Polscy rodzice pokochali ubrania z drugiej ręki
Polacy coraz chętniej i świadomiej korzystają z ekorozwiązań, także w kwestii kupowania ubrań. Produkcja odzieży i innych tekstyliów nie jest obojętna dla środowiska – przyczynia się m.in. do wzrostu wytwarzania CO2 oraz zużycia wody. Jak wynika z raportu „Klimat tworzą ludzie – zachowania ekologiczne Polaków”[1], obecnie aż 96% polskich rodziców korzysta z używanych ubrań dla swoich dzieci, a także oddaje lub sprzedaje je, gdy dzieci z nich wyrosną.
Ubrania nie do wyrzucenia
Oddawanie i wymienianie się ubraniami, z których dzieci już wyrosły, to częsta praktyka wśród rodziców. Maluchy rosną szybko, a zmiana ubranek na większe jest na początku konieczna nawet co kilka tygodni. Dlatego, gdy śpioszki, pajacyki, sukienki czy koszulki są już za małe, ale wciąż wyglądają jak nowe, warto je oddać, a nawet sprzedać. Jak wskazują wyniki raportu, aż 64 proc. polskich rodziców korzysta z używanych ubrań dla dzieci – np. z tzw. „second handów”. Kolejne 32 proc. wymienia się odzieżą dziecięcą, jednak zachodzi to głównie w kręgu znajomych lub rodziny. Raport pokazuje, że jedynie 4 proc. badanych nie decyduje się na korzystanie z ubrań z drugiej ręki. Powodem proekologicznych decyzji mogą być zarówno aspekty związane z troską o planetę, jak i te ekonomiczne.
– Niezwykle cieszą nas społeczne postawy, które mają wymiar ekologiczny. Pamiętajmy, że zmiana zaczyna się od nas samych, a każdy pozytywny nawyk niesie widoczne korzyści, które zaowocują w przyszłości – komentuje Aleksander Brzózka, rzecznik Ministerstwa Klimatu i Środowiska.
Warto także zaznaczyć, że poza 67 proc. ankietowanych, którzy oddają ubrania znajomym lub sprzedają je, aż 17 proc. badanych decyduje się przeznaczyć odzież na cele charytatywne. Gospodarowanie ubraniami w taki sposób zdecydowanie pomaga ograniczyć nadprodukcję, a ponadto umożliwia innym konsumentom nabyć je taniej lub zupełnie za darmo. Coraz większą popularnością cieszą się także platformy, na których można umieszczać i w prosty sposób sprzedawać lub wymieniać już niechciane rzeczy.
Postawy kształtowane już od dziecka
W budowaniu świadomych i ekologicznych postaw u dzieci niezwykle ważna jest rola rodziców. To oni mają wpływ na to, czy ich pociechy nauczą się zachowań wspierających ochronę środowiska. Kiedy dzieci są już starsze, warto wspólnie z nimi raz na jakiś czas „przejrzeć szafę” i zastanowić się, czy są ubrania, których dziecko już nie nosi i które mogłoby oddać młodszemu pokoleniu. Kluczowe jest jednak, by tematy dbania o środowisko były częścią rodzinnych dyskusji, bo tylko w ten sposób wpływ na postawy dzieci jest możliwy. Jak wynika z raportu przygotowanego w ramach kampanii „Nasz Klimat”, realizowanej przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska, 60 proc. polskich rodziców inicjuje rozmowy o ekologii ze swoimi pociechami, kolejne 30 proc. odpowiada na pytania dzieci, jeśli takie się pojawią. Jedynie 1 na 10 rodziców zupełnie nie porusza tego tematu w domu. Pokazuje to, że zdecydowana większość dba o kształtowanie pozytywnych ekopostaw, choć oczywiście nadal istnieje potrzeba edukacji.
Nie tylko ubrania – inne przedmioty też można wykorzystać ponownie
Gospodarka obiegu zamkniętego, recykling, upcykling – ich celem jest przede wszystkim ograniczenie wytwarzania odpadów, a także przetwarzanie ich w zupełnie inny, nowy produkt. Nieużywane ubrania łatwo jest przekazać dalej, a co zrobić z produktami – głównie plastikowymi – które po zużyciu najczęściej trafiają do kosza? Jak wynika z cytowanego badania, 35 proc. respondentów wspólnie z dziećmi przetwarza takie odpady np. na zabawki, a 15 proc. wykorzystuje je w inny sposób (np. tworząc doniczki na zioła z opakowań po produktach spożywczych). Nadal jednak prawie 50 proc. respondentów nie zna pojęcia upcyklingu, dlatego widoczna jest potrzeba szerszej promocji tego zagadnienia.
Pełen raport i szczegółowe dane dostępne są pod linkiem: Ekologiczne zachowania Polaków Raport Klimat tworzą ludzie - Edukacja Ekologiczna - Portal Gov.pl (www.gov.pl).
[1] Badanie ilościowe realizowane techniką CAWI na reprezentatywnej grupie Polaków i w grupie rodziców dzieci w wieku 0-14 lat. Badanie jest zrealizowane przez firmę badawczo-rozwojową Zymetria w marcu 2022.

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba

Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Maciej Pertkiewicz: Darek „Stolarz” szukał swojej drogi zawodowej i znalazł ją w Polsacie. Jest on dla programu bardzo cenną postacią
Architekt zaznacza, że praca przy realizacji programu „Nasz nowy dom” to dla niego nie tylko ciekawe doświadczenie zawodowe, ale także możliwość spotkania na swojej drodze różnych fachowców. Jedną z takich niezwykle zdolnych i kreatywnych osób jest niewątpliwie Darek „Stolarz”, który niedawno dołączył do popularnego formatu Polsatu. Maciej Pertkiewicz już dostrzega plusy tej współpracy i wierzy, że przed nimi jeszcze wiele nietuzinkowych projektów.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Problemy społeczne
Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]

W latach 2020–2029 zmiana struktury społecznej doprowadzi do skurczenia się rynku pracy aż o milion pracowników. Trend ten wymusi na pracodawcach konieczność podejmowania konkretnych działań zmierzających do aktywizacji pomijanych dotąd grup społecznych. – Inkluzywność to nie tylko kwestia etyczna, to strategiczna odpowiedź na kryzys demograficzny i niedobór siły roboczej – wskazuje Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.