Pandemia uderza w rynek pracy warszawianek

Ewa Malicka
Rocket Science
Pływacka 3/2
02-633 Warszawa
ewa.malicka@rocketscience.com.pl
781453815
https://www.rocketscience.com.pl/
Raport „Mama – Warszawianka” dotyczy trzech aspektów życia kobiet: pracy, kariery i rozwoju oraz życia rodzinnego.
– Pandemia spowodowała, że sytuacja kobiet na rynku pracy jest niepewna, co potwierdzają również wyniki badań przeprowadzonych wśród warszawianek – mówi Katarzyna Wilkołaska-Żuromska, Pełnomocniczka Prezydenta m.st. Warszawy do spraw kobiet, inicjatorka projektu „Mama – Warszawianka”. – Kobiety oczekują działań zarówno ze strony pracodawców, takich jak elastyczny czas pracy, możliwość pracy zdalnej czy szkolenia online, ale też od władz lokalnych. To, czego potrzebują najbardziej w rozwoju i karierze zawodowej, to obecnie szkolenia i programy rozwojowe oraz wsparcie mentora. Kobiety są też za mało pewne siebie, biorą na siebie zbyt dużo obowiązków – dodaje Katarzyna Wilkołaska-Żuromska.
Rynek pracy w Warszawie a koronawirus
Epidemia COVID-19 uderzyła w rynek pracy dla kobiet w Warszawie. Wprowadzane, w związku z sytuację epidemiczną, ograniczenia działalności doprowadziły do zapaści w turystyce, gastronomii, branży eventowej, kosmetycznej, fryzjerskiej. Część z nich to sektory mocno sfeminizowane, a wiele kobiet jest obecnie w trudnej sytuacji, ponieważ formą zatrudnienia w tych branżach jest zarówno umowa o pracę, ale również umowa zlecenie, o dzieło, kontrakt czy projekt.
Jak wynika z raportu „Mama – Warszawianka” przygotowanego przez Fundację Sukcesu Pisanego Szminką, aż 24 proc. ankietowanych straciło zajęcie zarobkowe od początku pandemii. Ponad połowa z badanych nie obawia się utraty pracy, ale kobiety martwią się za to o innych członków rodziny - 48 proc. respondentek obawia się utraty pracy przez swoich bliskich, bo już 4 proc. z nich to spotkało.
Wśród 28 proc. ankietowanych, których wynagrodzenia zostały obniżone z powodu pandemii, u 12,6 proc. zarobki spadły od 20 do 50 proc..
Według raportu, warszawianki pracują obecnie więcej niż przed wybuchem epidemii – twierdzi tak blisko 1/3 ankietowanych (30 proc. wskazań). W przypadku 25 proc. z nich, czas pracy wydłużył się o minimum pół godziny w ciągu dnia, a u połowy nawet o dwie godziny więcej.
Praca a obowiązki domowe i życie rodzinne
Wśród ankietowanych kobiet, połowa ma dzieci w żłobku/przedszkolu/szkole lub innej placówce opiekuńczej, a ponad 15 proc. samodzielnie się nimi zajmuje.
Katarzyna Wilkołaska-Żuromska: – Od wielu miesięcy warszawianki muszą pracować zdalnie jednocześnie opiekując się dziećmi w domach. W październiku odpowiedziało tak, aż 60 proc. ankietowanych. Ten problem nie dotyczy 20 proc. respondentek, ale należy podkreślić, że badanie zostało przeprowadzone przed drugim w tym roku lockdownem tj. między 14 a 25 października. Dla przypomnienia, od 26 października zdalną edukację wprowadzono w szkołach podstawowych dla uczniów klas 4-8, a od 9 listopada dla klas 1-3.
Chociaż 67 proc. ankietowanych wskazuje, że w pandemii mają wsparcie partnera w obowiązkach domowych, to ponad 50 proc. z pytanych kobiet uważa, że ma obecnie więcej obowiązków domowych.
Kariera i rozwój osobisty
Warszawianki, które są matkami, wskazały, że przez macierzyństwo mają utrudniony rozwój zawodowy - odpowiedziało tak aż blisko 54 proc. respondentek. Tylko 16,2 proc. z ankietowanych nie zgadza się z tym stwierdzeniem.
Choć w czasie pandemii większość z nich (67,7 proc.) nie czuje się dyskryminowana ze względu na płeć w miejscu pracy, to jednak odsetek pań, które tego doświadczają, wynosi 17,3 proc.
W rozwój zawodowy wierzy 59 proc. ankietowanych, natomiast 72 proc. warszawianek wskazuje, że przez pandemię ma mniejsze możliwości zawodowe.
Co robią więc Warszawianki, aby rozwijać swoje kompetencje i poprawić swoją sytuację na rynku pracy w czasie pandemii?
Z raportu „Mama-Warszawianka” wynika, że do najważniejszych kwestii, na których zależy kobietom, należą: szkolenia i programy rozwojowe (30 proc.), wsparcie mentora lub coacha (20,8 proc.), wsparcie finansowe (19,9 proc.) oraz bezpłatna opieka dla dzieci (16,2 proc.).
„Mama- Warszawianka” – wygrajmy z COVIDEM
– Aby wesprzeć kobiety w czasie epidemii, we wrześniu uruchomiliśmy program aktywizacji zawodowej „Mama- Warszawianka” na rynku pracy. Wygrajmy z COVIDEM. Jest on realizowany przez Sieć Przedsiębiorczych Kobiet przy wsparciu Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką. Warsztaty i szkolenia w ramach programu mają na celu uchronić matki aktywne zawodowo przed negatywnymi skutkami pandemii na rynku pracy i jednocześnie wzmocnić poczucie własnej wartości – mówi Katarzyna Wilkołaska-Żuromska.
W ramach programu kobiety uczą się umiejętności i kompetencji jak np. tworzenie marki osobistej, wyznaczanie celów zawodowych, podstawy prawa pracy, rozwój kariery zawodowej. W części związanej z własnym biznesem mogą wziąć udział w warsztatach dotyczących m.in. aspektów prawnych i księgowych prowadzenia własnej działalności gospodarczej, podstaw marketingu, modeli biznesowych czy sposobów na poszukiwania funduszy. Uczestniczki mają także szansę skorzystać z indywidualnych konsultacji z ekspertami i doradcami.

