Problemy z relacjami dzieci w wieku szkolnym
Brief me
Idzikowskiego 27
02-704 Warszawa
aneta.galka|briefme.pl| |aneta.galka|briefme.pl
508314193
www.briefme.pl
Pierwsze miesiące nowego roku szkolnego dla wielu młodych osób oznaczają lęk i dyskomfort. Sytuacja zdaje się szczególnie trudna dla dzieci, które w trakcie pandemii znalazły się w kryzysie psychicznym. Aż 83% ankietowanych jako negatywny wpływ edukacji zdalnej wskazało brak kontaktu z rówieśnikami – wynika z najnowszego badania ClickMeeting. Sytuacji nie poprawia również fakt, że młodzi spędzają coraz więcej czasu przed ekranem. Ze smartfonów korzysta 42,7% dzieci w wieku 4-9 lat, a w grupie pomiędzy 10 a 15 rokiem życia jest to już 91,5% – wskazuje badanie Założycielskiego Krajowego Instytutu Mediów. Jak wspierać dziecko w powrocie do szkoły i ponownym nawiązywaniu relacji?
Dzieci a relacje
Początek szkoły to spotkanie po wakacyjnej przerwie ze znajomymi, ale także z nowymi dziećmi (w tym również z dziećmi z Ukrainy) i powrót do klasowych ławek. Ostatnie dwa lata odzwyczaiły nas od tego, że przebywamy w grupie fizycznie, a nie tylko wirtualnie.
Co istotne, na początku pandemii aż 70% dzieci ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych w Polsce mówiło o pogorszeniu relacji z rówieśnikami – wynika z badania postaw wobec nauczania zdalnego.
Fizyczny powrót do szkoły nie jest więc łatwy dla wielu młodych osób. Z raportu Centrum Edukacji Obywatelskiej wynika, że 73% uczniów odczuwa stres, niepewność i strach po powrocie do stacjonarnej szkoły
Powrót do nawiązywania prawdziwych, a nie tylko cyfrowych relacji, nie ułatwia również fakt, że nasi młodzi podopieczni coraz częściej i liczniej korzystają ze smartfonów i komputerów. Jak pokazuje badanie Założycielskiego Krajowego Instytutu Mediów, rodzice deklarują, że już prawie 43% dzieci w wieku 4-9 lat ma kontakt z ekranem smartfona. Nie dziwi więc fakt, że temat ten jest poruszany przez coraz większą liczbę osób – mówi Marek Szczypek z Parku Edukacji i Rozrywki Farma Iluzji.
Osoby młode, które nie radziły sobie z zamknięciem w domu, często uciekały w świat gier komputerowych lub social mediów. Co ciekawe, rodzice zapytani w badaniu Digital Care ile czasu ich dzieci spędzają dziennie z telefonem, najczęściej (44%) wskazywali, że od 1 do 3h oraz kolejno 26% od 3 do 5h, 15% powyżej 5h i 14% do 1h. Niekontrolowane przez dorosłych, nałogowe korzystanie z komputera i smartfonu może mieć negatywny wpływ zarówno za zdrowie fizyczne, jak i psychiczne najmłodszych.
Jak można pomóc?
Rodzice, jak i nauczyciele stoją przed trudnym wyzwaniem. Po pierwsze dzieci, które są szkołach, przychodzą do niej po dwóch latach pandemicznej izolacji, z zerwanymi więziami rówieśniczym i z dużymi problemami w obszarze zdrowia psychicznego. Często są samotne, nieszczęśliwe, bardzo często uzależnione od gier komputerowych i od słodyczy, z zaburzeniami depresyjnymi. Do tego są w przeludnionych szkołach z brakiem kadry nauczycielskiej i z przeładowanym programami – wskazuje Iwona Centka, psychoterapeutka. Szkoła, chodź by bardzo chciała, ma trudne warunki do tego, by pomóc takim dzieciakom. Rodzice z kolei są wykończeni po pandemii, sytuacją w Ukrainie, a teraz strachem o bezpieczeństwo ekonomiczne. Dlatego warto pomóc szkole, nauczycielom, rodzicom i przede wszystkim dzieciom – dodaje.
Jak zaradzić tym problemom i na nowo otworzyć dzieci na rówieśników? Przede wszystkim należy z dziećmi rozmawiać i ich słuchać. Rozmowa pozwala najmłodszym poczuć się ważnymi, akceptowanymi i dowartościowanymi. Problemy z aklimatyzacją wśród szkolnych rówieśników na tak dużą skalę to jednak zjawisko nowe. Wielu rodziców nie wie, jak sobie z nim poradzić. Tu przychodzą na pomoc różne inicjatywy mające na celu wesprzeć dzieci zarówno w problemach ze zdrowiem psychicznym, jak i nawiązywaniem relacji.
Należą do nich m.in. Fundacje, które mają na celu wspierać zarówno dzieci, jak i rodziców w pojawiających się problemach. Wydawane są również publikacje, które mogą być przydatne w radzeniu sobie z wyzwaniami, jak np. książka "Odwagi, Pinku!" o odporności psychicznej dla dzieci, ale rodzic również znajdzie coś dla siebie.
Gdzie szukać wsparcia, gdy jest źle? Istnieją specjalne telefony, gdzie można uzyskać pomoc:
- Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży 116 111
- Telefon wsparcia dla osób dorosłych w kryzysie 116 123
- Antydepresyjny telefon Zaufania Fundacji Itaka 22 484 88 01
Organizowane są również prywatne inicjatywy, które skierowane są m.in. do szkół. Podczas taki spotkań dzieci biorą udział w specjalnie dobranych ćwiczeniach, które mają na celu pomóc budować wspólnotę i zmniejszać dystans, jaki powstał w czasie lockdownów. Przykładem takiej aktywności jest Akcja Integracja zorganizowana przez Park Edukacji i Rozrywki Farma Iluzji.
Dobrze, że powstają takie inicjatywy jak m.in. Akcja Integracja w Farmie Iluzji, które na świeżym powietrzu i poza ławkami szkolnymi zachęcają dzieci do zabawy integrującej i ułatwiającej się wzajemnie poznać. Pozwalają wrócić dzieciakom do beztroskiego czasu, nie w samotności przed komputerem, nie w wirtualnej rzeczywistości, ale w realu – mówi Iwona Centka, psychoterapeutka. Zachęcam do poszukania w najbliższej okolicy takich akcji, w których wyspecjalizowani animatorzy pomogą dzieciom w budowaniu relacji – doradza psychoterapeutka.
Farma Iluzji to ponad 6 hektarów wypełnionych atrakcjami, które sprawiają, że aktywny wypoczynek zarówno dzieci, jak i rodziców nabiera nowego wymiaru. Znaleźć tutaj można ponad 60 atrakcji m.in. eksponaty ze świata iluzji, duże budowle, które zmieniają prawa grawitacji, jaki i miejsca do zabawy i wypoczynku – plaża, labirynty, place zabaw, miejsca do grillowania i wiele, wiele innych.

