Rusza program Mama–Warszawianka na rynku pracy

Ewa Malicka
Rocket Science
Pływacka 3/2
02-633 Warszawa
ewa.malicka|rocketscience.com.pl| |ewa.malicka|rocketscience.com.pl
781453815
https://www.rocketscience.com.pl/
Sytuacja zawodowa kobiet
Współczynnik aktywności zawodowej u kobiet w Polsce jest bardzo niski, a w pierwszym kwartale 2020 roku wynosił tylko 47,8proc. w porównaniu z mężczyznami, u których był on wyższy i wynosił 64,9proc. Pandemia koronawirusa mocno odbija się na sytuacji zawodowej Polek. Z badań Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką wynika, że co piąta ankietowana boi się, że straci pracę, prawie 12 proc. już ją straciła, a 10 proc. nie wie czy nie nastąpi to w najbliższej przyszłości. Pojawia się coraz więcej sygnałów o zwalnianiu kobiet pracujących w branżach, które najbardziej ucierpiały - a były w nich zatrudnione głównie kobiety (usługi, kultura, gastronomia) oraz kobiet, które po zamknięciu żłobków czy przedszkoli korzystały ze zwolnień na opiekę nad dzieckiem.
Dodatkowo wyniki pokazały, co utrudnia ankietowanym kobietom rozwój zawodowy: ciągle brakuje im wystarczającej pewności siebie (36 proc.) i kompetencji (16 proc.).
- Jak wynika z badań przeprowadzonych przez stolicę, Warszawianki zauważają zmianę swojej sytuacji na rynku pracy w momencie, gdy zostają matkami. Kobiety-matki bardzo często postrzegane są przez pracodawców jako mniej efektywne. Natomiast kobiety, które przebywają w domu i wychowują dziecko, nie mają wiary w siebie i często poszukują pracy poniżej swoich kwalifikacji. Wielokrotnie spotykałam się z warszawiankami, które jeszcze przed pandemią skarżyły się, że ich głównym problemem jest powrót na rynek pracy po dłużej przerwie, ponieważ pracodawcy nie zapewniają im rozwiązań, umożliwiających godzenie życia zawodowego z rodzinnym bądź tworzą taką atmosferę, aby same rezygnowały z pracy - mówi Katarzyna Wilkołaska-Żuromska, Pełnomocniczka Prezydenta m.st. Warszawy do spraw kobiet, inicjatorka projektu. - Dlatego będziemy kompleksowo wspierać nasze mieszkanki, które powracają do pracy z urlopów macierzyńskich i wychowawczych oraz kobiety, które właśnie utraciły pracę lub obawiają się jej utraty – dodaje.
„Mama – Warszawianka na rynku pracy. Wygrajmy z COVIDEM”
Warsztaty i szkolenia mają na celu uchronić matki aktywne zawodowo przed negatywnymi skutkami pandemii na rynku pracy i jednocześnie wzmocnić poczucie własnej wartości. Projekt będzie realizowany przez Fundację Przedsiębiorczości Kobiet przy wsparciu Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką.
Działania skierowane są do kobiet, które na stałe mieszkają w Warszawie. Program w szczególności przeznaczony jest dla mam, które mają trudności z powrotem na rynek pracy lub dalszym rozwojem swojej kariery. Program szkoleniowy odbędzie się w języku polskim, niemniej jednak zachęcamy, aby wzięły w nim także udział migrantki mieszkające w Warszawie, pochodzące z Ukrainy czy Białorusi.
W pierwszym etapie uczestniczki będą rozwijały swoje predyspozycje i wzmacniały pewność siebie. W kolejnym wezmą udział w warsztatach, które pomogą im w rozwoju oraz wyborze ścieżki kariery zawodowej, a w ostatnim będą rozwijały konkretne umiejętności, które pomogą im wrócić na rynek pracy lub założyć własny biznes.
Rekrutacja do programu rozpoczyna się 21 września br. Aby wziąć udział w programie, należy wypełnić formularz online, dostępny w specjalnej zakładce na stronie Sieci Przedsiębiorczych Kobiet. Wyniki rekrutacji będą znane już 13 października.
Program „Mama - Warszawianka na rynku pracy. Wygrajmy z COVIDEM” jest uzupełnieniem dotychczasowej oferty miasta dla rodziców małych dzieci. Warszawa m.in. oferuje bezpłatne żłobki, mające na celu aktywizację zawodową kobiet, zapewniając ich dzieciom opiekę oraz profesjonalne wsparcie w rozwoju kariery zawodowej.
Link rejestracyjny: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfifn3RxJa_EQjRzT2TRjhgeFhTyK8lCDGQlIJUV6s0seCo7Q/viewform?gxids=7628
Linki do raportów:
Prawie 12 proc. kobiet straciło pracę w czasie pandemii
Ambitne i samotne w drodze na szczyt
Polki nie są zadowolone z zarobków

Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba

Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce

Edukacja sensoryczna to więcej niż zabawa
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju
Gwiazdy

Wiktor Dyduła: W domu rodzinnym zawsze podtrzymywaliśmy tradycję śmigusa-dyngusa. Teraz widzę, że w miastach już zanika ten zwyczaj
Zdaniem wokalisty śmigus-dyngus może dostarczyć sporo radości, ale też być powodem kłótni, chociażby w momencie, kiedy nie wszyscy godzą się na taką zabawę. Nie ukrywa też, że w dzieciństwie najbardziej czekał właśnie na lany poniedziałek i bitwę na wiadra. Zauważa jednak, że z roku na rok ta tradycja powoli zanika, a za oblanie wodą osób, które sobie tego nie życzą, można nawet dostać mandat.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Infrastruktura
Mazowsze ze specjalną ofertą na Wielkanoc i majówkę. Rośnie zainteresowanie podróżami po regionie

Okres wielkanocny i majówkowy, które w tym roku wypadają bardzo blisko siebie, to czas wzmożonego ruchu turystycznego na Mazowszu. Region, który w ubiegłym roku odwiedziła rekordowa liczba turystów, przyciąga m.in. bogactwem kulturowym, różnorodną ofertą atrakcji i nadwiślańskimi krajobrazami. W okresie Wielkiej Nocy w wielu miejscach odbywają się wydarzenia, które mają przybliżyć świąteczne tradycje pielęgnowane od pokoleń.