Termomodernizacja domu. Zmieniły się wymagania
Best Brands PR
Słomińskiego
00-195 Warszawa
bestbrandspr|bestbrandspr.pl| |bestbrandspr|bestbrandspr.pl
0-22 251 66 86
www.bestbrandspr.pl
W tym roku wszyscy planujący budowę domu lub termomodernizację muszą wziąć pod uwagę dodatkowy czynnik – nowe wymagania dotyczące energooszczędności budynków. Choć zmiana była zapowiadana, można się spodziewać zamieszania. Warto zatem dwa razy sprawdzić projekt i materiały budowlane, by upewnić się, że nasz dom spełni nowe normy.
- Nowe wymagania techniczne weszły w życie 1 stycznia 2021 roku. Jedna z ważniejszych zmian dotyczy tzw. współczynnika przenikania ciepła. Brzmi to skomplikowanie, ale mówiąc najprościej jest to dana, która pozwala określić, ile ciepła „ucieknie” przez ściany, dach, podłogi. W zmianie przepisów chodzi o to, by mniej ciepła „uciekało”, a zatem wartość współczynnika przenikania ciepła dla danego budynku będzie musiała być niższa – wyjaśnia Dariusz Pruszkowski, doradca techniczny w firmie Styropmin, produkującej najpopularniejszy materiał ociepleniowy – styropian.
Myśląc zatem, jak sprawić, by jak najmniej ciepła przedostawało się na zewnątrz, trzeba brać pod uwagę rodzaj przegrody, czyli czy jest to ściana, dach, podłoga, jaka jest wielkość okien i drzwi, a także grubość warstwy izolacyjnej i materiał użyty do ocieplenia.
Plan. Czas start
Druga połowa zimy to zazwyczaj czas, kiedy planujemy prace budowalne i remontowe. Sezon rusza bowiem na wiosnę. W przypadku termoizolacji ważne jest, by roboty odbywały się w odpowiednich warunkach atmosferycznych. Temperatura nie powinna być niższa niż 5 st. C i wyższa niż 25 st. C. Dodatkowo w przypadku ocieplania styropianem istotne jest by chronić go przed nadmiernym wpływem promieniowania słonecznego.
Zmiana warunków technicznych oznacza również pewne zmiany, jeśli chodzi o wybór styropianu. Efektywność izolacji zależy od dwóch czynników. Po pierwsze są to parametry styropianu, a po drugie grubość warstwy izolacyjnej. Za grubość i typ styropianu powinien odpowiadać projektant przygotowując obliczenia wg nowych wytycznych. Dotyczy to nie tylko budynków nowowznoszonych, ale też termomodernizowanych. Zgodnie z nowymi warunkami technicznymi średnia grubość warstwy będzie większa.
- Ważne jest, by pamiętać, że styropian styropianowi nierówny. Przede wszystkim mamy wybór między styropianem uniwersalnym a pasywnym, który lepiej „zatrzymuje” ciepło. Co do zasady zatem warstwa styropianu pasywnego będzie cieńsza niż uniwersalnego, a efekt, jeśli chodzi o zatrzymywanie ciepła w domu, będzie ten sam – wskazuje Dariusz Pruszkowski.
W całej tej zmianie przepisów związanych z energooszczędnością chodzi o to, by zmniejszyć zapotrzebowanie domu na energię. Efekt ten uzyskamy także, wybierając styropian pod kątem potrzeb konkretnych elementów domu. Im lepiej dopasowany materiał, tym lepsze wyniki. Świetnym przykładem może być styropian dedykowanym miejscom, gdzie jest większe ryzyko wilgoci. Chodzi o fundamenty, piwnice, cokoły, czy podłogi na gruncie. Tutaj sprawdzi się np. Fundamin czy Hydromin. Oba te rodzaje mają podwyższoną odporność na wilgoć.
