Rusza XV edycja „Kubusiowych Przyjaciół Natury”
15 lat działania, blisko 8 milionów wyedukowanych dzieci, dziesiątki materiałów edukacyjnych – również w niestandardowych formach multimedialnych. To właśnie program „Kubusiowi Przyjaciele Natury”, w którym tylko w ubiegłym roku wzięło udział ponad 1 200 000 dzieci z całej Polski. Skierowana do przedszkolaków oraz uczniów klas I-III szkół podstawowych inicjatywa wspiera rodziców i nauczycieli w przekazywaniu najmłodszym wiedzy na temat proekologicznych nawyków i życia w zgodzie z naturą. Właśnie ruszyły zapisy do jej XV edycji.
Żyjemy w czasach nadmiernej konsumpcji i eksploatacji środowiska, które powodują ogromne zanieczyszczenia powietrza, gleby i wody. Działalność człowieka prowadzi do tworzenia się gór śmieci, zmian klimatycznych, kurczenia terenów zielonych, a także zmniejszania różnorodności biologicznej – giną gatunki zwierząt i roślin. Jeśli postawy społeczeństwa wobec ekosystemu i klimatu nie zmienią się, może to przynieść dotkliwe negatywne skutki dla przyszłych pokoleń. Oprócz pracy nad własnymi nawykami już teraz kluczowa jest edukacja proekologiczna najmłodszych. To najkorzystniejsza droga do odzyskania równowagi w przyrodzie, opierającej się na szacunku do roślin i zwierząt oraz racjonalnym wykorzystywaniu zasobów planety. Im wcześniej dziecko nauczy się właściwych postaw dotyczących życia w zgodzie z naturą, tym większa szansa, że będą one towarzyszyły mu w dorosłym życiu.
To od najmłodszych zależy, jak będzie wyglądał świat w przyszłości „W wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym dziecko charakteryzuje się dużą zdolnością zapamiętywania wiedzy, a ukształtowane wtedy umiejętności i postawy są bardzo trwałe. Wpojona i rozwijana od najmłodszych lat świadomość ekologiczna sprawi, że szacunek do przyrody i dbanie o środowisko będzie przychodziło przyszłym pokoleniom w sposób naturalny. Jednym z rozwiązań edukacyjnych, które kształtują postawy proekologiczne, są metody projektowe. To właśnie podczas działań praktycznych – często długofalowych i realizowanych wspólnie z innymi dziećmi, rodzicami i różnymi instytucjami – najmłodsi uczą się ekologii. Metody projektowe pozwalają im poznawać świat i kształtować miłość do natury wszystkimi zmysłami – dotykiem, węchem, wzrokiem, słuchem, a także smakiem. W ramach zajęć projektowych dzieci zdobywają wiedzę z różnych źródeł. Odkrywają zależności, jakie występują w środowisku, uczą się zasad dbania o planetę i klimat, poznają zasady ekonomii i oszczędzania, a także kształtują postawy empatyczne wobec przyrody” – tłumaczy Irena Ranosz-Talarek, metodyk współpracująca z projektem „Kubusiowi Przyjaciele Natury”, Czepczyński Family Foundation. |
„Kubusiowi Przyjaciele Natury” – więcej działania, mniej gadania
Dzieci uwielbiają naśladować dorosłych. A zachowania zaobserwowane i nauczone od opiekunów w okresie wczesnego dzieciństwa mogą stać się ich nawykami w przyszłości. Jak zatem dawać ekologiczny przykład najmłodszym? Z pomocą przychodzi program edukacyjny „Kubusiowi Przyjaciele Natury”, organizowany przez należącą do Grupy Maspex markę Kubuś. To bezpłatny projekt skierowany do przedszkoli i uczniów klas I-III szkół podstawowych, który ma na celu budowanie wśród dzieci świadomości ekologicznej. Dzięki programowi mali przyjaciele przyrody uczą się zasad ochrony środowiska, szacunku do roślin i zwierząt, recyklingu, właściwego odżywiania, gospodarowania pieniędzmi oraz aktywnego spędzania czasu w zgodzie z naturą.
Kubusiowi Przyjaciele Natury to projekt, który edukuje najmłodszych na tematy dotyczące ekologii już od 15 lat. W ubiegłorocznej edycji wzięło udział ponad 1 200 000 dzieci z całej Polski.
Nowa formuła programu
Tegoroczna edycja to także odświeżone materiały edukacyjne, oparte o zupełnie nowe zagadnienia. Dzieci poznają tematy dotyczące klimatu i globalnego ocieplenia, świadomych zakupów, śladu węglowego oraz śladu wodnego. W ramach programu zaplanowano jeszcze więcej praktycznych zajęć, angażujących scenariuszy lekcyjnych oraz ćwiczeń dla dzieci w terenie. W każdym scenariuszu najmłodsi będą mieli za zadanie zrealizowanie jednej z czterech misji dotyczących różnych elementów okolicy – domu, szkoły, sklepu oraz terenów zielonych. Wszystko po to, aby mogli zrozumieć, z czego wynikają problemy klimatyczne i samodzielnie dochodziły do tego, jak je rozwiązać, przekładając działania na teren lokalny. Materiały edukacyjne, wśród których można znaleźć m.in. filmy, piosenki czy audiobooki, zostały przygotowane przez zespół ekspertów – metodyka, psychologa oraz partnera z zakresu ekologii.
Najważniejsze informacje o XV edycji programu „Kubusiowi Przyjaciele Natury”
|

Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba

Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce

Edukacja sensoryczna to więcej niż zabawa
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych
Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Teatr
Alicja Węgorzewska: Trzeba dbać o rozwój kulturalny młodego pokolenia. Chcę zachęcić młodzież do przychodzenia do opery na wielkie dzieła

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej chce przyciągnąć na widownię coraz młodsze pokolenia, stąd też pomysł na współpracę ze studentami i doktorantami warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego. Owocem jest spektakl „Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu” – nowa interpretacja mozartowskiego arcydzieła. Alicja Węgorzewska zapewnia, że ten tytuł na stałe zagości w repertuarze WOK-u.