Komunikaty PR

Od nawyków z czasu lockdownu po nowy sposób życia

2020-12-29  |  12:00
Biuro prasowe

Firma Samsung sprawdziła, jak doświadczenie pandemii wpłynęło na postrzeganie przez Europejczyków tego, co cenne w życiu osobistym i w najbliższym otoczeniu. Z przeprowadzonego badania wynika, w jaki sposób obecna sytuacja wpłynęła na kształtowanie się nowego stylu życia oraz większego przywiązania do przestrzeni, w której mieszkamy i spędzamy coraz więcej czasu.

  • Dla 64% Europejczyków, dom stał się „bezpieczną przestrzenią”
  • 1 na 3 Europejczyków za priorytetowe uważa takie zakupy do domu, które poprawiają  emocjonalny lub mentalny dobrostan
  • Europejczycy aż 10-krotnie chętniej wydaliby nadwyżkę pieniędzy na inteligentne technologie do domu niż na markowe ubrania
  • 41% Europejczyków – w tym najwięcej Polaków i Włochów – podjęło w domu aktywności lub hobby, których wcześniej nie próbowali
  • 50% osób, które w czasie pandemii przeprowadzały wideorozmowy z przyjaciółmi i rodziną, nie chce rezygnować z tej formy komunikacji – nawet po zniesieniu obostrzeń związanych z lockdownem

 

Wyniki badania pt. „Zdecentralizowane życie: od nawyków wyrobionych w czasie lockdownu po nowy sposób życia” przeprowadzonego przez firmę Samsung pokazują, jak dzięki technologii i możliwości pracy z dowolnej lokalizacji, znaczna część Europejczyków zaczęła inaczej postrzegać swoje relacje z rodziną, społecznościami i własnymi domami. Prawdopodobnie wiele nawyków, które wyrobiliśmy sobie podczas lockdownu, nie tylko zostanie z nami w nadchodzącym 2021 roku, ale także na dłużej zmieni nasz sposób życia.

Przestrzeń mieszkalna jako „przedłużenie” siebie: nowa psychologia domu

Z badania Samsung wynika, że doświadczenie pandemii wzmocniło emocjonalną więź wielu osób z ich przestrzenią mieszkalną.

39% Europejczyków wyraźniej niż kiedykolwiek postrzega swój dom jako miejsce, w którym mogą wyrażać siebie, a 37% twierdzi, że dziś bardziej niż przed pandemią zależy im na wyglądzie domu. W Polsce ta tendencja jest jeszcze bardziej widoczna – aż 53% Polaków postrzega swój dom jako przestrzeń do wyrażania siebie. Sugeruje to, że dobiegający końca rok fundamentalnie zmienił sposób, w jaki ludzie projektują na swoją przestrzeń mieszkalną, biorąc pod uwagę aspekty takie, jak osobowość, status społeczny i osobiste wartości.

Mimo tego, że w bieżącym roku spędzaliśmy w domu znacznie więcej czasu, wyniki badania sugerują, że zamiast znudzić się tą przestrzenią, czujemy się znacznie bardziej z nią związani. Dla 64% Europejczyków dom w czasie pandemii stał się „bezpieczną przestrzenią”.

Zmiana myślenia o domu, powoduje także zmiany w nawykach zakupowych. Co trzeci (33%) badany twierdził, że w porównaniu do czasów przed pandemią, dziś ważniejsze są dla niego przedmioty poprawiające emocjonalny lub mentalny dobrostan, natomiast dla 37% istotniejsze jest dziś kupowanie rzeczy, które zwiększają wygodę życia w domu.

Europejczycy (spośród zaprezentowanych im opcji) aż 10-krotnie częściej wybierali inteligente technologie i sprzęty domowe (38%) niż markowe ubrania (4%) czy dodatki (3%).[1] Coraz wieksza popularność „szykownego wnętrza” jest również widoczna w danych Samsung, z których wynika, że ludzie coraz częściej wyszukują elementy luksusowego wyposażenia domu.

