Dove i MŁODE GŁOWY łączą siły, aby zadbać o zdrowie psychiczne nastolatków
Yellowcups
Sowińskiego 9
31-524 Kraków
karolina|yellowcups.pl| |karolina|yellowcups.pl
537 211 401
https://yellowcups.pl/
Marka Dove i projekt MŁODE GŁOWY Fundacji UNAWEZA ogłaszają połączenie sił w celu poprawy kondycji zdrowia psychicznego nastolatków w Polsce. Podejmowane działania ukierunkowane są na edukację oraz realną pomoc młodzieży, by w pełni mogła korzystać ze swojego potencjału, potrafiła identyfikować zagrożenia oraz wiedziała, gdzie udać się po wsparcie w razie potrzeby. Ambasadorką wspólnej inicjatywy jest Martyna Wojciechowska.
Współpraca Dove i MŁODE GŁOWY jest odpowiedzią na pogarszającą się kondycję psychiczną dzieci i młodzieży w Polsce. Z najnowszego badania marki Dove[1], przeprowadzonego przez Kantar Polska w ramach projektu Dove Self-Esteem w październiku 2023 roku, wyłania się niepokojący obraz nastolatek w Polsce. Nie wierzą one w siebie, wolałyby wyglądać jak ktoś inny, a duża część z nich preferuje kontakty w mediach społecznościowych zamiast osobistych.
Nastolatki w Polsce – zniechęcone, zmęczone i żyjące pod presją
Ponad połowie nastolatek w Polsce zdarza się myśleć, że są bezwartościowe, a aż 80% badanych czuje, że brakuje im pewności siebie. Porównują się do osób, które widzą w mediach społecznościowych, co dodatkowo źle wpływa na ich nastrój i samopoczucie (tak uważa 25% ankietowanych). 1/3 badanych twierdzi, że wstydzi się tego, jak wygląda, a 2/3 zmieniłoby w swoim wyglądzie wiele rzeczy.
Ponadto, nastolatki często mają kontakt z treściami, które są szkodliwe dla ich zdrowia psychicznego i mogą stanowić realne zagrożenie dla życia. Blisko 70% ankietowanych przyznaje, że ogląda tam treści zaburzające ich samoocenę, a co czwarta - treści zachęcające do samookaleczeń. Bardzo niepokoi fakt, że część z nich przyznaje się do próby powielania tych zachowań. 3% ankietowanych dziewcząt w grupie wiekowej 10-13 lat potwierdziło naśladowanie treści dotyczących samobójstwa, a 6% - samookaleczania się. W grupie wiekowej 14-17 lat było to odpowiednio 5% i 8%.
Niestety, nastolatki często mają nieograniczony dostęp do tego typu szkodliwych i toksycznych materiałów. Ponad 30% z nich uważa, że mechanizmy kontroli treści w mediach społecznościowych można łatwo ominąć, a ponad 60% przyznaje, że to rodzice i opiekunowie powinni je chronić przed dostępem do tych niebezpiecznych materiałów. Ponad 1/3 nastolatek biorących udział w badaniu twierdzi, że jest uzależniona od mediów społecznościowych.
Dove i MŁODE GŁOWY łączą siły
Powyższe dane są niezwykle alarmujące, tym bardziej, że okres dojrzewania jest czasem trudnym, pełnym zmian oraz presji, jaką wywiera na młodych ludzi otoczenie: szkoła, rodzice czy rówieśnicy. Natomiast brak wiary w siebie i niska samoocena mogą prowadzić do problemów w nauce, w kontaktach rówieśniczych, a także sprzyjać powstawaniu zaburzeń psychicznych.
W obliczu wniosków płynących z badania marka Dove oraz projekt MŁODE GŁOWY Fundacji UNAWEZA podjęły współpracę, która ma na celu wsparcie prawidłowego rozwoju nastolatków w Polsce, zwrócenie uwagi na ich kondycję psychiczną oraz dostarczenie nauczycielom gotowych narzędzi do pracy z młodymi ludźmi.
