Komunikaty PR

Bo uczenie się to fascynująca podróż, czyli edukacja z pasją

2023-12-08  |  11:00
Biuro prasowe

Dlaczego niebo jest niebieskie? Skąd się biorą gwiazdy? I czym właściwie zajmują się mrówki? Dziecięce pytania potrafią zaskakiwać nawet najbardziej doświadczonych dorosłych. Spojrzenie na świat oczami dziecka wymaga nie lada wysiłku, lecz warte jest poniesionego trudu. Wspieranie naturalnej ciekawości dziecka, towarzyszenie mu, a w końcu przekuwanie jej w edukację – to lekcja, którą warto odrobić.

Naturalna ciekawość dzieci jest zakorzeniona głęboko w ich naturze. Już od najwcześniejszych lat życia maluchy są chętne do zadawania pytań i ciągłego poszukiwania odpowiedzi. To wrodzone zainteresowanie otaczającym światem jest fundamentem do dalszego rozwoju intelektualnego i społecznego. Badania neurobiologiczne wskazują, że dziecięca ciekawość ma swoje korzenie w strukturach mózgu odpowiedzialnych za budowanie wzmocnień i motywacji. Tak zwany „system nagrody” jest aktywowany podczas eksploracji i odkrywania nowych informacji. Mówiąc technicznie: neurotransmiter, czyli dopamina, pełniąca kluczową rolę w tym obszarze mózgu, jest uwalniana w odpowiedzi na nowe i ekscytujące bodźce, wzmagając tym samym uczucie przyjemności i motywując dziecko do dalszego eksplorowania świata.

Wyzwania edukacji

Neuroplastyczność mózgu to zdolność ludzkiego organizmu do przekształcania jego struktury i funkcji w odpowiedzi na doświadczenia oraz nowe bodźce. W przypadku dzieci, ta cecha jest szczególnie wyjątkowa i działa dynamicznie. Badania nad neuroplastycznością mózgu wskazują, że środowisko edukacyjne może wpływać na struktury mózgowe związane z uczeniem się i pamięcią. Dzieci, które uczestniczą w aktywnych, eksploracyjnych zajęciach, mają większe szanse na rozwinięcie zdolności poznawczych, w tym pamięci operacyjnej i umiejętności rozwiązywania problemów.

–   Wspieranie naturalnej ciekawości dziecka i tworzenie stymulującego środowiska do rozwoju – to jedne z kluczowych zadań, przed którymi stajemy jako rodzice i edukatorzy.  Sięgając po narzędzia, które pozwalają rozbudzić entuzjazm dzieci, zachęcamy je nie tylko do zadawania pytań i eksperymentowania, ale w dłużej perspektywie – do nauki. Mówimy tu o podejmowaniu wspólnych projektów badawczych, angażowaniu się w zainteresowania dzieci i towarzyszeniu im w ich codzienności  – mówi Natalia Nowacka, dyrektor Centrum Nauczania Domowego.

W kierunku pasji

To właśnie temat ciekawości i rozwoju pasji w połączeniu z rozwojem kompetencji przyszłości będzie wiodącym tematem kolejnego live’a Centrum Nauczania Domowego. Najbliższa rozmowa będzie próbą odpowiedzi także na pytanie: jak projektować edukację, aby stała się ona fascynującą podróżą.

14 grudnia gościem rozpoczynającego się o 18:00 live’a z cyklu „Domowy punkt widzenia” będzie Anna Stańczak z GoITeens Polska. Spotkamy się, aby podyskutować o nauce odpowiedzialnego i wartościowego korzystania z najnowszych technologii – tak, aby przyniosła ona największe korzyści. Nie zabraknie również nawiązań do tematu nauki programowania, której konsekwencją jest wielokierunkowy rozwój, daleko wykraczający poza samo kodowanie – mówi prowadząca rozmowę Monika Kamińska-Wcisło, na co dzień promująca misję Centrum Nauczania Domowego, opartą na założeniach edukacji 4.0 oraz edukacji przyszłości.

Anna Stańczak z GoITeens Polska to pedagożka i dydaktyczka z dwunastoletnim doświadczeniem w pracy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi. Prowadzi szkolenia dla nauczycieli i wspiera ich w rozwoju umiejętności pedagogicznych. W GoITeens Polska jest szefową działu Study, gdzie realizuje swoje zainteresowania związane z dydaktyką, projektowaniem kursów i wsparciem pedagogicznym edukatorów. 

„Domowy punkt widzenia” to trwający już od dwóch lat cykl live’ów prowadzonych w formie wywiadów z ekspertami z różnych dziedzin. Każdego miesiąca Centrum Nauczania Domowego zaprasza do rozmowy specjalistę z zakresu wychowania, pedagogiki, psychologii dziecka, a także edukatorów pracujących w oparciu o nowe technologie, autorów książek i poradników dla rodziców. Spotkania „Domowy punkt widzenia” są odpowiedzią na pojawiające się pytania oraz potrzeby rodziców. Emisja      live’ów odbywa się w internecie, a dostęp do nich jest bezpłatny dla każdego.

