Jak wykorzystać rady teściowej w aranżacji domowej przestrzeni?
Relacja synowej i teściowej może wydawać się szczególnie trudna. Wbrew stereotypom, te dwie grupy mają wiele wspólnych cech i zainteresowań, do których należy m.in. aranżacja wnętrz. O tym, jak dbać o tę relację, opowiadają: Magdalena Chorzewska – psycholog, która komentuje wyniki badania przeprowadzonego przez Salony Agata, a także Natalia Nowak – ekspert ds. aranżacji wnętrz marki.
Istotne jest, aby przez cały rok obdarowywać najbliższych miłymi słowami, spędzać czas na wspólnych rozmowach czy ulubionych aktywnościach. Warto szukać okazji do pielęgnowania i pogłębiania tych relacji. Jak wynika z badania marki Agata[i] zrealizowanego w ramach kampanii „Dla synowych i dla teściowych. Dla każdego.”, jedną z nich
w relacji synowa-teściowa może być aranżacja przestrzeni.
Asymetria pokoleniowa
Wbrew wielu przekonaniom, relacja pomiędzy synową a teściową może być trwała, przyjacielska i szczera. Mówi się, że kobieta, zawsze zrozumienie drugą kobietę – i tak może być również w tym przypadku. Wystarczy, że obie strony zadbają o wzajemny szacunek i zrozumienie, a także znajdą wspólny mianownik, który może być dobrym początkiem zawiązania nici porozumienia. Oczywiście występujące między tymi grupami różnice, mogą prowadzić do drobnych nieporozumień, a także do różnego postrzegania tej relacji. Synowa reprezentuje młodsze pokolenie, a więc ma inny pogląd na otoczenie. Inspiracji i wiedzy poszukuje w Internecie, co z kolei może odróżniać ją od teściowej, która bazuje głównie na doświadczeniu. Obie grupy mogą się jednak nawzajem od siebie uczyć, czerpać inspiracje. Ważne jest, aby również się doceniały – to może być klucz do zbudowania przyjacielskiej, kobiecej więzi.
- Relacja między synową i teściową jak każda inna relacja wymaga przede wszystkim poświęcenia sobie czasu, gotowości do budowania, a także otwartości i tolerancji. Istotnym aspektem relacji jest docenianie siebie nawzajem. Jak pokazuje badanie, teściowe znacznie częściej doceniają dobre strony synowych. Zwracają one szczególną uwagę na pracowitość, sympatyczne i miłe usposobienie, a także inteligencję (ponad 50% teściowych docenia te cechy u swoich synowych). Z kolei synowe doceniają najbardziej pracowitość (40%) i umiejętności kulinarne (38%). Można zatem wysnuć wniosek, że synowe dużo gorzej oceniają teściowe; być może nie patrzą na nie pod kątem „partnerek” do rozmowy, wspólnego czasu, a bardziej doceniają cechy związane z korzystaniem z pomocy teściowych w sprawach domowych – komentuje Magdalena Chorzewska, psycholog i ekspert wielu programów telewizyjnych poświęconych tematyce relacji międzyludzkich, która współpracuje z marką Agata przy okazji badania opinii Polek.
Dobre układy z teściową? To możliwie!
Jak zatem szukać kontekstów do rozmowy, aby budować zaufaną relację synowa-teściowa? Badanie marki Agata wskazuje, że obie grupy w równym stopniu przyznają, że lubią zmiany w swoim domu (34% synowych i 27% teściowych). Aranżacja wnętrz może być zatem świetnym tematem wyjściowym do pogłębienia tej relacji. Jest to bardzo dobra, aktywna forma spędzania czasu, która wiąże się z chodzeniem na wspólne zakupy czy dekorowaniem wnętrza, podczas których ta relacja może się rozwinąć. Dzięki temu, że synowe nieco częściej śledzą trendy w aranżacji wnętrz (78% synowe, 70% teściowe), teściowe przyznają, że cenią ich rady, jeśli chodzi o wybór akcesoriów i produktów, a także deklarują, że podoba im się styl, w jakim urządzony jest dom synowej. Z kolei synowe chętnie szukają rady u swoich teściowych przy wybieraniu mebli, w szczególności do kuchni (19% synowych).
- Badania uwidaczniają potrzebę nawiązania bliskich relacji teściowych z synowymi – chcą one pełnić funkcję matki, doradczyni, przyjaciółki. Chcą się czuć potrzebne, znaczyć wiele w życiu synowej, a tym samym w życiu rodzinnym swoich dzieci – dodaje psycholog Magdalena Chorzewska.
Okazuje się również, że teściowe i synowe w kwestii wyboru akcesoriów i mebli stosują bardzo podobne kryteria. Dla obu grup najważniejszymi czynnikami mającymi wpływ na wybór akcesoriów i mebli są funkcjonalność (49% synowe, 59% teściowe), atrakcyjne ceny (40% synowych i 37% teściowych), jakość wykonanych mebli (35% synowych i 38% teściowych) i dopasowanie do stylu (39% synowe, 49% teściowe). Takie postrzeganie może przyczynić się do dobrej współpracy podczas wspólnych zakupów czy urządzania wnętrz. Jak widać, cenią sobie nie tylko oszczędność finansową, ale przede wszystkim funkcjonalność, jakość i markę, co świadczy o świadomości konsumenckiej obu grup.
Badanie wskazuje również kolejny temat do rozmowy między synową a teściową. Obie grupy wskazały, że preferują we wnętrzu te same style – nowoczesny (41% synowe, 40% teściowe) oraz loftowy (21% synowe, i 18% teściowe). Ten kontekst to doskonała okazja do dyskusji i wymiany spostrzeżeń nt. trendów we wnętrzach. Z pewnością obie grupy będą w tym przypadku chętnie odnosić się do swoich doświadczeń i czerpać wzajemnie inspiracje.
- Ulubione style mogą być neutralnym i przyjemnym tematem, dającym początek wspólnym zakupom, rozmowom czy planowaniu urządzania domu. Zwrócenie uwagi na podobne style może otworzyć obie grupy na dialog, nie tylko w kwestii wykończenia wnętrz i zakupu mebli – komentuje Natalia Nowak, ekspert ds. aranżacji wnętrz Salonów Agata.
Kluczem do owocnej relacji między synową i teściową jest zaakceptowanie różnic pokoleniowych, a także otwarta komunikacja. Istotne jest, aby obie grupy okazywały sobie szacunek i zrozumienie, a także starały się dbać o tę relację. Zaproszenie do wspólnych zakupów, czy dekorowanie wnętrza? Wybierz aktywność, która pozwoli Ci przez cały rok budować partnerską relację ze swoją synową lub teściową.
[i] Badanie pt. „Synowe i Teściowe – o relacji dwóch światów i ich preferencjach w urządzaniu wnętrz” zrealizowane zostało na zlecenie marki Agata na Ogólnopolskim Panelu Badawczym „Ariadna” w lipcu 2020 r. Grupa ponad 1000 osób odpowiedziała na pytania dotyczące relacji pomiędzy dwoma grupami Synowych i Teściowych, odnosząc się do wielu popularnych stereotypów na temat tej relacji, a także podejścia do urządzania wnętrz. Badanie przeprowadzone zostało w związku z nową kampanią marki z udziałem dwóch Ambasadorek – Małgorzaty Sochy i Ewy Kasprzyk, które w reklamach Salonów Agata wcielają się w role synowej i teściowej.

