Lidl Polska i Banki Żywności zmieniają nawyki żywieniowe najmłodszych
Dobiegł końca edukacyjny konkurs plastyczny „Zmiana diety dla planety”, organizowany przez Lidl Polska w partnerstwie z Federacją Polskich Banków Żywności. Inicjatywa była częścią trzeciej edycji programu „EkoMisja – Nie marnuję”, który od 2018 roku kształtuje właściwe nawyki żywieniowe oraz buduje świadomość ekologiczną wśród dzieci i młodzieży. Od początku istnienia projektu wzięło w nim udział już ponad 140 000 uczniów z 1 378 szkół.
„Jesteśmy tym, co jemy” – brzmi znane powiedzenie. Jedzenie jednak ma nie tylko ogromny wpływ na stan ludzkiego organizmu, ale też na środowisko. Coraz częściej mówi się o zależności między wybranym modelem żywienia a zmianami klimatu. Produkcja żywności, w tym chów zwierząt czy wycinanie lasów pod uprawy, przekłada się m.in. na wzmożoną emisję gazów cieplarnianych, wzrost zanieczyszczenia powietrza i wymieranie gatunków zwierząt. Jednocześnie, w samej Polsce marnuje się ok. 5 mln ton produktów spożywczych. Co jest przyczyną problemu i czy istnieje skuteczne rozwiązanie? Te pytania towarzyszyły trzeciej edycji programu edukacyjnego „EkoMisja – Nie marnuję”, organizowanego przez Federację Polskich Banków Żywności oraz znaną sieć handlową – Lidl Polska.
Tegoroczny program został urozmaicony o specjalny konkurs pod hasłem „Zmiana diety dla planety”, do którego zaproszono wszystkie szkoły podstawowe oraz domy kultury na terenie Polski. Przed dziećmi zostało postawione zadanie – przygotowanie plakatu zachęcającego do żywienia się w zgodzie z założeniami diety planetarnej, czyli takiej, opartej w głównej mierze na zwiększonym spożyciu: warzyw, owoców, nasion, pełnych ziaren i orzechów, a zmniejszonym: mięsa, jego pochodnych oraz cukru. Praca graficzna miała przedstawiać zalety tego rodzaju diety oraz pozytywne skutki, jakie niesie ona dla zdrowia człowieka i planety.
Od początku istnienia projektu, w EkoMisji wzięło udział ponad 140 000 uczniów z 1 378 szkół. Do tegorocznego konkursu oddanych zostało natomiast ponad 600 prac, z których komisja wybrała 27 laureatów w trzech grupach wiekowych: 6-8, 9-11, 12-14. Przyznano też aż 8 wyróżnień. Łączna suma nagród rzeczowych wyniosła 12 600 zł.
Program EkoMisja oraz towarzyszący mu konkurs „Zmiana diety dla planety” to odpowiedź na współczesne wyzwania. Ich celem jest zwrócenie uwagi na ekologiczne konsekwencje modelu żywienia, stosowanego przez większość społeczeństwa, a także wyposażenie dzieci i młodzieży w wiedzę, dzięki której będą podejmowały świadome decyzje żywieniowe, mające pozytywny wpływ na stan środowiska. Poprzez edukowanie najmłodszych, organizatorzy – Lidl Polska oraz Federacja Polskich Banków Żywności – mają nadzieję zwrócić uwagę na problem także dorosłych: rodziców i opiekunów dzieci.
- Pomysł stworzenia tego przedsięwzięcia był podyktowany potrzebą dotarcia do najmłodszych. Chcemy rozpowszechniać dobre nawyki i wiemy, jak ważne jest budowanie świadomych, proekologicznych postaw wśród młodych ludzi mających realny wpływ na przyszłość naszej planety. Stosowanie różnych metod nauczania pozwala nam dostosowywać treści do poszczególnych klas, dzięki czemu zajęcia stają się dla uczniów źródłem wiedzy, formą integracji i dobrej zabawy – mówi Beata Ciepła, Prezes Federacji Polskich Banków Żywności.
- Projekt prowadzony wspólnie z Federacją Polskich Banków Żywności jest odpowiedzią na współczesne wyzwania i w przystępny sposób uświadamia uczniów o aktualnej kondycji naszej planety oraz angażuje ich do zmiany nawyków. Specjalnie przygotowane materiały dydaktyczne pozwalają nauczycielom i wychowawcom zwracać uwagę na ważne problemy w łatwy i ciekawy sposób. Budząc zainteresowanie dzieci, mamy szansę dotrzeć do ich świadomości i przekazać wiele cennych informacji dotyczących dbania o środowisko – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications and CSR w Lidl Polska.
Pepco rusza w wakacyjną trasę razem z Happy Bus
Żywienie małego dziecka na wakacjach – 5 ważnych wskazówek od psychologa i ped
Połowa Polaków chce zmiany określenia „urlop macierzyński” na neutralne
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Katarzyna Pakosińska: Uwielbiam programy na żywo i nieprzewidziane sytuacje. Duże doświadczenie dała mi praca na estradzie
Gospodyni „Pytania na śniadanie” przekonuje, że zarówno występując na scenie, jak i prowadząc program realizowany „na żywo”, jest w swoim żywiole. I choć w obu przypadkach może się zdarzyć wiele nieprzewidzianych rzeczy, to absolutnie się tym nie stresuje. Zawsze ma w zanadrzu jakiś komentarz czy ripostę i potrafi wybrnąć z każdej sytuacji. Katarzyna Pakosińska zauważa, że widzowie lubią autentyczność, dlatego zamiast udawać, że nic się nie dzieje, ona sama woli odpowiednio zareagować i w ten sposób rozładować napięcie.
Handel
Podatki od żywności wysokoprzetworzonej mogą pomóc walczyć z otyłością. Wpływy z nich można przeznaczyć na dopłaty do zdrowego jedzenia
Nie tylko napoje słodzone, jak ma to miejsce w Polsce, ale i cała niezdrowa żywność powinna być objęta dodatkowym opodatkowaniem – przekonują badacze z Centrum Ekonomiki Zdrowia i Polityki Innowacji w Imperial College Business School, którzy przyjrzeli się wynikom badań w tym zakresie z całego świata. Pieniądze z podatku od żywności wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli czy cukru, powinny ich zdaniem zostać spożytkowane na dopłaty do zdrowego jedzenia. Okazuje się, że zwłaszcza w krajach o niskich i średnich dochodach to czynnik ekonomiczny decyduje o wyborze niezdrowego jedzenia, które jest mocno reklamowane i często tańsze.
Gwiazdy
Aleksandra Popławska: Pomysł na trenowanie boksu zrodził się u mnie z fascynacji Sashą Sidorenko. Dyscyplina ta wymaga skupienia, a właśnie tego mi na co dzień brakuje
Aktorka zaznacza, że trenuje boks, bo pozwala jej nauczyć się trzeźwo myśleć, analizować i szybko podejmować decyzje. Z uprawiania tej dyscypliny czerpie sporą przyjemność, zwłaszcza że robi to pod okiem mistrzyni – Sashy Sidorenko. Aleksandra Popławska podkreśla, że dla niej nie tyle liczy się zwycięstwo na ringu, ile taktyka gry, jaką przyjmuje się wobec przeciwnika.