Komunikaty PR

Badanie: 70 proc. rodziców czyta swoim pociechom co najmniej raz w tygodniu

2024-11-07  |  11:00
Biuro prasowe

Blisko połowa rodziców pozwala swoim dzieciom samodzielnie wybierać książki, a 70% czyta swoim pociechom co najmniej raz w tygodniu – pokazują wyniki badania SW Research, na zlecenie marki kultowych paluszków i krakersów Lajkonik. Dorośli widzą w tej czynności przede wszystkim szansę na rozwój kreatywności oraz umiejętności językowych swoich dzieci. W tym procesie kluczową rolę mogą odegrać szkoły, wspierając świadomy wybór lektur i pomagając dzieciom odkrywać radość płynącą z czytania. 

Regularne czytanie jest jednym z kluczowych elementów wspierających rozwój dziecka. Wystarczy nawet 20 minut codziennego czytania dziecku, aby przyswoiło ono około 1,8 miliona słów w ciągu roku*. Taki nawyk wzmacnia zdolności poznawcze i językowe, a także rozwija umiejętność koncentracji oraz poszerza słownictwo. 
 
Lajkonik, w ramach strategii zrównoważonego rozwoju „W trosce o Ludzi i Planetę” jest partnerem programu „Ratownicy Czytelnictwa” - inicjatywy Fundacji Powszechnego Czytania, której misją jest wspieranie uczniów oraz nauczycieli poprzez promowanie skutecznych metod upowszechniania czytania w szkołach i bibliotekach, a także budowanie społeczności eksperckiej. We współpracy z agencją SW Research, Lajkonik wraz z Fundacją Powszechnego Czytania, przeprowadził badanie pokazujące, że więcej niż co trzeci rodzic (37%) czyta swojemu dziecku kilka razy w tygodniu, a przynajmniej raz w tygodniu robi to siedmiu na dziesięciu rodziców. Dorośli dostrzegają w tej czynności wiele korzyści, przede wszystkim szansę na rozwój kreatywności, a Lajkonik, kierując się hasłem strategii zrównoważonego rozwoju „W trosce o Ludzi i Planetę”, podkreśla, że czytanie rozwija możliwości intelektualne oraz emocjonalne i wspiera budowanie więzi międzypokoleniowych.  

– Cieszymy się, że tak wielu rodziców odkrywa korzyści płynące ze wspólnego czytania z dziećmi, traktując to nie tylko jako czas na rozwój, ale także na budowanie bliskości. W Lajkonik wierzymy, że radość płynąca z czytania jest ważnym aspektem w prawidłowym rozwoju i wspieraniu młodych pokoleń w kształtowaniu ciekawości świata oraz empatii. Dlatego z chęcią wzięliśmy udział w tej inicjatywie – mówi Joanna Sterna, Senior Brand Manager marki Lajkonik

– Książki nie tylko rozwijają umiejętności językowe i pobudzają wyobraźnię, ale również stają się narzędziem, które pomaga dzieciom radzić sobie ze stresem oraz budować ich emocjonalną inteligencję. – wyjaśnia Katarzyna Konopka, Fundacja Powszechnego Czytania. – Codzienna lektura, nawet w krótkich, kilkuminutowych sesjach, przynosi wymierne efekty, wspierając rozwój koncentracji oraz poszerzając horyzonty dziecka. Czytanie staje się zatem ważnym elementem edukacyjnym, ale również formą budowania więzi rodzinnych. 

Czytanie rozwija wyobraźnię i wzbogaca słownictwo 
 
Na pytanie, jakie najważniejsze zalety rodzice dostrzegają w czytaniu dzieciom, najczęściej wskazywali rozwój wyobraźni i kreatywności (62%). Na kolejnych miejscach, z bardzo zbliżoną liczbą wskazań, znalazły się: wzbogacanie słownictwa i umiejętności językowych (60%) oraz wzmacnianie więzi emocjonalnych (59%). Mniej niż połowa badanych dostrzegła znaczenie czytania dla kształtowania koncentracji i redukcji stresu (43,5%), a także rozwijania logicznego myślenia i umiejętności analitycznych (41,1%). 

​​Źródła inspiracji przy wyborze książek​ 

Rodzice zapytani o inspirację przy wyborze książek, najczęściej wskazywali na wybór książek przez własne dzieci (49%). Co trzeci badany korzysta natomiast z poleceń znajomych lub rodziny (34%), a nieco mniejsza grupa (32%) wybiera pozycje powiązane z tematami ze szkoły lub przedszkola. Z poleceń innych rodziców inspirację czerpie 28% respondentów.

– Czytanie książek już od pierwszych miesięcy życia jest niezwykle ważne, pozwala na prawidłowy rozwój mowy, uczy rozumienia emocji i pomaga zbudować nawyk codziennej lektury – komentuje Katarzyna Konopka, Fundacja Powszechnego Czytania i dodaje – Później ta przyjaźń z książką może być kontynuowana w przedszkolu lub szkole. Zależy nam, by nauka samodzielnego czytania była kojarzona z przyjemnością. Stąd nasza już czwarta edycja akcji Ratownicy Czytelnictwa, pod hasłem „Radość płynie z czytania”. Bezpłatne materiały szkoleniowe, merytoryczne wsparcie ekspertów, webinary czy spotkania promujące literaturę dziecięcą mogą zachęcić dyrektorów oraz nauczycieli do organizowania działań promujących czytelnictwo wśród dzieci. 

