Komunikaty PR

Siedmiolatek bezpieczny w Internecie. Sprawdzamy czy Chat GPT może pomóc w edu

2023-12-14  |  11:00

Coraz młodsze dzieci regularnie korzystają z Internetu. Badania wskazują, że 35% dzieci zaczyna korzystać z własnego telefonu komórkowego w wieku 7-8 lat[1]. Dzieci bardzo szybko i łatwo uczą się technologii używać, a bez naszego wsparcia nie zdobędą wiedzy dotyczącej bezpiecznych zachowań w sieci. O to, w jaki sposób zapewnić najmłodszym cyberbezpieczeństwo zapytaliśmy… Sztuczną Inteligencję (AI). Wsparciem w edukacji internetowej są oczywiście także szkoły. Trwa w nich program edukacyjny „Akademia Bezpiecznego Puchatka”, podczas którego uczniowie zdobywają wiedzę także o tym, jak zachować bezpieczeństwo w przestrzeni online.

Rozpoznawaj cyberprzemoc i chroń superbohatera „Akademii Bezpiecznego Puchatka” w świecie AI

Na szczęście zarówno rodzice, jak i dzieci mają dużą świadomość tego, jak zadbać o cyberbezpieczeństwo. Obydwie grupy potrafią wymienić[2] skuteczne sposoby na ochronę w Internecie: prawie 75% rodziców i ponad 80% dzieci wskazuje, że nie należy udostępniać danych, haseł, a także nie wysyłać zdjęć. Około 72% rodziców oraz dzieci pamięta, że ludzie w Internecie mogą nie być tymi, za kogo się podają. Ma to także ogromne znaczenie w dobie rozwoju technologii AI, dzięki której nieuczciwe osoby mogą  podszywać się pod innych, autentycznych użytkowników Internetu.

Jak zatem połączyć świadomość z zadbaniem o bezpieczeństwo małego superbohatera „Akademii Bezpiecznego Puchatka”? Kluczem jest otwarta komunikacja i znajomość narzędzi:

- Najgorszą rzeczą, którą może zrobić rodzic, jest wycofanie się ze świata cyfrowego swojego dziecka i założenie, że poradzi sobie ono samo w sieci. Niestety, nie poradzi sobie. Jako rodzice powinniśmy być dla naszych dzieci nie tylko przewodnikami w świecie realnym, ale również pierwszymi edukatorami medialnymi. Aby podejść do tego w odpowiedni sposób, najpierw musimy zrozumieć, że świat internetu jest dla nich bardzo ważny, a jako narzędzie może zaspokoić wiele potrzeb.  Nie powinniśmy także zakładać, że nasze dzieci wiedzą, jak w sposób kreatywny, bezpieczny i higieniczny korzystać z tabletów, smartfonów czy gier. Nie zawsze mają świadomość, jak to robić i często wpadają w najbardziej szkodliwy dla zdrowia czas ekranowy - tak zwany passive screen time - czyli czas bezmyślnego scrollowania. Bądźmy bliżej nich i poświęćmy więcej uwagi temu, co robią w sieci  – mówi Maciej Dębski z fundacji Dbam o Mój Zasięg.

ChatGPT radzi – postępuj z rozwagą!

Sztuczna inteligencja to temat, który rozpala wyobraźnię wielu osób. Nie można jej uniknąć, jest coraz powszechniej stosowana w wielu obszarach: w aplikacjach, na stronach, w chatbotach… dlatego zamiast jej unikać, lepiej nauczyć się, jak mądrze z niej korzystać. Postanowiliśmy sprawdzić,  co Chat GPT wie o cyberbezpieczeństwie najmłodszych. Oto kilka cennych  podpowiedzi:

