Czy antykolorowanki mają zniechęcić do kolorowania?

Wręcz przeciwnie! Wyjaśnia to artykuł „Antykolorowanki” dostępny na zmalujmyrazem.pl - platformie dla nauczycieli przedszkolnych i wczesnoszkolnych. Wymyślono je ponad 40 lat temu, aby rozwijać kreatywność, której kolorowanki – przez to, że z góry narzucają temat i formę – nie stymulują tak mocno jak obrazek, który trzeba „dokończyć”. Antykolorowanka jest właśnie „rysunkiem do dokończenia”, który można także kolorować dowolną techniką.
W ostatnich latach antykolorowanki stały się szalenie popularne – w księgarniach lub sklepach z materiałami kreatywnymi można przebierać wśród publikacji, zwykle z wdzięcznym słowem „bazgrołki” w tytule. Dlaczego bazgrołki? Ponieważ dzieci (od przedszkolaków po nastolatków) rzeczywiście mogą się odstresować, bazgrząc sobie esy-floresy przy uzupełnianiu jakiegoś wzoru albo szlaczka, ale więcej wśród nich jest „ambitniejszych pozycji”, np. kontur baśniowego stwora wyłaniający się z fragmentu oceanu, który zajmuje tylko mały fragment kartki. Reszta jest bielą do zarysowania i pokrycia kolorem w sposób, jaki podpowiadają fantazja i aktualny nastrój, przestrzenią do kreatywnego wyładowania się. Dlatego antykolorowanki są doceniane przez pedagogów zajmujących się edukacją plastyczną i artystyczną dzieci. Antykolorowanka niczego nie narzuca, nie uczy schematów i odtwórczego myślenia, ona jedynie delikatnie sugeruje. I można ją stworzyć od podstaw, zupełnie samodzielnie – wystarczy czysta kartka, coś do pisania (najlepiej ołówek albo czarny cienkopis) oraz motyw, postać lub kształt, który da początek jedynej w swoim rodzaju kompozycji.
Każda aktywność – rysowanie, szkicowanie, kolorowanie, modelowanie z plasteliny itp., która sprzyja doskonaleniu motoryki małej, bezpośrednio przekłada się na kreatywność i rozwój dziecka. To właśnie wszechstronna edukacja młodego człowieka stanowiła inspirację do stworzenia nowo uruchomionej platformy Zmalujmy Razem – bezpłatnej skarbnicy wiedzy i materiałów dydaktycznych dla nauczycieli przedszkolnych i wczesnoszkolnych.
https://zmalujmyrazem.pl/antykolorowanki-2
Dostęp do materiałów jest bezpłatny – wystarczy się zarejestrować!
Zmalujmy Razem Przyszłość na e-platformie: www.zmalujmyrazem.pl.

Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba

Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce

Edukacja sensoryczna to więcej niż zabawa
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Patricia Kazadi: Maciek Rock jest dla mnie ogromną inspiracją. Uczę się od mistrza
Prowadząca „Must Be the Music” jest przekonana, że nowa odsłona programu zrobi wśród widzów prawdziwą furorę. Ona sama, mimo że zna kulisy, to i tak z dużym zaciekawieniem obejrzała pierwszy odcinek i to, co zobaczyła na ekranie, zrobiło na niej ogromne wrażenie. Patricia Kazadi chwali uczestników, jurorów, a także współprowadzących nową edycję. Nie ukrywa, że dużą inspiracją jest dla niej Maciej Rock, pracowity, utalentowany, a zarazem niezwykle skromny człowiek.
Handel
Ekonomiczna dostępność alkoholu rośnie. To zwiększa jego konsumpcję i prowadzi do uzależnień

Spożycie alkoholu w Polsce systematycznie wzrasta, co pociąga za sobą dziesiątki tysięcy przedwczesnych zgonów i koszty społeczno-ekonomiczne liczone w miliardach złotych rocznie. – W Polsce alkohol tanieje w stosunku do naszych zarobków, jego cena nie nadąża za wzrostem gospodarczym. A im wyższa dostępność ekonomiczna, tym wyższa konsumpcja. Alkohol jest według mnie absurdalnie tani – mówi dr hab. n. med. Łukasz Balwicki, krajowy konsultant ds. zdrowia publicznego. Jak ocenia, konieczna jest kompleksowa zmiana polityki podatkowej, dzięki której alkohol stałby się mniej dostępną ekonomicznie używką.
Transport
Co trzeci wypadek na kolei powoduje kierowca samochodu. Wciąż za mało skrzyżowań bezkolizyjnych

Ze statystyk Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że w systemie kolejowym w Polsce co trzeci wypadek powodują kierowcy samochodów. Zdaniem eksperta najsłabszymi punktami w bezpieczeństwie na kolei są miejsca, w których tory przecinają się z drogami. Kierowcy zapominają, że droga hamowania pociągu jest bardzo długa, a samochód w starciu z lokomotywą jest bez szans.