15 milionów dzieci przez 17 lat wzięło udział w programach CSR Grupy Maspex
Dzieci i młodzież są naszą przyszłością. To również oni – jako decyzyjni dorośli – już niedługo będą odpowiedzialni za losy planety. Właśnie dlatego bardzo istotne jest promowanie wśród nich zdrowych nawyków i życia w zgodzie z naturą. Grupa Maspex w ramach Strategii Zrównoważonego Rozwoju „Efekt Kolibra” i swoich działań CSR od wielu lat prowadzi programy społeczne i programy edukacyjne skierowane do najmłodszych. Do tej pory w tych działaniach wzięło udział już ponad 15 milionów dzieci. W ich realizację co roku zaangażowani są uznani eksperci i partnerzy merytoryczni. Tegoroczne edycje (w roku szkolnym 2022/2023) wspierane są m.in. przez właściwe wydziały Komendy Głównej Policji, psychologów, metodyków, dietetyków, UNEP/GRID-Warszawa, Czepczyński Family Foundation oraz Interzero.
Wiele kierunków – wspólny cel
Zrozumienie znaczenia właściwego sposobu żywienia, zasad bezpieczeństwa, aktywności fizycznej czy nawyków ekologicznych w codziennym życiu to pierwsze kroki w kierunku lepszej przyszłości najmłodszych pokoleń. To właśnie one już niedługo będą podejmowały ważne decyzje dotyczące codziennego życia, zwyczajów, a co za tym idzie – będą miały wpływ na kondycję naszej planety. Niezwykle ważna więc jest edukacja dzieci i młodzieży – zarówno w domu, jak i podczas zajęć wczesnoszkolnych i szkolnych. Z myślą o przyszłych pokoleniach i w odpowiedzi na aktualne wyzwania społeczne oraz potrzeby dzieci i rodziców Grupa Maspex stworzyła skierowane do najmłodszych programy społeczne o charakterze edukacyjnym. Firma już od 17 lat zachęca najmłodszych do uprawiania sportu i aktywnego spędzania czasu. Działania edukacyjne to również szerzenie wiedzy wśród dzieci i młodzieży w zakresie zdrowego stylu życia, roli warzyw i owoców w codziennej diecie, ekologii i ochrony środowiska, a także zasad dbania o bezpieczeństwo. To unikalne projekty, które cieszą się uznaniem wśród rodziców i nauczycieli, czego efektem są miliony wyedukowanych przedszkolaków oraz uczniów szkół podstawowych i liceów.
Niemal 3 miliony dzieci zdobywało wiedzę na temat zasad bezpieczeństwa
Jednym z projektów prowadzonych przez Grupę Maspex jest „Akademia Bezpiecznego Puchatka”. To program edukacyjny skierowany do uczniów klas I szkół podstawowych, realizowany od 14 lat przez markę Puchatek. Projekt ma na celu wykształcanie wśród pierwszoklasistów prawidłowych nawyków w zakresie bezpieczeństwa w pięciu strefach: na drodze, w domu, w szkole, w internecie, a także w relacji z rówieśnikami. Bo to właśnie świeżo upieczeni uczniowie stają przed wieloma obowiązkami i wyzwaniami po raz pierwszy – nawiązują nowe relacje, samodzielnie wracają ze szkoły, wyjeżdżają na wycieczki klasowe, zostają sami w domu czy korzystają z internetu. Uczestnicy programu otrzymują dostęp do bezpłatnych materiałów edukacyjnych – pomocy dydaktycznych wraz ze scenariuszami, filmów edukacyjnych czy kart pracy – opracowanych przez ekspertów, w tym psychologów, metodyków i opiniowanych przez właściwe wydziały Komendy Głównej Policji. Do tej pory w projekcie wzięło udział już ponad 3 miliony dzieci, a w tegorocznej edycji (w roku szkolnym 2022/2023) bierze udział 225 tysięcy uczniów i 8 tysięcy nauczycieli z 7 tysięcy szkół podstawowych. Podobnie jak w zeszłym roku uczestnicy XIV edycji programu mają możliwość wziąć udział w kreatywnym konkursie szkolnym. Wszystkie szczegóły na ten temat można znaleźć na stronie www.akademiapuchatka.pl.
Akademia Bezpiecznego Puchatka co roku zdobywa uznanie wśród nauczycieli Jak pokazały wyniki ankiety podsumowującej XIII edycję programu, 99% nauczycieli realizujących projekt oceniło materiały edukacyjne dobrze i bardzo dobrze, a 97% nauczycieli było zainteresowanych udziałem w kolejnych edycjach projektu. Zdaniem opiekunów klas dla 99% dzieci materiały były atrakcyjne i 99% nauczycieli wyraziło chęć polecenia udziału w programie swoim kolegom i koleżankom. |
9 milionów dzieci edukowało się na temat życia w zgodzie z naturą
Efektywne przekazywanie dzieciom wiedzy na temat szacunku do przyrody to wyzwanie na miarę dzisiejszych czasów. Aby wspierać rodziców i opiekunów w tym zakresie, powstał program edukacyjny „Kubusiowi Przyjaciele Natury”. To projekt skierowany do przedszkolaków i uczniów klas I-III szkół podstawowych, który pomaga wykształcać wśród najmłodszych prawidłowe nawyki dbania o planetę. Kampania realizowana jest już od 15 lat przez markę Kubuś należącą do Grupy Maspex. Wszystkie dotychczasowe edycje objęły zasięgiem już ponad 9 milionów dzieci z całej Polski. W tegorocznej edycji (w roku szkolnym 2022/2023) bierze udział ponad 1 200 000 dzieci z ponad 8 400 przedszkoli i ponad 6 tysięcy szkół podstawowych, czyli z co trzecie przedszkole i co druga szkoła podstawowa w Polsce. Dzięki programowi najmłodsi uczą się zasad ochrony środowiska, szacunku do roślin i zwierząt, zasad segregacji odpadów i recyklingu, tego, skąd biorą się zmiany klimatyczne oraz właściwego odżywiania, gospodarowania pieniędzmi czy aktywnego spędzania czasu w zgodzie z naturą. Materiały edukacyjne, które obejmują filmy, piosenki i audiobooki, zostały przygotowane przez zespół ekspertów – metodyka i psychologa, a partnerem merytorycznym XV edycji jest organizacja pozarządowa UNEP/GRID-Warszawa. Partnerzy współtworzący tegoroczny projekt to również fizyk i popularyzator nauki Tomasz Rożek, Czepczyński Family Foundation oraz Interzero.
17 lat zachęcania dzieci do uprawiania sportu
Poza nauką zasad bezpieczeństwa i dbania o planetę Grupa Maspex wspiera najmłodszych również w zakresie dbania o aktywność fizyczną i zachęca do uprawiania sportu – piłki nożnej, poprzez organizowany we współpracy z Polskim Związkiem Piłki Nożnej Turniej „Z Podwórka na Stadion o Puchar Tymbarku”. Do tej pory w projekcie wzięło udział już ponad 3 miliony uczestników. Finał rozgrywek odbywa się na stadionie PGE Narodowy.
W tym roku do rywalizacji w Turnieju „Z Podwórka na Stadion o Puchar Tymbarku” mogą przystąpić wyłącznie drużyny szkolne, dziewcząt i chłopców, w trzech kategoriach wiekowych: do 8, 10 i 12 lat. Zapisy trwają do 31 stycznia 2023 r. na stronie internetowej www.zpodworkanastadion.pl, na której dostępny będzie także szczegółowy harmonogram rozgrywek. Pierwszy etap rywalizacji najmłodsi piłkarze i piłkarki rozpoczną w marcu 2023 r.
Formuła turnieju i wysoki poziom sportowy sprawiają, że dotychczas zagrało w nim już ponad 100 reprezentantów Polski różnych kategorii wiekowych. Swoją przygodę z futbolem w ramach rozgrywek zaczynali m.in. Paulina Dudek (obecnie Paris Saint-Germain), Ewa Pajor (VfL Wolfsburg), Arkadiusz Milik (Juventus), Piotr Zieliński (SSC Napoli), Bartosz Bereszyński (UC Sampdoria), Jakub Moder (Brighton & Hove) czy Kacper Kozłowski (Vitesse). Ważną rolą Turnieju jest promocja piłki nożnej wśród dziewczynek, które stanowią około 30 proc. uczestników. |
Niemarnowanie żywności ważnym elementem zrównoważonego stylu życia
Działania edukacyjne, które w tym roku objęły aż 215 tysięcy dzieci, to również „Akademia Lubella”, mająca na celu budowanie świadomości uczniów klas VI-VIII na temat prawidłowych nawyków żywieniowych, w tym niemarnowania żywności. Zapisy trwają na stronie www.akademialubella.pl.
Ponad 50 „Kubusiowych Szpitali”
Dzięki inicjatywie „Kubusiowe Szpitale” zostało odmalowanych ponad 50 oddziałów pediatrycznych w całej Polsce. Choroba nie jest dla dzieci przyjemnym doświadczeniem, dlatego marka Kubuś stara się choć trochę pocieszyć małych bohaterów, zmieniając wnętrza oddziałów szpitalnych w kolorowe, bajkowe krainy.
Długofalowość, unikalność, szeroki zasięg, współpraca z zaufanymi partnerami merytorycznymi i odpowiedź na aktualne wyzwania sprawiają, że to właśnie te programy każdego roku angażują coraz więcej młodych ludzi, którzy – dzięki tym inicjatywom – uczą się zrównoważonego podejścia do życia.
Więcej o Strategii Zrównoważonego Rozwoju „Efekt Kolibra” Grupy Maspex przeczytać można na stronie https://maspex.com w zakładce zrównoważony rozwój.

