Komunikaty PR

Od pomysłu do nagrody. Rozmowa z laureatami konkursu „Linoleum od nowa” Forbo.

2021-02-25  |  10:00
Biuro prasowe
Kontakt
Olga Kisiel-Konopka
OKK! PR

ul. Świętojesrska5/7
00-236 Warszawa
biuro|okkpr.pl| |biuro|okkpr.pl
882444811
www.okkpr.pl

Algorytm Design to biuro strategiczno-projektowe z Katowic, które kompleksowo współpracuje z klientami – opracowuje strategie, produkty i usługi, wykonuje badania. W zależności od danego projektu firma dobiera ekspertów z odpowiednich dziedzin, aby jak najbardziej zoptymalizować cały proces. Współpraca Algorytm Design z firmą Pilch, specjalizującą się w produkcji zabawek i pomocy edukacyjnych dla przedszkoli oraz szkół, zaowocowała powstaniem zestawu mebli szkolnych, który otrzymał pierwszą nagrodę za wykonanie i wyróżnienie za projekt w konkursie „Linoleum od nowa” marki Forbo. Rozmawiamy z Moniką Marek, specjalistą do spraw zarządzania projektami w firmie Pilch, Witoldem Załęskim, założycielem Algorytm Design oraz Pawłem Mularczykiem – jednym z autorów nagrodzonego projektu.

Nagrodzony zestaw mebli szkolnych stanowi odpowiedź na wyzwania współczesnego szkolnictwa oraz zmieniające się potrzeby użytkowników. Użycie elementów modułowych zapewnia możliwość tworzenia różnych układów i dopasowana wyposażenia sali do charakteru zajęć. Ławki są jednoosobowe (w obecnej sytuacji pandemii jest to kluczowe w szkołach) oraz wyposażone w dodatkowe elementy, które po rozłożeniu zwiększają powierzchnię do pracy, co może być przydatne, m.in. podczas zajęć plastycznych. Można
je ze sobą zestawić i tym samym ułatwić dzieciom komunikowanie się w trakcie pracy realizowanej w grupach. Zastosowanie regulacji sprawia, że rozmiar mebli można dopasować indywidualnie do wzrostu dziecka. Autorami zestawu są projektanci współpracujący z Algorytm Design – Klaudia Gołaszczyk, Michał Biernacki, Paweł Mularczyk.

Jak rozpoczęła się wasza współpraca?

Witold Załęski: Z firmą Pilch współpracujemy od kilku lat. Zaprojektowaliśmy jej identyfikację wizualną a także opracowaliśmy strategię udziału w konkursie „Design dla Przedsiębiorców” organizowanym przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, dzięki któremu małe firmy mogą pozyskać środki na opracowanie i wdrożenie nowego produktu. Efektywność tego wsparcia jest ogromna – przedsiębiorcy otrzymują dofinansowanie na badania, prototypy produktów, wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań. Mówimy tu o kwotach często nieosiągalnych dla małych firm, rzędu kilkuset tysięcy złotych, które są niezbędne, aby solidnie, uczciwie i bardzo porządnie przeprowadzić cały proces projektowy. Nagrodzony w konkursie Forbo zestaw mebli szkolnych powstał właśnie dzięki takiemu dofinansowaniu.

Jesteście producentem drewnianych pomocy edukacyjnych dla szkół i przedszkoli oraz zabawek. Skąd pomysł na wprowadzenie do oferty mebli?

Monika Marek: Jesteśmy związani z rynkiem edukacyjnym, a dokładnie z placówkami edukacyjnymi – słyszymy różne sugestie, podpowiedzi. Tak właśnie było z meblami. To rozmowy z pracownikami placówek i rodzicami dzieci były dla nas wskazówką, aby przyjrzeć się tematowi mebli w polskich szkołach. Dofinansowanie otworzyło nam drogę do realizacji projektu, potraktowaliśmy to jako szansę i postanowiliśmy spojrzeć na przestrzeń szkolną w nieco inny, bardziej „designerski” sposób. Priorytetem było dla nas wprowadzenie w tym obszarze innowacji, tak jak robimy to w przypadku innych naszych produktów.

W projekcie mebli zostało wykorzystane linoleum meblowe Forbo. Dlaczego zdecydowaliście się na ten materiał?