– Wraz ze wzrostem popularności wideorozmów, zapraszamy do naszych domów więcej osób niż kiedykolwiek wcześniej, aczkolwiek robimy to wirtualnie.  Chcemy więc, by nasz dom odzwierciedlał naszą osobowość. Ogromną rolę odgrywają w tym najnowsze technologie, dlatego nie dziwi mnie, że ludzie znacznie chętniej inwestują w inteligentne urządzenia do domu niż w markową biżuterię czy odzież. Zaobserwowaliśmy także niezwykły wzrost popytu na urządzenia, które można personalizować, by lepiej pasowały do naszego domu, lub które łączą funkcjonalność z wygodą i przyjemnością – takich jak bezprzewodowe słuchawki i inteligentne głośniki – komentuje Benjamin Braun, Chief Marketing Officer w Samsung Europe.

Nowa codzienność – jedzenie, sen, praca i trening: wypracowane podczas lockdownu rytuały pozostaną z nami na dłużej

Zmieniło się nie tylko to, czym jest dla nas dom, ale również to, jak spędzamy w nim czas. Dziś aż 41% Europejczyków podejmuje w nim aktywności, których nigdy wcześniej nie realizowali w swojej przestrzeni mieszkalnej.

8 na 10 (78%) osób, które podczas lockdownu podjęło nowy rodzaj aktywności, twierdzi, że chciałoby nadal więcej gotować w domu – chęć podtrzymania tej aktywności deklaruje nawięcej Polaków i Niemców.  74% tej grupy pragnie dalej realizować nowe hobby, takie jak malowanie czy prace ogrodnicze, dwie trzecie (66%) chce nadal zmieniać swój dom, a 6 na 10 (60%) osób chciałaby kontynuować treningi online / w domu również za rok, nawet jeśli do tego czasu zniesione zostaną wszystkie restrykcje dotyczące przemieszczania się i dystansu społecznego.

Nowo odkryte w czasie lockdownu zamiłowanie do gotowania sprawia, że kuchnia znów staje się sercem domu. Dla ponad dwóch trzecich Europejczyków (68%) ważna jest lepsza organizacja kuchni, notomiast ponad połowa (52%) prawdopodobnie kupi w ciągu najbliższych 12 miesięcy nowy sprzęt AGD. Jest to zbieżne z danymi Samsung, z których wynika, że w skali rok do roku sprzedaż dużych lodówek tej firmy wzrosła o 12%. Wiąże się to też z chęcią unikania marnowania jedzenia – 73% Polaków uważa, że sposobem na ograniczenie marnowania żywności jest lepszy system organizacji jej przechowywania. W Polsce niemal cztery osoby na pięć (78%) czują się winne z powodu ilości marnowanej żywności, a w wyniku lockdownu ponad połowa (51%) jest bardziej świadoma tego, ile produktów spożywczych wyrzuca.2

Przenieśliśmy też aktywność fizyczną z siłowni do domu. Dlatego technologie ubieralne odgrywają coraz większą rolę w śledzeniu poziomu aktywności. Ponad jedna trzecia (34%) Europejczyków deklaruje, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy prawdopodobnie dokona zakupu produktu opartego na technologii związanej z fitnessem lub zdrowiem, a wykorzystanie urządzeń Samsung monitorujących aktywność wzrosło o 17% rok do roku.

Coraz większa rola życia towarzyskiego i społecznego online

Przejście na aktywność online jest powszechnym trendem, jednak badanie Samsung pokazuje, że technologia umożliwiła niektórym grupom ludzi skuteczne odtworzenie społecznych interakcji sprzed lockdownu.

W całej Europie prawie dwie trzecie (64%) osób w wieku od 25 do 34 lat i osób mających dzieci uważa, że technlogia ułatwiła im podtrzymanie ważnych relacji z przyjaciółmi i rodziną, natomiast niemal co trzeci respondent (31%) poniżej 35 roku życia powiedział, że technologia umożliwiła mu umawianie się na randki w czasie pandemii. Sugeruje to, że wirtualne spotkania bynajmniej nie są aspołeczne – przeciwnie, odegrały bardzo ważną rolę w podtrzymywaniu relacji i zachowaniu więzi rodzinnych.