Jak czytać z dzieckiem?  

A jak w prosty i efektywny sposób czytać książki wspólnie ze swoimi dziećmi? Proces warto rozpocząć jak najwcześniej. Już u niemowląt czytanie na głos wspiera rozwój dziecka i umacnia jego więzi z rodzicami. Na początku pociecha będzie w stanie skupić się na lekturze przez kilka minut. To w zupełności wystarczy – później czas ten powinien się stopniowo wydłużać. Podczas czytania warto naśladować różne głosy, zadawać dziecku pytania, a także pozwalać mu przewracać kartki. Dziecko, z którym rodzice czytają̨ i rozmawiają̨, już w wieku trzech lat rozumie dwukrotnie więcej słów niż dzieci, którym rodzice
nie ofiarowali tego prezentu**. 

Dobrym pomysłem jest również wspólne wyjście do biblioteki lub księgarni i umożliwienie dziecku wyboru lektury, którą chce przeczytać. Badania University of Sussex pokazują, że już 6 minut czytania pomaga zredukować poziom stresu o ponad 60% - spowalnia pracę serca, zmniejsza napięcie mięśni, wycisza umysł***. Co ciekawe, w tym ostatnim przypadku czytanie jest bardziej skuteczne niż słuchanie muzyki, pójście na spacer czy granie w grę komputerową. Czy nie warto zatem znaleźć czas na czytanie już teraz? 

Więcej o akcji: https://www.ratownicyczytelnictwa.pl  

 

---- 

Źródło: Badanie zostało przeprowadzone przez SW Research metodą wywiadów on-line (CAWI) na zlecenie Fundacji Powszechnego Czytania i Lajkonik w ramach akcji „Ratownicy czytelnictwa” na grupie 421 rodziców dzieci w wieku 7-11 lat osób, 01–05 października 2024. 
 

* Nagy, W. E., Anderson, R. C., & Herman, P. A. (1987). Learning word meanings from context during normal reading. American Educational Research Journal, 24(2), 237–270. https://doi.org/10.2307/1162893 

** Hart, B., & Risley, T. R. (1995). Meaningful differences in the everyday experience of young American children. Paul H Brookes Publishing. 

*** Lewis, D. (2009) Galaxy Stress Research. Mindlab International, Sussex University, East Sussex. 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Dziecko Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba Biuro prasowe
2024-12-23 | 01:00

Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba

Klocki LEGO dla młodych odkrywców! Zestaw Lwiątko Simba to doskonały sposób na przybliżenie najmłodszym przygód „Króla Lwa”. Dzieci od 6 roku życia
Dziecko Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce
2024-12-20 | 11:00

Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce

W okresie świątecznym polski producent fotelików samochodowych, firma Avionaut, zaangażował się w akcję charytatywną na rzecz Stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce. W ramach
Dziecko Edukacja sensoryczna to więcej niż zabawa
2024-12-20 | 10:10

Edukacja sensoryczna to więcej niż zabawa

Edukacja sensoryczna, choć często postrzegana jako zabawa, ma fundamentalne znaczenie dla rozwoju dziecka. Żłobki i przedszkola, które świadomie wprowadzają aktywności stymulujące

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Luna: Status materialny moich rodziców przeszkadza mi w karierze. Przestaję postrzegać siebie jako niezależną artystkę, tylko córkę bogaczy

Wokalistka podkreśla, że ścieżka jej kariery i sukcesy w branży muzycznej budzą wiele emocji, również ze względu na to, czym zajmują się jej rodzice. Jest ona bowiem córką milionera Andrzeja Wielgomasa, założyciela i właściciela firmy Dawtona. Jednak jak zaznacza, to, że pochodzi z zamożnego domu, nie ułatwia jej życia, a wręcz jest swoistym balastem. Luna ma świadomość tego, że w opinii niektórych ludzi wszystko, co ma i co osiągnęła, zawdzięcza tylko bogatym rodzicom.

Konsument

Kobiety podchodzą ostrożne do pracowniczych planów kapitałowych. Większość z nich traktuje PPK jako poduszkę finansową

Z ponad 3,6 mln uczestników pracowniczych planów kapitałowych (PPK) 48 proc. stanowią kobiety – wynika z danych PFR Portal PPK. Zdaniem ekspertów podchodzą one bardzo ostrożnie do tego typu programów i starają się uzupełniać wiedzę na temat działania mechanizmów finansowych. Większość z nich traktuje PPK jako poduszkę finansową, ale coraz więcej osób widzi w nich instrument inwestycyjny.

Media

Maciej Rock: Nie mam ulubionego gatunku muzyki ani wykonawcy. Zetknięcie się z artystami wykonującymi muzykę rockową, mroczną czy disco polo jest niezwykle fascynujące

Prezenter tłumaczy, że rolą prowadzących „Must Be the Music” jest między innymi wspieranie i motywowanie uczestników programu, którzy stresują się przed wejściem na scenę. Wartością dodaną jest natomiast dla niego to, że może poznać artystów, którzy grają niezwykle różnorodną muzykę, i bywa tak, że jakieś wykonanie bądź utwór dosłownie „wbija go w fotel”. Maciej Rock zapewnia, że nie zamyka się na żaden gatunek. Często jakieś nietuzinkowe utwory odkrywa dzięki rekomendacjom znajomych.