Badanie Samsung: Polacy otwarci na inteligentne technologie w pralkach
Pralki uczące się nawyków, adaptujące się do sytuacji oraz doradzające użytkownikowi w codziennym praniu są przez Polaków zarówno pożądane jak i postrzegane jako intuicyjne – tak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Samsung. Jakich inteligentnych funkcji potrzebujemy i dlaczego? Futurolog Kacper Nosarzewski omawia wyniki badania* oraz rozwój technologii ułatwiającej codzienne obowiązki domowe.
Pralka, która pamięta i pomaga
Zdecydowana większość respondentów, bo aż 70% badanych chciałaby posiadać pralkę, która uczy się ich nawyków, zapamiętuje ustawienia, a także rekomenduje odpowiedni program. Niemal tyle samo – 74%, wybrałoby urządzenie dostosowujące ilość detergentu oraz czas prania do stopnia zabrudzeń.
W takie inteligentne rozwiązania wyposażone są nowe pralki Samsung. Nowoczesny Panel AI Control personalizuje ustawienia, zapamiętuje i analizuje preferencje użytkownika, aby przy kolejnym cyklu prania zarekomendować najlepiej dopasowane parametry prania. Jest to inteligentne rozwiązanie dzięki któremu użytkownik nie musi za każdym razem ustawiać programu prania, ilości płukań, prędkości wirowania i wielu innych parametrów od nowa.
Dużym ułatwieniem jest program Pranie Optymalne AI, który za pomocą czterech precyzyjnych czujników dostosuje długość programu, potrzebną ilość wody oraz detergentu do wagi i stopnia zabrudzenia pranych rzeczy. Pozwala to nie tylko zoptymalizować zużycie środków, wody i energii elektrycznej, ale sprawia, że użytkownik nie musi się martwić czy dobrał właściwe parametry prania do stopnia zabrudzenia tkanin.
Automatyzacja dotąd kojarzyła się z czynnościami rutynowymi, które nie wymagają namysłu. Wstawianie prania niestety do takich czynności nie należy i o tym wie każdy, kto musiał ponownie wstawiać pranie, bo wybrane wcześniej ustawienia okazały się niewystarczające. Na szczęście obecnie automatyzacja zaczyna obejmować również czynności związane z podejmowaniem decyzji i czujniki w inteligentnej pralce Samsung są przykładem rozwoju tego trendu. Pranie optymalne AI to nowa funkcja, która zapewnia trzy korzyści: zmniejsza negatywny wpływ na środowisko, zapewnia dopranie zabrudzonych rzeczy i przede wszystkim zdejmuje z głowy użytkownika namysł nad tym, ile środka należy dodać do prania. Jednocześnie pralka odmierza właściwą ilość wody oraz niezbędnej energii, czy zmienia czas płukania jeśli to konieczne. Wszystko by uzyskać jak najlepszy rezultat. Obecne trendy i spodziewane w przyszłości rozwiązania techniczne wskazują, że urządzenia mają być właśnie takie: bardziej efektywne środowiskowo, samodzielnie podejmujące decyzje i skuteczne – mówi futurolog Kacper Nosarzewski.
Komunikacja oraz łatwa kontrola to podstawa
Jednocześnie 63% badanych nie obawia się korzystania z inteligentnej pralki, słusznie uważając, że korzystanie z Panelu AI Control byłoby proste. Intuicyjny wyświetlacz, nie tylko pozwala łatwo wybrać odpowiedni program, ale także wyświetla aktualny status prania oraz niezbędne informacje.
51% respondentów chciałoby otrzymywać powiadomienia na smartfon lub TV. W przypadku innowacyjnych pralek Samsung komunikacja z pralką odbywa się poprzez aplikację SmartThings**, która pozwala zaplanować cykl prania, włączyć urządzenie z dowolnego miejsca oraz podpowiada rozwiązania problemów.
Smartfon staje się „centrum zarządzania światem” i centralą inteligentnego domu. Aplikacje służące zarządzaniu pracą różnych domowych urządzeń są absolutną podstawą, jeśli chcemy mówić o komforcie na miarę obecnych czasów. W przyszłości zapewne wiele procesów ulegnie jeszcze dalej idącej automatyzacji i będzie odbywało się w tle, zupełnie poza naszą wiedzą i uwagą. Ale na obecnym etapie rozwoju posiadanie wglądu w stan podłączonych do sieci urządzeń domowych ze smartfona jest oczekiwanym standardem – dodaje Kacper Nosarzewski
**Aplikacja SmartThings dostępna jest dla urządzeń z systemem Android 8.0 oraz iOS 6.0 lub nowszej). Wymagane jest podłączenie pralki z WiFi oraz posiadanie konta Samsung. Aplikacja pozwala kontrolować kompatybilne urządzenia elektroniczne oraz sprzęty gospodarstwa domowego za pomocą smartfona nawet poza domem. Automatyczne programy można ustawić dla każdego pomieszczenia osobno, a także podzielić się dostępem z członkami rodziny.
*O badaniu:
Badanie zostało przeprowadzone dla firmy Samsung przez agencję ARC Rynek i Opinia. Badanie zostało zrealizowane w dniach 25.11.2020 r. do 2.12.2020 r. na reprezentatywnej grupie Polaków posiadających pralkę w gospodarstwie domowym N=1003 metodą wywiadów internetowych CAWI.
Kacper Nosarzewski:
Jest partnerem w firmie badawczej 4CF Strategic Foresight i członkiem zarządu Polskiego Towarzystwa Studiów nad Przyszłością. Doradza w dziedzinie foresightu strategicznego instytucjom międzynarodowym, takim jak NATO, UNESCO, UNDP oraz przedsiębiorstwom i organizacjom pozarządowym. Prowadził projekty badawcze, warsztaty i szkolenia dla przedsiębiorstw m.in. z branż: energetycznej, FMCG, logistycznej, finansowej, budowlanej, farmaceutycznej, wysokich technologii i zbrojeniowej, a także projekty militarne w Polsce i Holandii.