Paweł Mularczyk: W czasie badań okazało się, że klasyczny, twardy, drewniany blat ławki szkolnej sprawia, że odkładanie na niego jakichkolwiek przedmiotów generuje dźwięki, które są uciążliwe, zwłaszcza dla dzieci z nadwrażliwością słuchową. Poszukiwaliśmy więc rozwiązania, które to zniweluje, wygłuszy. Pomyśleliśmy o linoleum – przeglądaliśmy oferty różnych firm, jednak nie odpowiadały nam dostępne wzory lub kolorystyka. Dopiero w Forbo znaleźliśmy materiał spełniający nasze oczekiwania – estetyczny, o wyszukanej kolorystyce. Zależało nam na tym, aby meble były nie tylko funkcjonalne, ale też ładne – żeby nadawały się zarówno do placówek edukacyjnych, jak i do domów prywatnych.

Jak linoleum wpływa na funkcjonalność mebli?

Paweł Mularczyk: Przede wszystkim właśnie wygłusza dźwięki, ponadto wpływa na komfort użytkowania – na pochylonych blatach zapewnia większą przyczepność (kartka nie ześlizguje się powierzchni). Wygodniej jest także pisać i rysować, kiedy kartka leży na nieco miękkim, gładkim podłożu.

Witold Załęski: Początkowo byłem bardzo sceptycznie nastawiony do użycia linoleum, bo kojarzyło mi się z materiałem, który znamy sprzed kilkudziesięciu lat. Muszę powiedzieć, że bardzo pozytywnie mnie zaskoczyło. Gdybym w jednym zdaniu miał podsumować, co linoleum Forbo wniosło do naszego projektu, powiedziałbym: uzyskanie efektu funkcjonalnego z wartością dla estetyki.

Czy użycie linoleum meblowego wiązało się z wyzwaniami technologicznymi?

Monika Marek: Tak, musieliśmy dostosować produkcję do użycia nowego dla nas materiału, wyzwaniem były także gabaryty mebli – do tej pory produkowaliśmy mniejsze rzeczy. Musieliśmy znaleźć najlepszy sposób na bardzo trwałe, wytrzymałe przyklejenie linoleumdo dużej, drewnianej powierzchni. Meble dostępne na rynku są przeważnie z płyty, my stawiamy na jakość, używamy sklejki i drewna, mamy ogromne doświadczenie w ich obróbce. Zależało nam na tym, aby zestaw mebli szkolnych był równie doskonałej jakości, jak nasze pozostałe produkty.

Witold Załęski: Etap prototypowania w projekcie jest niezwykle istotny i pochłania duże środki finansowe. Opracowanie technologii, stworzenie formy czy oprogramowania niezbędnych do produkcji kosztuje kilkanaście czy kilkadziesiąt tysięcy złotych. Przy dużej, masowej produkcji nie są to duże koszty, przy prototypie, który może okazać się niedobry, to gigantyczny wydatek. Na przykład wygięcie nóżki krzesła na maszynie numerycznej kosztuje 5-10 zł, ale oprogramowanie tej maszyny, to wydatek rzędu 30 tys. złotych. Dlatego przy tworzeniu prototypu wygina się taką nóżkę ręcznie i trzeba za to zapłacić kilkanaście tysięcy złotych. Kiedy mamy budżet, to przestaje być problem, są możliwości i przestrzeń, aby zrobić to porządnie. Dlatego w Algorytm Design pomagamy klientom zdobyć dofinansowanie i poszukujemy takich rozwiązań, które umożliwiają zminimalizowanie kosztów, poprzez np. stworzenie jednej formy czy elementu, na bazie którego będzie można wyprodukować różne produkty. Myśl ekonomiczna jest podstawą dzisiejszego designu.

Czyim pomysłem było wzięcie udziału w konkursie „Linoleum od nowa” organizowanym przez Forbo?

Paweł Mularczyk: Dowiedzieliśmy się o konkursie, kiedy kupowaliśmy linoleum do naszego projektu. Nasz inny wspólny projekt – mebel KIVAK do aktywnego siedzenia zdobył nagrodę must have 2020 na Łódź Design Festival. Postanowiliśmy więc ponownie sprawdzić się w konkursie.

Monika Marek: Współpraca Pilch i Algorytm Design przebiega doskonale, świetnie się rozumiemy, wymieniamy pomysłami, doświadczeniami, zbudowaliśmy fajną relację. Kiedy pan Paweł zaproponował, że zgłosi nasze meble do konkursu, z chęcią się na to zgodziliśmy.

