Odpowiedź na pilną potrzebę działań dla cyfrowego dobrostanu młodzieży
Wieloletnie obserwacje ekspertów uczestniczących w programie „Cyfrolatki” pozwoliły na przeprowadzenie szczegółowej analizy wpływu cyfrowego świata na życie dzieci i młodzieży w Polsce. Zwracają oni uwagę na złożoność związanych z tym wyzwań oraz podkreślają konieczność zintegrowanego podejścia do promowania zdrowych nawyków cyfrowych wśród młodych ludzi. Temu służy program „Cyfrolatki”, w którym od 2019 roku udział wzięło około 1500 podopiecznych TPD z całej Polski.
Pepco wspiera akcję „Cyfrolatki 2.0”
Już od 5 lat Pepco wraz z Towarzystwem Przyjaciół Dzieci współprowadzi program „Cyfrolatki”. W jego ostatniej edycji wzięło udział kilkaset dzieci z ponad 20 placówek TPD z województw: łódzkiego, wielkopolskiego, mazowieckiego, małopolskiego i zachodniopomorskiego. Podczas tegorocznych warsztatów uczestnicy rozmawiali ze specjalistami o bezpiecznym korzystaniu z internetu, przeciwdziałaniu i radzeniu sobie z hejtem czy mową nienawiści, możliwych formach pomocy, a także o tworzeniu treści w sposób odpowiedzialny.
Eksperci prowadzący warsztaty w ogniskach i świetlicach Towarzystwa Przyjaciół Dzieci skupili się również w tej edycji na prawach autorskich w sieci i na zadaniach, które miały na celu kształtowanie pozytywnych, cyfrowych kompetencji wśród najmłodszych. Wśród nich znalazły się m.in.: tworzenie treści w aplikacjach, tworzenie animacji i filmów poklatkowych, pisanie scenariuszy, projektowanie plakatów, zaproszeń czy prezentacji.
– Wspólnie z Towarzystwem Przyjaciół Dzieci rozwijamy ten program edukacyjny nie tylko po to, by niwelować bariery w dostępie do narzędzi cyfrowych i kształtować umiejętności dzieci w zakresie bezpiecznego korzystania z internetu, ale również by zwracać uwagę dorosłych na to, jak ważna jest ochrona najmłodszych w sieci – wyjaśnia Katarzyna Wilczewska, Head of Corporate Communication Pepco.
Znaczący wzrost czasu spędzanego online
Eksperci z TPD alarmują o znaczącym wzroście czasu spędzanego przez dzieci i młodzież w sieci. Z polskich badań „Nastolatki 3.0” (2023) wynika, że po raz kolejny odnotowano wzrost czasu korzystania z sieci przez nastolatki w dni powszednie. Obecnie wynosi on średnio 5 godzin i 36 minut dziennie – to wzrost aż o 46 minut w porównaniu z danymi z 2020 roku[1].
W porównaniu do badań „Cyfrolatki” 2022, które realizowane były tylko wśród dzieci uczęszczających do szkół podstawowych, średnia czasu używania telefonu komórkowego z podłączeniem do internetu wynosiła około dwie godziny (2 godziny 20 minut) w dni lekcyjne oraz prawie trzy i pół godziny (3 godziny 32 minuty) w dni wolne od lekcji. Jednak jeśli przyjrzymy się poszczególnym kategoriom czasowym, warto zauważyć, że blisko połowa (43,5%) podopiecznych TPD spędza w sieci w weekend i dni wolne więcej niż 4 godziny, co potwierdza konsekwencje coraz silniejszego zanurzania się w sieć przez najmłodszych.
Wpływ na zdrowie psychiczne i rozwój społeczny
Eksperci zwracają uwagę na konsekwencje tak częstego korzystania z internetu, w tym potencjalne zagrożenia dla dobrostanu psychicznego młodych ludzi, takie jak: izolacja społeczna, pogorszenie samopoczucia, zaburzenia snu oraz wpływ na wyniki w szkole. Podkreślają potrzebę wsparcia młodzieży w budowaniu zdrowych relacji z technologią, wybieraniu wartościowych treści oraz zarządzaniu czasem spędzanym online. Kluczową rolę w procesie kształtowania zdrowych nawyków cyfrowych odgrywają rodzice i opiekunowie.
