Ponad 240 tysięcy dzieci uczyło się zasad bezpieczeństwa z Akademią Bezpiecznego
Dobiega końca XIII edycja Akademii Bezpiecznego Puchatka – największego programu edukacyjnego w Polsce poświęconemu bezpieczeństwu najmłodszych. W roku szkolnym 2021/2022 do projektu zgłosiło się ponad 6 tysięcy szkół podstawowych, a wiedzę na temat zasad bezpieczeństwa, właściwych sposobów unikania zagrożeń i reagowania na nie przekazywało niemal 10 000 nauczycieli. Cenne wskazówki w zakresie bezpieczeństwa w domu, w szkole, na drodze, podczas korzystania z internetu i w relacjach z rówieśnikami pierwszoklasiści zdobywali dzięki materiałom programu, przygotowanym w oparciu o techniki szybkiego uczenia się, zapamiętywania i wspomagania kreatywności. W 13 edycjach programu do tej pory wzięło udział już niemal 3 mln uczniów!
13 lat zwiększania świadomości w zakresie bezpieczeństwa
Akademia Bezpiecznego Puchatka to inicjatywa, która już od 13 lat wspiera uczniów klas pierwszych szkół podstawowych w zdobywaniu wiedzy na temat szeroko pojętego bezpieczeństwa. Program cieszy się dużym zaufaniem wśród rodziców i nauczycieli. Każdego roku bierze w nim udział ponad 200 tysięcy pierwszoklasistów – zaangażowana jest co druga szkoła w Polsce. Od początku istnienia projektu uczestniczyło w nim już niemal 3 mln dzieci. Każda edycja wspierana jest przez uznane instytucje z obszaru bezpieczeństwa publicznego oraz edukacji – Wydział Profilaktyki Społecznej Biura Prewencji Komendy Głównej Policji oraz Wydział Nadzoru i Profilaktyki Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji. Patronat honorowy nad programem obejmują Komendant Główny Policji oraz Kuratoria Oświaty.
„Zdobycie statusu ucznia sprawia, że dziecko czuje się bardziej dojrzałe. Jest także ciekawe świata, co w połączeniu z zupełnie nową sytuacją, w jakiej się znajduje, wiąże się z wieloma zagrożeniami. Będąc częścią Akademii Bezpiecznego Puchatka, możemy edukować na temat bezpieczeństwa w wielu istotnych dla dzieci w tym wieku obszarach. Skupiamy się przede wszystkim na nauce zasad ruchu drogowego, ale także na wykształceniu umiejętności udzielania pierwszej pomocy, bezpiecznych zachowań w domu (np. pod nieobecność rodziców), podczas korzystania z internetu czy w kontakcie z obcymi. Cieszymy się, że przekazywana przez nas wiedza trafia do coraz liczniejszego grona pierwszoklasistów. Wysiłek włożony w edukację daje ogromne szanse na wykształcenie u dzieci dobrych nawyków teraz i na przyszłość” – komentuje mł. insp. Wanda Mende, naczelnik Wydziału Profilaktyki Społecznej Biura Prewencji KGP.
Nowy obszar bezpieczeństwa odpowiedzią na aktualne potrzeby nauczycieli
Do tej pory Akademia Bezpiecznego Puchatka uczyła pierwszoklasistów w zakresie bezpieczeństwa w domu, w szkole, na drodze i podczas korzystania z internetu. Na podstawie przeprowadzonych wśród nauczycieli ankiet w roku szkolnym 2021/2022 program zwrócił również uwagę na bezpieczeństwo w odniesieniu do relacji z rówieśnikami.
„Początek edukacji to czas, w którym dziecko poznaje nowych kolegów i koleżanki. Dzięki kontaktom z rówieśnikami nabywa doświadczenie związane z funkcjonowaniem w społeczeństwie. Właśnie dlatego to bardzo ważne, aby już od początku nauki w szkole wyrabiać u najmłodszych właściwe postawy związane z nawiązywaniem relacji. W ramach nowego filaru stworzyliśmy zupełnie nowe materiały dla uczniów. Dzięki nim podczas zajęć dzieci dowiedziały się, czym jest empatia, serdeczność i życzliwość oraz jak można pomagać innym, czy w jaki sposób radzić sobie z trudnymi emocjami. Ponadto wszystkie treści zostały przygotowane w oparciu o techniki szybkiego uczenia się, zapamiętywania i pobudzania kreatywności” – tłumaczy Urszula Młodnicka, psycholog, autorka materiałów edukacyjnych i książek dla dzieci, ekspert współpracująca z programem edukacyjnym Akademia Bezpiecznego Puchatka.
Jedyny taki konkurs szkolny
Tegoroczna edycja dała również dzieciom możliwość wzięcia udziału w konkursie, który polegał na stworzeniu Klasowego Kodeksu Bezpieczeństwa, czyli zestawu bezpiecznych zasad, które będą obowiązywać w ich klasie. W konkursie wzięło udział ponad 150 placówek, które nadesłały ponad 200 prac klasowych. Zwycięska klasa otrzymała nagrodę główną w postaci sprzętu multimedialnego – Magicznego Dywanu 4.0 oraz pakiety bezpieczeństwa. Pakiety bezpieczeństwa zostały przekazane także autorom trzech wyróżnionych prac.
