56% rodziców uważa, że współczesne gry dla dzieci są w porządku. W co grają?
W co grali dzisiejsi 30, 40 i 50 latkowie za czasów dzieciństwa oraz swojej wczesnej młodości, a w co grają dziś ich dzieci? W ankiecie przeprowadzonej przez szkołę programowania dla dzieci i młodzieży Giganci Programowania na podobne pytania odpowiedziały 283 osoby. Poznajcie najczęściej pojawiające się odpowiedzi.
Na czym graliśmy, a na czym grają nasze dzieci?
Komputer PC, Atari i Pegasus to najczęściej wymieniane przez ankietowanych nazwy sprzętów, które dawały rozrywkę graczom w latach 80’, 90’ i wczesnych dwutysięcznych. Najwięcej głosów - 71% zostało oddanych na komputer stacjonarny, czyli PC, w następnej kolejności są użytkownicy Atari z prawie 38,5% głosów oraz zwolennicy Pegasusa - 35.5%.
Ankietowani rodzice wskazywali także Gameboya (14,5%), Nintendo (13,5%), Commodore, Amigę i inne kultowe dziś konsole i urządzenia do gier. A na czym grają dziś ich dzieci?
Według odpowiedzi rodziców, zdecydowana większość dzieci, bo prawie 78% gra w gry na komputerze (bez wskazania czy jest to komputer stacjonarny czy przenośny). Kolejnym wskazanym urządzeniem jest smartfon z blisko 45% głosów oraz konsole do gier PlayStation oraz Xbox (43,5%).
Każdy ankietowany mógł wybrać więcej niż jedną odpowiedź.
Kultowe gry sprzed lat
Jak się okazuje z odpowiedzi ankietowanych, wśród kultowych gier sprzed lat króluje Super Mario, w którego grało ponad 66% pytanych. Kolejną kultową grą okazał się Packman z blisko 64% głosów, a także Need for Speed - 47,5%. Wśród wymienianych pozycji w czołówce znalazła się także gra The Sims (42%) oraz Tank (34%).
Ankietowani wskazali także, że grali m.in. w takie gry jak: Prince of Persia, Grand Prix, Tetris, Diablo czy Mortal Combat.
W jakie gry grają dziś dzieci?
To, co bardzo ważne, ankietowani rodzice w znakomitej większości deklarują, że znają gry, w które grają ich dzieci. Grupę tę stanowi blisko 95% respondentów. Prawie 4% pytanych przyznało, że nie zna, ale chce je poznać, natomiast 1,5% to osoby, które odpowiedziały, że nie znają, ponieważ w ogóle nie są zainteresowane dzisiejszymi grami.
Minecraft, Roblox, Among Us
Właśnie te tytuły były wymieniane przez pytanych w ankiecie rodziców najczęściej. Według ankiety blisko 91% dzieci gra w Minecrafta, a więcej niż 69% w Robloxa. 33,5% dzieci ankietowanych spędza czas także przy grze Among Us.
Kolejne wymieniane tytuły to Fortnite (13%), Toca Boca (9%), League of Legends (6,5%), FIFA (6,2%) oraz Brawl Stars, Lego, Pokemon Go. Co ciekawe 4% pytanych odpowiedziało, że ich dzieci grają w kultową grę Super Mario.
Przez wiele lat Minecraft utrzymuje się w czołówce najpopularniejszych i wybieranych tytułów głównie ze względu na to, że gra się cały czas rozwija i stwarza niekończące się możliwości. Roblox również, będąc olbrzymią przestrzenią dla różnych mini-gier, stanowi źródło wielogodzinnej rozrywki. Coraz częściej młodzi gracze unikają gier, które mają jednotorową rozgrywkę i polegają tylko na ukończeniu gry. Starają się raczej szukać tytułów, do których mogą wracać codziennie - komentuje Adrian Czechowski, metodyk w Gigantach Programowania, szkole prowadzącej kursy programowania dla dzieci i młodzieży.
Co o dzisiejszych grach sądzą rodzice?
W znakomitej większości wyniki ankiety pokazują, że rodzice pozytywnie postrzegają gry, w które grają ich dzieci.
58% odpowiedzi rodziców stanowią łącznie odpowiedzi, że współczesne gry są “ok” / “w porządku”. Rodzice wskazywali, że gry mają wartość edukacyjną, rozwijają kreatywność (szczególnie Minecraft), wyobraźnię, umiejętności logicznego myślenia, rozwiązywania problemów; "Granie w gry różnych gatunków pozwala rozwijać różne umiejętności tj. Minecraft - kreatywność, Forza - spostrzegawczość, Rayman - koordynację, Airline Tycoon - logiczne myślenie, Train Sim World - cierpliwość".
