Spotkanie współczesnego lokalnego designu z tradycyjnym rzemiosłem
Co się stanie, gdy czworo młodych, współczesnych projektantów z Ammanu, Delhi i Bangkoku spotka się z lokalnymi rzemieślnikami? Powstaną produkty LOKALT, dzięki którym rękodzieło nabierze nowoczesnego stylu! Nowa limitowana kolekcja będzie dostępna w sklepach stacjonarnych już od czerwca 2021 roku.
Miski, wazony, dywany, a może zupełnie coś nowego? Czterech projektantów rzuciło wyzwanie znanym formom i z pomocą lokalnych rzemieślników, stworzyło projekty pozwalające spojrzeć na kulturę regionów i rękodzieło z zupełnie innej perspektywy. Każdy z elementów kolekcji IKEA LOKALT został wykonany ręcznie, dzięki czemu poszczególne przedmioty opowiadają własną, wyjątkową historię.
Haft prosto z Ammanu
Tania Haddad udowadnia, że miasto może stać się inspiracją do stworzenia artykułów, od których ciężko oderwać wzrok. Dzięki ręcznie haftowanej narzucie i poszewkom na poduszki LOKALT w ciągu jednej chwili przeniesiemy się do tętniących życiem wschodnich dzielnic Ammanu. Na tekstyliach uchwycone zostały szczegóły charakterystyczne dla miejsca pochodzenia projektantki, takie jak anteny satelitarne, oazy zieleni, starożytne budynki czy taksówki, a także kolorowe samochody! W stolicy Jordanii przerabianie i ozdabianie swojego auta to już tradycja, dlatego tak ważnym było dla Tanii zawarcie ich w swoim projekcie. Produkty zostały stworzone we współpracy z organizacją społeczną Jordan River Foundation, która dba o stałe zatrudnienie kobiet w regionach, gdzie najbardziej tego potrzebują.
Opowieści z Delhi
W Indiach zwyczaje i tradycje mają bardzo duże znaczenie, a zdobyte umiejętności pozostają w rodzinach przez pokolenia. Z przekazywanej wiedzy i kultury skorzystała Akanksha Deo, projektując unikalne artykuły odzwierciedlające historię twórców i ich społeczności. Pełen ekspresji i kolorów dywan LOKALT oddaje naturalne ukształtowanie kraju pochodzenia projektantki, dzięki czemu zachwyca i pozwala wyruszyć w podróż bez konieczności opuszczania własnego mieszkania. Został on wykonany tradycyjną techniką tkacką, tak zwanego ręcznego tuftowania – podobnie jak wzory na poszewkach z tej samej serii.
Z myślą o minimalistach, Akanksha zaprojektowała także bardziej stonowany, biało-czarny dywan LOKALT. Wykonany został z wełny, która jest materiałem zrównoważonym, odnawialnym, trwałym i po prostu pięknym.
Tajskie wzornictwo i szacunek
W Tajlandii przyjmując i wręczając podarunki należy pamiętać, aby robić to obiema rękami. Zwyczaj ten stał się inspiracją dla prac zespołu THINKK – duetu Ploypan Theerachai i Decha Archjananun. Połączyli oni tradycje z użytecznością, dodając do misek oraz wazonu LOKALT dwa uchwyty. Własnoręczne wykonanie ceramicznych dodatków zostało dodatkowo podkreślone przez pozostawione odciski palców rzemieślników zatrudnionych
w przedsiębiorstwie społecznym Doi Tung DP. Detale te nie tylko dodają produktom unikalnego charakteru, ale pozwalają również poznać bliżej azjatycką kulturę.
Design z troską o ludzi
Przedmioty z kolekcji LOKALT są wyjątkowe nie tylko ze względu na swoje wzornictwo, ale również historię ludzi, którzy za nimi stoją. Poprzez współpracę IKEA z firmami, takimi jak Jordan River Foundation, zatrudnione zostały mieszkanki kraju i uchodźczynie, dzięki czemu mogły zapewnić sobie oraz swojej rodzinie utrzymanie.
Jako duża firma, współpracując z przedsiębiorstwami społecznymi, możemy pomóc w tworzeniu nowych miejsc pracy tam, gdzie było to najbardziej potrzebne. Ponadto uczymy się bardzo dużo o rzemiośle i kulturze oraz o tym, jakie możliwości i ograniczenia musimy brać pod uwagę, kiedy za każdym szwem stoją ludzie – mówi Maria O’Brian, liderka kreatywna kolekcji IKEA LOKALT.
Nierówności społeczne to jedno z wyzwań, z którymi IKEA postanowiła się globalnie zmierzyć. W ramach strategii People & Planet Positive firma wspiera i współpracuje z przedsiębiorstwami społecznymi na całym świecie, a 6. kwietnia 2021 roku wystartował także program akceleracji dla tego typu organizacji w Polsce i Rumunii. Więcej na ten temat: http://biuroprasowe.ikea.pl/135444-ikea-wspiera-przedsiebiorcow-spolecznych.
Limitowana kolekcja LOKALT dostępna będzie stacjonarnie lub w odbiorze własnym od czerwca 2021 roku tylko w wybranych sklepach IKEA – w Warszawie Janki, Warszawie Targówek, Gdańsku, Krakowie, Poznaniu i Katowicach.

