Lidl Polska i Banki Żywności zmieniają nawyki żywieniowe najmłodszych
Dobiegł końca edukacyjny konkurs plastyczny „Zmiana diety dla planety”, organizowany przez Lidl Polska w partnerstwie z Federacją Polskich Banków Żywności. Inicjatywa była częścią trzeciej edycji programu „EkoMisja – Nie marnuję”, który od 2018 roku kształtuje właściwe nawyki żywieniowe oraz buduje świadomość ekologiczną wśród dzieci i młodzieży. Od początku istnienia projektu wzięło w nim udział już ponad 140 000 uczniów z 1 378 szkół.
„Jesteśmy tym, co jemy” – brzmi znane powiedzenie. Jedzenie jednak ma nie tylko ogromny wpływ na stan ludzkiego organizmu, ale też na środowisko. Coraz częściej mówi się o zależności między wybranym modelem żywienia a zmianami klimatu. Produkcja żywności, w tym chów zwierząt czy wycinanie lasów pod uprawy, przekłada się m.in. na wzmożoną emisję gazów cieplarnianych, wzrost zanieczyszczenia powietrza i wymieranie gatunków zwierząt. Jednocześnie, w samej Polsce marnuje się ok. 5 mln ton produktów spożywczych. Co jest przyczyną problemu i czy istnieje skuteczne rozwiązanie? Te pytania towarzyszyły trzeciej edycji programu edukacyjnego „EkoMisja – Nie marnuję”, organizowanego przez Federację Polskich Banków Żywności oraz znaną sieć handlową – Lidl Polska.
Tegoroczny program został urozmaicony o specjalny konkurs pod hasłem „Zmiana diety dla planety”, do którego zaproszono wszystkie szkoły podstawowe oraz domy kultury na terenie Polski. Przed dziećmi zostało postawione zadanie – przygotowanie plakatu zachęcającego do żywienia się w zgodzie z założeniami diety planetarnej, czyli takiej, opartej w głównej mierze na zwiększonym spożyciu: warzyw, owoców, nasion, pełnych ziaren i orzechów, a zmniejszonym: mięsa, jego pochodnych oraz cukru. Praca graficzna miała przedstawiać zalety tego rodzaju diety oraz pozytywne skutki, jakie niesie ona dla zdrowia człowieka i planety.
Od początku istnienia projektu, w EkoMisji wzięło udział ponad 140 000 uczniów z 1 378 szkół. Do tegorocznego konkursu oddanych zostało natomiast ponad 600 prac, z których komisja wybrała 27 laureatów w trzech grupach wiekowych: 6-8, 9-11, 12-14. Przyznano też aż 8 wyróżnień. Łączna suma nagród rzeczowych wyniosła 12 600 zł.
Program EkoMisja oraz towarzyszący mu konkurs „Zmiana diety dla planety” to odpowiedź na współczesne wyzwania. Ich celem jest zwrócenie uwagi na ekologiczne konsekwencje modelu żywienia, stosowanego przez większość społeczeństwa, a także wyposażenie dzieci i młodzieży w wiedzę, dzięki której będą podejmowały świadome decyzje żywieniowe, mające pozytywny wpływ na stan środowiska. Poprzez edukowanie najmłodszych, organizatorzy – Lidl Polska oraz Federacja Polskich Banków Żywności – mają nadzieję zwrócić uwagę na problem także dorosłych: rodziców i opiekunów dzieci.
- Pomysł stworzenia tego przedsięwzięcia był podyktowany potrzebą dotarcia do najmłodszych. Chcemy rozpowszechniać dobre nawyki i wiemy, jak ważne jest budowanie świadomych, proekologicznych postaw wśród młodych ludzi mających realny wpływ na przyszłość naszej planety. Stosowanie różnych metod nauczania pozwala nam dostosowywać treści do poszczególnych klas, dzięki czemu zajęcia stają się dla uczniów źródłem wiedzy, formą integracji i dobrej zabawy – mówi Beata Ciepła, Prezes Federacji Polskich Banków Żywności.
- Projekt prowadzony wspólnie z Federacją Polskich Banków Żywności jest odpowiedzią na współczesne wyzwania i w przystępny sposób uświadamia uczniów o aktualnej kondycji naszej planety oraz angażuje ich do zmiany nawyków. Specjalnie przygotowane materiały dydaktyczne pozwalają nauczycielom i wychowawcom zwracać uwagę na ważne problemy w łatwy i ciekawy sposób. Budząc zainteresowanie dzieci, mamy szansę dotrzeć do ich świadomości i przekazać wiele cennych informacji dotyczących dbania o środowisko – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications and CSR w Lidl Polska.

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba

Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Hubert Urbański: Teraz uczestnicy „Milionerów” przejdą wieloetapowe castingi. Chcemy mieć osoby z największą wiedzą
Gospodarz teleturnieju zdradza, że teraz format nagrywany jest w bardziej nowoczesnym studio. Zmieniły się także zasady castingu. Zanim bowiem dany uczestnik zostanie zaproszony do studia i stanie do walki o nagrodę główną, musi przejść wnikliwą weryfikację online. Hubert Urbański uważa, że pozwala to na dokładniejszą ocenę potencjału każdego kandydata i w ten sposób udaje się wybrać najlepszych z najlepszych, więc poziom będzie niezwykle wysoki.
Polityka
Niemal 2 mln Polaków jest zagrożonych skrajnym ubóstwem. Są duże trudności w mierzeniu skali tego zjawiska

W 2024 roku w Polsce nastąpiło zmniejszenie zasięgu zagrożenia ubóstwem skrajnym o 1,4 pp. – z 6,6 proc. rok wcześniej do 5,2 proc. Jest to jednak mniejszy spadek niż wzrost odnotowany pomiędzy 2022 a 2023 rokiem – wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego. W 2024 roku zwiększył się jednak zasięg zagrożenia ubóstwem relatywnym (do 13,3 proc.) i zmniejszył ubóstwem ustawowym – do poziomu 2,6 proc. Miliony Polaków wciąż nie realizują potrzeb na podstawowym poziomie, co może powodować konsekwencje polityczne i społeczne. Eksperci apelują o wprowadzenie obiektywnych miar ubóstwa, co ma pomóc w jego zwalczaniu.
Media
Edyta Herbuś: Ostatnio bardziej koncentrowałam się na aktorskim rozwoju w teatrze. Teraz znowu zawołała mnie telewizja i jest to czas fajnego odświeżenia

Tancerka robi sobie przerwę od teatralnej sceny i cieszy się, że teraz będzie jej więcej w telewizji. Ostatnie tygodnie spędza przede wszystkim na planie produkcji realizowanych dla Polsatu. Swoich sił próbuje między innymi w 22. edycji programu „Twoja twarz brzmi znajomo”. Będzie ją można oglądać również w nowych odcinkach serialu „Przyjaciółki”. Edyta Herbuś zaznacza jednak, że niezależnie od tego, jak bardzo jest zajęta, zawsze znajdzie chwilę, by potańczyć czy stworzyć spontaniczny układ choreograficzny.