SPOSÓB NA NUDĘ PODCZAS KWARANTANNY
Znużenie obecną sytuacją udziela się już praktycznie każdemu. Kanały rozrywkowe wciąż proponują programy, które służą jedynie relaksacji umysłowej. Brak wystarczającego wysiłku fizycznego i intelektualnego niekorzystnie wpływa na dzieci, a tym samym na rodziców. Jak zatem spędzać czas w domu, by jednocześnie nauczyć się czegoś nowego, pożytecznego, co przyniesie również korzyść w nauce szkolnych przedmiotów? Michał Kanarkiewicz, utytułowany szachista, poleca grę w szachy.
Historia szachów sięga już V wieku n.e. W średniowieczu zamiłowaniem darzyli je najwięksi władcy oraz wybitni uczeni. Można zatem stwierdzić, że gra kryje w sobie wiedzę przekazywaną przez wieki, którą warto zgłębić. Jeżeli już brzmi to dla Was interesująco, to najprawdopodobniej macie duży potencjał, aby pokochać tę dyscyplinę.
Podczas gry w szachy u graczy znacząco rozwija się pamięć, myślenie przyczynowo-skutkowe oraz umiejętność planowania i podejmowania decyzji. Zasady gry i samodzielne wykonywanie ruchów uczą dziecko odpowiedzialności, koncentracji i cierpliwości. Charakter rozgrywek przeważa nad innymi, dostępnymi dzisiaj formami zabawy, gdyż wymaga dłuższego skupienia uwagi. Najmniej oczywistą zdolnością, która wpływa bezpośrednio na jakość życia, jest nauka przegrywania, co z pewnością przyda się w przyszłości do osiągania wyznaczonych celów. Gra jest również ciekawą „odskocznią” od zeszytu ćwiczeń, wystarczy już 15 minut dziennie nad szachownicą, aby samo dziecko zauważyło rozwój własnych umiejętności.
– Zdaję sobie sprawę, że nowa rzeczywistość stawia wiele wyzwań w zakresie edukacji zarówno przed nauczycielami, jak i rodzicami. Poza domowymi lekcjami rodzice starają się zapewnić dzieciom dodatkową rozrywkę, by móc skupić się na własnej pracy, którą również odbywają zdalnie. Interesującym zajęciem jest nauka gry w szachy. Nie potrzebujemy do tego tradycyjnej szachownicy, wystarczy nam wirtualna. Podczas wideokonferencji uczę od podstaw wszystkich zasad, jak poruszać się pionkami i figurami szachowymi, jak odpowiednio ustawić bierki na szachownicy, jak wygląda bicie, matowanie. Podczas lekcji staram się, by młody uczestnik skupił swoją uwagę na zabawie i poznawaniu zasad zdrowej konkurencji. Zbierając opinie od rodziców uczniów, usłyszałem, że to świetny sposób na przełamanie rutyny i ciekawa alternatywa dla zajęć pozalekcyjnych. W obecnej sytuacji równie ważne jest dla mnie bezpieczeństwo, dlatego zachęcam do dołączenia do akcji #zostańwdomuigrajwszachy – mówi Michał Kanarkiewicz, ambasador królewskiej gry.
W marcu ruszyły zapisy na lekcje szachów online prowadzone przez Michała. W trakcie wideopołączenia uczestnikom udostępniona zostaje wirtualna szachownica. W zajęciach uczestniczyć mogą zarówno całkowicie początkujące kilkulatki, gracze średnio zaawansowani, a także prawdziwi pasjonaci. Trener do korzystania z udostępnionych materiałów zachęca również rodziców. Jak twierdzi, najpiękniejsza w pasji jest możliwość dzielenia jej z bliskimi. Podstawy gry w szachy można również podpatrzeć w najnowszym programie „ABC szachy” emitowanym na TVP 3 Gdańsk, którego Michał Kanarkiewicz jest prowadzącym.

Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba

Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce

Edukacja sensoryczna to więcej niż zabawa
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Julia Kamińska: Elektrośmieci to duży problem. Sama mam w piwnicy zepsutą pralkę i muszę zorganizować jej wywóz
Piotr Zelt, Julia Kamińska i Klaudia Zioberczyk zauważają, że mimo wielu akcji informacyjnych i edukacyjnych nadal nie wszyscy Polacy zdają sobie sprawę z tego, że elektrośmieci, które nie są w odpowiedni sposób zutylizowane, stanowią ogromne zagrożenie dla środowiska. I choć istnieją różne możliwości przekazania zużytych, nieużywanych lub uszkodzonych urządzeń elektrycznych i elektronicznych do punktów zbiórki czy firm zajmujących się recyklingiem, to nie brakuje osób, które lekceważą wszelkie wytyczne i idą na łatwiznę. Wyrzucają takie sprzęty do zwykłych śmietników albo wywożą na przykład do lasu.
Problemy społeczne
37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie

Choć trzech na czterech uchodźców z Ukrainy darzy polski system ochrony zdrowia dużym zaufaniem, to 21 proc. z nich ma problem z zaufaniem do samych szczepień. To dlatego wiele ukraińskich mam podejmuje decyzję o nieszczepieniu dziecka. Dużym wyzwaniem jest więc zwiększanie ich świadomości na temat korzyści płynących ze szczepień dla zdrowia jednostek i całej populacji, a także wyjaśnianie wątpliwości związanych z ewentualnymi skutkami ubocznymi. Tę rolę edukacyjną musi wziąć na siebie polski personel systemu ochrony zdrowia.
Problemy społeczne
Muzea pomagają walczyć ze stereotypami i uprzedzeniami. To ważne dla zmieniającego się rynku pracy

Według NEMO, Sieci Europejskich Organizacji Muzealnych, społeczna rola muzeów wykracza daleko poza ich tradycyjne funkcje. W coraz bardziej spolaryzowanym świecie muzea mogą odgrywać kluczową rolę w promowaniu dialogu i spójności społecznej, zachęcać do dyskusji, mogą też pełnić rolę ośrodków integracji społecznej. Dzięki przybliżaniu obcych kultur mogą też zmienić spojrzenie na rynek pracy.