Atrakcyjne zajęcia online - czyli edukacyjne e-akrobacje
Masz-Media Ida Marzenna Szwaczko
Waszyngtona 18/213
15-269 Białystok
maszmedia|wp.pl | |maszmedia|wp.pl
693400464
www.maszmedia.pl
Cyberbezpieczeństwo, wirtualne biuro podróży czy ankietowanie wad Polaków – zajęcia online nie muszą być nudne. Ważne, by zaskakiwać uczniów, unikać rutyny i podejmować najbardziej nawet nietypowe tematy.
Do takiego wniosku - po czterech miesiącach e-learningu - doszli nauczyciele Zespołu Szkół Społecznych Fundacji Edukacji „Fabryczna 10”.
Bezpieczni w sieci?
- Ucząc o cyberbezpieczeństwie należy na początku wykonać jedno - zburzyć spokój i wykazać brak wiedzy czy umiejętności młodzieży na temat korzystania z Internetu – mówi Mariusz Januszkiewicz, nauczyciel informatyki.
Jak to zrobić? Pokazać uczniom, co mają w swoich smartfonach lub na swoich portalach społecznościowych. A są tam zdjęcia o statusie publicznym, dane - łącznie z numerami telefonów itp.
- Potem wystarczy pokazać narzędzie do śledzenie IP lub IMEI urządzenia (mowa o darmowych, legalnych, publicznych programach) i zadać dzieciom pytanie „Kto następny?” – opowiada nauczyciel. – Reakcja dzieciaków: sięganie po telefon, sprawdzanie statusu profilu i pytanie "Proszę pana, jak to wyłączyć?"
Inny sposób to sprawdzenie losowo wybranego przez uczniów adresu IP - wyśledzenie go, podanie adresu (tak adresu budynku!), a nawet dołączonych danych osobowych użytkownika IP.
- Zainteresowanie murowane, zwłaszcza, gdy przy okazji można dodać lokalizację na mapie Google – mówi nauczyciel. - Reszta jest prosta: przez kilka godzin uczymy się jak kontrolować swoje treści i działania w sieci oraz odpowiedzialności - również prawnej.
A jak online uczyć przedsiębiorczości? Np. biorąc udział w grze symulacyjnej udostępnionej szkołom bezpłatnie w okresie pandemii i prowadząc własne biura podróży.
Biznes nie całkiem wirtualny
- Licealiści, podzieleni na grupy zakładają na platformie biura podróży, które wysyłają swoich klientów na wczasy za granicą i wycieczki krajowe – opowiada Joanna Bezzubik, prowadząca zajęcia. - Podejmują realne decyzje biznesowe i zarządzają swoim biurem tak, by nie tylko osiągnąć zysk, ale również utrzymać wysoki poziom usług. W praktyczny i atrakcyjny sposób uczą się prowadzić działalność gospodarczą. Element rywalizacji zdecydowanie zwiększa motywację i zaangażowanie w grę.
- To sprawdzian naszej teoretycznej wiedzy, ale również świetna zabawa,
i przedsmak dorosłości – jeśli chcemy zobaczyć, jak to działa – mówią Martyna Olędzka i Natalia Przystupa, które założyły wirtualne biuro „Odlot”. A ich koleżanki Maja Szusta i Amelia Wolfram dodają:
- Zainteresował nas sposób prowadzenia gry; trzeba naprawdę̨ przemyśleć wszystkie możliwe opcje wyboru. Musiałyśmy wybrać swój bank, dostawców, pracowników i wyposażenie do ich biura, co wcale nie było takie łatwe i miało swoje skutki.
Dzień Dziecka online
Uczniowie klasy IIa SSP nr 11 wzięli udział w wirtualnym pikniku z okazji Dnia Dziecka.
- Kiedy przedstawiłam uczniom plan e-pikniku, byli bardzo podekscytowani – opowiada Dorota Jabłońska, nauczycielka. - Wiedzieli, że nie będzie standardowego Dnia Dziecka, ale że przygotowujemy sobie coś smacznego i zabieramy dobre poczucie humoru. Tego dnia napompowałam balony i zaczepiłam je przy krześle. Dodatkowo zrobiłam pokaz slajdów z naszymi wspólnymi zdjęciami z całego roku szkolnego.
Dzieci siedziały, na czym chciały i gdzie chciały, zajadały truskawki, serki, batoniki, chrupki czy czereśnie, a towarzyszyły im zwierzęta domowe, ulubione zabawki i prezenty. Najwięcej emocji wzbudziły wspomnienia i zdjęcia z Andrzejek i klasowych wróżb oraz z Mikołajek.
- To było bardzo fajne - mogliśmy sobie usiąść nawet w ogródku i powspominać różne szkolne wydarzenia, za którymi już bardzo tęsknimy – mówią Emilka Mężyńska i Jagna Urbańczyk
Ich koledzy i koleżanki ze starszych klas podstawówki wzięli udział we francuskich e-warsztatach kulinarnych.
- Piekliśmy znane francuskie tosty, czyli Croque Monsieur oraz Croque Madame. Pomysł wyszedł od naszej nauczycielki, pani Ewy Tyburczy, która w Dniu Dziecka, chciała sprawić nam radość poprzez wspólne gotowanie z kamerką i to było wspaniałe – mówi Sonia Gryko z kl. V.
Ponadczasowe wady
Nietolerancja, zawiść i ksenofobia to najczęściej wymieniane wady współczesnych Polaków – wynika z ankiety przeprowadzonej przez licealistkę Helenę Średzińską. Badanie było przeprowadzone w ramach zajęć z języka polskiego, dotyczących twórczości Ignacego Krasickiego.
- Młodzież w naszej szkole jest bardzo kreatywna, lubi badania empiryczne – dlatego, omawiając poszczególne epoki literackie, tak organizuję lekcje, aby uczniowie mieli wrażenie spotkania ze swoimi dalekimi przodkami, opisanymi w literaturze, a nie z archaicznymi tekstami. Stąd pomysł przeprowadzenie ankiety wśród przedstawicieli 4 pokoleń i stworzenia statystyki wad współczesnych Polaków. Zbieżność wyników – bez względu na wiek respondentów - była dla nas świetnym punktem wyjścia do dyskusji.
Dopiero jednak zestawienie tych wad z przywarami, ośmieszanymi przez Ignacego Krasickiego w oświeceniu, wywołało prawdziwą burzę.
- Nie chcąc kończyć lekcji pesymistycznie, zapytałam uczniów, dlaczego zatem nie wyciągamy wniosków, jako społeczeństwo i nie uczymy się na własnych błędach? Odpowiedź ucznia była doskonałą puentą lekcji: „Nie uczymy się na cudzych błędach, bo wtedy nie zdążylibyśmy popełnić własnych”.

