak, że jakieś wykonanie bądź utwór dosłownie „wbija go w fotel”. Maciej Rock zapewnia, że nie zamyka się na żaden gatunek. Często jakieś nietuzinkowe utwory odkrywa dzięki rekomendacjom znajomych.