Komunikaty PR

Dziecko z zaburzeniami integracji sensorycznej w szkole. Jak mu pomóc?

2020-09-30  |  01:00
Biuro prasowe
Kontakt
Kamila Zawadzka
Good One PR

ul. Edwarda Jelinka 38
00-197 Warszawa
kamila.zawadzka|goodonepr.pl| |kamila.zawadzka|goodonepr.pl
+ 48 796 996 267
www.goodonepr.pl/

Szacuje się, że zaburzenia integracji sensorycznej dotyczą od 10 do 15 proc. dzieci[1]. Ich objawy często są ignorowane, a nawet postrzegane jako brak wychowania. Dzieci z tymi zaburzeniami odbierają świat w inny sposób, dlatego też potrzebują indywidualnego podejścia, szczególnie w szkole, gdzie występuje wiele impulsów i konieczne jest utrzymanie koncentracji. Jak wesprzeć ucznia z takimi problemami?

Lekkie formy zaburzeń zazwyczaj nie są powodem do tego, by posyłać dziecko do szkoły specjalnej. Sprawiają jednak, że ma ono nieco inne potrzeby edukacyjne i wymaga indywidualnego podejścia. Istnieją jednak narzędzia, ze stosowania których korzyści będą czerpać zarówno uczniowie zdrowi, jak i ci, którzy potrzebują dodatkowego wsparcia.

Czym są zaburzenia integracji sensorycznej?

Integracja sensoryczna odpowiada za odbieranie i interpretowanie bodźców zmysłowych oraz przedsionkowych, czyli dotyczących położenia ciała, oraz reakcje na nie. Jej zaburzenia mogą przyjmować formy takie jak: nadwrażliwość, niedowrażliwość i poszukiwanie wrażeń. Dziecko może na przykład stronić od dotyku, nie zauważać go lub odczuwać jego ciągłą potrzebę. Może być również nadmiernie pobudzone lub stronić od aktywności fizycznej. Objawy te negatywnie wpływają na koncentrację, przez co nauka jest wyzwaniem zarówno dla ucznia, jak i nauczyciela, który musi przyciągnąć i utrzymać jego uwagę. Zaburzenia integracji sensorycznej mogą też wpływać na relacje dziecka z rówieśnikami. Może to wynikać z pobudzenia lub wycofania, a także innych zachowań, które nie mieszczą się w normach dzieci zdrowych.

Jak wesprzeć dziecko z zaburzeniami?

Zaburzenia integracji sensorycznej leczy się terapią, która minimalizuje nieprawidłowości w odbiorze bodźców. Trwa ona zazwyczaj około 1,5 roku. Praca z psychoterapeutą to nie wszystko – szkoła także powinna wziąć pod uwagę trudności podopiecznego. Warto zadbać o właściwe otoczenie, które nie będzie rozpraszać uwagi, lecz pomoże w jej koncentracji. Dobrym sposobem jest organizacja kącika, w którym dzieci będą mogły się wyciszyć i odciąć od bodźców lub ich doświadczyć. Pomocne będą np. słuchawki wygłuszające, zatyczki do uszu czy ścinki materiałów o różnej teksturze. Warto uwzględnić też krótkie przerwy w trakcie zajęć, podczas których dzieci będą zachęcane do aktywności fizycznej, takiej jak podskoki czy przysiady. Wpłynie to pozytywnie na wszystkie dzieci, także te bez zaburzeń.

Nowoczesne technologie – pomoc w nauce i terapii

Z pomocą przychodzą również nowoczesne urządzenia. Przykładem może być podłoga interaktywna, która wykorzystując multimedialny rzutnik połączony z czujnikami ruchu, angażuje różne zmysły oraz pobudza do aktywności umysłowej i fizycznej. – Nasze urządzenie wyposażone jest w pakiety gier i quizów edukacyjnych, które z jednej strony wpisują się w realizację podstawy programowej, a z drugiej pomagają w rozwijaniu funkcji poznawczych, doskonaleniu umiejętności logicznego myślenia, a także wspomagają w rehabilitacji – mówi Wojciech Muliński, członek zarządu firmy Funtronic, produkującej Magiczny Dywan onEVO.

Interaktywna podłoga sprawdza się zarówno w przypadku dzieci potrzebujących większej ilości ruchu, jak i tych, które mają problemy z koordynacją. Angażując do pracy w grupie, ułatwia nawiązanie relacji między dziećmi oraz przyczynia się do ich integracji. Zajęcia prowadzone w formie gry czy quizu są przy tym znacznie atrakcyjniejsze dla każdego ucznia. Z jednej strony umożliwiają przekazywanie wiedzy pod postacią zabawy, z drugiej – uzupełniają terapię i pozwalają nawiązywać więzi.