Ponad 11% respondentów odpowiedziało, że tylko część gier jest w porządku i jako dobry przykład gier dla dzieci wskazywali właśnie MInecrafta czy Robloxa. Rodzice odpowiadali m.in. "Nie wszystkie gry mi się podobają, ale np. doceniam kreatywną część Minecrafta"; "Za dużo odrealnionego zabijania i gloryfikacji wojny w grach takich jak World of Tanks czy War Thunder. To niczego nie uczy, wypacza spojrzenie na świat, oswaja z wojną. Gry takie jak Roblox czy Minecraft mogą być wykorzystane mądrze - mogą rozwijać wyobraźnie, zdolności poznawcze itd."; "Najlepszą grą jest Minecraft, bo pobudza wyobraźnię i twórczość, pozostałe średnio mi się podobają."; "Minecraft uważam, że to bardzo fajna gra ucząca dziecko kreatywności i widzenia przestrzennego, które świetnie się tutaj na tym polu rozwija. Umiejętności podejmowania szybkich decyzji oraz działania intuicyjnego. "
Minecraft, nie bez przyczyny, nazywany jest często jedną z najbardziej edukacyjnych gier świata. Wersja gry Education Edition wprowadza możliwości nauki matematyki, historii, języka polskiego, biologii i wielu innych przedmiotów znajdujących się w standardowym toku edukacji - mówi dalej Adrian Czechowski.
18,5 % respondentów odpowiedziało natomiast, że dzisiejsze gry są nierozwijające i nudne oraz że pobudzają negatywne emocje, brutalne, nieodpowiednie i uzależniające.
Ile czasu spędzaliśmy na grach, a na ile pozwalamy dziś dzieciom?
Jak pokazuje ankieta, 31% dzieci spędza średnio 1-2 h dziennie na graniu w gry. Tę samą odpowiedź jako najliczniejszą wskazało niemalże 36% rodziców, jako średni czas, jaki oni poświęcali na granie. Jakie są kolejne odpowiedzi?
Aż 31% rodziców spędzało na grach ponad 2h do 4h, a blisko 8% grało więcej niż 4 h dziennie. 13% ankietowanych deklaruje, że na gry poświęcali mniej niż 1 h dziennie, a pozostałe 11% stanowią inne odpowiedzi takie jak: raz w tygodniu, tylko w dni wolne, nie pamiętam.
Średni czas grania dzieci wskazany w ankiecie najliczniej jako drugi to przedział 2-4h. Na tę odpowiedź postawiło blisko 20% respondentów. Poniżej 1h, według rodziców, gra 13% dzieci, czas powyżej 4h stanowi 7,5% odpowiedzi, a blisko 8% to inne odpowiedzi typu: w weekendy, za dużo, czy okazjonalnie.
Podróż sentymentalna śladem gier
Na pytanie “Czy chciałbyś/chciałabyś się przenieść do świata gier z Twojego dzieciństwa?” blisko 19% ankietowanych odpowiedziało, że woli bardziej współczesne gry, a 19% udzieliło odpowiedzi, że w ogóle nie interesują ich gry. Zdecydowaną większość, bo ponad 62% stanowią jednak respondenci - rodzice deklaruje, którzy udzielili twierdzącej odpowiedzi. Wyniki te zdają się znajdować odzwierciedlenie w obecnych trendach.
Moda na retro gry coraz częściej wraca w obecnych najpopularniejszych tytułach. Niejednokrotnie rozgrywki w Minecrafcie oparte są o gry znane z dzieciństwa naszych rodziców. Przykładem może być mod do Minecrafta Pixelmon, który wprowadza do gry wieloletnich przyjaciół dzieci i młodzieży - Pokemony. Fortnite z kolei wprowadził emotki (ruchy wykonywane przez postaci), w których nasz bohater gra np. w Pac-Mana lub Space Invaders albo też tańczy w rytm muzyki ze starym kontrolerem konsolowym. Przykładów takich akcentów starych gier w nowych tytułach znajdować będziemy zapewne dużo więcej w związku z powracającą modą na stare gry - zwraca uwagę Adrian Czechowski.
Trend ten dostrzegliśmy także w Gigantach Programowania i już w lutym organizujemy bezpłatne warsztaty programistyczne dla dzieci i młodzieży w wieku 7-19 lat, których motywem przewodnim będzie “Retroprogramowanie”, czyli właśnie powrót do kultowych gier w nowym wydaniu i nauka programowania oparta o tematykę dzisiejszych gier i tych, w które przed laty grali ich rodzice. Wydarzenie potrwa od 4 do 26 lutego stacjonarnie w ponad 100 miastach w Polsce oraz online. Zapisy startują już 9 stycznia na stronie www.kodujzgigantami.pl - dodaje Adrian Czechowski,
Respondenci
Ankieta została przeprowadzona mailowo 15 grudnia 2022 roku za pomocą formularza wśród 280 rodziców kursantów Gigantów Programowania. Grupę ankietowanych stanowiło 52,5% kobiet oraz 47,5% mężczyzn w wieku: 36-40 lat (36,3%), 41-45 lat (34,2%), 30-35 lat (15,8%) oraz 46-50 lat (13,7%).
—-
Giganci Programowania to innowacyjna szkoła dla dzieci i młodzieży zainteresowanych nowymi technologiami oraz programowaniem komputerów. Dzięki pomysłowi, który zrodził się w głowach czterech absolwentów Wydziału Elektroniki i Technik Informacyjnych Politechniki Warszawskiej w ciągu 7 lat obecności na rynku z kursów Gigantów Programowania skorzystało już ponad 100 000 osób w wieku od 7 do 19 lat.

Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba

Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce

Edukacja sensoryczna to więcej niż zabawa
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Qczaj: Moja siostra przeszła załamanie psychiczne. Dźwigamy na swoich barkach bardzo dużo i czasami po prostu nie mamy już siły
Trener przeżył niedawno prawdziwe chwile grozy po tym, gdy jego siostra trafiła do szpitala. Mimo że jest już dorosła, to nadal czuje się za nią odpowiedzialny, tak samo jak wtedy, kiedy opiekował się nią po wyjeździe mamy do USA. Jednocześnie Qczaj apeluje do tych, którzy zmagają się z jakimś kryzysem psychicznym, by nie wstydzili się mówić o swoich problemach i mieli odwagę prosić o pomoc. Dzięki temu można zapobiec tragedii.
Konsument
Otyłość i niedożywienie u seniorów często idą w parze. Źródłem problemu często tańsza, wysokoprzetworzona żywność

Niemal 64 proc. osób między 65. a 74. rokiem życia ma nadmierną masę ciała. Co piąty senior cierpi z powodu niedożywienia. Szczególną sytuacją jest taka, w której osoba starsza jest otyła, ale jednocześnie niedożywiona jakościowo. U źródeł problemów żywieniowych leżą z jednej strony mechanizmy związane z fizjologią starzenia się oraz różne choroby towarzyszące, a z drugiej – czynniki ekonomiczne i psychologiczne, takie jak samotność czy brak wystarczających środków. Eksperci zwracają uwagę na to, że ważne jest edukowanie i aktywizowanie seniorów, ponieważ zarówno otyłość, jak i niedożywienie prowadzą do poważnych konsekwencji zdrowotnych.
Gwiazdy
Anna Powierza: Mimo wyniku wyborów prezydenckich z czasem będzie mniej podziałów w społeczeństwie. Chciałabym pierwszej damy, która stoi po stronie kobiet

Aktorka nie dziwi się, że wynik wyborów prezydenckich budzi tak ogromne emocje, bo przecież niemal równej połowie głosujących niezwykle trudno pogodzić się z tym, że nie wygrał właśnie ich faworyt. Eksperci zastanawiają się, jak będzie teraz wyglądał polityczny krajobraz, rządzący już podejmują pewne kroki, a Anna Powierza chce wierzyć, że nowy lokator Pałacu Prezydenckiego sprosta wyzwaniu i udowodni, że głos oddany na niego nie został zmarnowany. Na wysokości zadania powinna także stanąć jego żona.