Fajna Akademia - bezpłatne warsztaty z cyfrowych narzędzi dla dzieci
Kto powiedział, że odrabianie lekcji i uczenie się, ma być nudne? Czas pandemii to doskonała okazja, żeby w kreatywny sposób pokazać młodym ludziom, jak wykorzystując nowe technologie, mogą uczynić swoją naukę ciekawszą. Fundacja CoderDojo Polska we współpracy z T-Mobile Polska ruszyła z projektem Fajnej Akademii - są to bezpłatne zajęcia online dla dzieci w wieku od 8 do 12 lat oraz ich rodziców. Kolejne warsztaty z tego cyklu odbędą się już w najbliższą sobotę, 9 maja 2020.
Zapotrzebowanie na wiedzę jest ogromne
Uczestnictwo w zajęciach prowadzonych w ramach Fajnej Akademii umożliwia dzieciom poznanie innowacyjnych i niezwykle pożytecznych umiejętności przydatnych w edukacji, a także spędzenie czasu z rodzicami w wartościowy sposób. To również doskonały sposób na kontakt z innymi uczestnikami zajęć, którego tak bardzo brakuje teraz najmłodszym. Pierwsze warsztaty okazały się ogromnym sukcesem, a pozytywne opinie dzieci i rodziców pokazują, że taka inicjatywa była bardzo potrzebna.
Nowoczesne narzędzia w cyfrowym świecie
Motywem przewodnim całego cyklu Fajnej Akademii są cyfrowe narzędzia do uczenia się. Prowadzący stawiają na przekazywanie wiedzy poprzez zabawę oraz aktywne uczestnictwo w projekcie.
- Dziecko, które dostaje ze szkoły zadanie nauczenia się kilkudziesięciu słówek z języka obcego, stoi przed trudnym wyzwaniem. Nie ma przecież lekcji, na której można wspólnie z nauczycielem i rówieśnikami “przerobić” temat. Jak ma sobie z tym wyzwaniem poradzić uczeń i jak może pomóc mu rodzic, który słówek uczył się prawdopodobnie dwie dekady temu z fiszek? Czy ten sposób się sprawdzi? Ależ oczywiście! Pokaż swojemu dziecku fiszki, a my pokażemy, jak zrobić je w wersji cyfrowej, w narzędziu, które może bardziej przemawiać do młodego pokolenia niż papierowe karteczki - mówi Joanna Pawlak, Prezes Fundacji CoderDojo.
Na warsztatach na najmłodszych czeka też zaproszenie do interaktywnego głosowania, zabawa w kalambury, czy nauka korzystania, jak korzystać z ciekawych i bezpłatnych programów graficznych, które zrozumie i wykorzysta swobodnie nawet ośmiolatek.
- Podczas warsztatów uczestnicy dyskutują, wspólnie rozwiązują zadania, zadają sobie zagadki, uczą się od siebie nawzajem. To dobra droga do zdobycia kompetencji umożliwiających kreatywne wykorzystywanie nowych technologii w edukacji - podsumowuje Joanna Pawlak.
Szeroki zakres tematyczny warsztatów online pokazuje, jakie morze możliwości kryje się za ekranem komputera. Nowe technologie, które są teraz na wyciągnięcie ręki, nawet dla tych najmłodszych użytkowników, wymagają jednakże odpowiedzialnego i mądrego korzystania z dostępnych aplikacji i narzędzi.
- Jako nowoczesna firma technologiczna zdajemy sobie doskonale sprawę, że w obecnej chwili dostęp do nowych technologii oraz ich umiejętne wykorzystywanie to kluczowe aspekty życia - i to nie tylko dla dorosłych, ale także dzieci. Od kilku tygodni jeszcze bardziej niż dotychczas mierzą się one z cyfrowym światem, uczestnicząc chociażby w zajęciach szkolnych online lub w wolnym czasie surfując po sieci. Poprzez zajęcia w ramach Fajnej Akademii chcemy im pokazać możliwości wykorzystania cyfrowych narzędzi, które pozwolą im rozwijać zainteresowania w tym obszarze - mówi Małgorzata Rybak-Dowżyk, Dyrektor Komunikacji Korporacyjnej w T-Mobile Polska. - Digital responsibility jest jednym z filarów naszej strategii odpowiedzialnego biznesu, dlatego zależy nam, aby wprowadzać dzieci już od najmłodszych lat do świata nowych technologii, ale tak, by potrafiły rozsądnie korzystać z jego dobrodziejstw. Ponadto umiejętność wykorzystywania cyfrowych narzędzi w codziennej nauce i pracy jest bardzo istotna dla ich przyszłości, ponieważ digitalowe kompetencje są niezwykle cenione przez pracodawców.
Prosta rekrutacja na zajęcia
Zapisy prowadzone są za pomocą formularza pod linkiem: https://coderdojo.org.pl/projekty/fajna-akademia/. Uczestnicy zajęć otrzymają na skrzynki mailowe instrukcje do zalogowania się na warsztaty. Liczba miejsc jest ograniczona, dlatego podczas zapisów, należy odpowiedzieć na pytanie, dlaczego chce się uczestniczyć w tym warsztacie. Drugie spotkanie online odbędzie się już w najbliższą sobotę 9 maja o godzinie 10.00.

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba

Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Dorota Szelągowska: Tęsknię za Darkiem „Stolarzem” przed kamerą. Ale mamy ze sobą kontakt i będziemy razem robić jakieś rzeczy youtube’owe
Prezenterka zaznacza, że wraz z ostatnim klapsem na planie zdjęciowym programu, który wcześniej realizowała z Darkiem „Stolarzem”, nie zakończyła się ich znajomość. Nadal utrzymują ze sobą kontakt i planują kolejne wspólne przedsięwzięcia. Dorota Szelągowska uważa, że każdy powinien maksymalnie wykorzystywać swój potencjał, dlatego nie można siedzieć bezczynnie, tylko trzeba podejmować nowe wyzwania, korzystać z dostępnych propozycji i szans. Teraz co prawda obydwoje pracują dla konkurencyjnych stacji, ale nie rywalizują ze sobą, tylko nadal się wspierają.
Prawo
Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.
Robotyka i SI
Za 90 proc. wypadków drogowych odpowiada człowiek. Rozwój autonomicznych pojazdów może to ryzyko ograniczyć

Z analiz Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS wynika, że w ok. 90 proc. wypadków drogowych decydującą rolę odgrywa czynnik ludzki. Dzięki inteligentnym pojazdom liczba wypadków może się zmniejszyć o ok. 30 proc. Stopniowe udoskonalanie czujników i algorytmów ma kluczowe znaczenia dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Obecnie samochody osiągają drugi i trzeci poziom autonomii w sześciostopniowej skali SAE.