Dach – „kropka nad i” Twojego domu
Orchidea Creative Group
ul. Ruska 51B
50-079 Wrocław
s.makowska|grupaorchidea.pl| |s.makowska|grupaorchidea.pl
517 412 466
https://grupaorchidea.pl/
Kształt, materiał, kolor – to trzy podstawowe zagadnienia związane z budową zadaszenia, które powinni dobrze poznać wszyscy przyszli inwestorzy. Są one ważne nie tylko ze względu na ich aspekt ekonomiczny czy estetyczny, ale przede wszystkim kwestie bezpieczeństwa. O czym warto więc wiedzieć?
Dach to bez wątpienia jeden z najważniejszych elementów konstrukcyjnych całego domu. Chroni bowiem mieszkańców przed szkodliwymi warunkami atmosferycznymi, utratą ciepła oraz hałasem. Od jego rodzaju w dużej mierze zależy wygląd całego budynku.
Patrząc na całokształt
Płaski, dwupołaciowy, kopertowy, wielospadowy… Istnieje wiele typów dachów, ale z całą pewnością możliwe jest wskazanie kilku najczęściej stosowanych form. Dla wielu zaskakującym może być fakt, że nawet w tak, wydawać by się mogło, wąskiej dziedzinie, jaką jest dekarstwo, możemy obserwować pewne trendy i tendencje. - Obecnie prym wiodą dachy płaskie, co ma bezpośredni związek z dużą popularnością domów o nowoczesnej, minimalistycznej bryle. Ogromną zaletą stropodachów, o której mówią sami inwestorzy, jest możliwość aranżowania przestrzeni dachu i tworzenia na nim nadziemnych ogrodów czy miejsc do wypoczynku. Popularne są także poszycia dwuspadowe wieńczące budynki np. w stylu nowoczesnej stodoły – mówi Anna Góral, ekspert firmy Galeco, polskiego producenta systemów dachowych i orynnowania. Osoby, które planują budowę domu, powinny zdać sobie sprawę z faktu, że im bardziej skomplikowany kształt dachu wybiorą, tym większa ilość materiałów zostanie finalnie zużyta. To z kolei oznaczać będzie wyższe koszty całej inwestycji. Inną ważną kwestią, o której należy pamiętać, jest to, by rodzaj pokrycia dobrać do miejsca, w którym zlokalizowany będzie budynek. Innego dachu potrzebuje bowiem dom nad morzem, a innego ten w górach. Ma to oczywiście związek z warunkami atmosferycznymi, jakim będzie musiał stawić czoła, ale też z zapisami planu miejscowego (MPZP). Konstrukcja dachowa górskiej rezydencji powinna być stabilna i wzmocniona – w końcu będzie musiała stawić opór ciężarowi śniegu. Architektura domów z terenów górzystych jest więc bardzo charakterystyczna – to najczęściej budynki o dwuspadowym dachu, o bardzo dużym kącie nachylenia. Z innymi przeciwnościami mierzyć się będzie obiekt usytuowany w nadmorskiej miejscowości. Tu oddziaływać będą na niego silny wiatr oraz duża wilgotność i zasolenie powietrza. Czynniki te warto wziąć pod uwagę głównie przy wyborze materiału pokrycia dachowego.
Z punktu widzenia dekarza
Materiał, z którego zostanie wykonany dach, jest równie ważny, jak jego kształt. Powinniśmy dobierać go zgodnie z konstrukcją zadaszenia, warunkami atmosferycznymi oraz brać pod uwagę względy estetyczne. Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów poszyć dachowych, różniących się od siebie tworzywem, z jakiego powstały, właściwościami i rzecz jasna ceną. Wybór należy dobrze przemyśleć, bo to inwestycja zaplanowana na długie lata. Co zatem znajdziemy w hurtowniach? Wśród najpopularniejszych pokryć dachowych wymienić trzeba dachówkę ceramiczną oraz blachodachówkę. Ta ostatnia jest jednym z bardziej poszukiwanych materiałów pokryciowych na polskim rynku zarówno przez inwestorów, jak i dekarzy. - Główną zaletą tego produktu jest przede wszystkim łatwość logistyczna i magazynowa, ponieważ dach o powierzchni ok. 270 m2 pakowany jest na jednej palecie i bez problemu dostarczany na plac budowy. Do listy licznych walorów blachodachówek modułowych dodać należy także łatwość i lekkość ich transportowania, a później samego przenoszenia materiału już po połaci dachu. Lekkie arkusze nie stanowią w tej kwestii problemu. Z punktu widzenia inwestora poważnym argumentem ekonomicznym będzie też niewątpliwie mała ilość odpadów - szczególnie przy dachach kopertowych – tłumaczy Waldemar Piela, Certyfikowany Mistrz Dekarstwa.
Modny dach nad głową
Kilkanaście lat temu, kiedy rynek materiałów budowlanych i wykończeniowych był znacznie uboższy, większość domów wyglądała bardzo podobnie. Dziś inwestorzy mogą co najwyżej narzekać na zbyt duży wybór. Decyzja zakupowa związana z kolorem dachu dla wielu bywa więc kłopotliwa. Czym zatem należy się kierować? – Szeroka gama barw daje ogromne możliwości aranżacyjne, ale najważniejszym kryterium powinien być styl architektoniczny. Nowoczesne budownictwo zwróciło się ku czerni i odcieniom szarości, które doskonale podkreślają awangardowy charakter brył. Domy klasyczne, o jasnej elewacji, pięknie prezentują się w zestawieniu z czerwonym lub czekoladowobrązowym dachem – tłumaczy ekspert firmy Galeco. Wygodnym i bezpiecznym tłem do łączenia kolorów jest zawsze biała elewacja. Wówczas dobór barwy dachu lub orynnowania może być bardzo swobodny. Grunt, aby kolory nie zlewały się ze sobą. Nowością rynkową, która z pewnością zainteresuje część inwestorów, są materiały dekarskie o wykończeniu matowym oraz półmatowym. To propozycja dla klientów poszukujących wyróżniających się rozwiązań. Z ich pomocą z łatwością uzyskamy elegancki, a zarazem nowoczesny efekt.

BLIKUJ na raty w IKEA! Nowy sposób płatności dostępny w całej Polsce

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych
Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Teatr
Alicja Węgorzewska: Trzeba dbać o rozwój kulturalny młodego pokolenia. Chcę zachęcić młodzież do przychodzenia do opery na wielkie dzieła

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej chce przyciągnąć na widownię coraz młodsze pokolenia, stąd też pomysł na współpracę ze studentami i doktorantami warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego. Owocem jest spektakl „Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu” – nowa interpretacja mozartowskiego arcydzieła. Alicja Węgorzewska zapewnia, że ten tytuł na stałe zagości w repertuarze WOK-u.