W ramach współpracy Dove i projektu MŁODE GŁOWY powstała lekcja dla szkół dotycząca odporności psychicznej przygotowana przez psycholożki i ekspertki merytoryczne: Małgorzatę Ohme (Dove Self-Esteem) i Joannę Flis (MŁODE GŁOWY). Podczas warsztatów nastolatkowie dowiedzą się, czym jest odporność psychiczna, jak ją wzmacniać i jak pomagać budować ją innym. Szkoły mogą bezpłatnie pobrać lekcję na stronach doveselfesteem.pl oraz mlodeglowy.pl. Wspólnym działaniom towarzyszy ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna, której ambasadorką jest Martyna Wojciechowska.
Dove to marka, której od początku przyświeca misja odkrywania piękna w każdym z nas i pielęgnowania go. Wierzymy, że prawdziwe piękno nie podlega kanonom, a tkwi w różnorodności. Chcemy mówić o tym głośno, szczególnie młodym ludziom, którzy zasługują na to, żeby móc w pełni wykorzystywać swój potencjał. Niestety, niska samoocena i lęk dotyczący wizerunku często powstrzymują nastolatków przed wyrażaniem siebie, korzystaniem ze swoich umiejętności oraz wpływają negatywnie na ich zdrowie psychiczne, relacje rówieśnicze, wyniki w nauce i wybory życiowe. Naszym celem jest wspieranie dzieci i młodzieży w budowaniu pozytywnej samooceny oraz wzmacnianie przekonania o własnej wartości – rozumianej jako pewność siebie i swoich umiejętności – mówi Joanna Orzechowska, Marketing Manager Dove.
Wszyscy wiemy, że stan zdrowia psychicznego młodych jest alarmujący. Czas na konkretne rozwiązania i działania. Jako mama nastoletniej córki i prezeska Fundacji UNAWEZA zainicjowałam projekt MŁODE GŁOWY. Zaprosiliśmy do niego wielu doświadczonych specjalistów z dziedziny psychologii, edukacji i pedagogiki. Mówimy do młodych, rodziców i nauczycieli, stawiamy na profilaktykę oraz edukację. Naszym bezpłatnym, pilotażowym programem profilaktycznym „MŁODE GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym” obejmujemy ponad 300 000 dzieci i młodzieży na każdym krańcu Polski! Jesteśmy już w 1500 szkołach – na terenie każdej placówki jest lider, który ma wsparcie koordynatora wojewódzkiego. Nabór do kolejnej edycji już wiosną na stronie mlodeglowy.pl.
Z Dove mamy jeden wspólny cel. Łączymy siły, aby zadbać o zdrowie psychiczne nastolatków w Polsce. Cieszę się, że dzięki wspólnym działaniom możemy docierać do jeszcze większej liczby młodych, którzy potrzebują wsparcia. Głęboko wierzę w to, że tylko razem możemy zmieniać świat na lepsze.
Pora, żeby zacząć mówić o zdrowiu psychicznym. Głośno i otwarcie – Martyna Wojciechowska, prezeska Fundacji UNAWEZA i inicjatorka projektu MŁODE GŁOWY.
O programie Dove Self-Esteem – Budowanie Pozytywnej Samooceny
Marka Dove od 2018 r. podejmuje działania wspierające kondycję psychiczną nastolatków w Polsce, realizując program Dove Self-Esteem – Budowanie Pozytywnej Samooceny, skierowany do uczniów szkół podstawowych. Do tej pory wyedukowała ponad 250 000 polskich nastolatków, ucząc ich, jak budować pozytywną relację ze swoim ciałem, aby obawy i lęki związane z wyglądem nie były barierą do tego, by w pełni wykorzystywać swój potencjał. Projekt Dove dotarł już do ponad 82 milionów młodych ludzi w 150 krajach, a dalszym celem jest, aby do 2030 roku pomóc 250 milionom dzieci i nastolatków wzmocnić swoją samoocenę poprzez programy edukacyjne.