W efekcie trwale mógł ulec zmianie sposób wchodzenia przez nas w w interakcję z osobami z naszego kręgu społecznego, a zrodzone z konieczności nawyki pozostaną z nami jeszcze na długo. 50% Europejczyków, którzy w czasie pandemii albo zaczęli przeprowadzać wideorozmowy z przyjaciółmi i rodziną, albo robili to częściej niż przedtem, pragnie nadal korzystać z tej formy komunikacji – nawet po zniesieniu wszelkich restrykcji związanych z lockdownem.

Być może w wyniku takiego właśnie nowego, wirtualnego życia społecznego i towarzyskiego niemal 3 osoby na 10 (29%) zaczęły w czasie pandemii przy wideorozmowach korzystać z urządzeń o dużych ekranach.

Co więcej, możliwość uczestniczenia w danym wydarzeniu wirtualnie zamiast osobiście może wręcz sprawić, że chętniej weźmiemy w nim udział – do tej kategorii zaliczają się spotkania z przyjaciółmi (53% badanych), urodziny (50%) i spotkania integracyjne w pracy (41%).

– Oczywiście technologia pomaga ludziom być w kontakcie, zawsze tak było. Co jednak ciekawe, z naszego badania wynika, że wcale nie jest to jedynie namiastka prawdziwego spotkania. Większość respondentów stwierdziła, że technologia pomogła im podtrzymać ważne relacje, niezależnie od tego, gdzie się znajdowali. To dla nas dodatkowa motywacja, by tworzyć urządzenia, które ułatwiają życie i pozwalają ludziom utrzymać kontakt z bliskimi – mówi Benjamin Braun.

O badaniu:

Badanie zostało przeprowadzone dla Samsung Europe przez Ipsos MORI.

Firma Ipsos MORI przeprowadziła wywiady na próbie liczącej łącznie 10 883 osób dorosłych w wieku: 16–75 lat w Wielkiej Brytanii, Francji i Niemczech, 16–70 lat w Belgii, Niderlandach i we Włoszech, 16–65 lat w Hiszpanii i Szwecji, 18–65 lat w Norwegii oraz 16–60 lat w Polsce. W 9 krajach badanie przeprowadzono przy użyciu metodologii online i: omnibus, a w Norwegii – przy użyciu porównywalnej metodologii ad hoc.  Badania w terenie przeprowadzono w dniach 17–26 listopada 2020 r., przy czym dokładna data zależy od kraju.

Zastosowano limity dotyczące płci, wieku, kraju oraz statusu zatrudnienia, a uzyskane dane były ważone w odniesieniu do znanych proporcji populacji pozostającej offline dla wszystkich tych zmiennych. Ostateczne dane całościowe były ważone w odniesieniu do znanych proporcji populacji pozostającej offline dla badanych krajów. Wagi krajowe zostały użyte, by zagwarantować, że każdy kraj jest reprezentatywny pod względem proporcji i populacji w porównaniu do rzeczywistych proporcji krajów i ich zasięgu. Wszystkie badania opinii podelgają szerokiemu zakresowi potencjalnych źródeł błędów.

Respondentów poproszono o wyobrażenie sobie, że posiadają pewną nadwyżkę pieniędzy, którą mogą wydać, i o wybranie spośród zaprezentowanych 8 opcji tych rzeczy, które najchętniej by za nie kupili. Osoby badane miały także możliwość zaznaczenia odpowiedzi „żadna z powyższych”, „nie wiem” lub „nie wydał(a)bym tych pieniędzy na nic”.