Misją Centrum Nauczania Domowego jest wspieranie rodziców, którzy edukują swoje dzieci w ramach nauczania domowego, ale nie tylko. Podczas naszych spotkań promujemy nowoczesną edukację i pokazujemy rozwiązania, które mogą zmieniać codzienność uczniów, rodziców i nauczycieli. Staramy się także pokazać rodzicom, jak łączyć nowe technologie z edukacją domową, jak wspierać kompetencje XXI w., jak wykształcić dziecko na miarę potrzeb przyszłego świata – dodaje Natalia Nowacka, dyrektor Centrum Nauczania Domowego.

Wśród dotychczasowych gości projektu znaleźli się m.in. Dawid Łasiński, Pan Belfer – nauczyciel z Internetów, Aga Rogala – terapeutka rodzin; Sylwia Bujko (Holimama) – absolwentka certyfikowanych kursów u dr Rossa W. Greene’a oraz w Familylab® Jespera Juula; Angelika Talaga (GODMOTHER) – neurobiolog edukacyjny, trener rodziców; Krzysztof Maj – wykładowca na Wydziale Humanistycznym AGH, gdzie zawodowo zajmuje się fantastyką i grami wideo; Katarzyna Mitschke – pedagog i autorka książki pt. „Kiedy szkoła jest problemem?”; Wojciech Zaraś z Google for Education; Ewa Siemińska ze Zwolnionych z Teorii czy Katarzyna Jaszczak-Bukowska – autoryzowany trener Autodesk Robot z projektu Sieć na kulturę.

 

Aby wziąć udział w wydarzeniu, należy zarejestrować się pod linkiem: Domowy punkt widzenia: Edukacja z pasją, czyli uczenie się jako fascynująca podróż (clickmeeting.com)

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Dziecko Zostań architektem własnych marzeń! Warsztaty budowania z klocków w CH Targówek! Biuro prasowe
2024-07-03 | 13:00

Zostań architektem własnych marzeń! Warsztaty budowania z klocków w CH Targówek!

Spędź z nami kreatywne wakacje w mieście! Warszawskie centrum handlowe Targówek zaprasza wszystkie dzieci do udziału w Wakacyjnej Akademii Budowania! Przez cały lipiec najmłodsi
Dziecko Minionki przejmują Promenadę! Odwiedź centrum i spotkaj się z żółtymi stworkami
2024-07-03 | 12:00

Minionki przejmują Promenadę! Odwiedź centrum i spotkaj się z żółtymi stworkami

Premiera nowego filmu o Minionkach już w ten piątek! Przystankiem na trasie promującej nowe przygody Minionków jest warszawskie centrum handlowe Promenada, w którym zaplanowano
Dziecko Jak wykorzystać wakacje, aby mądrze wspierać umiejętności nastolatka, który marz
2024-06-27 | 11:30

Jak wykorzystać wakacje, aby mądrze wspierać umiejętności nastolatka, który marz

Jeśli twój nastolatek marzy o studiach zagranicznych, wakacje to dobry czas, aby mu w tym pomóc. Wcale nie chodzi o siedzenie z nosem w podręcznikach,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Teatr

Ochrona środowiska

Rośnie liczba producentów ekologicznych zarówno w Polsce, jak i innych krajach Unii. Wciąż jednak jest to ułamek produkcji rolnej

Rolnictwo i hodowla zwierząt to jedna z głównych przyczyn wycinki lasów na świecie, utraty bioróżnorodności i największy emitent metanu. Sektor ten pochłania ogromne zasoby wody i odpowiada w dużym stopniu za zanieczyszczenie gleby. Ekspansja rolnictwa przyczynia się więc do zmian klimatu, a jednocześnie sektor boleśnie odczuwa ich skutki, co odbija się na produkcji rolnej. Zdaniem naukowców transformacja ekologiczna rolnictwa jest dziś koniecznością w walce z postępującymi niekorzystnymi zmianami klimatycznymi.

Ochrona środowiska

Radykalne formy protestów klimatycznych mogą mieć wpływ na spadek poparcia społecznego dla działań na rzecz klimatu. Najmniej akceptowalne blokady dróg czy niszczenie obrazów

Aktywiści klimatyczni coraz częściej wykorzystują pokojowe nieposłuszeństwo obywatelskie, aby podnieść ekologiczną świadomość społeczeństwa. Badania przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu George’a Masona wykazały, że niektóre z ich działań, jak np. marsze i protesty okupacyjne, są postrzegane jako bardziej akceptowalne niż na przykład blokady dróg czy niszczenie obrazów. To sugeruje, że forma protestu może więc wpłynąć na to, jak bardzo ludzie popierają postulaty głoszone przez protestujących, ale wymaga to dalszych badań.