O projekcie MŁODE GŁOWY
MŁODE GŁOWY to ogólnopolski projekt edukacyjny dotyczący zdrowia psychicznego, poczucia własnej wartości i sprawczości wśród młodych ludzi. Jest inicjatywą Fundacji UNAWEZA założonej przez Martynę Wojciechowską. Pierwszym etapem projektu MŁODE GŁOWY było największe w Polsce, bezpłatne badanie zdrowia psychicznego, poczucia własnej wartości, sprawczości dzieci i młodzieży oraz kampania edukacyjna „Otwarcie o zdrowiu psychicznym”. Wzięło w nim udział 184 000 młodych osób z całej Polski. Tak kompleksowe badania pozwoliły zdiagnozować skalę oraz charakter wyzwań, z jakimi mierzą się dzisiaj młodzi ludzie. Kolejnym krokiem było opracowanie bezpłatnego programu profilaktycznego „Godzina dla MŁODYCH GŁÓW”. W pilotażowym roku działania programu objętym jest nim już 300 000 dzieci i młodzieży z ponad 1 500 szkół w całej Polsce. Działania projektu MŁODE GŁOWY mają zwrócić uwagę na problemy ze zdrowiem psychicznym wśród młodych i wskazać na związane z tym rozwiązania. Długofalowym celem jest przyczynienie się do normalizacji sięgania po pomoc.
[1] Badanie wykonała firma Kantar na zlecenie marki Dove – Media społecznościowe i ich wpływ na polskie nastolatki. Październik 2023 r. W badaniu wzięło udział 507 nastolatek w wieku 10-17 lat, w tym 250 dziewczynek w wieku 10-13 lat i 257 w wieku 14-17 lat.

Warsztaty pierrnikowe z fundacją Gryfne Bajtle
Czym różni się kariera zawodowa osób neuroatypowych od pozostałych?
Jak budować zespoły IT otwarte na zmiany
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Qczaj: Moja siostra przeszła załamanie psychiczne. Dźwigamy na swoich barkach bardzo dużo i czasami po prostu nie mamy już siły
Trener przeżył niedawno prawdziwe chwile grozy po tym, gdy jego siostra trafiła do szpitala. Mimo że jest już dorosła, to nadal czuje się za nią odpowiedzialny, tak samo jak wtedy, kiedy opiekował się nią po wyjeździe mamy do USA. Jednocześnie Qczaj apeluje do tych, którzy zmagają się z jakimś kryzysem psychicznym, by nie wstydzili się mówić o swoich problemach i mieli odwagę prosić o pomoc. Dzięki temu można zapobiec tragedii.
Konsument
Otyłość i niedożywienie u seniorów często idą w parze. Źródłem problemu często tańsza, wysokoprzetworzona żywność

Niemal 64 proc. osób między 65. a 74. rokiem życia ma nadmierną masę ciała. Co piąty senior cierpi z powodu niedożywienia. Szczególną sytuacją jest taka, w której osoba starsza jest otyła, ale jednocześnie niedożywiona jakościowo. U źródeł problemów żywieniowych leżą z jednej strony mechanizmy związane z fizjologią starzenia się oraz różne choroby towarzyszące, a z drugiej – czynniki ekonomiczne i psychologiczne, takie jak samotność czy brak wystarczających środków. Eksperci zwracają uwagę na to, że ważne jest edukowanie i aktywizowanie seniorów, ponieważ zarówno otyłość, jak i niedożywienie prowadzą do poważnych konsekwencji zdrowotnych.
Gwiazdy
Anna Powierza: Mimo wyniku wyborów prezydenckich z czasem będzie mniej podziałów w społeczeństwie. Chciałabym pierwszej damy, która stoi po stronie kobiet

Aktorka nie dziwi się, że wynik wyborów prezydenckich budzi tak ogromne emocje, bo przecież niemal równej połowie głosujących niezwykle trudno pogodzić się z tym, że nie wygrał właśnie ich faworyt. Eksperci zastanawiają się, jak będzie teraz wyglądał polityczny krajobraz, rządzący już podejmują pewne kroki, a Anna Powierza chce wierzyć, że nowy lokator Pałacu Prezydenckiego sprosta wyzwaniu i udowodni, że głos oddany na niego nie został zmarnowany. Na wysokości zadania powinna także stanąć jego żona.