Podczas wyposażania sal lekcyjnych warto brać pod uwagę potrzeby wszystkich uczniów i szukać rozwiązań, które przyniosą korzyści każdemu z nich. Nowe technologie pozwalają zadbać zarówno o dzieci ze specjalnymi potrzebami oraz te, które nie wymagają indywidualnego podejścia. Zmniejszają też różnice pomiędzy uczniami, dzięki czemu czas spędzony w szkole jest dla nich znacznie przyjemniejszy.

 

 

Funtronic to polska firma, która rozpoczęła swoją działalność w 2014 roku. Jest producentem i dystrybutorem Magicznego Dywanu – interaktywnego urządzenia projekcyjnego (podłogi oraz stołu), które stanowi innowacyjną pomoc dydaktyczną i rehabilitacyjną. Urządzenie zawiera zestaw multimedialnych ćwiczeń, gier
i zabaw ruchowych oraz aplikacji rewalidacyjnych, przeznaczonych do pracy z dziećmi w wieku szkolnym
i przedszkolnym, a także rehabilitacji dorosłych i seniorów. Funtronic jest liderem w dostarczaniu takiego rozwiązania zarówno na rynku polskim, jak i na rynkach zagranicznych. Z okazji swojego jubileuszu, Funtronic przygotował dla użytkowników Magicznego Dywanu specjalny pakiet gier. W celu otrzymania bezpłatnego pakietu 12 gier należy wejść na stronę www.magicznydywanna5.pl i pozostawić dane kontaktowe swojej placówki.

 


[1] C. S. Kranowitz, Nie-zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego – diagnoza i postępowanie, Gdańsk 2011.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Good One PR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Dziecko Centrum Riviera w Gdyni: wakacyjne warsztaty architektoniczne dla dzieci Biuro prasowe
2024-07-04 | 12:45

Centrum Riviera w Gdyni: wakacyjne warsztaty architektoniczne dla dzieci

W gdyńskim Centrum Riviera w każdy wtorek tegorocznych wakacji odbędą się warsztaty architektoniczne dla dzieci i młodzieży. To wynik współpracy centrum z Gdyńskim Szlakiem
Dziecko Zostań architektem własnych marzeń! Warsztaty budowania z klocków w CH Targówek!
2024-07-03 | 13:00

Zostań architektem własnych marzeń! Warsztaty budowania z klocków w CH Targówek!

Spędź z nami kreatywne wakacje w mieście! Warszawskie centrum handlowe Targówek zaprasza wszystkie dzieci do udziału w Wakacyjnej Akademii Budowania! Przez cały lipiec najmłodsi
Dziecko Minionki przejmują Promenadę! Odwiedź centrum i spotkaj się z żółtymi stworkami
2024-07-03 | 12:00

Minionki przejmują Promenadę! Odwiedź centrum i spotkaj się z żółtymi stworkami

Premiera nowego filmu o Minionkach już w ten piątek! Przystankiem na trasie promującej nowe przygody Minionków jest warszawskie centrum handlowe Promenada, w którym zaplanowano

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Media

Robert El Gendy: Jestem śpiochem i przychodzę do studia w ostatniej chwili. Raz nie obudziłem się na czas i dopiero telefon z redakcji postawił mnie na nogi

Prezenter „Pytania na śniadanie” zaznacza, że lubi sobie pospać, dlatego prowadzenie porannego programu to dla niego prawdziwe wyzwanie. Musi się bowiem sporo natrudzić, by być w studiu telewizyjnym na czas. Zazwyczaj nie udaje mu się jednak obudzić wraz z dźwiękiem pierwszego budzika i zdarzyło się, że z głębokiego snu wyrwał go dopiero telefon od produkcji „Pytania na śniadanie”.

Problemy społeczne

Ukraińcy mają podobne problemy związane z ochroną zdrowia, co Polacy. Problemem jest długi czas oczekiwania na wizytę i wysokie koszty leków

Długi czas oczekiwania, wysokie koszty leczenia i zakupu leków – to największe bariery w dostępie do opieki zdrowotnej, z jakimi mierzą się uchodźcy z Ukrainy w Polsce – wynika z raportu GUS i WHO. – Problemy stają się coraz bardziej podobne do tych charakterystycznych dla całego systemu ochrony zdrowia. Mniej mają charakter nagły, który był charakterystyczny dla okresu tuż po wybuchu wojny – wskazuje dr Dominik Rozkrut, prezes Głównego Urzędu Statystycznego. Większość przypadków, z powodu których Ukraińcy potrzebują pomocy lekarza, to ostre schorzenia. Co czwarty leczy się z powodu choroby przewlekłej. Wyzwaniem pozostają szczepienia ukraińskich dzieci: wskaźnik wyszczepienia rośnie, ale jest poniżej poziomu wśród polskich dzieci.