Komunikaty PR

4 wskazówki, jak wspierać dziecko w powrocie do szkoły

2021-09-01  |  09:00
Biuro prasowe
Kontakt
Karolina Kapusta
Good One PR

ul. Edwarda Jelinka 38
01-402 Warszawa
karolina.kapusta|goodonepr.pl| |karolina.kapusta|goodonepr.pl
+ 48 796 996 211
www.goodonepr.pl

4 wskazówki, jak wspierać dziecko w powrocie do szkoły

Powrót do szkoły może być czasem pełnym wyzwań, zarówno dla rodziców, jak i ich pociech. Szczególnie po stresującym okresie pandemii i obowiązywaniu różnych obostrzeń, rozpoczęcie roku szkolnego wydaje się być wyjątkowo wymagającym momentem. Zmiany związane z nowym harmonogramem i rytmem tygodnia czekają całą rodzinę. Przygotowaliśmy kilka wskazówek, jak płynnie przejść przez wrześniowe wyzwania.


Początek roku szkolnego można czasem porównać do misji specjalnej, w której bierze udział cała rodzina. Wakacyjna beztroska zmienia się praktycznie z dnia na dzień w sztywny plan lekcji. Z pomocą pedagożki Anny Trawki podpowiadamy, jak przygotować dziecko na pierwsze tygodnie września i co zrobić, by koniec lata przeszedł płynnie w czas nowych obowiązków szkolnych.

1. Stwórz bezpieczną przestrzeń

Jedną z najważniejszych postaw, jakie możemy w sobie pielęgnować, jest pełna wyrozumiałość i przyzwolenie na różnorodne emocje naszego dziecka, związane z powrotem do szkoły. Bądźmy gotowi na złość, ekscytację, strach, a nawet gniew. Warto stworzyć taką przestrzeń, w której cała rodzina będzie czuła się bezpieczna, zarówno w wyrażaniu uczuć, myśli i wątpliwości. – Wszystkie emocje są dobre. Każda z nich jest ważna i informuje nas o tym, jak odbieramy rzeczywistość, czy i kiedy nasze granice są naruszone lub, czy coś wymaga zmiany. Nasze dzieci dokładnie tak samo przeżywają świat, a w gąszczu trudnych uczuć potrzebują dorosłego przewodnika, rodzica, który bezpiecznie przeprowadzi je przez emocjonalną burzę i prawidłowo zinterpretuje różnorodne sygnały, wysyłane przez dziecko – wyjaśnia Anna Trawka, ekspertka szkoły angielskiego Novakid, pedagożka i logopedka.

2. Bądź cierpliwy

Irytacja i zniecierpliwienie skutecznie mogą sprawić, że dziecko się od nas odsunie i straci zaufanie. Choć wymaga to często ogromnego wysiłku, w pierwszych tygodniach szkoły powinniśmy dać naszym pociechom dużo czasu. Pamiętajmy, że niechęć do porannego wstawania, brak apetytu czy powolne ubieranie się mogą być oznaką dużego stresu, który odczuwa dziecko. Przez pierwszy miesiąc warto rozpoczynać dzień wcześniej, aby uniknąć pośpiechu, i na spokojnie zjeść wspólne śniadanie, spakować tornister, pogawędzić. Gdy sytuacja się unormuje, będzie można wrócić do standardowego grafiku dnia.

3. Zadbaj o przyjaźnie dziecka

Powrót do szkoły to duża zmiana po czasie pandemii. Może okazać się, że dziecko nie czuje już więzi z koleżankami i kolegami, z którymi dotychczas się przyjaźniło. Warto porozmawiać z naszą pociechą o dynamice znajomości i zachęcić do odnowienia kontaktów lub do nawiązania nowych. – Prawda jest taka, że większość ludzi nie lubi nagłych zmian. To samo dotyczy dzieci, które mogą czuć się niepewnie w środowisku, które wygląda już nieco inaczej, niż zapamiętali. W takim przypadku możemy równolegle rozwijać kontakty towarzyskie z innymi, zaprzyjaźnionymi rodzinami, i zawierać nowe znajomości. Nie ograniczajmy się jedynie do przyjaźni w szkołach. Zachęćmy dziecko do zawierania wartościowych kontaktów na podwórku czy zajęciach pozaszkolnych. Pokażemy tym samym, że grupa rówieśnicza jest ważna, ale można realizować się towarzysko również poza szkołą – radzi Anna Trawka, ekspertka Novakid i pedagożka.