– Jako dorośli musimy zrozumieć, że świat realny i cyfrowy dla osób młodych są tożsame. Dlatego dbałość o dobre samopoczucie w tej realno-cyfrowej rzeczywistości podąża za trendami w dziedzinie zarówno szeroko rozumianego zdrowia fizycznego, jak i psychicznego. Portale społecznościowe są zaprojektowane tak, aby odwoływać się do układu nagrody w mózgu, który uwalnia między innymi hormon szczęścia – dopaminę. Te impulsy sprawiają, że w mediach społecznościowych młody człowiek spędza więcej czasu, niż pierwotnie planował, a rezygnacja z treści tam obserwowanych bardzo często powoduje stan przygnębienia i niezadowolenia. Rodzaj treści, które konsumuje młody mózg i sposób, w jaki to robi, może mieć negatywny wpływ na poczucie szczęścia lub postrzeganie własnej tożsamości – wyjaśnia Wojciech Ronatowicz, pedagog współpracujący z Towarzystwem Przyjaciół Dzieci, ekspert Forum Bezpiecznego Internetu.
Strategie na rzecz zdrowego cyfrowego dobrostanu
W odpowiedzi na wyzwania, jakie niesie ze sobą cyfrowy świat, pedagog proponuje zestaw strategii mających na celu wsparcie młodych ludzi w osiągnięciu zdrowego balansu między życiem online a offline. Te rekomendacje opierają się na zebranych danych i obserwacjach, a ekspert podkreśla konieczność aktywnego zaangażowania zarówno ze strony dorosłych, jak i samych młodych użytkowników internetu.
- Dbałość o przerwy: wspólne posiłki bez obecności urządzeń elektronicznych – warto wyciszyć i odłożyć telefony komórkowe.
- Dbałość o sen: przechowywanie urządzeń elektronicznych poza sypialnią pomaga w utrzymaniu zdrowego rytmu dobowego. Prawie 29% nastolatków przyznaje, iż zaniedbuje obowiązki szkolne z powodu nocnego korzystania z mediów społecznościowych[2].
- Samokontrola: korzystanie z funkcji, które pozwalają monitorować czas spędzany na używaniu smartfonów.
- Wybór wartościowych treści: ważne jest, aby dzieci i młodzież były kierowane ku wartościowym treściom online np. materiałom edukacyjnym.
- Weryfikacja treści: regularne rozmowy na temat krytycznego odbioru treści online mogą pomóc w radzeniu sobie z dezinformacją – 43,7% młodzieży w 2023 roku przyznało, że trudno jest odróżnić w internecie informacje prawdziwe od fałszywych[3].
Powyższe postawy mają na celu ochronę młodych ludzi przed niektórymi zagrożeniami płynącymi z cyfrowego świata, a także promowanie zdrowego i świadomego korzystania z technologii.
***
Grupa Pepco
Grupa Pepco powstała w 2015 roku i składa się z silnych sieci detalicznych, tzn. Pepco, Dealz i Poundland, współpracujących z PGS, globalnym dostawcą. Grupa Pepco ma obecnie ponad 4800 sklepów w 20 krajach i zatrudnia ok. 47 000 osób.
Pepco
Pepco, tak zwany value retailer, to najszybciej rozwijająca się europejska sieć handlowa, oferująca odzież dla całej rodziny i artykuły dla domu w bardzo atrakcyjnych cenach. Po blisko 20 latach nieprzerwanego rozwoju sklepy Pepco są obecnie odwiedzane przez klientów przeprowadzających 30 milionów transakcji miesięcznie. Firma, której główna siedziba mieści się w Poznaniu, zatrudnia obecnie ponad 30 tysięcy pracowników w 18 krajach w całej Europie i posiada sieć ponad 3600 sklepów.
[1] Badaniem objęci zostali uczniowie klas 7 i 8 szkoły podstawowej oraz 1 i 2 klasa szkoły ponadpodstawowej.