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór

Czym stresują się Polacy? Finanse i obowiązki domowe w czołówce. Wyniki badań
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Zdrowie

Katarzyna Dowbor: Jak najszybciej muszę się zaszczepić przeciw kleszczowemu zapaleniu mózgu. Do tej pory zabezpieczałam przed tymi pasożytami tylko moje zwierzęta
Prezenterka przyznaje, że do tej pory nie zdawała sobie sprawy, że kleszczowe zapalenie mózgu to taka podstępna i groźna choroba. Jest ona wywoływana przez wirusa, który dostaje się do naszego organizmu w wyniku ukłucia przez kleszcza. Dlatego tak ważne jest, by przed tymi pajęczakami zabezpieczać nie tylko naszych pupili, ale także siebie. Katarzyna Dowbor już umówiła się na przyjęcie odpowiedniej szczepionki. Z danych opracowanych przez Ośrodek Badań Socjomedycznych Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych UW wynika, że na taki krok decyduje się zaledwie co dziesiąty Polak.
Moda
Julia Kamińska: Założyłam sobie, że w tym roku nie będę kupować żadnych nowych ubrań. Z sukcesem sprzedaję też swoje rzeczy na popularnej platformie

Aktorka chętnie podjęła wyzwanie „no-buy 2025” i jak zapewnia, w tym roku nie zamierza kupować żadnych nowych ubrań. Poza tym systematycznie „wietrzy” swoją szafę i te rzeczy, które już nie są jej potrzebne, sprzedaje przez internet albo oddaje znajomym. Julia Kamińska zaznacza też, że kompletując stylizację na czerwony dywan, stara się nie wydawać pieniędzy na nowe ubrania. Najpierw zagląda do garderoby, by znaleźć w niej coś, co można ponownie wykorzystać.
Infrastruktura
Mazowsze turystycznie radzi sobie lepiej niż przed pandemią. Odwiedzających przyciąga już nie tylko Warszawa

Województwo mazowieckie jest liderem pod względem liczby turystów. W ubiegłym roku odwiedziło je prawie 7 mln gości. I choć lokomotywą ruchu turystycznego pozostaje Warszawa, to coraz więcej osób wybiera zwiedzanie regionu w wolniejszym tempie niż w stolicy i bliżej natury. Mazowsze od lat postrzegane było jako idealny kierunek na mikrowyprawę, ale teraz przybywa osób, które chcą się tu zatrzymać na dłużej niż 1–2 dni.