4. Rozwijaj hobby i pasje dziecka

Początek szkoły nie musi oznaczać rezygnacji z różnych wakacyjnych zajęć i hobby. Wręcz przeciwnie – warto zapewnić dziecku płynne przejście z rozmaitych, letnich rozrywek z powrotem do nauki. W dalszym ciągu rozwijane pasje naszej pociechy czy zajęcia edukacyjne połączone z zabawą, stworzą przyjazne środowisko, pełne pozytywnych emocji. Na pewno zniweluje to stres związany z powrotem do szkoły i dostosowywaniem się do sztywnego planu lekcji i systematycznego rytmu zadań domowych. – W czasie pandemii wiele rodzin korzystało z różnorodnej oferty warsztatów i zajęć online. Aby utrzymać poczucie ciągłości nauki, warto zostać przy niektórych. Im mniej zmian na raz, tym lepiej, a nasza pociecha na pewno po całym dniu spędzonym w szkole doceni możliwość wirtualnej zabawy połączonej z nauką  w domowym zaciszu – radzi Anna Trawka, ekspertka Novakid i pedagożka.

Pierwsze tygodnie września bez wątpienia bywają trudne nie tylko ze względu na początek zajęć szkolnych, ale również załamanie pogody i niesprzyjającą jesienną aurę. Nie zapominajmy jednak, że jako rodzice możemy przeprowadzić nasze pociechy przez te wyzwania i tym samym nauczyć je, jak sobie radzić w przyszłości z różnymi trudnościami.


Novakid to internetowa platforma edukacyjna ESL (English as a Second Language – angielski jako drugi język), oferująca dzieciom w wieku 4-12 lat indywidualne lekcje z certyfikowanymi native speakerami. Szkoła Novakid jest zarejestrowana w USA i posiada uczniów na całym świecie. Podstawą edukacji na platformie jest komunikacja i metoda pełnego fizycznego reagowania (tzw. total physical response), polegająca na użyciu gestów i mimiki i odpowiadająca tym samym przyswajaniu języka ojczystego. Proces edukacji jest prowadzony w formie zabawy i wzbogacają go takie rozwiązania, jak: wirtualna rzeczywistość, interakcja i grywalizacja, by jak najbardziej uatrakcyjnić najmłodszym naukę języka.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Good One PR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Dziecko Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum Biuro prasowe
2025-06-12 | 06:00

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Gliwice dołączyły do ogólnopolskiej sieci Amazon STEM Kindlotek – przestrzeni edukacyjnych wspierających rozwój dzieci i młodzieży w obszarach nauk ścisłych
Dziecko Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba
2024-12-23 | 01:00

Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba

Klocki LEGO dla młodych odkrywców! Zestaw Lwiątko Simba to doskonały sposób na przybliżenie najmłodszym przygód „Króla Lwa”. Dzieci od 6 roku życia
Dziecko Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce
2024-12-20 | 11:00

Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce

W okresie świątecznym polski producent fotelików samochodowych, firma Avionaut, zaangażował się w akcję charytatywną na rzecz Stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce. W ramach

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Bartłomiej Nowosielski: Kluczowe w leczeniu otyłości jest odpowiednie nastawienie psychiczne. Otoczenie nie zawsze jest wyrozumiałe i empatyczne

Aktor przyznaje, że osoby otyłe z powodu swojego wyglądu często przez otoczenie są odrzucane, marginalizowane i hejtowane. Brak akceptacji i zrozumienia wynika między innymi z tego, że nie brakuje tych, którzy myślą stereotypami i ich zdaniem dodatkowe kilogramy są wynikiem złego odżywiania i lenistwa. Bartłomiej Nowosielski tłumaczy, że otyłość jest chorobą przewlekłą, która wymaga leczenia. By terapia była skuteczna, potrzeba silnej woli i wielu wyrzeczeń. Dla niego w chwilach zwątpienia niezwykle ważne jest również wsparcie ze strony bliskich.

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

Prawo

Kobietobójstwo jest typem przestępstwa niedookreślonym przez polskie prawo. Świadomość na ten temat jest wciąż zbyt mała

Brakuje usystematyzowanych danych na temat skali problemu, jakim jest kobietobójstwo – wskazuje organizacja Femicide in Poland. U źródeł problemu leży brak uspójnienia baz danych prowadzonych przez poszczególne organy państwowe. Organizacja pracuje nad narzędziami, które pozwolą je zgromadzić w jednym miejscu i udostępnić w formie interaktywnej mapy. Jej przedstawicielka wskazuje również na inne fundamentalne obszary do poprawy. To w szczególności egzekwowanie istniejącego prawa i intensyfikacja działań na rzecz edukacji.