Łotewski producent wysokiej jakości domów prefabrykowanych wchodzi na polski rynek

Gdzie przechować rzeczy? Praktyczne rozwiązania na różne życiowe sytuacje

Jak wybrać idealną szklarnię ogrodową? Poradnik dla początkujących
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Podróże

Beata Pawlikowska: Babia Góra to jest teraz moje ulubione miejsce w Polsce. Jest w niej coś magicznego, więc marzę o tym, żeby tam wrócić
Podróżniczka przyznaje, że majowa wyprawa na Babią Górę mimo kiepskiej pogody okazała się niezwykle ekscytującą przygodą. W prognozach na ten dzień miało być 20 stopni ciepła i dużo słońca, natomiast kiedy wyszła na szlak, padał deszcz, deszcz ze śniegiem i grad, a termometry pokazywały zaledwie kilka stopni powyżej zera. Beata Pawlikowska cieszy się jednak, że nie zniechęciła się taką aurą, bo ta wędrówka zadziałała na nią niezwykle kojąco.
Ochrona środowiska
Przebywanie w lesie pozytywnie wpływa na zdrowie. Kąpiele leśne stają się coraz popularniejsze

Zażywanie kąpieli leśnych ma pozytywne oddziaływanie na zdrowie człowieka, zarówno w aspekcie psychicznym, jak i w zakresie wzmacniania układu odpornościowego. Badania naukowe wykazały między innymi, że taka forma odpoczynku przyczynia się do zwiększenia produkcji i aktywności podstawowych komórek układu immunologicznego, spełniających ważną rolę w walce z wirusami i nowotworami. Polacy coraz lepiej zdają sobie sprawę z tego dobroczynnego wpływu, dlatego rośnie popularność kąpieli leśnych.
Podróże
Dorota Gardias: Jeżeli w wakacje chcemy mieszkać w luksusowym hotelu, korzystać ze SPA i jeść na mieście, to na pewno będzie drogo. Za niewielkie pieniądze również można się świetnie bawić

Pogodynka przyznaje, że bardzo ceni sobie czas spędzony z bliskimi, kontakt z naturą i zdrowy styl życia. Poza tym jest lokalną patriotką, dlatego też tegoroczny urlop postanowiła spędzić w swoich rodzinnych stronach – na Roztoczu, by jeszcze bardziej poznać tę niezwykle urokliwą część Polski. Dorota Gardias uważa, że można dobrze się bawić, korzystać z atrakcji i przywieźć z wyjazdu wiele niezapomnianych wrażeń, nie wydając na to majątku. Tym razem zaplanowała spływy kajakowe, jazdę konno, rowerowe wyprawy oraz podążanie śladami historii. Gdyby trzeba było spać pod namiotem, nie miałaby nic przeciwko.