Edukacja sensoryczna to więcej niż zabawa
Edukacja sensoryczna, choć często postrzegana jako zabawa, ma fundamentalne znaczenie dla rozwoju dziecka. Żłobki i przedszkola, które świadomie wprowadzają aktywności stymulujące zmysły, wspierają najmłodszych w lepszym rozumieniu otaczającego świata. Takie działania rozwijają koncentrację, koordynację ruchową i umiejętność regulacji emocji, przygotowując dzieci do wyzwań kolejnych etapów edukacji. Dlaczego stymulacja zmysłów w pierwszych latach życia to inwestycja w przyszłość dziecka?
Integracja sensoryczna opiera się na założeniu, że prawidłowe przetwarzanie bodźców zmysłowych, takich jak dotyk, słuch, wzrok czy równowaga, jest kluczowe dla rozwoju poznawczego, emocjonalnego i społecznego dzieci. Przedszkola i żłobki poprzez zabawę oraz inne celowe działania pobudzające zmysły mogą wspierać harmonijny rozwój najmłodszych, dzięki czemu dzieci będą lepiej rozumieć świat i swoje miejsce w nim.
Katarzyna Lisowska-Bojar, ekspert Academy International wyjaśnia: – Właściwa integracja sensoryczna wspiera rozwój układu nerwowego, pozwalając dziecku na skuteczne zarządzanie bodźcami. Przykładowo, dziecko, które potrafi odróżnić istotne sygnały od tych mniej ważnych, jest w stanie skoncentrować się na wykonywanych zadaniach, co wpływa pozytywnie na jego wyniki w nauce i zdolność do pracy w grupie. Koordynacja ruchowa, wspierana przez zajęcia ruchowe i sensoryczne, pozwala na rozwijanie takich umiejętności jak równowaga, precyzja ruchów czy planowanie działań, co przekłada się na większą samodzielność dziecka.
Edukacja sensoryczna ma także ogromny wpływ na regulację emocji. Dzięki odpowiedniej motywacji dzieci uczą się rozpoznawać swoje potrzeby sensoryczne i zarządzać nimi, co pomaga im w trudnych sytuacjach, takich jak nowe wyzwania czy konflikty. Dziecko, które potrafi adekwatnie reagować na bodźce, lepiej radzi sobie z napięciem i stresem, co przekłada się na lepsze relacje z rówieśnikami i dorosłymi.
Tworzenie odpowiedniego środowiska
Żłobki i przedszkola odgrywają kluczową rolę w rozwijaniu zdolności sensorycznych dzieci, zapewniając im przestrzeń sprzyjającą doświadczaniu bodźców zmysłowych. Przedszkolne sale są często wyposażone w kąciki sensoryczne, gdzie dzieci mogą eksplorować różnorodne faktury, kolory i dźwięki. Znajdziemy tam np. ścieżki sensoryczne, tablice manipulacyjne czy pojemniki wypełnione materiałami o różnych właściwościach, takimi jak piasek czy ryż.
Dodatkowo, nowoczesne placówki coraz częściej inwestują w wewnętrzne sale zabaw, np. typu „kulki”, które zachęcają dzieci do aktywności fizycznej i rozwijania koordynacji. Równie istotne są zewnętrzne, ogrodzone place zabaw, które zapewniają bezpieczną przestrzeń do ruchu na świeżym powietrzu.
