Komunikaty PR

Dziecko z zaburzeniami integracji sensorycznej w szkole. Jak mu pomóc?

2020-09-30  |  01:00
Biuro prasowe
Kontakt
Kamila Zawadzka
Good One PR

ul. Edwarda Jelinka 38
00-197 Warszawa
kamila.zawadzka|goodonepr.pl| |kamila.zawadzka|goodonepr.pl
+ 48 796 996 267
www.goodonepr.pl/

Szacuje się, że zaburzenia integracji sensorycznej dotyczą od 10 do 15 proc. dzieci[1]. Ich objawy często są ignorowane, a nawet postrzegane jako brak wychowania. Dzieci z tymi zaburzeniami odbierają świat w inny sposób, dlatego też potrzebują indywidualnego podejścia, szczególnie w szkole, gdzie występuje wiele impulsów i konieczne jest utrzymanie koncentracji. Jak wesprzeć ucznia z takimi problemami?

Lekkie formy zaburzeń zazwyczaj nie są powodem do tego, by posyłać dziecko do szkoły specjalnej. Sprawiają jednak, że ma ono nieco inne potrzeby edukacyjne i wymaga indywidualnego podejścia. Istnieją jednak narzędzia, ze stosowania których korzyści będą czerpać zarówno uczniowie zdrowi, jak i ci, którzy potrzebują dodatkowego wsparcia.

Czym są zaburzenia integracji sensorycznej?

Integracja sensoryczna odpowiada za odbieranie i interpretowanie bodźców zmysłowych oraz przedsionkowych, czyli dotyczących położenia ciała, oraz reakcje na nie. Jej zaburzenia mogą przyjmować formy takie jak: nadwrażliwość, niedowrażliwość i poszukiwanie wrażeń. Dziecko może na przykład stronić od dotyku, nie zauważać go lub odczuwać jego ciągłą potrzebę. Może być również nadmiernie pobudzone lub stronić od aktywności fizycznej. Objawy te negatywnie wpływają na koncentrację, przez co nauka jest wyzwaniem zarówno dla ucznia, jak i nauczyciela, który musi przyciągnąć i utrzymać jego uwagę. Zaburzenia integracji sensorycznej mogą też wpływać na relacje dziecka z rówieśnikami. Może to wynikać z pobudzenia lub wycofania, a także innych zachowań, które nie mieszczą się w normach dzieci zdrowych.

Jak wesprzeć dziecko z zaburzeniami?

Zaburzenia integracji sensorycznej leczy się terapią, która minimalizuje nieprawidłowości w odbiorze bodźców. Trwa ona zazwyczaj około 1,5 roku. Praca z psychoterapeutą to nie wszystko – szkoła także powinna wziąć pod uwagę trudności podopiecznego. Warto zadbać o właściwe otoczenie, które nie będzie rozpraszać uwagi, lecz pomoże w jej koncentracji. Dobrym sposobem jest organizacja kącika, w którym dzieci będą mogły się wyciszyć i odciąć od bodźców lub ich doświadczyć. Pomocne będą np. słuchawki wygłuszające, zatyczki do uszu czy ścinki materiałów o różnej teksturze. Warto uwzględnić też krótkie przerwy w trakcie zajęć, podczas których dzieci będą zachęcane do aktywności fizycznej, takiej jak podskoki czy przysiady. Wpłynie to pozytywnie na wszystkie dzieci, także te bez zaburzeń.

Nowoczesne technologie – pomoc w nauce i terapii

Z pomocą przychodzą również nowoczesne urządzenia. Przykładem może być podłoga interaktywna, która wykorzystując multimedialny rzutnik połączony z czujnikami ruchu, angażuje różne zmysły oraz pobudza do aktywności umysłowej i fizycznej. – Nasze urządzenie wyposażone jest w pakiety gier i quizów edukacyjnych, które z jednej strony wpisują się w realizację podstawy programowej, a z drugiej pomagają w rozwijaniu funkcji poznawczych, doskonaleniu umiejętności logicznego myślenia, a także wspomagają w rehabilitacji – mówi Wojciech Muliński, członek zarządu firmy Funtronic, produkującej Magiczny Dywan onEVO.

