Komunikaty PR

„Konkurs na projekt łazienki” dla młodych architektów – niebawem kolejna edycja

2021-04-12  |  16:00
Biuro prasowe
Kontakt
Olga Kisiel-Konopka
OKK! PR

ul. Świętojesrska5/7
00-236 Warszawa
biuro|okkpr.pl| |biuro|okkpr.pl
882444811
www.okkpr.pl

Od ponad dwudziestu lat pod marką KOŁO organizowany jest konkurs na projekt toalety publicznej, skierowany do studentów architektury i młodych projektantów. Co roku biorą w nim udział kreatywni, początkujący twórcy, dla których ważna jest estetyka w przestrzeni publicznej. Organizatorowi zależy także na poprawie warunków sanitarnych w całej Polsce. Dzięki tej inicjatywie firmy GEBERIT, m.in. Warszawa, Kraków czy Kazimierz Dolny zyskały nowoczesne, dobrze zaprojektowane toalety publiczne.

„Konkurs na projekt łazienki” co roku dotyczy innego miejsca w Polsce. Organizowany jest dzięki zaangażowaniu partnerów strategicznych – instytucji, firm, urzędów miast zarządzających terenami, na których ma zostać zrealizowany projekt. Na przestrzeni lat były to m.in. Łazienki Królewskie w Warszawie, Miasto Kraków, PKP S.A. czy Urząd Miasta Płock. Atrakcyjne nagrody pieniężne oraz realizacja zwycięskiego projektu sprawiają, że konkurs cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem. Co roku zgłoszonych zostaje ok. 300 projektów. Celem organizatorów jest poprawa warunków sanitarnych i dostępności toalet publicznych w Polsce. Niestety, z raportu Głównego Inspektoratu Sanitarnego za 2019 rok wynika, że w naszym kraju znajduje się 2720 toalet publicznych – zarówno miejskich, jak i położonych w obiektach, które na podstawie umowy z miastem udostępniają toaletę do użytku publicznego. Biorąc pod uwagę fakt, że miast w Polsce jest ponad 1000, sytuacja jest naprawdę słaba – na jedną toaletę przypada średnio 14 000 osób. W samej Warszawie, według danych z listopada 2020, ogólnodostępnych toalet jest 360, co oznacza, że na jedną toaletę przypada ok. 5000 mieszkańców stolicy, a jeśli wliczyć w to także turystów i ludzi pracujących w Warszawie, przyjezdnych, do jednej toalety mogłaby ustawić się kolejka z 6300 osób. Stan tych ubikacji w dużej liczbie przypadków pozostawia wiele do życzenia. Tym bardziej cieszy fakt, że nagradzane projekty są realizowane. – Geberit stworzył „Konkurs na projekt łazienki, ponieważ jesteśmy głęboko przekonani, że każdy biznes powinien angażować się społecznie. Z jednej strony inicjatywa ta wywołuje ważną dyskusję na temat deficytu toalet w przestrzeni publicznej w polskich miastach, z drugiej strony – angażuje młodych projektantów u progu kariery, aby stawali w poważne szranki konkursowe, mierzyli się z zadaniem stworzenia projektu, który będzie zaakceptowany przez publicznych włodarzy oraz autorytety z branży architektonicznej Projekty konkursowe, które udało się zrealizować, bez wątpienia należą do najlepszych sanitarnych przestrzeni w Polsce – mówi Przemysław Powalacz, Prezes Zarządu Geberit Sp. z o. o.

Jednym z nagrodzonych projektów, który został zrealizowany, jest Pawilon Plażowy – zespół toalet publicznych nad Wisłą w Warszawie, zlokalizowany na prawym brzegu rzeki w pobliżu Mostu Poniatowskiego, nieopodal Stadionu Narodowego. Praca trzech (wtedy) studentek Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej: Katarzyny Szpicmacher, Mai Matuszewskiej i Aleksandry Krzywańskiej zwyciężyła w 2010 roku. Nagroda została przyznana za bardzo trafną interpretację głównego problemu tamtej edycji konkursu – wpisania obiektu toalety publicznej w naturalny krajobraz Wisły Warszawskiej. Powódź, która miała miejsce w tamtym roku, wyostrzyła znaczenie określenia „rewitalizacja” nabrzeża, wskazując wagę sposobu rozwiązania projektowego na zmienność stanu wód w cyklach rocznych i wieloletnich. Jurorzy docenili bezpieczną lokalizację projektu, podkreślenie spacerowego charakteru nadrzecznych lasów, nastawienie na turystów pieszych i rowerowych, jak też potencjalnych plażowiczów. Znaczenie miała także dostępność z rejonu chodników miejskich, wpisanie projektu w topografię terenu i struktury lasu w mało inwazyjny sposób, bez konieczności eliminacji drzew i zakłócenia naturalnego obrazu lasu łęgowego. Forma budynku organizuje choreografię ruchu jego użytkowników, również niepełnosprawnych. Uwagę zwraca dystrybucja zadanych funkcji zapewniająca dyskrecję. Propozycje materiałowe zastosowane we wnętrzach stanowią jednocześnie o ich detalu – pomysłowe perforacje są źródłem oświetlenia naturalnego, jak też mogą stanowić wyróżnik obiektu w nocy.