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba

Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Dziecko

Marcelina Zawadzka: Uwielbiam zakupy online. Kiedy mały wieczorem zasypia, to ja mam wtedy czas na przeglądanie ofert w sieci
Odkąd modelka została mamą, zmieniła nawyki zakupowe, ponieważ nie ma czasu ani siły, żeby chodzić po galeriach w poszukiwaniu wszystkiego, co jest jej aktualnie potrzebne. A najwięcej rzeczy kupuje teraz właśnie dla swojego syna, który rośnie w oczach i często trzeba mu chociażby wymieniać garderobę. Marcelina Zawadzka zaznacza, że w sieci zazwyczaj robi zakupy wieczorem, kiedy jej syn już zasypia.
Edukacja
W ubiegłym roku spadła liczba samobójstw. Dalsza reforma psychiatrii powinna pomóc utrzymać tę tendencję

W 2024 roku po raz pierwszy od kilku lat liczba samobójstw w Polsce spadła, jednak skala problemu wciąż jest poważna. Polska jest w trakcie reformy psychiatrii, w ramach której największy nacisk w kształtowaniu opieki ma być położony na wsparcie środowiskowe. Eksperci zwracają jednak uwagę również na potrzebę utrzymania działań oddolnych i podniesienia społecznej wiedzy na temat prewencji suicydalnej. Bardzo istotne w tym kontekście jest odpowiednie kształtowanie dyskursu medialnego, a także edukowanie na temat tego, jakie zasady są kluczowe w pierwszej pomocy emocjonalnej.
Psychologia
Otyłość nie wynika z braku samodyscypliny czy lenistwa. Ta poważna choroba niesie ze sobą 200 różnych powikłań

– Walka z otyłością wymaga nie tylko wprowadzenia zmian w stylu życia i sposobie odżywiania, ale przede wszystkim zrozumienia, że jest to choroba zarówno o podłożu fizycznym, jak i psychicznym – podkreśla psycholog Adrianna Sobol. Niestety często to schorzenie jest postrzegane jako wynik braku dyscypliny, nieprawidłowej diety lub lenistwa, co jest błędnym i krzywdzącym stereotypem. W rzeczywistości otyłość jest bowiem poważną chorobą, która niesie ze sobą wiele powikłań zdrowotnych i wymaga kompleksowego podejścia. Kluczowymi elementami, które mogą się przyczynić do skuteczniejszego leczenia i poprawy jakości funkcjonowania pacjentów, jest wsparcie emocjonalne oraz zwiększenie dostępności do specjalistów.