Komunikaty PR

Przedszkole i szkołę można lubić. Oto wyniki badania satysfakcji rodziców

2023-04-05  |  08:37
Biuro prasowe
Kontakt

Bartłomiej Dwornik
Ogólnopolski Operator Oświaty

ul. Jana Gorczyczewskiego 2/7
60-554 Poznań
fundaraising|operator.edu.pl| |fundaraising|operator.edu.pl
+48 533 978 513
https://operator.edu.pl
Do pobrania plik PDF ( 0.61 MB )

Przedszkole Logicus w Rokietnicy koło Poznania
Fot. fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty

Czy publiczne przedszkole i szkołę podstawową można lubić i polecać? Z diagnozy przeprowadzonej przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty wśród rodziców dzieci z 52 placówek w 6 województwach wynika, że tak. Wyniki unikalnego w skali kraju badania satysfakcji przyniosły też kilka niespodziewanych wniosków.

Aż 1570 rodziców z przedszkoli i szkół prowadzonych przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty, wzięło udział w badaniu satysfakcji, przeprowadzonym zgodnie z metodologią NPS. Przez 55 dni, od grudnia do lutego, ankieterzy zbierali anonimowe opinie od co najmniej 20% rodziców z każdej placówki. Chodziło o to, żeby uzyskać możliwie pełny i precyzyjny obraz, zgodny z globalną metodologią.

Skumulowany wynik może być zaskakujący. W skali od -100 do +100 punktów badane szkoły i przedszkola uzyskały 67,97 punktu. To oznacza, że przewaga zadowolonych nad krytykami jest bardzo wyraźna.

- Warto podkreślić, że każda z badanych placówek uzyskała co najmniej 30 punktów - komentuje Szymon Buda z zarządu fundacji Ogólnopolski Operator Oświaty, pomysłodawca i koordynator badania. - Statystycznie, wyniki uzyskiwane przez przedszkola były wyraźnie wyższe niż te, osiągane przez szkoły podstawowe. To bez wątpienia efekt innych oczekiwań, jakie rodzice mają na różnym etapie edukacji ich dzieci.

Jak podkreślają autorzy diagnozy, płynie z niej też ważny wniosek: publiczne, bezpłatne przedszkole i szkołę podstawową da się prowadzić taki w sposób, że kadra placówki ma satysfakcję z wykonywanej pracy, a rodzice i dzieci doceniają i szanują jej efekty. Na efekt składa się wiele czynników: od zapewnienia dobrych warunków i wyposażenia, przez atrakcyjne i kreatywne sposoby realizacji podstawy programowej po dobrą komunikację i współpracę na linii dyrekcja – rodzic. Wynik NPS pokazuje, że te elementy można skutecznie poukładać.

- Dla nas to również powód do radości. Jeśli chodzi o chęć polecania, nasze przedszkola i szkoły plasują się między Amazonem a Netfliksem – śmieje się Szymon Buda.
 

Pierwsze takie badanie w Polsce

Wszystkie największe światowe marki badają za pomocą metodologii NPS lojalność swoich klientów i odbiorców. Dzięki temu wiedzą, jak są odbierane, w jakim trendzie się znajdują i co powinny w swoim funkcjonowaniu poprawić. Badanie, prowadzone przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty jest jednak w skali Polski unikalne.

- W naszym przypadku unikatowy jest temat badania. Nikt w Polsce na taką skalę nie bada satysfakcji rodziców przedszkolaków i uczniów z placówek, w których uczą się ich dzieci - tłumaczy Szymon Buda. - Takie dane pozwalają nie tylko oceniać aktualny stan, ale również poprawiać i rozwijać to, co mamy do zaoferowania w edukacji przedszkolnej i szkolnej.

Jest i ciekawostka. Autorzy badania zaobserwowali intrygujące przypadki, kiedy rodzice „swoje” przedszkole oceniają bardzo wysoko, ale... nie chcą go polecać. Paradoks? Niekoniecznie! Okazuje się, że to jednak pragmatyzm.

- Tacy rodzice mają młodsze dzieci, które chcą wysłać do tego samego przedszkola - wyjaśnia koordynator NPS z fundacji Ogólnopolski Operator Oświaty. - Obawiają się, że polecając je znajomym, zmniejszają szanse własnych dzieci w rekrutacji.
 

Krytycy kontra polecający. Czym jest badanie NPS?

Badanie NPS, czyli Net Promoter Score to metoda określania lojalności klientów. Regularnie korzystają z niej największe światowe marki. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty, jako pierwsza w Polsce wykorzystała ją do zbadania satysfakcji rodziców, posyłających dzieci do publicznych przedszkoli i szkół, prowadzonych przez fundację.

Jak działa ta metoda? Badani anonimowo deklarują gotowość do polecania usług lub produktów danej firmy lub marki w skali od 1 do 10. Założeniem, obowiązującym w metodologii NPS jest siła krytyki, trzykrotnie większa od siły pochwały. Dlatego oceny uczestników klasyfikowane są według skali:

  • 1-6 punktów to krytycy
  • 7-8 punktów to obojętni
  • 9-10 punktów to polecający
     

Wynik NPS oblicza się odejmując odsetek krytyków od odsetka polecających. W badaniu można więc uzyskać od -100 do +100 punktów. Każdy wynik powyżej 0 uznawany jest za pozytywny. Osiągnięcie +100 punktów oznacza ideał.

 

Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty od 21 lat wspiera samorządy w realizacji zadań i projektów oświatowych. Fundacja jest organizacją pożytku publicznego. Prowadzi bezpłatne przedszkola i szkoły w całej Polsce. W 63 placówkach, prowadzonych obecnie przez fundację uczy się ponad 7600 dzieci.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Ogólnopolski Operator Oświaty
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Dziecko Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum Biuro prasowe
2025-06-12 | 06:00

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Gliwice dołączyły do ogólnopolskiej sieci Amazon STEM Kindlotek – przestrzeni edukacyjnych wspierających rozwój dzieci i młodzieży w obszarach nauk ścisłych
Dziecko Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba
2024-12-23 | 01:00

Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba

Klocki LEGO dla młodych odkrywców! Zestaw Lwiątko Simba to doskonały sposób na przybliżenie najmłodszym przygód „Króla Lwa”. Dzieci od 6 roku życia
Dziecko Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce
2024-12-20 | 11:00

Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce

W okresie świątecznym polski producent fotelików samochodowych, firma Avionaut, zaangażował się w akcję charytatywną na rzecz Stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce. W ramach

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Transport

Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.

Muzyka

Alicja Węgorzewska: Czuję się ambasadorką polskiej kultury. Czasami dokonuję niepopularnych wyborów, ale moje pomysły są bardzo odkrywcze

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej została uhonorowana prestiżową nagrodą ShEO Awards 2025 w kategorii „Ambasadorka polskiej kultury” i jak podkreśla, w stu procentach na nią zasłużyła. Przyznawane przez tygodnik „Wprost” wyróżnienie trafia bowiem do kobiet, które zmieniają świat, a Alicja Węgorzewska czyni to od lat, nadając polskiej kulturze operowej zupełnie nowy wymiar. Tym razem szczególne uznanie otrzymała za stworzenie i rozwijanie Festiwalu Mozart Junior. W tym roku odbywa się już jego szósta edycja.