Pandemia nie pokrzyżowała planów firmie GEBERIT, organizatorowi „Konkursu na projekt łazienki”, która już niebawem ogłosi start kolejnej edycji. Warto wspomnieć, że projekty konkursowe często oferują coś więcej, niż tylko toaletę, która zaspokoi potrzeby fizjologiczne użytkowników. W koncepcjach młodych architektów pojawia się przestrzeń przeznaczona do drobnego handlu, informacja miejska czy wypożyczalnia sprzętu wodnego, jak w przypadku zrealizowanego Pawilonu Plażowego. Z zaciekawieniem czekamy na tegoroczną edycję i projekty, które zostaną do niej zgłoszone.

Więcej informacji na www.konkurskolo.pl

Grupa Geberit to europejski lider w produkcji zaawansowanej technologii sanitarnej. Od momentu jej powstania w roku 1874 jest pionierem w tym sektorze, nieprzerwanie ustanawiając nowe trendy swoimi wszechstronnymi rozwiązaniami. Geberit posiada swoje przedstawicielstwa w blisko 50 krajach w Europie i na świecie, skupia w swoich zasobach 30 zakładów produkcyjnych. Największe zakłady znajdują się w Szwajcarii, Niemczech i Austrii. Siedziba główna znajduje się w Rapperswil-Jona w Szwajcarii, a sama firma jest notowana na Szwajcarskiej Giełdzie Papierów Wartościowych w Zurychu od 1999 r. Grupa Geberit wygenerowała sprzedaż w wysokości 2,9 mld franków szwajcarskich w 2017 roku zatrudniając około 12.000 pracowników. Zakres produktów obejmuje linię systemów sanitarnych (systemy instalacyjne, spłuczki, baterie umywalkowe, systemy spłukiwania, syfony, toalety myjące), wyposażenie łazienek (ceramikę sanitarną, meble łazienkowe, kabiny i wanny) oraz systemy rurowe (systemy wodociągowe i systemy kanalizacyjne).

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: OKK! PR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Dom Łotewski producent wysokiej jakości domów prefabrykowanych wchodzi na polski rynek Biuro prasowe
2025-07-23 | 13:15

Łotewski producent wysokiej jakości domów prefabrykowanych wchodzi na polski rynek

Łotewski producent wysokiej klasy domów prefabrykowanych MyCabin rozszerza sieć oddziałów i dostaw na Polskę. To odpowiedź na rosnący popyt mieszkaniowy w Europie.
Dom Gdzie przechować rzeczy? Praktyczne rozwiązania na różne życiowe sytuacje
2025-06-18 | 06:00

Gdzie przechować rzeczy? Praktyczne rozwiązania na różne życiowe sytuacje

W życiu każdego z nas pojawiają się sytuacje, w których nagromadzone przez lata przedmioty muszą na jakiś czas opuścić nasze mieszkania i domy. Niezależnie od
Dom Jak wybrać idealną szklarnię ogrodową? Poradnik dla początkujących
2025-06-17 | 10:30

Jak wybrać idealną szklarnię ogrodową? Poradnik dla początkujących

Własna szklarnia to marzenie wielu ogrodników, gdyż dzięki niej można cieszyć się świeżymi, naturalnymi warzywami i ziołami. Chcąc stać się jej posiadaczem, powinniśmy

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Dorota Gardias: Moja piosenka nagrana z Bartasem Szymoniakiem odniosła ogromny sukces. Wiążę z nią pewne plany

Prezenterka pogody podkreśla, że ma w życiu kilka pasji, które szczególnie pielęgnuje. Jedną z nich jest śpiewanie. Nuci nie tylko pod prysznicem, ale swoje umiejętności wokalne prezentuje również na eventach, imprezach okolicznościowych i w programach rozrywkowych. Dorota Gardias nie kryje satysfakcji z tego, że kilka miesięcy temu mogła zaśpiewać w duecie z Bartasem Szymoniakiem, a utwór „Wszystko i nic” bardzo przypadł do gustu odbiorcom. Teraz marzy o tym, by móc wykonać go „na żywo” podczas festiwalu.

Media i PR

Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.

Moda

Qczaj: Kiedyś na każde wyjście musiałem kupić sobie coś nowego. Teraz już nie chcę kupować kolejnych garniturów, by potem wyrzucać je na śmietnik

Zdaniem trenera, by zadbać o środowisko naturalne i zmniejszyć ilość odpadów, trzeba chociażby zrezygnować z impulsywnych zakupów w sklepach z odzieżą i w modzie postawić na bardziej zrównoważone rozwiązania. Qczaj zachęca więc do zmiany nawyków i refleksji nad własnymi potrzebami. Najpierw bowiem powinniśmy ocenić, czy dany zakup naprawdę jest konieczny, czy może w szafie mamy już podobną rzecz, którą z powodzeniem można ponownie wykorzystać. On sam, na przekór nieprzychylnym komentarzom i krytyce internautów, kilka razy założył już ten sam garnitur i znów za jakiś czas zamierza się w nim pokazać.