Wnętrza, w których możemy być sobą. Jak Polacy personalizują swoje domy?
Pandemia COVID-19 przyczyniła się do tego, że zaczęliśmy spędzać więcej czasu we własnym mieszkaniu. Nauka, praca i większość codziennych aktywności przeszła w tryb zdalny, a otaczające nas wnętrza dostosowaliśmy tak, aby wciąż spełniały nasze potrzeby. W kwestii aranżacji jedna rzecz pozostaje jednak stała: dla przeważającej części ankietowanych Polaków duże znaczenie ma personalizacja, łącząca duszę domu z duszą jego właściciela.
– Po ponad rocznym okresie izolacji możemy spokojnie powiedzieć, że nasze mieszkania stały się lustrem, w którym odbijają się osobowości i potrzeby domowników. Ubieramy domy w przedmioty, które mają pokazywać nas, a wybierane dekoracje w postaci obrazów, fototapet czy plakatów często zdradzają nasze hobby, nastroje czy tęsknoty za podróżami – komentuje Joanna Bała, Head of Product & Trends w Bimago.
Czym się kierujemy, urządzając swoje cztery kąty?
Wplatając kolejne wiązki do naszego gniazda, w pierwszej kolejności zwracamy uwagę na to, jak wpłyną na naszą wygodę. Funkcjonalność i komfort stanowi priorytet dla aż 97% zapytanych osób. Według uzyskanych odpowiedzi, personalizacja wystroju jest jednak prawie tak samo ważna – 96% respondentów poszukuje rozwiązań, które będą zarówno praktyczne, jak i dopasowane do indywidualnego gustu.
Badani Polacy przypisują również dużą wagę do jakości przedmiotów, wraz z którymi budują swoją osobistą przestrzeń: trwałość wpływa na wybór wyposażenia u 94% przepytanych osób. Przy urządzaniu wnętrz z tyłu głowy mamy także granicę w postaci zaplanowanego budżetu: ustalonymi wcześniej ramami finansowymi kieruje się 9 na 10 ankietowanych. Nie zapominamy również o postępującej technologii – 65% z nas deklaruje, że stawia na nowoczesne rozwiązania.
Co ciekawe, większości uczestników badania nie interesują najnowsze trendy. W aranżacji własnych czterech kątów częściej niż tym, co aktualnie znajduje się w modzie, interesujemy się znaczeniem podejmowanych przez nas decyzji dla środowiska. Blisko 2/3 respondentów twierdzi, że stawia na opcje eco-friendly podczas urządzania domu.
Dekoracje, które mówią głosem domowników
3/4 ankietowanych Polaków do personalizacji wnętrz wykorzystuje rośliny. Tuż za ulubionymi kwiatami plasują się zdjęcia: fotografie przedstawiające ważne dla mieszkańców chwile stanowią stały element aranżacji w blisko 6 na 10 domach. W głównej mierze poszukujemy więc kontaktu z naturą i wspomnieniami, które tworzą nasze życiowe historie.
Wyrażamy siebie także poprzez książki – ulubione tytuły, stojące na półkach regału, opowiadają nie tylko o przygodach ich bohaterów, ale także o nas samych. Ponad połowa respondentów z dumą prezentuje bliskie sercu lektury. Niemal tyle samo osób wiesza oryginalne dekoracje ścienne w postaci obrazów.
O naszych perypetiach opowiadają także różnorodne pamiątki. Ponad 30% z nas eksponuje zdobycze z podróży lub rodzinne skarby. Osobiste akcenty zwykle wplatamy do salonu, który jest „centrum” naszego gniazdka: prawie 1/3 respondentów wskazała to pomieszczenie jako najbardziej spersonalizowany punkt domu.
Ponad połowa ankietowanych przyznaje, że po wystroju mieszkania można łatwo odgadnąć ich zainteresowania i hobby. Wśród deklarowanych pasji, które lubimy przemycać do aranżacji, najczęściej wymieniane są ogrodnictwo, literatura, podróże oraz sztuka. We wnętrzach często pojawiają się również akcenty nawiązujące do sportu, rękodzieła, fotografii czy muzyki.
Kontrolowany chaos czy spójny minimalizm – jak opisujemy swoje wnętrza?
Najlepiej czujemy się w domu, w którym panuje odpowiedni klimat, sprawiający, że możemy się zrelaksować i poczuć jak u siebie. Niemal 80% ankietowanych Polaków opisuje swoje wnętrza jako przytulne. Ważna jest dla nas również spójność aranżacji (67%), pozwalająca na uniknięcie chaosu w domowym zaciszu. Dbamy przy tym o porządek – 57% badanych deklaruje, że mieszka schludnie.
W urządzanych wnętrzach zdecydowanie panuje jasność. Chociaż w kwestii kolorystyki i liczebności dodatków nie jesteśmy zgodni, to 64% respondentów przyznaje, że w ich domach dużą rolę odgrywa światło. Liczne i różnorodne akcesoria dominują w mieszkaniach 35% badanych osób, z kolei na minimalizm stawia 39% zapytanych Polaków. Dzieli nas również wykorzystanie kolorów w aranżacji – monochromatyczność wybiera 36% respondentów, a 43% żyje w wielobarwnych wnętrzach.
Dane pochodzą z badania przeprowadzonego w kwietniu 2021 roku. Zostało ono wykonane metodą CAWI (ankieta w formie elektronicznej) na próbie 1055 osób. Wszystkie wnioski z uzyskanych odpowiedzi znajdują się w artykule na blogu Bimago: https://www.bimago.pl/blog/inspiracje/dekoracja-wnetrz/1036-co-mowia-o-polakach-ich-domy-tak-personalizujemy-wnetrza.html