99 proc. nauczycieli poleca udział w programie
W projekcie oprócz uczniów klas I, mogli brać udział także uczniowie klas II, którzy w ubiegłym roku nie uczestniczyli w programie. Po zakończeniu zajęć dzieci wypełniły Ogólnopolski Test Bezpieczeństwa, który zweryfikował i utrwalił zdobytą przez nich wiedzę. Ostatnim etapem programu było wypełnienie przez nauczyciela koordynującego ankiety podsumowującej. Jak pokazały wyniki ankiety, 99% nauczycieli realizujących projekt oceniło materiały edukacyjne tegorocznej edycji dobrze i bardzo dobrze, a 97% nauczycieli jest zainteresowanych udziałem w kolejnych edycjach projektu. Zdaniem opiekunów klas dla 99% dzieci materiały były atrakcyjne i niemal każdy (99%) nauczyciel poleci udział w programie swoim kolegom i koleżankom. Na koniec edycji szkoły otrzymały certyfikat potwierdzający uczestnictwo w programie, a uczniowie – dyplomy.
Kolejna edycja już we wrześniu! Akademia Bezpiecznego Puchatka to inicjatywa, w której udział jest całkowicie bezpłatny. Już niedługo kolejni pierwszoklasiści będą mogli rozpocząć naukę dbania o bezpieczeństwo. Zapisy do XIV edycji, która odbędzie się w roku szkolnym 2022/2023, ruszą we wrześniu. Szczegóły na www.akademiapuchatka.pl. |
O Programie
„Akademia Bezpiecznego Puchatka” to największy w Polsce program edukacyjny o tematyce bezpieczeństwa skierowany do I klas szkół podstawowych w całym kraju. Organizowany jest od 13 lat przez markę Puchatek, we współpracy z Wydziałem Profilaktyki Społecznej Biura Prewencji KGP oraz Wydziałem Nadzoru i Profilaktyki Biura Ruchu Drogowego KGP. Patronem Honorowym akcji jest Komendant Główny Policji oraz Kuratoria Oświaty. Do tej pory w programie wzięło udział łącznie prawie 3 000 000 dzieci. Szczegóły na www.akademiapuchatka.pl.
Zostań architektem własnych marzeń! Warsztaty budowania z klocków w CH Targówek!
Minionki przejmują Promenadę! Odwiedź centrum i spotkaj się z żółtymi stworkami
Jak wykorzystać wakacje, aby mądrze wspierać umiejętności nastolatka, który marz
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Robert El Gendy: Jestem śpiochem i przychodzę do studia w ostatniej chwili. Raz nie obudziłem się na czas i dopiero telefon z redakcji postawił mnie na nogi
Prezenter „Pytania na śniadanie” zaznacza, że lubi sobie pospać, dlatego prowadzenie porannego programu to dla niego prawdziwe wyzwanie. Musi się bowiem sporo natrudzić, by być w studiu telewizyjnym na czas. Zazwyczaj nie udaje mu się jednak obudzić wraz z dźwiękiem pierwszego budzika i zdarzyło się, że z głębokiego snu wyrwał go dopiero telefon od produkcji „Pytania na śniadanie”.
Problemy społeczne
Ukraińcy mają podobne problemy związane z ochroną zdrowia, co Polacy. Problemem jest długi czas oczekiwania na wizytę i wysokie koszty leków
Długi czas oczekiwania, wysokie koszty leczenia i zakupu leków – to największe bariery w dostępie do opieki zdrowotnej, z jakimi mierzą się uchodźcy z Ukrainy w Polsce – wynika z raportu GUS i WHO. – Problemy stają się coraz bardziej podobne do tych charakterystycznych dla całego systemu ochrony zdrowia. Mniej mają charakter nagły, który był charakterystyczny dla okresu tuż po wybuchu wojny – wskazuje dr Dominik Rozkrut, prezes Głównego Urzędu Statystycznego. Większość przypadków, z powodu których Ukraińcy potrzebują pomocy lekarza, to ostre schorzenia. Co czwarty leczy się z powodu choroby przewlekłej. Wyzwaniem pozostają szczepienia ukraińskich dzieci: wskaźnik wyszczepienia rośnie, ale jest poniżej poziomu wśród polskich dzieci.
Teatr
Mateusz Banasiuk: Podczas studiów uczyliśmy się żonglerki maczugami i popisów cyrkowych. Te umiejętności przydały mi się w zawodzie aktora
W pracy zawodowej kolejny raz przydały się Mateuszowi Banasiukowi umiejętności zdobyte w szkole aktorskiej. W spektaklu „Wypiór” wystawianym na scenie Teatru IMKA odtwórca roli Łukasza udowodnił, że potrafi perfekcyjnie żonglować, wzbudzając podziw widowni. W rozmowie z agencją Newseria Lifestyle artysta zdradza, że podczas studiów nauczył się jeszcze kilku innych sztuczek cyrkowych.