Rogatek wraca na ekrany - jesienne nowości w Kampanii Kolejowe ABC
Rogatek wraca na ekrany – jesienne nowości w Kampanii Kolejowe ABC
Dzieci mogą już oglądać najnowszy spot edukacyjny Kampanii Kolejowe ABC, w którym bohater akcji, nosorożec Rogatek, uczy kulturalnego podróżowania pociągiem. W największych miastach pojawiło się 700 bilbordów promujących bezpieczeństwo. A to nie jedyne nowości przygotowane przez Urząd Transportu Kolejowego na początek roku szkolnego.
Na początku września premierę miał najnowszy spot edukacyjny Kampanii Kolejowe ABC. Tym razem sympatyczny nosorożec podpowiada, jak zachować się w takcie podróży. Rogatek przypomina również o obowiązku zakrywania ust i nosa w trakcie jazdy pociągiem w czasie epidemii. Spoty można zobaczyć w telewizji, internecie, kinach oraz w pociągach przewoźników: Koleje Wielkopolskie, Łódzka Kolej Aglomeracyjna, PKP Intercity, PKP SKM w Trójmieście oraz na ekranach udostępnionych przez Fundację PKP.
W TVP ABC można już oglądać nowe odcinki programu edukacyjnego „Twoja Kolej”. Bohaterami serii są nosorożec Rogatek oraz Pola i Krzyś – rodzeństwo, które gra w planszówkę i rozwiązuje rozmaite zadania związane z podróżowaniem koleją i bezpieczeństwem na terenach kolejowych. Nosorożec Rogatek ocenia odpowiedzi udzielane przez dzieci, wyjaśnia trudne zagadnienia, komentuje poprawność wykonania wyznaczonych zadań, a także uzupełnia i podsumowuje najważniejsze dla widzów informacje.
W 18 największych miastach Polski pojawiły się billboardy przypominające o konieczności zachowania bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych. W ramach zabawy rodzice z dziećmi mogą spróbować je odszukać, zrobić zdjęcie i opublikować na Facebooku lub Instagramie, oznaczając profil Kolejowe ABC. Nie powinno to być trudne, bo tablic z nosorożcem Rogatkiem jest 700.
Dodatkowo, na kanałach YouTube pojawią się wkrótce kolejne filmy dotyczące ważnych zasad związanych z podróżowaniem pociągiem przygotowane przez popularnych vlogerów – Pusheen Girl oraz Euzebiusza z „Zabawy Mistrzów”.
– Za pomocą spotów, programów telewizyjnych i billboardów Kampanii Kolejowe ABC z sympatycznym nosorożcem Rogatkiem przekazujemy wiedzę na temat bezpiecznego podróżowania pociągiem i przekraczania przejazdów kolejowych. Jestem przekonany, że im więcej dzieci zapozna się z zasadami bezpieczeństwa, tym większa szansa na to, że w przyszłości będą one odpowiedzialnymi kierowcami i pieszymi – mówi dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
ABC wraca do szkół
We wrześniu ruszają także zajęcia edukacyjne dla dzieci prowadzone na terenach gmin, w których doszło do niebezpiecznych wypadków i zdarzeń na przejazdach kolejowo-drogowych oraz tzw. dzikich przejściach. Podczas zajęć uczniowie poznają prawidłowe zachowania w pobliżu torów, w pociągu, na peronie i na dworcu.
Uczniowie klas IV-VI szkół podstawowych z całej Polski, wykazując się sprytem i wiedzą, ponownie mogą ruszyć w wyścig po nagrody, biorąc udział w kolejnych edycjach konkursów zorganizowanych w aplikacji mobilnej „Kolejowe ABC”. Warto rywalizować, ponieważ głównymi nagrodami w konkursach są 5-dniowe wycieczki na zielone szkoły dla zwycięskich klas. Im więcej zaangażowanych osób z klasy, tym większe szanse na wygraną. Klasy, które zdobędą drugie i trzecie miejsca, otrzymają pakiety dla uczniów zawierające m.in. maskotki Rogatka oraz zestaw odblasków. Pierwszy konkurs zakończył się 10 września, a kolejne rozpoczną się 14 września i 25 września.
Zachęcamy do śledzenia strony internetowej www.kolejoweabc.pl.
Kampania Kolejowe ABC realizowana przez Urząd Transportu Kolejowego to ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna, propagująca zasady bezpieczeństwa oraz wartości i wzorce związane z odpowiedzialnym zachowaniem się podczas korzystania z transportu kolejowego. Kampania jest współfinansowana ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba
Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce
Edukacja sensoryczna to więcej niż zabawa
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Film
Joanna Kurowska: Żaden polski aktor nie dostał miliona dolarów za film. Gramy równie dobrze jak amerykańscy, a jesteśmy niedoceniani i hejtowani
Artystka nie ma żadnych wątpliwości – polska branża filmowa wymaga natychmiastowego uzdrowienia. Konieczne jest wprowadzenie gruntownych zmian po to, aby zapewnić aktorom lepsze warunki pracy, odpowiednie wynagrodzenie i wsparcie w sytuacjach kryzysowych. Joanna Kurowska zauważa, że honoraria w polskim kinie są rażąco niskie i chociażby w stosunku do zarobków amerykańskich gwiazd dysproporcja jest ogromna. Dla przykładu żaden polski aktor nie otrzymał jeszcze miliona dolarów za rolę, podczas gdy w USA takie kwoty są standardem.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Problemy społeczne
W Polsce rośnie liczba wykrywanych chorób przenoszonych drogą płciową. Coraz większa świadomość i możliwość testowania
Światowa Organizacja Zdrowia podaje, że na świecie codziennie odnotowuje się ponad milion nowych zakażeń chorób uleczalnych przenoszonych drogą płciową (STI). W rzeczywistości może ich być nawet wielokrotnie więcej. W Polsce tylko w 2023 roku wykryto ponad 5 tys. przypadków kiły, chlamydii i rzeżączki. Ze względu na tę samą drogę transmisji zakażenia choroby te często ze sobą współwystępują, a zakażenie jedną z nich zwiększa znacząco ryzyko zakażenia HIV.