Rusza polska edycja międzynarodowego programu edukacyjnego FAST Heroes
Badanie przeprowadzone na Uniwersytecie Oksfordzkim z udziałem ponad 1500 dzieci wykazało, że najmłodsi utrzymujący silną więź z dziadkami doświadczają mniej problemów emocjonalnych i behawioralnych. Chorobą, która może jednak gwałtownie przerwać tę nić, jest udar mózgu. Według Światowej Organizacji Udaru Mózgu (World Stroke Organization) co czwarta osoba dozna go w swoim życiu. W Polsce odnotowujemy corocznie około 80 – 90 tys. przypadków udaru mózgu. Jedna trzecia chorych pozostanie trwale niepełnosprawna i nie będzie mogła spędzać czasu ze swoimi wnukami i rodzinami tak, jak dawniej.
Czy możemy mieć pozytywny wpływ na te smutne statystyki? Tak, skutecznymi działaniami edukacyjnymi. Dlatego też rusza polska edycja międzynarodowego programu edukacyjnego FAST Heroes. Celem tego projektu, skierowanego do dzieci w wieku 5-9 lat, jest przekazanie wiedzy najmłodszym na temat udaru mózgu i odpowiedniego postępowania ratującego życie najbliższych. Inicjatywa została pozytywnie zaopiniowana przez międzynarodowe grono lekarzy specjalistów oraz pedagogów. Do akcji ruszają Bohaterowie Załogi FAST 112 - dziadkowie i chłopiec o imieniu Timmy.
Ci superbohaterowie mają za zadanie pokazać najmłodszym, jak najłatwiej i najszybciej rozpoznać charakterystyczne objawy udaru mózgu.
Są to:
- Asymetria twarzy, opadanie kącika ust (ang. FACE – twarz);
- Opadająca dłoń/ręka (ang. ARM - ręka);
- Utrudniona mowa (ang. SPEACH – mowa).
Z kolei największym sprzymierzeńcem w akcji ratującej życie jest czas (ang. TIME). Nazwa programu edukacyjnego FAST Heroes nie jest zatem przypadkowa, gdyż skrót F.A.S.T. tworzą pierwsze litery wyżej wymienionych objawów oraz szybkości działania. Czas potrzebny na wezwanie karetki (numer alarmowy 112) odgrywa tutaj rolę decydującą. Co ważne, objawy udaru mózgu są łatwe do przyswojenia nawet przez najmłodsze dzieci, a odpowiednie i szybkie zinterpretowanie symptomów pozwala znacznie ograniczyć negatywne konsekwencje zdrowotne. Dzięki temu babcie i dziadkowie będą mogli cieszyć się dłużej sprawnością, a wnuki czerpać radość z ich bliskiej obecności.
Projekt FAST Heroes będzie realizowany w szkołach podstawowych oraz przedszkolach nie tylko w Polsce, ale także w wielu krajach. Inicjatorom akcji zależało na tym, aby miała ona jak największą wartość merytoryczną, a jednocześnie była atrakcyjna i przystępna dla uczniów - w myśl zasady „nauka przez zabawę”. Wykorzystując naturalny entuzjazm dzieci, ich chęć przyswajania wiedzy i niesienia pomocy, organizatorzy programu edukacyjnego stawiają sobie za cel przekazanie pozostałym członkom rodziny cennych informacji dotyczących udaru mózgu, które mogą pomóc uratować czyjeś życie. Jest to jedno z kluczowych założeń tej inicjatywy – edukując dzieci, edukujemy całe społeczeństwo.
Na program składa się pięć cotygodniowych spotkań lekcyjnych. Każdy superbohater pomoże dzieciom zdobyć wiedzę na temat konkretnego objawu udaru mózgu, łącząc go z jedną z cyfr w ogólnoeuropejskim numerze alarmowym 112. Głównym źródłem informacji jest strona www.fastheroes.com, na której dostępne są materiały w formie bezpłatnego e-booka oraz szereg licznych pomysłów na aktywności dla najmłodszych. To optymalna formuła realizacji programu w obecnej sytuacji pandemicznej wymuszającej zdalne nauczanie. Wystarczy zarejestrować swoją szkołę lub przedszkole na stronie www.fastheroes.com by uczestniczyć w tym wyjątkowym projekcie.
Program edukacyjny FAST Heroes nie jest skierowany jednak wyłącznie do szkół podstawowych i przedszkoli. Każdy może wziąć w nim udział i korzystać z atrakcyjnych treści i gier dla całej rodziny zamieszczonych na stronie www. Nauka przez zabawę jest doskonałym sposobem na oswojenie trudnej tematyki i przyswojenie sobie kluczowych zasad postępowania w przypadku wystąpienia udaru mózgu.
Dodatkową atrakcję stanowi próba bicia Rekordu Guinnessa polegająca na stworzeniu galerii zdjęć dzieci w maskach superbohaterów. W tej międzyszkolnej i międzynarodowej rywalizacji dreszczyku emocji dodaje fakt, że do końca marca 2021 r. organizatorzy pragną zgromadzić milion zdjęć.
Główna strona programu edukacyjnego: www.fastheroes.com
Rekord Guinnessa: https://recordattempt.fastheroes.com/pl
Facebook: https://www.facebook.com/FastHeroesPolska
Kontakt dla mediów:
Joanna Rosochacka
j.rosochacka@primum.pl
tel. + 48 696 403 363

Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba

Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce

Edukacja sensoryczna to więcej niż zabawa
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych
Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Teatr
Alicja Węgorzewska: Trzeba dbać o rozwój kulturalny młodego pokolenia. Chcę zachęcić młodzież do przychodzenia do opery na wielkie dzieła

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej chce przyciągnąć na widownię coraz młodsze pokolenia, stąd też pomysł na współpracę ze studentami i doktorantami warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego. Owocem jest spektakl „Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu” – nowa interpretacja mozartowskiego arcydzieła. Alicja Węgorzewska zapewnia, że ten tytuł na stałe zagości w repertuarze WOK-u.