  • Edukuj – najważniejsze jest poświęcenie dziecku czasu i uczenie o bezpiecznym korzystaniu z technologii, rozpoznawaniu potencjalnych zagrożeń i radzeniu sobie z nimi.
  • Komunikuj się – bez komunikacji trudno o efektywną edukację. Zwracaj uwagę na to, jak spędza czas Twoje dziecko i rozmawiaj z nim o tym, jak korzystać z Internetu oraz co można tam znaleźć. Pomóż mu zrozumieć, że narzędzia, takie jak AI służą do nauki i rozrywki, ale nie zastępują prawdziwych relacji interpersonalnych i nauki od ludzi.
  • Nadzoruj – choć to słowo może brzmieć groźnie, nie warto bać się troskliwej opieki. Monitorowanie tego, jak dziecko korzysta z technologii, pozwala upewnić się, że ma bezpieczne i pozytywne doświadczenia.
  • Ustal ograniczenia czasowe – ograniczenia czasowe na korzystanie z urządzeń i aplikacji mogą pomóc w zapobieganiu nadmiernemu spędzaniu czasu przed ekranem oraz potencjalnemu uzależnieniu od urządzeń.
  • Wybieraj odpowiednie aplikacje i zabawki – jeśli znajdziesz w Internecie gry oparte np. na sztucznej inteligencji, sprawdź, czy są przeznaczone konkretnemu przedziałowi wiekowemu i zawierają treści odpowiednie dla rozwoju dziecka. Gry powinny mieć oznaczenie wiekowe dla konkretnej grupy dzieci.

Najważniejsza jest uważność – każdy opiekun powinien poświęcać swojemu dziecku czas i uwagę, aby wiedzieć, jakie są jego zainteresowania i problemy. Budując w relacji z dzieckiem zaufanie możemy mieć nadzieję, że w przypadku wątpliwości wróci do nas z pytaniem czy prośbą o pomoc.

Pomóż swojemu dziecku zdobyć supermoce dzięki „Akademii Bezpiecznego Puchatka”

Niemal każde dziecko uwielbia oglądać bajki o superbohaterach. Nie każde jednak wie o tym, że przy odrobinie zaangażowania każdy może mieć swoje supermoce! „Akademia Bezpiecznego Puchatka” to prawdziwa kuźnia superbohaterów, bo tak możemy powiedzieć o  dzieciach, które znają zasady bezpieczeństwa i potrafią je zapewnić sobie i swojemu otoczeniu. W końcu główne zadanie bajkowych i filmowych postaci to właśnie zapewnienie bezpieczeństwa światu i jego mieszkańcom. Zapytaliśmy o zasady bezpieczeństwa w Internecie także dzieci. Szymon, uczestnik programu, opowiada o bezpieczeństwie w Internecie:

- Chcę zostać superbohaterem i chronić innych, więc od razu zwróciłem uwagę na to, jak rozmawiam z ludźmi w Internecie. Bo bardzo ważne jest reagowanie na hejt i dbanie o swoich przyjaciół. Kiedy coś jest nie tak, trzeba prosić o pomoc dorosłychmówi Szymon.

Klasa i szkoła Twojego dziecka również mogą dołączyć do grona Superbohaterów. Zapisy do „Akademii Bezpiecznego Puchatka” wciąż trwają

„Akademia Bezpiecznego Puchatka” to ogólnopolski, bezpłatny program dla szkół, w ramach którego placówkom edukacyjnym dostarczane są zestawy materiałów edukujących dotyczących bezpieczeństwa w pięciu obszarach: szkoła, dom, relacje z rówieśnikami, droga oraz właśnie Internet. Akcja zwraca szczególną uwagę na takie zjawiska jak cyberprzemoc, hejt, uzależnienia od urządzeń czy relacje.

Trwają zapisy do tegorocznej edycji programu – warto zachęcić szkołę swojego dziecka do uczestnictwa. Zapisy do XV edycji odbywają się na stronie Zgłoś Swoją Szkołę, gdzie dostępny jest specjalny formularz. Następnie każda zgłoszona szkoła otrzymuje pakiet materiałów edukacyjnych, a cykl lekcji zakończy Ogólnopolski Test Bezpieczeństwa. Po wypełnieniu przez nauczyciela Ankiety Podsumowującej placówki otrzymają z kolei Certyfikat i wzór Dyplomu dla uczniów.

