Edukacja sensoryczna to więcej niż zabawa
Edukacja sensoryczna, choć często postrzegana jako zabawa, ma fundamentalne znaczenie dla rozwoju dziecka. Żłobki i przedszkola, które świadomie wprowadzają aktywności stymulujące zmysły, wspierają najmłodszych w lepszym rozumieniu otaczającego świata. Takie działania rozwijają koncentrację, koordynację ruchową i umiejętność regulacji emocji, przygotowując dzieci do wyzwań kolejnych etapów edukacji. Dlaczego stymulacja zmysłów w pierwszych latach życia to inwestycja w przyszłość dziecka?
Integracja sensoryczna opiera się na założeniu, że prawidłowe przetwarzanie bodźców zmysłowych, takich jak dotyk, słuch, wzrok czy równowaga, jest kluczowe dla rozwoju poznawczego, emocjonalnego i społecznego dzieci. Przedszkola i żłobki poprzez zabawę oraz inne celowe działania pobudzające zmysły mogą wspierać harmonijny rozwój najmłodszych, dzięki czemu dzieci będą lepiej rozumieć świat i swoje miejsce w nim.
Katarzyna Lisowska-Bojar, ekspert Academy International wyjaśnia: – Właściwa integracja sensoryczna wspiera rozwój układu nerwowego, pozwalając dziecku na skuteczne zarządzanie bodźcami. Przykładowo, dziecko, które potrafi odróżnić istotne sygnały od tych mniej ważnych, jest w stanie skoncentrować się na wykonywanych zadaniach, co wpływa pozytywnie na jego wyniki w nauce i zdolność do pracy w grupie. Koordynacja ruchowa, wspierana przez zajęcia ruchowe i sensoryczne, pozwala na rozwijanie takich umiejętności jak równowaga, precyzja ruchów czy planowanie działań, co przekłada się na większą samodzielność dziecka.
Edukacja sensoryczna ma także ogromny wpływ na regulację emocji. Dzięki odpowiedniej motywacji dzieci uczą się rozpoznawać swoje potrzeby sensoryczne i zarządzać nimi, co pomaga im w trudnych sytuacjach, takich jak nowe wyzwania czy konflikty. Dziecko, które potrafi adekwatnie reagować na bodźce, lepiej radzi sobie z napięciem i stresem, co przekłada się na lepsze relacje z rówieśnikami i dorosłymi.
Tworzenie odpowiedniego środowiska
Żłobki i przedszkola odgrywają kluczową rolę w rozwijaniu zdolności sensorycznych dzieci, zapewniając im przestrzeń sprzyjającą doświadczaniu bodźców zmysłowych. Przedszkolne sale są często wyposażone w kąciki sensoryczne, gdzie dzieci mogą eksplorować różnorodne faktury, kolory i dźwięki. Znajdziemy tam np. ścieżki sensoryczne, tablice manipulacyjne czy pojemniki wypełnione materiałami o różnych właściwościach, takimi jak piasek czy ryż.
Dodatkowo, nowoczesne placówki coraz częściej inwestują w wewnętrzne sale zabaw, np. typu „kulki”, które zachęcają dzieci do aktywności fizycznej i rozwijania koordynacji. Równie istotne są zewnętrzne, ogrodzone place zabaw, które zapewniają bezpieczną przestrzeń do ruchu na świeżym powietrzu.
– Miejsca typu kąciki manipulacyjno-sensoryczne pozwalają na wprowadzenie aktywności fizycznych, które wspierają rozwój układu przedsionkowego i proprioceptywnego. Dzięki dobrze przemyślanej przestrzeni dzieci mogą swobodnie eksplorować otoczenie, rozwijając swoje zmysły oraz zdolności motoryczne w bezpiecznych i inspirujących warunkach – dodaje Katarzyna Lisowska-Bojar, ekspert Academy International
Zajęcia i aktywności sensoryczne
Codzienne zajęcia organizowane w żłobkach i przedszkolach powinny być prowadzone w taki sposób, aby angażować różne zmysły. Można to robić np. poprzez zabawy z masami plastycznymi, jak plastelina, ciastolina czy piasek kinetyczny, które rozwijają dotyk i małą motorykę. Również wspólne śpiewanie piosenek i słuchanie odgłosów natury pobudza zmysły słuchu i wzroku. Jednym ze sposobów wspierania rozwoju sensorycznego w żłobkach i przedszkolach są też zajęcia z sensoplastyki. To forma aktywności, która angażuje wszystkie zmysły dziecka: dotyk, wzrok, słuch, węch i smak. Pracując z różnorodnymi fakturami i zapachami, dzieci eksplorują świat w atmosferze radości i swobody, rozwijając swoje zdolności poznawcze i emocjonalne. Co istotne, sensoplastyka jest odpowiednia dla dzieci już od szóstego miesiąca życia, co czyni ją idealnym sposobem na wczesne wspieranie rozwoju sensorycznego w bezpieczny i angażujący sposób. Takie aktywności pomagają dzieciom budować pewność siebie i uczą pracy w grupie.
Współpraca z rodzicami
Aby zapewnić dziecku spójność i stałość aktywizacji, warto kontynuować działania sensoryczne również w domu. Proste aktywności, takie jak wspólne lepienie z mas plastycznych, budowanie z klocków, malowanie farbami czy organizowanie ścieżek sensorycznych, mogą być świetnym sposobem na wspieranie rozwoju zmysłów dziecka w codziennych sytuacjach. Takie podejście pozwala na tworzenie spójnego środowiska rozwojowego, w którym dziecko czuje się bezpieczne, zrozumiane i wspierane. Współpraca żłobków, przedszkoli i rodziców jest więc kluczowa dla osiągnięcia jak najlepszych efektów w rozwoju najmłodszych.
Dzieci z właściwie rozwiniętą integracją sensoryczną są bardziej otwarte na nowe doświadczenia, co wpływa na ich kreatywność i gotowość do eksplorowania świata. Właśnie dlatego edukacja sensoryczna powinna być elementem programów realizowanych w żłobkach i przedszkolach, zapewniając dzieciom najlepsze warunki do wszechstronnego rozwoju.
O Academy International
Academy International jest polską siecią placówek edukacyjnych, która od blisko 30 lat wspiera rozwój dzieci, oferując najwyższy poziom edukacji oraz autorskie programy rozwoju. Placówki obejmują spójną ścieżkę edukacyjną – od żłobka, przez przedszkole, aż po szkołę podstawową. Od 2013 roku Academy International realizuje nauczanie dwujęzyczne, umożliwiając uczniom rozwój kompetencji językowych w języku polskim i angielskim. Dzięki temu młodzi ludzie są doskonale przygotowani do wyzwań przyszłości. Autorskie programy, wykwalifikowana kadra i najwyższe standardy nauczania rozwijają w uczniach kreatywność, odpowiedzialność i samodzielność, oraz zapewniają doskonałe wyniki na egzaminach i pozwalają osiągać życiowe sukcesy.

Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba

Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce

Jak zwierzęta spędzają Święta? Spektakl dla dzieci w Galerii Turzyn
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Podróże

Eliza Gwiazda: Polskie hotele to już nie są te sprzed 10-15 lat. Nie ma takiej zachcianki, której pięciogwiazdkowe obiekty by nie spełniły
Influencerka zauważa, że w Polsce jest coraz więcej atrakcyjnych hoteli z bogatą ofertą dostosowaną do zróżnicowanych potrzeb gości. Jest w nich coraz więcej udogodnień, atrakcji i komfortowych rozwiązań, które sprawiają, że pobyt w danym obiekcie jest prawdziwą przyjemnością. Eliza Gwiazda wykorzystuje swoją wiedzę i doświadczenia, będąc w jury konkursu na najpiękniejszy hotel w Polsce.
Konsument
Alkohol najbardziej rozpowszechnioną substancją psychoaktywną u młodzieży. Coraz większa popularność e-papierosów

Niemal trzy czwarte uczniów w wieku 15–16 lat już sięgnęło po alkohol. Jak wynika z badania ESPAD 2024, to wciąż najbardziej wśród młodzieży rozpowszechniona substancja psychoaktywna. W ostatnich 20 latach o ponad 20 pp. spadł odsetek nastolatków palących papierosy, ale prawie 70 proc. 17–18-latków przyznaje, że sięgnęło w swoim życiu po e-papierosa. Eksperci wskazują na potrzebę nie tylko bardziej restrykcyjnego ograniczania dostępności tych produktów dla młodych ludzi, ale też o działania na rzecz edukacji zdrowotnej i kompleksowego podejścia do profilaktyki i leczenia uzależnień, bez podziału na poszczególne grupy substancji.
Dom i ogród
Krzysztof Skórzyński: Elektrośmieci są dzisiaj gigantycznym problemem. Wciąż nie nauczyliśmy się segregować takich odpadów

Dziennikarz zauważa, że wciąż narastającym problemem są tzw. niewidzialne elektrośmieci. To nie tylko telefony, zasilacze, ładowarki, powerbanki i słuchawki, ale także zabawki elektroniczne czy e-papierosy. Konsumenci zazwyczaj nie postrzegają ich w kategorii elektroodpadów i zamiast oddawać do recyklingu, magazynują je w szufladach lub wrzucają do pojemników na odpady zmieszane, skąd trafiają na wysypiska, gdzie zostają spalone lub przetworzone w nieprawidłowy sposób. Krzysztof Skórzyński jest zaniepokojony takimi praktykami.