Komunikaty PR

Lidl Polska i Banki Żywności zmieniają nawyki żywieniowe najmłodszych

2023-03-14  |  13:00

Dobiegł końca edukacyjny konkurs plastyczny „Zmiana diety dla planety”, organizowany przez Lidl Polska w partnerstwie z Federacją Polskich Banków Żywności. Inicjatywa była częścią trzeciej edycji programu „EkoMisja – Nie marnuję”, który od 2018 roku kształtuje właściwe nawyki żywieniowe oraz buduje świadomość ekologiczną wśród dzieci i młodzieży. Od początku istnienia projektu wzięło w nim udział już ponad 140 000 uczniów z 1 378 szkół.

„Jesteśmy tym, co jemy” – brzmi znane powiedzenie. Jedzenie jednak ma nie tylko ogromny wpływ na stan ludzkiego organizmu, ale też na środowisko. Coraz częściej mówi się o zależności między wybranym modelem żywienia a zmianami klimatu. Produkcja żywności, w tym chów zwierząt czy wycinanie lasów pod uprawy, przekłada się m.in. na wzmożoną emisję gazów cieplarnianych, wzrost zanieczyszczenia powietrza i wymieranie gatunków zwierząt. Jednocześnie, w samej Polsce marnuje się ok. 5 mln ton produktów spożywczych. Co jest przyczyną problemu i czy istnieje skuteczne rozwiązanie? Te pytania towarzyszyły trzeciej edycji programu edukacyjnego „EkoMisja – Nie marnuję”, organizowanego przez Federację Polskich Banków Żywności oraz znaną sieć handlową – Lidl Polska.

Tegoroczny program został urozmaicony o specjalny konkurs pod hasłem „Zmiana diety dla planety”, do którego zaproszono wszystkie szkoły podstawowe oraz domy kultury na terenie Polski. Przed dziećmi zostało postawione zadanie – przygotowanie plakatu zachęcającego do żywienia się w zgodzie z założeniami diety planetarnej, czyli takiej, opartej w głównej mierze na zwiększonym spożyciu: warzyw, owoców, nasion, pełnych ziaren i orzechów, a zmniejszonym: mięsa, jego pochodnych oraz cukru. Praca graficzna miała przedstawiać zalety tego rodzaju diety oraz pozytywne skutki, jakie niesie ona dla zdrowia człowieka i planety.

Od początku istnienia projektu, w EkoMisji wzięło udział ponad 140 000 uczniów z 1 378 szkół. Do tegorocznego konkursu oddanych zostało natomiast ponad 600 prac, z których komisja wybrała 27 laureatów w trzech grupach wiekowych: 6-8, 9-11, 12-14. Przyznano też aż 8 wyróżnień. Łączna suma nagród rzeczowych wyniosła 12 600 zł.

Program EkoMisja oraz towarzyszący mu konkurs „Zmiana diety dla planety” to odpowiedź na współczesne wyzwania. Ich celem jest zwrócenie uwagi na ekologiczne konsekwencje modelu żywienia, stosowanego przez większość społeczeństwa, a także wyposażenie dzieci i młodzieży w wiedzę, dzięki której będą podejmowały świadome decyzje żywieniowe, mające pozytywny wpływ na stan środowiska. Poprzez edukowanie najmłodszych, organizatorzy – Lidl Polska oraz Federacja Polskich Banków Żywności – mają nadzieję zwrócić uwagę na problem także dorosłych: rodziców i opiekunów dzieci.

- Pomysł stworzenia tego przedsięwzięcia był podyktowany potrzebą dotarcia do najmłodszych. Chcemy rozpowszechniać dobre nawyki i wiemy, jak ważne jest budowanie świadomych, proekologicznych postaw wśród młodych ludzi mających realny wpływ na przyszłość naszej planety. Stosowanie różnych metod nauczania pozwala nam dostosowywać treści do poszczególnych klas, dzięki czemu zajęcia stają się dla uczniów źródłem wiedzy, formą integracji i dobrej zabawy – mówi Beata Ciepła, Prezes Federacji Polskich Banków Żywności.

- Projekt prowadzony wspólnie z Federacją Polskich Banków Żywności jest odpowiedzią na współczesne wyzwania i w przystępny sposób uświadamia uczniów o aktualnej kondycji naszej planety oraz angażuje ich do zmiany nawyków. Specjalnie przygotowane materiały dydaktyczne pozwalają nauczycielom i wychowawcom zwracać uwagę na ważne problemy w łatwy i ciekawy sposób. Budząc zainteresowanie dzieci, mamy szansę dotrzeć do ich świadomości i przekazać wiele cennych informacji dotyczących dbania o środowisko – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications and CSR w Lidl Polska.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Dziecko Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum Biuro prasowe
2025-06-12 | 06:00

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Gliwice dołączyły do ogólnopolskiej sieci Amazon STEM Kindlotek – przestrzeni edukacyjnych wspierających rozwój dzieci i młodzieży w obszarach nauk ścisłych
Dziecko Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba
2024-12-23 | 01:00

Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba

Klocki LEGO dla młodych odkrywców! Zestaw Lwiątko Simba to doskonały sposób na przybliżenie najmłodszym przygód „Króla Lwa”. Dzieci od 6 roku życia
Dziecko Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce
2024-12-20 | 11:00

Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce

W okresie świątecznym polski producent fotelików samochodowych, firma Avionaut, zaangażował się w akcję charytatywną na rzecz Stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce. W ramach

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Transport

Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.

Muzyka

Alicja Węgorzewska: Czuję się ambasadorką polskiej kultury. Czasami dokonuję niepopularnych wyborów, ale moje pomysły są bardzo odkrywcze

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej została uhonorowana prestiżową nagrodą ShEO Awards 2025 w kategorii „Ambasadorka polskiej kultury” i jak podkreśla, w stu procentach na nią zasłużyła. Przyznawane przez tygodnik „Wprost” wyróżnienie trafia bowiem do kobiet, które zmieniają świat, a Alicja Węgorzewska czyni to od lat, nadając polskiej kulturze operowej zupełnie nowy wymiar. Tym razem szczególne uznanie otrzymała za stworzenie i rozwijanie Festiwalu Mozart Junior. W tym roku odbywa się już jego szósta edycja.