Rusza XV edycja „Kubusiowych Przyjaciół Natury”
15 lat działania, blisko 8 milionów wyedukowanych dzieci, dziesiątki materiałów edukacyjnych – również w niestandardowych formach multimedialnych. To właśnie program „Kubusiowi Przyjaciele Natury”, w którym tylko w ubiegłym roku wzięło udział ponad 1 200 000 dzieci z całej Polski. Skierowana do przedszkolaków oraz uczniów klas I-III szkół podstawowych inicjatywa wspiera rodziców i nauczycieli w przekazywaniu najmłodszym wiedzy na temat proekologicznych nawyków i życia w zgodzie z naturą. Właśnie ruszyły zapisy do jej XV edycji.
Żyjemy w czasach nadmiernej konsumpcji i eksploatacji środowiska, które powodują ogromne zanieczyszczenia powietrza, gleby i wody. Działalność człowieka prowadzi do tworzenia się gór śmieci, zmian klimatycznych, kurczenia terenów zielonych, a także zmniejszania różnorodności biologicznej – giną gatunki zwierząt i roślin. Jeśli postawy społeczeństwa wobec ekosystemu i klimatu nie zmienią się, może to przynieść dotkliwe negatywne skutki dla przyszłych pokoleń. Oprócz pracy nad własnymi nawykami już teraz kluczowa jest edukacja proekologiczna najmłodszych. To najkorzystniejsza droga do odzyskania równowagi w przyrodzie, opierającej się na szacunku do roślin i zwierząt oraz racjonalnym wykorzystywaniu zasobów planety. Im wcześniej dziecko nauczy się właściwych postaw dotyczących życia w zgodzie z naturą, tym większa szansa, że będą one towarzyszyły mu w dorosłym życiu.
To od najmłodszych zależy, jak będzie wyglądał świat w przyszłości „W wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym dziecko charakteryzuje się dużą zdolnością zapamiętywania wiedzy, a ukształtowane wtedy umiejętności i postawy są bardzo trwałe. Wpojona i rozwijana od najmłodszych lat świadomość ekologiczna sprawi, że szacunek do przyrody i dbanie o środowisko będzie przychodziło przyszłym pokoleniom w sposób naturalny. Jednym z rozwiązań edukacyjnych, które kształtują postawy proekologiczne, są metody projektowe. To właśnie podczas działań praktycznych – często długofalowych i realizowanych wspólnie z innymi dziećmi, rodzicami i różnymi instytucjami – najmłodsi uczą się ekologii. Metody projektowe pozwalają im poznawać świat i kształtować miłość do natury wszystkimi zmysłami – dotykiem, węchem, wzrokiem, słuchem, a także smakiem. W ramach zajęć projektowych dzieci zdobywają wiedzę z różnych źródeł. Odkrywają zależności, jakie występują w środowisku, uczą się zasad dbania o planetę i klimat, poznają zasady ekonomii i oszczędzania, a także kształtują postawy empatyczne wobec przyrody” – tłumaczy Irena Ranosz-Talarek, metodyk współpracująca z projektem „Kubusiowi Przyjaciele Natury”, Czepczyński Family Foundation. |
„Kubusiowi Przyjaciele Natury” – więcej działania, mniej gadania
Dzieci uwielbiają naśladować dorosłych. A zachowania zaobserwowane i nauczone od opiekunów w okresie wczesnego dzieciństwa mogą stać się ich nawykami w przyszłości. Jak zatem dawać ekologiczny przykład najmłodszym? Z pomocą przychodzi program edukacyjny „Kubusiowi Przyjaciele Natury”, organizowany przez należącą do Grupy Maspex markę Kubuś. To bezpłatny projekt skierowany do przedszkoli i uczniów klas I-III szkół podstawowych, który ma na celu budowanie wśród dzieci świadomości ekologicznej. Dzięki programowi mali przyjaciele przyrody uczą się zasad ochrony środowiska, szacunku do roślin i zwierząt, recyklingu, właściwego odżywiania, gospodarowania pieniędzmi oraz aktywnego spędzania czasu w zgodzie z naturą.
Kubusiowi Przyjaciele Natury to projekt, który edukuje najmłodszych na tematy dotyczące ekologii już od 15 lat. W ubiegłorocznej edycji wzięło udział ponad 1 200 000 dzieci z całej Polski.
Nowa formuła programu
Tegoroczna edycja to także odświeżone materiały edukacyjne, oparte o zupełnie nowe zagadnienia. Dzieci poznają tematy dotyczące klimatu i globalnego ocieplenia, świadomych zakupów, śladu węglowego oraz śladu wodnego. W ramach programu zaplanowano jeszcze więcej praktycznych zajęć, angażujących scenariuszy lekcyjnych oraz ćwiczeń dla dzieci w terenie. W każdym scenariuszu najmłodsi będą mieli za zadanie zrealizowanie jednej z czterech misji dotyczących różnych elementów okolicy – domu, szkoły, sklepu oraz terenów zielonych. Wszystko po to, aby mogli zrozumieć, z czego wynikają problemy klimatyczne i samodzielnie dochodziły do tego, jak je rozwiązać, przekładając działania na teren lokalny. Materiały edukacyjne, wśród których można znaleźć m.in. filmy, piosenki czy audiobooki, zostały przygotowane przez zespół ekspertów – metodyka, psychologa oraz partnera z zakresu ekologii.
Najważniejsze informacje o XV edycji programu „Kubusiowi Przyjaciele Natury”
|

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba

Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Maciej Pertkiewicz: Darek „Stolarz” szukał swojej drogi zawodowej i znalazł ją w Polsacie. Jest on dla programu bardzo cenną postacią
Architekt zaznacza, że praca przy realizacji programu „Nasz nowy dom” to dla niego nie tylko ciekawe doświadczenie zawodowe, ale także możliwość spotkania na swojej drodze różnych fachowców. Jedną z takich niezwykle zdolnych i kreatywnych osób jest niewątpliwie Darek „Stolarz”, który niedawno dołączył do popularnego formatu Polsatu. Maciej Pertkiewicz już dostrzega plusy tej współpracy i wierzy, że przed nimi jeszcze wiele nietuzinkowych projektów.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Problemy społeczne
Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]

W latach 2020–2029 zmiana struktury społecznej doprowadzi do skurczenia się rynku pracy aż o milion pracowników. Trend ten wymusi na pracodawcach konieczność podejmowania konkretnych działań zmierzających do aktywizacji pomijanych dotąd grup społecznych. – Inkluzywność to nie tylko kwestia etyczna, to strategiczna odpowiedź na kryzys demograficzny i niedobór siły roboczej – wskazuje Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.