Jakie ekopostawy przekazują rodzice swoim dzieciom?
W Polsce rodzice chętnie i świadomie rozmawiają z dziećmi o ochronie klimatu, a także uczą nawyków chroniących planetę – tak pokazuje raport „Klimat tworzą ludzie
– zachowania ekologiczne Polaków”[1], przygotowany w ramach kampanii informacyjno-edukacyjnej Ministerstwa Klimatu i Środowiska „Nasz Klimat”.
W badaniu, na podstawie którego powstał raport, dużą część poświęcono tematowi rodzicielstwa i postaw proekologicznych rodziców.
Aż 60% osób biorących udział w badaniu przyznaje, że samodzielnie inicjuje tematy ekologiczne, by uwrażliwić dziecko na te kwestie. Kolejne 30% odpowiada na pytania dzieci lub rozwija wątek, gdy dziecko zainteresuje się jakimś zagadnieniem związanym z tematyką eko.
Dużą potrzebę troski o planetę widać także w kolejnych danych płynących z badania. Trwająca od kilku lat moda na drewniane zabawki ma już swoje odzwierciedlenie w statystykach – 45% rodziców deklaruje, że świadomie wybiera takie zabawki, rezygnując z plastiku (który preferuje ¼ rodziców). Jednak 29% nadal nie zwraca uwagi na surowce, z jakich są one wykonywane.
Czego uczymy dzieci?
Ponad 70% rodziców deklaruje, że najczęściej zachęca swoje dzieci do:
- wyłączania światła przy wychodzeniu z pomieszczenia,
- segregowania odpadów,
- oszczędzania wody, w tym zakręcania kranu podczas mycia zębów.
Są to proste działania, w które włączyć możemy już dzieci w wieku przedszkolnym. W ten sposób od najmłodszych lat pokazujemy im przyjazne środowisku nawyki i uczymy oszczędzania.
2/3 Polaków deklaruje też, że uczy swoje dzieci używania toreb wielorazowych – najłatwiej przekazywać to podczas wizyt w sklepie, pokazując dzieciom, że zabranie torby z domu to ekonawyk, który można wypracować naprawdę szybko. A będąc już na zakupach, ponad 30% Polaków uczy dzieci, by sięgając po produkty ze sklepowych półek, zwracać uwagę na opakowania z recyklingu.
Ekonawyki mogą towarzyszyć nam również w kąpieli. Ponad połowa Polaków deklaruje, że uczy dzieci, dlaczego lepiej wziąć szybki prysznic niż długą kąpiel w wannie wypełnionej wodą.
Co to jest upcykling?
W ramach badania zapytano także o upcykling – formę przetwarzania odpadów w wartościowe przedmioty. Proces ten pozwala zmniejszyć zarówno ilość nowych materiałów wykorzystywanych do ich produkcji, jak i wytwarzanych odpadów.
Połowa rodziców deklaruje, że stosuje upcykling, np. tworząc zabawki z niepotrzebnych przedmiotów, a część stosuje upcykling w innych aktywnościach z dziećmi.
***
Ministerstwo Klimatu i Środowiska prowadzi kampanię informacyjno-edukacyjną pod nazwą „Nasz Klimat”, której głównym celem jest podniesienie świadomości ekologicznej społeczeństwa na temat indywidualnych działań, jakie można podejmować na rzecz ochrony klimatu. Więcej informacji na stronie www.naszklimat.gov.pl.
Pełen raport i szczegółowe dane dostępne są pod linkiem: Ekologiczne zachowania Polaków Raport Klimat tworzą ludzie - Edukacja Ekologiczna - Portal Gov.pl (www.gov.pl).
[1] Badanie ilościowe realizowane techniką CAWI na reprezentatywnej grupie Polaków i w grupie rodziców dzieci w wieku 0-14 lat. Badanie jest zrealizowane przez firmę badawczo-rozwojową Zymetria w marcu 2022.

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba

Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Maciej Pertkiewicz: Darek „Stolarz” szukał swojej drogi zawodowej i znalazł ją w Polsacie. Jest on dla programu bardzo cenną postacią
Architekt zaznacza, że praca przy realizacji programu „Nasz nowy dom” to dla niego nie tylko ciekawe doświadczenie zawodowe, ale także możliwość spotkania na swojej drodze różnych fachowców. Jedną z takich niezwykle zdolnych i kreatywnych osób jest niewątpliwie Darek „Stolarz”, który niedawno dołączył do popularnego formatu Polsatu. Maciej Pertkiewicz już dostrzega plusy tej współpracy i wierzy, że przed nimi jeszcze wiele nietuzinkowych projektów.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Problemy społeczne
Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]

W latach 2020–2029 zmiana struktury społecznej doprowadzi do skurczenia się rynku pracy aż o milion pracowników. Trend ten wymusi na pracodawcach konieczność podejmowania konkretnych działań zmierzających do aktywizacji pomijanych dotąd grup społecznych. – Inkluzywność to nie tylko kwestia etyczna, to strategiczna odpowiedź na kryzys demograficzny i niedobór siły roboczej – wskazuje Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.