Więcej przydatnych informacji dotyczących bezpieczeństwa w Internecie, na stronie akcji w Strefie Rodzica oraz w materiałach edukacyjnych.

 

O programie

„Akademia Bezpiecznego Puchatka” to ogólnopolski program edukacyjny skierowany do uczniów klas I szkół podstawowych. Obejmuje on tematykę związaną z bezpieczeństwem dzieci w różnych sferach życia. Program organizowany jest przez markę Puchatek we współpracy z Wydziałem Profilaktyki Społecznej Biura Prewencji KGP oraz Biura Ruchu Drogowego KGP. W ciągu czternastu  edycji programu wzięło w nim udział ponad 3 miliony dzieci.

___

 

 

 

 


[1] Badanie przeprowadzone przez Urząd Komunikacji Elektronicznej, 2023: https://uke.gov.pl/blog/jak-mlodzi-uzytkownicy-korzystaja-z-uslug-telekomunikacyjnych-wyniki-badania-dzieci-i-rodzicow,70.html

[2] Dane za: Badanie Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Dziecko Jak dbać o aktywność fizyczną w ciąży i po porodzie Biuro prasowe
2024-04-28 | 20:00

Jak dbać o aktywność fizyczną w ciąży i po porodzie

Niezależnie od panującej na zewnątrz pogody i natłoku obowiązków warto znaleźć każdego dnia czas na aktywność fizyczną – również w czasie ciąży czy połogu. O
Dziecko Porozumienie między największą śląską uczelnią i Szkołą w Chmurze
2024-04-26 | 14:00

Porozumienie między największą śląską uczelnią i Szkołą w Chmurze

25 kwietnia 2024 roku w auli Kazimierza Lepszego w budynku Rektoratu Uniwersytetu Śląskiego przy ul. Bankowej 12 w Katowicach zainagurowano współpracę w ramach umowy podpisanej
Dziecko „Mój zaczarowany świat” – startuje konkurs dla przedszkoli w całej Polsce
2024-04-26 | 10:05

„Mój zaczarowany świat” – startuje konkurs dla przedszkoli w całej Polsce

Z okazji zbliżającego się Dnia Dziecka w czerwcu, Primater ogłasza dedykowany przedszkolom konkurs plastyczny „Mój zaczarowany świat”. Zwycięska placówka dla

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Psychologia

Beata Pawlikowska: To wszystko, czego doświadczyłam w dżungli amazońskiej, wstrząsnęło mną i pokazało mi prawdę o sobie samej. To właśnie był początek zmian w moim życiu

Pisarka preferuje podróżowanie w pojedynkę. Lubi wyjeżdżać w trudne, niedostępne rejony świata, bo takie wyprawy są także podróżą w głąb siebie. Chociażby w dżungli amazońskiej przekonała się, że decyzje, jakie podejmujemy na różnych etapach naszego życia, wynikają właśnie z naszego postrzegania samych siebie i świata. A z kolei to postrzeganie zależy od podświadomych przekonań, które są naszym wewnętrznym programem wgranym w dzieciństwie. W swojej książce zatytułowanej „Kody podświadomości” podróżniczka tłumaczy, że jeśli ktoś podświadomie wierzy na przykład w to, że nie ma prawa do szczęścia i jest gorszy od innych, to jego życiowa droga będzie właśnie wiernym odbiciem tych przekonań.

Konsument

Coraz więcej Europejczyków ogranicza spożycie mięsa na rzecz produktów roślinnych. Większe wsparcie ze strony rządów i legislacji mogłoby zwiększyć ich popularność

Ponad połowa Europejczyków jedzących mięso aktywnie ogranicza jego roczne spożycie. Niemal 30 proc. co najmniej raz w tygodniu spożywa przynajmniej jedną roślinną alternatywę mięsa lub nabiału – wynika z badania ProVeg. Zmiana nawyków konsumenckich napędza branżę produktów roślinnych, ale wspomogłyby ją także zmiany systemowe, m.in. szersze dofinansowanie produkcji roślinnej kosztem mięsnej czy obniżenie podatku na żywność o niskim śladzie środowiskowym.