– Miejsca typu kąciki manipulacyjno-sensoryczne pozwalają na wprowadzenie aktywności fizycznych, które wspierają rozwój układu przedsionkowego i proprioceptywnego. Dzięki dobrze przemyślanej przestrzeni dzieci mogą swobodnie eksplorować otoczenie, rozwijając swoje zmysły oraz zdolności motoryczne w bezpiecznych i inspirujących warunkach – dodaje Katarzyna Lisowska-Bojar, ekspert Academy International
Zajęcia i aktywności sensoryczne
Codzienne zajęcia organizowane w żłobkach i przedszkolach powinny być prowadzone w taki sposób, aby angażować różne zmysły. Można to robić np. poprzez zabawy z masami plastycznymi, jak plastelina, ciastolina czy piasek kinetyczny, które rozwijają dotyk i małą motorykę. Również wspólne śpiewanie piosenek i słuchanie odgłosów natury pobudza zmysły słuchu i wzroku. Jednym ze sposobów wspierania rozwoju sensorycznego w żłobkach i przedszkolach są też zajęcia z sensoplastyki. To forma aktywności, która angażuje wszystkie zmysły dziecka: dotyk, wzrok, słuch, węch i smak. Pracując z różnorodnymi fakturami i zapachami, dzieci eksplorują świat w atmosferze radości i swobody, rozwijając swoje zdolności poznawcze i emocjonalne. Co istotne, sensoplastyka jest odpowiednia dla dzieci już od szóstego miesiąca życia, co czyni ją idealnym sposobem na wczesne wspieranie rozwoju sensorycznego w bezpieczny i angażujący sposób. Takie aktywności pomagają dzieciom budować pewność siebie i uczą pracy w grupie.
Współpraca z rodzicami
Aby zapewnić dziecku spójność i stałość aktywizacji, warto kontynuować działania sensoryczne również w domu. Proste aktywności, takie jak wspólne lepienie z mas plastycznych, budowanie z klocków, malowanie farbami czy organizowanie ścieżek sensorycznych, mogą być świetnym sposobem na wspieranie rozwoju zmysłów dziecka w codziennych sytuacjach. Takie podejście pozwala na tworzenie spójnego środowiska rozwojowego, w którym dziecko czuje się bezpieczne, zrozumiane i wspierane. Współpraca żłobków, przedszkoli i rodziców jest więc kluczowa dla osiągnięcia jak najlepszych efektów w rozwoju najmłodszych.
Dzieci z właściwie rozwiniętą integracją sensoryczną są bardziej otwarte na nowe doświadczenia, co wpływa na ich kreatywność i gotowość do eksplorowania świata. Właśnie dlatego edukacja sensoryczna powinna być elementem programów realizowanych w żłobkach i przedszkolach, zapewniając dzieciom najlepsze warunki do wszechstronnego rozwoju.
O Academy International
Academy International jest polską siecią placówek edukacyjnych, która od blisko 30 lat wspiera rozwój dzieci, oferując najwyższy poziom edukacji oraz autorskie programy rozwoju. Placówki obejmują spójną ścieżkę edukacyjną – od żłobka, przez przedszkole, aż po szkołę podstawową. Od 2013 roku Academy International realizuje nauczanie dwujęzyczne, umożliwiając uczniom rozwój kompetencji językowych w języku polskim i angielskim. Dzięki temu młodzi ludzie są doskonale przygotowani do wyzwań przyszłości. Autorskie programy, wykwalifikowana kadra i najwyższe standardy nauczania rozwijają w uczniach kreatywność, odpowiedzialność i samodzielność, oraz zapewniają doskonałe wyniki na egzaminach i pozwalają osiągać życiowe sukcesy.
Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce
Jak zwierzęta spędzają Święta? Spektakl dla dzieci w Galerii Turzyn
Dbajmy, lecz nie przegrzewajmy – o czym warto pamiętać szczególnie zimą
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Farmacja
Antybiotykooporność coraz poważniejszym problemem. Wyizolowane ze śliny peptydy mogą się sprawdzić w walce z bakteriami wielolekoopornymi
Poszukiwanie alternatyw dla antybiotykoterapii nabiera coraz większego tempa. Duże nadzieje, zwłaszcza w kontekście szczepów wielolekoopornych, naukowcy wiążą z bakteriocynami i bakteriofagami. Badacz z Uniwersytetu Wrocławskiego prowadzi prace nad bakteriocyną, będącą peptydem izolowanym z ludzkiej śliny. Za swoje badania otrzymał Złoty Medal Chemii. Tymczasem problem antybiotykooporności może wynikać w dużej mierze z niewiedzy. Z Eurobarometru wynika, że tylko połowa Europejczyków zdaje sobie sprawę, że antybiotyki nie są skuteczne w walce z wirusami.