[2] Raport „Nastolatki 3.0.”, Ogólnopolska Sieć Edukacyjna, NASK
[3] Raport „Nastolatki 3.0.”, Ogólnopolska Sieć Edukacyjna, NASK
![Połowa Polaków chce zmiany określenia „urlop macierzyński” na neutralne Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_1417324848,w_169,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Połowa Polaków chce zmiany określenia „urlop macierzyński” na neutralne
![SpynkaMobile – przestrzeń rozwoju dzieci](/files/_uploaded/glownekonf_457156672,w_253,wo_300,ho_169,_small.jpg)
SpynkaMobile – przestrzeń rozwoju dzieci
![Bezpłatne warsztaty budowania z klocków dla najmłodszych w CH Targówek!](/files/_uploaded/glownekonf_1838552394,w_300,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
Bezpłatne warsztaty budowania z klocków dla najmłodszych w CH Targówek!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Teatr
![](/files/1922771799/czule-slowka-aktorzy-ram,w_274,r_png,_small.png)
Eliza Rycembel: Sztukę „Czułe słówka” zrobiliśmy na podstawie znanego filmu. Udało się uwspółcześnić tę historię i przenieść ją na nasze realia
Już po pierwszych przedstawieniach Eliza Rycembel i Krzysztof Dracz widzą, że bardziej współczesna teatralna wersja obsypanego Oscarami kinowego hitu sprzed 40 lat również przypadła do gustu widzom. „Czułe słówka” w reżyserii Pawła Paszta to historia wzruszająca, ale nie ckliwa, z odpowiednią dozą akcentów dramatycznych i komediowych. Spektakl opowiada o trudnej relacji nadopiekuńczej matki i córki, która czując się przytłoczona jej miłością i oczekiwaniami, decyduje się na szybkie małżeństwo i opuszczenie domu.
Inwestycje
Polskie wybrzeże przyciąga coraz więcej turystów z zagranicy. Apartamenty nad morzem wracają do łask inwestorów
![](/files/1922771799/lipinski-apartamenty-foto,w_133,r_png,_small.png)
Polskie wybrzeże z każdym rokiem cieszy się rosnącym zainteresowaniem krajowych, ale i zagranicznych turystów – głównie z Niemiec, Czech, Szwecji i Norwegii. Tym, co przyciąga ich nad Bałtyk, są m.in. ceny, które wciąż pozostają konkurencyjne w stosunku do cen innych, popularnych destynacji wakacyjnych, jak i dobra baza noclegowa. Nadmorskie hotele i apartamenty w sezonie notują nawet ponad 90-proc. obłożenie, a zainteresowanie inwestowaniem w takie obiekty nie słabnie. Apartamenty typowo pod wynajem – wykończone pod klucz, w dobrej lokalizacji, z operatorem i gwarancją comiesięcznego zysku – są popularne wśród osób, którym zależy na zabezpieczeniu i pomnożeniu swoich oszczędności, które jednocześnie oczekują, by formalności związane obsługą lokalu były dla nich jak najmniej angażujące.
Media
Katarzyna Dowbor: Niektórym bohaterom programu „Nasz nowy dom” pomagam do dziś. A moje nazwisko otwiera drzwi, których inaczej nie można otworzyć
![](/files/1922771799/dowbor-nasz-nowy-dom-foto-1,w_133,_small.jpg)
Prezenterka przyznaje, że historia wielu bohaterów programu „Nasz nowy dom” poruszyła ją do tego stopnia, że postanowiła im pomagać także na własną rękę, już poza kamerami. I mimo że teraz nie jest już związana z tym formatem Polsatu, to nadal ma kontakt z niektórymi uczestnikami i wspiera ich, jak tylko może. Katarzyna Dowbor podkreśla, że dużą satysfakcje daje jej to, że ktoś chętnie korzysta z jej rad i życiowego doświadczenia. Ma też żal do władz Polsatu, że nadal nie poznała powodów ich decyzji dotyczącej zmiany gospodyni programu, który tworzyła od podszewki.