Interaktywna podłoga sprawdza się zarówno w przypadku dzieci potrzebujących większej ilości ruchu, jak i tych, które mają problemy z koordynacją. Angażując do pracy w grupie, ułatwia nawiązanie relacji między dziećmi oraz przyczynia się do ich integracji. Zajęcia prowadzone w formie gry czy quizu są przy tym znacznie atrakcyjniejsze dla każdego ucznia. Z jednej strony umożliwiają przekazywanie wiedzy pod postacią zabawy, z drugiej – uzupełniają terapię i pozwalają nawiązywać więzi.

Podczas wyposażania sal lekcyjnych warto brać pod uwagę potrzeby wszystkich uczniów i szukać rozwiązań, które przyniosą korzyści każdemu z nich. Nowe technologie pozwalają zadbać zarówno o dzieci ze specjalnymi potrzebami oraz te, które nie wymagają indywidualnego podejścia. Zmniejszają też różnice pomiędzy uczniami, dzięki czemu czas spędzony w szkole jest dla nich znacznie przyjemniejszy.

 

 

Funtronic to polska firma, która rozpoczęła swoją działalność w 2014 roku. Jest producentem i dystrybutorem Magicznego Dywanu – interaktywnego urządzenia projekcyjnego (podłogi oraz stołu), które stanowi innowacyjną pomoc dydaktyczną i rehabilitacyjną. Urządzenie zawiera zestaw multimedialnych ćwiczeń, gier
i zabaw ruchowych oraz aplikacji rewalidacyjnych, przeznaczonych do pracy z dziećmi w wieku szkolnym
i przedszkolnym, a także rehabilitacji dorosłych i seniorów. Funtronic jest liderem w dostarczaniu takiego rozwiązania zarówno na rynku polskim, jak i na rynkach zagranicznych. Z okazji swojego jubileuszu, Funtronic przygotował dla użytkowników Magicznego Dywanu specjalny pakiet gier. W celu otrzymania bezpłatnego pakietu 12 gier należy wejść na stronę www.magicznydywanna5.pl i pozostawić dane kontaktowe swojej placówki.

 


[1] C. S. Kranowitz, Nie-zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego – diagnoza i postępowanie, Gdańsk 2011.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Good One PR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Dziecko Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum Biuro prasowe
2025-06-12 | 06:00

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Gliwice dołączyły do ogólnopolskiej sieci Amazon STEM Kindlotek – przestrzeni edukacyjnych wspierających rozwój dzieci i młodzieży w obszarach nauk ścisłych
Dziecko Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba
2024-12-23 | 01:00

Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba

Klocki LEGO dla młodych odkrywców! Zestaw Lwiątko Simba to doskonały sposób na przybliżenie najmłodszym przygód „Króla Lwa”. Dzieci od 6 roku życia
Dziecko Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce
2024-12-20 | 11:00

Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce

W okresie świątecznym polski producent fotelików samochodowych, firma Avionaut, zaangażował się w akcję charytatywną na rzecz Stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce. W ramach

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Podróże

Farmacja

Nowy pakiet farmaceutyczny ma wyrównać szanse pacjentów w całej Unii. W Polsce na niektóre leki czeka się ponad dwa lata dłużej niż w Niemczech

Jeszcze pod przewodnictwem Polski Rada UE uzgodniła stanowisko w sprawie pakietu farmaceutycznego – największej reformy prawa lekowego od 20 lat. Ma on skrócić różnice w dostępie do terapii między krajami członkowskimi, które dziś sięgają nawet dwóch–trzech lat. W Unii Europejskiej wciąż brakuje terapii na ponad 6 tys. chorób rzadkich, a niedobory obejmują również leki ratujące życie. Nowe przepisy mają zapewnić szybszy dostęp do leków, wzmocnić konkurencyjność branży oraz zabezpieczyć dostawy.

Ochrona środowiska

Rośnie liczba bezdomnych zwierząt w Polsce i związane z nimi wydatki. Potrzebne wprowadzenie kontroli środków przeznaczanych na schroniska

Według analizy bezdomności zwierząt przeprowadzonej przez The State of Pet Homelessness Project opublikowanych w maju 2024 roku w Polsce żyje blisko 950 tys. bezdomnych psów i kotów. W 2023 roku w 230 polskich schroniskach dla zwierząt przebywało 81 778 psów i 35 391 kotów. To o 1,3 proc. więcej niż w 2021 roku – wynika z najnowszych danych Głównego Lekarza Weterynarii. Mimo podejmowanych działań na rzecz zwalczania problemu on wciąż narasta, głównie w obszarze finansowym.