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba

Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Motoryzacja

Gwiazdy: Rower może być alternatywą dla samochodu. To nie tylko tani i ekologiczny środek transportu, ale też wspiera zdrowie
Jeśli tylko pogoda na to pozwala, to Anna Powierza, Iwona Guzowska i Piotr Zelt chętnie przesiadają się na rower, który doskonale sprawdza się zarówno jako środek transportu w zakorkowanym mieście, jak również podczas wycieczek krajoznawczych czy treningów zdrowotnych. Gwiazdy zgodnie przyznają, że jazda jednośladem przynosi wiele korzyści dla organizmu, jest również przyjazna dla środowiska. Pozwala też zaoszczędzić na paliwie i opłatach za parkowanie.
Edukacja
Poznanie osobowości kota kluczem do prawidłowej opieki nad nim. Wsparciem może być spotkanie z behawiorystą

Z ogólnopolskiego badania „Zachowanie, osobowość i codzienność kotów” przeprowadzonego przez WHISKAS wynika, że aż 85 proc. opiekunów traktuje koty jako pełnoprawnych członków rodziny, 65 proc. uważa je za swoich najlepszych przyjaciół, a 61 proc. – za powierników codziennych myśli i emocji. Koty potrzebują jednak odpowiedzialnej opieki. Podobnie jak ludzie, mają różne typy osobowości i potrzeby behawioralne, których zaspokajanie jest kluczem do osiągnięcia kociego dobrostanu. W przypadku zauważenia niepokojących objawów u swojego pupila pomocna może być rozmowa z behawiorystą.
Media
Hubert Urbański: Teraz uczestnicy „Milionerów” przejdą wieloetapowe castingi. Chcemy mieć osoby z największą wiedzą

Gospodarz teleturnieju zdradza, że teraz format nagrywany jest w bardziej nowoczesnym studio. Zmieniły się także zasady castingu. Zanim bowiem dany uczestnik zostanie zaproszony do studia i stanie do walki o nagrodę główną, musi przejść wnikliwą weryfikację online. Hubert Urbański uważa, że pozwala to na dokładniejszą ocenę potencjału każdego kandydata i w ten sposób udaje się wybrać najlepszych z najlepszych, więc poziom będzie niezwykle wysoki.