Łotewski producent wysokiej jakości domów prefabrykowanych wchodzi na polski rynek

Gdzie przechować rzeczy? Praktyczne rozwiązania na różne życiowe sytuacje

Jak wybrać idealną szklarnię ogrodową? Poradnik dla początkujących
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Dorota Gardias: Moja piosenka nagrana z Bartasem Szymoniakiem odniosła ogromny sukces. Wiążę z nią pewne plany
Prezenterka pogody podkreśla, że ma w życiu kilka pasji, które szczególnie pielęgnuje. Jedną z nich jest śpiewanie. Nuci nie tylko pod prysznicem, ale swoje umiejętności wokalne prezentuje również na eventach, imprezach okolicznościowych i w programach rozrywkowych. Dorota Gardias nie kryje satysfakcji z tego, że kilka miesięcy temu mogła zaśpiewać w duecie z Bartasem Szymoniakiem, a utwór „Wszystko i nic” bardzo przypadł do gustu odbiorcom. Teraz marzy o tym, by móc wykonać go „na żywo” podczas festiwalu.
Media i PR
Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.
Moda
Qczaj: Kiedyś na każde wyjście musiałem kupić sobie coś nowego. Teraz już nie chcę kupować kolejnych garniturów, by potem wyrzucać je na śmietnik

Zdaniem trenera, by zadbać o środowisko naturalne i zmniejszyć ilość odpadów, trzeba chociażby zrezygnować z impulsywnych zakupów w sklepach z odzieżą i w modzie postawić na bardziej zrównoważone rozwiązania. Qczaj zachęca więc do zmiany nawyków i refleksji nad własnymi potrzebami. Najpierw bowiem powinniśmy ocenić, czy dany zakup naprawdę jest konieczny, czy może w szafie mamy już podobną rzecz, którą z powodzeniem można ponownie wykorzystać. On sam, na przekór nieprzychylnym komentarzom i krytyce internautów, kilka razy założył już ten sam garnitur i znów za jakiś czas zamierza się w nim pokazać.