- Zmiana warunków technicznych jest związana z dużo szerszym, ogólnounijnym ruchem na rzecz oszczędniejszego i bardziej ekologicznego budownictwa. Warto poświęcić czas na wybór materiałów, przejrzenie projektu, upewnienie się, że spełniamy wyższe normy. Warto też uwzględnić wyższe koszty dostosowania się do nowych wymagań. Ostatecznie po początkowej inwestycji później nasze rachunki będą niższe – podsumowuje doradca techniczny w firmie Styropmin.
![Purmo – Konsumencki Lider Jakości 2024 Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_1068143937,w_169,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Purmo – Konsumencki Lider Jakości 2024
![Niemal 50 lat nowej definicji czystości dzięki toaletom myjącym Geberit](/files/_uploaded/glownekonf_1952727664,w_253,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Niemal 50 lat nowej definicji czystości dzięki toaletom myjącym Geberit
![„ArtFormy” – weź udział w konkursie na projekt mebli!](/files/_uploaded/glownekonf_1305400198,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
„ArtFormy” – weź udział w konkursie na projekt mebli!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Psychologia
![](/files/1922771799/luna-alive-foto-ramka,w_274,_small.jpg)
Luna: W moim życiu jest więcej momentów zwątpienia i bezradności niż szczęścia i ekscytacji. Tylko tego nie pokazuję na Instagramie
Wokalistka chce, by jej pierwszy singiel zaprezentowany po Eurowizji był symbolem wewnętrznego odrodzenia, nowego początku i nadziei, bo choć życie pełne jest upadków, to najważniejsze jest, by z każdej porażki wyciągnąć odpowiednie wnioski, zawsze walczyć o swoje szczęście i odnaleźć w sobie siłę do działania. „Alive” to pełne emocji, intymne wyznanie Luny, ukazujące jej wewnętrzną walkę z wątpliwościami i przytłaczającymi myślami. Utwór opowiada o stanie zawieszenia między dwoma światami – rzeczywistym, pełnym wyzwań i wyimaginowanym, gdzie można znaleźć chwilowe ukojenie.
Handel
W ciągu 5–10 lat spodziewane duże wzrosty sprzedaży żywności ekologicznej. Największą barierą pozostaje niska świadomość konsumentów
![](/files/1922771799/zywnosc-ekologiczna-foto,w_133,r_png,_small.png)
Już blisko 80 proc. polskich konsumentów deklaruje kupowanie żywności ekologicznej – wynika z badania przeprowadzonego dla Polskiej Izby Żywności Ekologicznej przez Stowarzyszenie Delta Partner. Ten odsetek sukcesywnie rośnie, podobnie jak wartość rynku ekologicznej żywności, która według szacunków NIQ wynosi już ok. 2 mld zł, stanowiąc prawie 1 proc. wartości całego rynku spożywczego. Dalsze wzrosty utrudnia jednak fakt, że wielu konsumentów wciąż ma problem z rozpoznaniem produktów bio na sklepowych półkach. Według badań tylko co czwarty klient potrafi prawidłowo rozpoznać w sklepie symbol euroliścia, który gwarantuje, że produkt powstał zgodnie z restrykcyjnymi unijnymi wymogami rolnictwa ekologicznego.
Podróże
Klaudia Carlos: Nigdzie nie ma takiego piasku złocistego jak nad Bałtykiem. Mam tam swoje ulubione miejsca, ale lubię też poszukiwać nowych
![](/files/1922771799/carlos-wakacje-foto,w_133,_small.jpg)
Wokół wakacji nad polskim morzem przez lata narosło wiele stereotypów. Prezenterka zapewnia jednak, że ją samą nie zniechęcają ani stwierdzenia, że „jest za drogo”, ani że „zazwyczaj jest zła pogoda”. I choć turyści chociażby ze względu na „paragony grozy” coraz częściej omijają łukiem Morze Bałtyckie, to ona jest konsekwentna w swoich wyborach. Każdego roku stawia właśnie na Bałtyk i przekonuje, że nadmorskie miejscowości są bardziej urokliwe niż zagraniczne kurorty, a polskie piaszczyste plaże nie mają sobie równych.