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba

Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Qczaj: Po miesiącu w Tajlandii przeżywam jakieś przebudzenie. Ostatnio miałem w życiu dużo różnych trudności
Trener jest niezwykle zadowolony z ostatniego pobytu w Tajlandii. Wypoczął, pozbył się negatywnych emocji i naładował akumulatory, a jednocześnie zrealizował ciekawy projekt. Pełen energii wrócił do kraju, by podejmować kolejne wyzwania zawodowe. Qczaj zaznacza, że teraz zupełnie inaczej spojrzał na ten kraj po tym, jak w jego życiu nastąpił przełom i wreszcie uwolnił się od nałogu alkoholowego.
Psychologia
Bartłomiej Nowosielski: Osoby z chorobą otyłościową są stygmatyzowane. Hejterów nie obchodzi to, że po drugiej stronie jest człowiek z emocjami

Aktor przyznaje, że niejednokrotnie spotkał się w sieci z mową nienawiści pod swoim adresem, a najczęściej hejterzy krytykują go za wygląd. Przykre było dla niego to, że nieprzyjemne komentarze nasiliły się wtedy, kiedy po specjalistycznych zabiegach choroba otyłościowa niestety znów dała o sobie znać. Bartłomiej Nowosielski ubolewa nad tym, że szerokie grono osób nie postrzega otyłości w kategorii schorzenia, które niesie ze sobą wiele powikłań.
Handel
E-papierosy i aromatyzowane saszetki nikotynowe mogą zniknąć z rynku. Ministerstwo Zdrowia chce całkowitego zakazu ich sprzedaży

W wykazie prac legislacyjnych pojawiła się nowa propozycja Ministerstwa Zdrowia, która przewiduje zakaz wprowadzania do obrotu papierosów elektronicznych jednorazowego użytku – zarówno tych z nikotyną, jak i bez niej, oraz zakaz stosowania aromatów w woreczkach nikotynowych. Projekt trafił do konsultacji społecznych. To już kolejna regulacja sektora tytoniowego w ostatnich miesiącach. Przedstawiciele biznesu podkreślają, że to chaos regulacyjny, który wpływa na brak poczucia pewności prawnej i decyzje inwestycyjne.