Komunikaty PR

Styropian biały czy grafitowy? Wybór materiałów w nowej rzeczywistości

2021-04-16  |  11:00
Biuro prasowe
Kontakt
Best Brands PR
Best Brands PR

Słomińskiego
00-195 Warszawa
bestbrandspr|bestbrandspr.pl| |bestbrandspr|bestbrandspr.pl
0-22 251 66 86
www.bestbrandspr.pl

Oszczędzanie energii to już nie jest hasło, ani apel. To konkretne działania i obowiązki, które dotyczą np. budujących domy. W 2021 roku takie osoby muszą pamiętać, że zaostrzyły się wymagania co do energooszczędności budynków, a to ma wpływ na wybór technologii i materiałów budowlanych.

Nowe przepisy określane są jako warunki techniczne 2021 lub standard energetyczny 2021, jeśli zatem chcemy, choćby pobieżnie, zapoznać się ze zmianami, warto ich szukać pod tymi dwoma hasłami. – Standard energetyczny opisany jest przez wskaźniki i wzory, ale i tak łatwo się zorientować, jaki jest cel zmian: dom ma wykorzystywać mniej energii, zwłaszcza tej nieodnawialnej. Olbrzymim „konsumentem” energii jest ogrzewanie, zatem coraz większego znaczenia nabierają technologie, które pozwalają jak najwięcej ciepła zatrzymać w budynku – mówi Dariusz Pruszkowski, doradca techniczny w firmie Styropmin, produkującej najpopularniejszy materiał ociepleniowy – styropian.

W dużej mierze zatem to termiczna izolacja domu przesądza o tym, w jakim stopniu jesteśmy w stanie oszczędzać energię i, nie zapominajmy o tym, pieniądze. Im mniej energii potrzeba do wyprodukowania i utrzymania ciepła w domu, tym mniej za to płacimy.

Skuteczna bariera

Wszystko zaczyna się od projektu. Już na tym etapie wszystkie parametry domu muszą być tak obliczone – przy uwzględnieniu m.in. źródeł energii, materiałów budowlanych, wielkości otworów, czyli okien i drzwi – by w ostatecznym rozrachunku dom spełniał obowiązujący od początku tego roku standard energetyczny.

W przypadku ścian, podłóg czy dachu kluczowe znaczenie ma jak skuteczną będą barierą dla ciepła – ile go zostanie wewnątrz domu, a ile bezproduktywnie się wydostanie. – Skuteczność tej bariery zależy od warstwy ociepleniowej, inaczej od warstwy izolacji termicznej. Najczęściej wybieranym materiałem ociepleniowym jest styropian, trzeba jednak pamiętać, że poszczególne rodzaje styropianu różnią się właściwościami. Kluczowy zatem jest właściwy wybór – tłumaczy Dariusz Pruszkowski.

Skuteczność warstwy izolacji zależy od kombinacji dwóch elementów. Po pierwsze chodzi o parametr styropianu, który nazywa się współczynnikiem przewodzenia ciepła, inaczej lambda. Im jest niższy, tym lepiej, to znaczy, że mniej ciepła „ucieknie”. Po drugie chodzi o grubość warstwy. Z tego powodu każdy styropian nadaje się do tego, by używać go w standardzie energetycznym 2021, trzeba tylko robić to umiejętnie. Najprościej mówiąc, cieńsza warstwa styropianu o lepszych parametrach da ten sam efekt, co grubsza warstwa styropianu o gorszych parametrach.

- Współczynnik przewodzenia ciepła będzie zawsze oznaczony na etykiecie. Jednak już na pierwszy rzut oka możemy rozróżnić rodzaje styropianu. Niższy współczynnik ma styropian pasywny np. taki jak Passive Pro 31. Łatwo go poznać po ciemnoszarym kolorze, który jest skutkiem dodatku grafitu. Z kolei styropian uniwersalny, taki jak np. Fasada Pro 40, jest biały. Dodatkowo staramy się uwzględnić wszystkie ważne informacje o styropianie w naszych nazwach, dlatego liczby 31 w przypadku Passive Pro i 40 w przypadku Fasady nawiązują do współczynnika przewodzenia ciepła – wskazuje doradca techniczny w firmie Styropmin.

Projektując dom, warto poświęcić więcej uwagi szczegółom związanym z technologiami budowlanym. Poprośmy projektanta, by przedstawił nam różne warianty związane z wyborem różnych materiałów i omówił z nami ich plusy i minusy.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Best Brands PR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Dom Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór Biuro prasowe
2025-04-25 | 06:00

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór

Zakup mieszkania to decyzja, której skutki odczuwamy przez lata. Metraż i liczba pokoi są ważne, ale to układ pomieszczeń decyduje o tym, czy nowe mieszkanie będzie
Dom Czym stresują się Polacy? Finanse i obowiązki domowe w czołówce. Wyniki badań
2025-04-24 | 14:00

Czym stresują się Polacy? Finanse i obowiązki domowe w czołówce. Wyniki badań

Polacy są społeczeństwem zestresowanym. Ponad połowa martwi się z powodów finansowych, źródłem niepokoju są także sprawy bieżące oraz obowiązki związane
Dom Wąskie regały metalowe do garażu. Praktyczne rozwiązania
2025-04-01 | 11:30

Wąskie regały metalowe do garażu. Praktyczne rozwiązania

Organizacja przestrzeni w garażu to wyzwanie, z którym zmaga się wielu właścicieli domów. Wąskie regały metalowe stanowią idealne rozwiązanie tego problemu,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju

Z wielkim smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Jadwigi Jankowskiej-Cieślak jednej z najbardziej wybitnych polskich aktorek. Z tej okazji pragniemy podzielić się z Państwem jednym z ostatnich wywiadów, jakich udzieliła naszej redakcji.

Dom i ogród

Handel

Piwo bezalkoholowe stanowi już 6,5 proc. sprzedaży browarów. Konsumenci świadomie ograniczają spożycie alkoholu

W 2024 roku polscy konsumenci kupowali ponad 1 mln butelek i puszek piwa 0,0% dziennie. Przez ostatnią dekadę rynek tych piw urósł pod względem wolumenu 10-krotnie. Branża inwestuje w innowacje w segmencie piw bezalkoholowych, wzmacniając nie tylko smak, ale również ich wartości odżywcze. Piwa 0,0% wpisują się w coraz popularniejszy, zwłaszcza wśród młodszego pokolenia, trend NoLo (no alcohol low alcohol), co może okazać się furtką do ograniczenia konsumpcji alkoholu.

Moda

Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania

Z obserwacji dziennikarza wynika, że choć niektóre firmy promują swoje działania i produkty jako ekologiczne, to zdarza się, że rzeczywistość jest zgoła inna. Podobnie jest z  osobami z naszego otoczenia. Bywa, że głośno mówią o recyklingu, a jednocześnie ślepo gonią za modą i wciąż kupują nowe ubrania, dodatki czy elementy wyposażenia wnętrz. Krzysztof Skórzyński i Kajra zapewniają jednak, że zależy im na tym, by nie zanieczyszczać środowiska kolejnymi odpadami, dlatego są zwolennikami ponownego wykorzystywania różnych rzeczy.