Jakie ekopostawy przekazują rodzice swoim dzieciom?
W Polsce rodzice chętnie i świadomie rozmawiają z dziećmi o ochronie klimatu, a także uczą nawyków chroniących planetę – tak pokazuje raport „Klimat tworzą ludzie
– zachowania ekologiczne Polaków”[1], przygotowany w ramach kampanii informacyjno-edukacyjnej Ministerstwa Klimatu i Środowiska „Nasz Klimat”.
W badaniu, na podstawie którego powstał raport, dużą część poświęcono tematowi rodzicielstwa i postaw proekologicznych rodziców.
Aż 60% osób biorących udział w badaniu przyznaje, że samodzielnie inicjuje tematy ekologiczne, by uwrażliwić dziecko na te kwestie. Kolejne 30% odpowiada na pytania dzieci lub rozwija wątek, gdy dziecko zainteresuje się jakimś zagadnieniem związanym z tematyką eko.
Dużą potrzebę troski o planetę widać także w kolejnych danych płynących z badania. Trwająca od kilku lat moda na drewniane zabawki ma już swoje odzwierciedlenie w statystykach – 45% rodziców deklaruje, że świadomie wybiera takie zabawki, rezygnując z plastiku (który preferuje ¼ rodziców). Jednak 29% nadal nie zwraca uwagi na surowce, z jakich są one wykonywane.
Czego uczymy dzieci?
Ponad 70% rodziców deklaruje, że najczęściej zachęca swoje dzieci do:
- wyłączania światła przy wychodzeniu z pomieszczenia,
- segregowania odpadów,
- oszczędzania wody, w tym zakręcania kranu podczas mycia zębów.
Są to proste działania, w które włączyć możemy już dzieci w wieku przedszkolnym. W ten sposób od najmłodszych lat pokazujemy im przyjazne środowisku nawyki i uczymy oszczędzania.
2/3 Polaków deklaruje też, że uczy swoje dzieci używania toreb wielorazowych – najłatwiej przekazywać to podczas wizyt w sklepie, pokazując dzieciom, że zabranie torby z domu to ekonawyk, który można wypracować naprawdę szybko. A będąc już na zakupach, ponad 30% Polaków uczy dzieci, by sięgając po produkty ze sklepowych półek, zwracać uwagę na opakowania z recyklingu.
Ekonawyki mogą towarzyszyć nam również w kąpieli. Ponad połowa Polaków deklaruje, że uczy dzieci, dlaczego lepiej wziąć szybki prysznic niż długą kąpiel w wannie wypełnionej wodą.
Co to jest upcykling?
W ramach badania zapytano także o upcykling – formę przetwarzania odpadów w wartościowe przedmioty. Proces ten pozwala zmniejszyć zarówno ilość nowych materiałów wykorzystywanych do ich produkcji, jak i wytwarzanych odpadów.
Połowa rodziców deklaruje, że stosuje upcykling, np. tworząc zabawki z niepotrzebnych przedmiotów, a część stosuje upcykling w innych aktywnościach z dziećmi.
***
Ministerstwo Klimatu i Środowiska prowadzi kampanię informacyjno-edukacyjną pod nazwą „Nasz Klimat”, której głównym celem jest podniesienie świadomości ekologicznej społeczeństwa na temat indywidualnych działań, jakie można podejmować na rzecz ochrony klimatu. Więcej informacji na stronie www.naszklimat.gov.pl.
Pełen raport i szczegółowe dane dostępne są pod linkiem: Ekologiczne zachowania Polaków Raport Klimat tworzą ludzie - Edukacja Ekologiczna - Portal Gov.pl (www.gov.pl).
[1] Badanie ilościowe realizowane techniką CAWI na reprezentatywnej grupie Polaków i w grupie rodziców dzieci w wieku 0-14 lat. Badanie jest zrealizowane przez firmę badawczo-rozwojową Zymetria w marcu 2022.

Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba

Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce

Edukacja sensoryczna to więcej niż zabawa
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Seriale

Marta Wierzbicka: Konsultantka scen medycznych na planie serialu uważa, że w realu potrafiłabym już zrobić cesarskie cięcie. To jest bardzo duży komplement
Aktorka przyznaje, że podczas pracy na planie serialu „Szpital św. Anny” przekonała się, że niektóre procedury medyczne nie są tak proste, jak może się wydawać. Ruchy lekarza muszą być bowiem niezwykle precyzyjne i dobrze przemyślane, bo mały błąd może kosztować ludzkie życie. Marta Wierzbicka zaznacza też, że wiele uczy się od obecnego podczas kręcenia zdjęć konsultanta i dzięki roli w tej produkcji potrafi już nie tylko zszyć ranę, ale także mogłaby zrobić cesarskie cięcie.
Sport
Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską

Ponad połowa Polaków deklaruje aktywność fizyczną co najmniej raz w tygodniu. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor, w 2025 roku 14 proc. osób planuje zwiększyć wydatki na siłownię, dietę oraz wizyty u specjalistów. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie sieci fitness dynamicznie rozwijają swoją działalność i dostosowują liczbę placówek do popytu. Xtreme Fitness Gyms zamierza do 2027 roku uruchomić 227 lokalizacji, w tym roku ma też powstać około 10 placówek Xtreme KiDS przeznaczonych dla dzieci. W planach jest również ekspansja zagraniczna.
Konsument
Klienci oczekują od salonów optycznych nie tylko profesjonalnych badań wzroku. Ważne jest także doradztwo w doborze oprawek

Coraz więcej osób w Polsce zmaga się z wadami wzroku. Świadczy o tym także rosnąca z roku na rok liczba skierowań do optometrystów, którzy profesjonalnie dobierają okulary lub soczewki korekcyjne. Klienci oczekują od salonów optycznych właściwej opieki konsumenckiej, kompetencji oraz indywidualnego potraktowania. Dlatego, aby wyróżnić się na rynku optycznym, sieć salonów optycznych OKKO, których właścicielem jest Medicover, stawia na połączenie kompleksowej opieki optometrycznej z doradztwem stylistów.