Na kim wzorują się dzieciaki? Trwa pełna życzliwości akcja Cartoon Network
Z badania przeprowadzonego na potrzeby kampanii Cartoon Network „Bądź kumplem, nie dokuczaj” wynika, że 95% ankietowanych dzieci wykorzystałoby supermoce do czynienia dobra. Takie dane świadczą o potrzebie budowania przyjaznej atmosfery. Pełną życzliwości postawę wspiera akcja społeczna stacji, której ambasadorem został polski skoczek narciarski Kamil Stoch.
Do 20 grudnia trwa 6. edycja kampanii społecznej Cartoon Network „Bądź kumplem, nie dokuczaj”, której celem jest promowanie życzliwych postaw i przeciwdziałanie dokuczaniu. W tym roku na potrzeby akcji powstał raport „Co wpływało na dzieci pozytywnie w czasie izolacji?”. Zapytano uczniów o częstotliwość występowania poszczególnych postaw, wśród których wymieniono między innymi dokuczanie przez rówieśników podczas nauki zdalnej.
Według uzyskanych odpowiedzi, uczniowie częściej niż przed pandemia doświadczali zachowań opartych na życzliwości (73%). Natomiast 15% wspomniało o dokuczaniu rówieśniczym, a 13% o dokuczaniu nauczycielom.
Badania przeprowadzone przez SW Research na zlecenie Cartoon Network w roku 2019 wskazywały na duży problem związany z dokuczaniem w środowisku szkolnym. Dla 36% dzieci dokuczanie było przyczyną strachu powodującego chęć opuszczenia lekcji, a aż 35% rodziców nie wiedziało, jak zareagować, kiedy ich pociecha doświadczała cyberprzemocy. Natomiast 15% ankietowanych odpowiedziało, że „dziecko samo musi sobie poradzić”.
Cartoon Network odpowiada na potrzebę tworzenia życzliwej atmosfery
Ekspertka kampanii, psycholożka Marta Żysko-Pałuba po analizie danych stwierdziła, że po tegorocznych badaniach są powody do optymistycznych wniosków.
- To bardzo budujące wyniki, które mówią o naturalnych potrzebach dzieci do tworzenia przyjaznej i życzliwej atmosfery opartej na współpracy. Izolacja społeczna, ograniczony kontakt z rówieśnikami dla wielu był trudnym doświadczeniem, ale jednocześnie uświadomił wartość posiadania dobrych kumpli – twierdzi założycielka poradni psychologicznej NINTU.
– W czasie radzenia sobie ze stresem, bardzo ważną umiejętnością jest dbałość i troska o siebie. Przeprowadzona ankieta ujawniła, że wybieraną przez dzieci formą pomocy było poszukiwanie bliskości u rodziny (59%) oraz oglądanie kreskówek (66%). Zabieganie o obecność i opiekę u innych wydaje się zupełnie naturalne w trudnej sytuacji, podobnie jak preferowanie oglądania wideo. Ten drugi wybór prostotą i przewidywalnością przekazu łagodził odczuwane poczucie niepokoju i samotności. To bardzo zdrowa, prawidłowa i adekwatna strategia radzenia sobie w nowej, nieznanej i dość nietypowej sytuacji – dodaje ekspertka.
Jak pomóc nauczycielom i dzieciom z dokuczaniem?
W celu wsparcia nauczycieli w przeciwdziałaniu dokuczaniu na stronie kampanii https://badzkumplem.cartoonnetwork.pl/ zamieszczono bezpłatne materiały edukacyjne przygotowane przez Centrum Edukacji Obywatelskiej: scenariusze lekcji, przewodnik metodyczny, minizadania i miniprojekty dla uczniów szkół podstawowych. Wszystkie pomoce są dostosowane do wariantu nauki zdalnej. Klasy, które przyłączą się do akcji, otrzymają certyfikat „Klubu Kumpli”. Na stronie udostępniono również porady dla dzieci i rodziców przygotowane we współpracy z Pracownią Psychologiczną NINTU.
O raporcie
Raport został sporządzony na podstawie badań przeprowadzonych w Polsce, Czechach, Niemczech, Węgrzech i Rumunii w terminie 12-18 października 2020 na zlecenie WarnerMedia w ramach kampanii Cartoon Network „Bądź kumplem, nie dokuczaj”. Raport jest dostępny na stronie kampanii.
Do udziału w ankietach zaproszono 4 026 osób: rodziców i ich dzieci w wieku 6-12 lat. W polskim badaniu wzięły udział 802 rodziny. Była to internetowa ankieta wielokrotnego wyboru przeprowadzona przez WarnerMedia / Quantilope.
Raport z roku 2019 również można odnaleźć na stronie akcji.

Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba

Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce

Edukacja sensoryczna to więcej niż zabawa
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych
Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Teatr
Alicja Węgorzewska: Trzeba dbać o rozwój kulturalny młodego pokolenia. Chcę zachęcić młodzież do przychodzenia do opery na wielkie dzieła

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej chce przyciągnąć na widownię coraz młodsze pokolenia, stąd też pomysł na współpracę ze studentami i doktorantami warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego. Owocem jest spektakl „Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu” – nowa interpretacja mozartowskiego arcydzieła. Alicja Węgorzewska zapewnia, że ten tytuł na stałe zagości w repertuarze WOK-u.