Łotewski producent wysokiej jakości domów prefabrykowanych wchodzi na polski rynek

Gdzie przechować rzeczy? Praktyczne rozwiązania na różne życiowe sytuacje

Jak wybrać idealną szklarnię ogrodową? Poradnik dla początkujących
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Edyta Herbuś: Ostatnio bardziej koncentrowałam się na aktorskim rozwoju w teatrze. Teraz znowu zawołała mnie telewizja i jest to czas fajnego odświeżenia
Tancerka robi sobie przerwę od teatralnej sceny i cieszy się, że teraz będzie jej więcej w telewizji. Ostatnie tygodnie spędza przede wszystkim na planie produkcji realizowanych dla Polsatu. Swoich sił próbuje między innymi w 22. edycji programu „Twoja twarz brzmi znajomo”. Będzie ją można oglądać również w nowych odcinkach serialu „Przyjaciółki”. Edyta Herbuś zaznacza jednak, że niezależnie od tego, jak bardzo jest zajęta, zawsze znajdzie chwilę, by potańczyć czy stworzyć spontaniczny układ choreograficzny.
Edukacja
Zaspokajanie potrzeb behawioralnych kota pomaga w budowaniu z nim pozytywnych relacji. Kluczem jest poznanie jego typu osobowości

Dobrostan kotów w dużej mierze zależy od właściwej opieki. Niezwykle istotne jest zaspokajanie ich potrzeb behawioralnych, wśród których ważne jest poczucie bezpieczeństwa, ale również m.in. prawidłowa dieta czy też instynkt łowiecki. Dla opiekunów pomocne w tym może być poznanie typu osobowości swojego kota. Już 7 sierpnia 2025 roku w specjalnej strefie WHISKAS przed wejściem do centrum handlowego Westfield Arkadia w Warszawie każdy będzie mógł wziąć udział w specjalnym Quizie Osobowości Kota i spotkaniu z behawiorystą.
Media
Tomasz Jacyków: W tym sezonie w Polsacie jest dużo „spadochroniarzy” z innych stacji. Ja nie oglądam telewizji w ogóle

Co prawda stylista zaznacza, że nie ogląda telewizji, ale pojawił się na prezentacji jesiennej ramówki Polsatu. To dla niego okazja, by nie tylko samemu się pokazać na ściance w nietuzinkowym stroju, ale także podejrzeć, co pozostali postanowili na siebie założyć. Tomasz Jacyków zauważa też, że do stacji dołączyły niedawno nazwiska wcześniej kojarzone z innymi kanałami, jest więc ciekawy, jakie będą efekty tej współpracy.