2 Na podstawie europejskiego badania ankietowego przeprowadzonego  w 11 krajach w listopadzie 2020 roku z udziałem 20 000 osób. W Polsce w badaniu wzięło udział 2000 dorosłych Polaków.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Dom Purmo – Konsumencki Lider Jakości 2024 Biuro prasowe
2024-07-09 | 11:00

Purmo – Konsumencki Lider Jakości 2024

Firma Purmo znalazła się wśród laureatów w ogólnopolskim badaniu konsumenckim zdobywając Konsumencki Lider Jakości 2024 w kategorii „Grzejniki”. Badanie
Dom Niemal 50 lat nowej definicji czystości dzięki toaletom myjącym Geberit
2024-07-08 | 16:25

Niemal 50 lat nowej definicji czystości dzięki toaletom myjącym Geberit

Choć Europa wciąż zdominowana jest przez lata używania mało ekologicznego papieru toaletowego, z pomocą przychodzą zrywające z tradycją toalety myjące. Kiedy Geberit wprowadził na rynek
Dom „ArtFormy” – weź udział w konkursie na projekt mebli!
2024-07-08 | 10:50

„ArtFormy” – weź udział w konkursie na projekt mebli!

W przyszłym roku będziemy obchodzili 100. rocznicę słynnej Międzynarodowej Wystawy Sztuk Dekoracyjnych i Nowoczesnego Przemysłu. By uczcić to wydarzenie, Studio Prostych Form postanowiło

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Luna: W moim życiu jest więcej momentów zwątpienia i bezradności niż szczęścia i ekscytacji. Tylko tego nie pokazuję na Instagramie

Wokalistka chce, by jej pierwszy singiel zaprezentowany po Eurowizji był symbolem wewnętrznego odrodzenia, nowego początku i nadziei, bo choć życie pełne jest upadków, to najważniejsze jest, by z każdej porażki wyciągnąć odpowiednie wnioski, zawsze walczyć o swoje szczęście i odnaleźć w sobie siłę do działania. „Alive” to pełne emocji, intymne wyznanie Luny, ukazujące jej wewnętrzną walkę z wątpliwościami i przytłaczającymi myślami. Utwór opowiada o stanie zawieszenia między dwoma światami – rzeczywistym, pełnym wyzwań i wyimaginowanym, gdzie można znaleźć chwilowe ukojenie.

Handel

W ciągu 5–10 lat spodziewane duże wzrosty sprzedaży żywności ekologicznej. Największą barierą pozostaje niska świadomość konsumentów

Już blisko 80 proc. polskich konsumentów deklaruje kupowanie żywności ekologicznej – wynika z badania przeprowadzonego dla Polskiej Izby Żywności Ekologicznej przez Stowarzyszenie Delta Partner. Ten odsetek sukcesywnie rośnie, podobnie jak wartość rynku ekologicznej żywności, która według szacunków NIQ wynosi już ok. 2 mld zł, stanowiąc prawie 1 proc. wartości całego rynku spożywczego. Dalsze wzrosty utrudnia jednak fakt, że wielu konsumentów wciąż ma problem z rozpoznaniem produktów bio na sklepowych półkach. Według badań tylko co czwarty klient potrafi prawidłowo rozpoznać w sklepie symbol euroliścia, który gwarantuje, że produkt powstał zgodnie z restrykcyjnymi unijnymi wymogami rolnictwa ekologicznego.

Podróże

Klaudia Carlos: Nigdzie nie ma takiego piasku złocistego jak nad Bałtykiem. Mam tam swoje ulubione miejsca, ale lubię też poszukiwać nowych

Wokół wakacji nad polskim morzem przez lata narosło wiele stereotypów. Prezenterka zapewnia jednak, że ją samą nie zniechęcają ani stwierdzenia, że „jest za drogo”, ani że „zazwyczaj jest zła pogoda”. I choć turyści chociażby ze względu na „paragony grozy” coraz częściej omijają łukiem Morze Bałtyckie, to ona jest konsekwentna w swoich wyborach. Każdego roku stawia właśnie na Bałtyk i przekonuje, że nadmorskie miejscowości są bardziej urokliwe niż zagraniczne kurorty, a polskie piaszczyste plaże nie mają sobie równych.