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba

Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Anna Czartoryska-Niemczycka: Mój tata czytał mi książki. Teraz nagrania z jego głosem są najpiękniejszą pamiątką po nim
Wspólne czytanie wzmacnia więzi rodzinne, rozwija u dzieci wyobraźnię, poszerza zasób słownictwa, kształtuje gust literacki i zachęca do kreatywnego spędzania czasu wolnego – uważa Anna Czartoryska-Niemczycka. Aktorka czerpie z tradycji, którą w jej domu rodzinnym szczególnie pielęgnował jej tata. Teraz ona również promuje czytelnictwo i zachęca do tego, by sięganie po lektury stało się codziennym rytuałem.
Transport
Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.
Muzyka
Alicja Węgorzewska: Czuję się ambasadorką polskiej kultury. Czasami dokonuję niepopularnych wyborów, ale moje pomysły są bardzo odkrywcze

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej została uhonorowana prestiżową nagrodą ShEO Awards 2025 w kategorii „Ambasadorka polskiej kultury” i jak podkreśla, w stu procentach na nią zasłużyła. Przyznawane przez tygodnik „Wprost” wyróżnienie trafia bowiem do kobiet, które zmieniają świat, a Alicja Węgorzewska czyni to od lat, nadając polskiej kulturze operowej zupełnie nowy wymiar. Tym razem szczególne uznanie otrzymała za stworzenie i rozwijanie Festiwalu Mozart Junior. W tym roku odbywa się już jego szósta edycja.