Jak widać okazało się to bardzo dobrym pomysłem. Jeszcze raz gratulujemy wygranej i dziękujemy za rozmowę.

www.forbo-flooring.pl

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: OKK! PR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Dom Purmo – Konsumencki Lider Jakości 2024 Biuro prasowe
2024-07-09 | 11:00

Purmo – Konsumencki Lider Jakości 2024

Firma Purmo znalazła się wśród laureatów w ogólnopolskim badaniu konsumenckim zdobywając Konsumencki Lider Jakości 2024 w kategorii „Grzejniki”. Badanie
Dom Niemal 50 lat nowej definicji czystości dzięki toaletom myjącym Geberit
2024-07-08 | 16:25

Niemal 50 lat nowej definicji czystości dzięki toaletom myjącym Geberit

Choć Europa wciąż zdominowana jest przez lata używania mało ekologicznego papieru toaletowego, z pomocą przychodzą zrywające z tradycją toalety myjące. Kiedy Geberit wprowadził na rynek
Dom „ArtFormy” – weź udział w konkursie na projekt mebli!
2024-07-08 | 10:50

„ArtFormy” – weź udział w konkursie na projekt mebli!

W przyszłym roku będziemy obchodzili 100. rocznicę słynnej Międzynarodowej Wystawy Sztuk Dekoracyjnych i Nowoczesnego Przemysłu. By uczcić to wydarzenie, Studio Prostych Form postanowiło

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Luna: W moim życiu jest więcej momentów zwątpienia i bezradności niż szczęścia i ekscytacji. Tylko tego nie pokazuję na Instagramie

Wokalistka chce, by jej pierwszy singiel zaprezentowany po Eurowizji był symbolem wewnętrznego odrodzenia, nowego początku i nadziei, bo choć życie pełne jest upadków, to najważniejsze jest, by z każdej porażki wyciągnąć odpowiednie wnioski, zawsze walczyć o swoje szczęście i odnaleźć w sobie siłę do działania. „Alive” to pełne emocji, intymne wyznanie Luny, ukazujące jej wewnętrzną walkę z wątpliwościami i przytłaczającymi myślami. Utwór opowiada o stanie zawieszenia między dwoma światami – rzeczywistym, pełnym wyzwań i wyimaginowanym, gdzie można znaleźć chwilowe ukojenie.

Handel

W ciągu 5–10 lat spodziewane duże wzrosty sprzedaży żywności ekologicznej. Największą barierą pozostaje niska świadomość konsumentów

Już blisko 80 proc. polskich konsumentów deklaruje kupowanie żywności ekologicznej – wynika z badania przeprowadzonego dla Polskiej Izby Żywności Ekologicznej przez Stowarzyszenie Delta Partner. Ten odsetek sukcesywnie rośnie, podobnie jak wartość rynku ekologicznej żywności, która według szacunków NIQ wynosi już ok. 2 mld zł, stanowiąc prawie 1 proc. wartości całego rynku spożywczego. Dalsze wzrosty utrudnia jednak fakt, że wielu konsumentów wciąż ma problem z rozpoznaniem produktów bio na sklepowych półkach. Według badań tylko co czwarty klient potrafi prawidłowo rozpoznać w sklepie symbol euroliścia, który gwarantuje, że produkt powstał zgodnie z restrykcyjnymi unijnymi wymogami rolnictwa ekologicznego.

Podróże

Klaudia Carlos: Nigdzie nie ma takiego piasku złocistego jak nad Bałtykiem. Mam tam swoje ulubione miejsca, ale lubię też poszukiwać nowych

Wokół wakacji nad polskim morzem przez lata narosło wiele stereotypów. Prezenterka zapewnia jednak, że ją samą nie zniechęcają ani stwierdzenia, że „jest za drogo”, ani że „zazwyczaj jest zła pogoda”. I choć turyści chociażby ze względu na „paragony grozy” coraz częściej omijają łukiem Morze Bałtyckie, to ona jest konsekwentna w swoich wyborach. Każdego roku stawia właśnie na Bałtyk i przekonuje, że nadmorskie miejscowości są bardziej urokliwe niż zagraniczne kurorty, a polskie piaszczyste plaże nie mają sobie równych.