Sprawdź przepisy na pożywne i smaczne przekąski z wykorzystaniem produktów zbożo
Drugie śniadanie dla ucznia to ważna część jego codziennej diety. Dlatego w śniadaniówce powinny znaleźć się różnorodne potrawy, odpowiednio zbilansowane i pożywne. Ważnym składnikiem każdego posiłku są produkty zbożowe, będące głównym źródłem energii. Tak przyrządzony posiłek, uwzględniający produkty zbożowe, zapewni dziecku więcej siły do zabawy i lepszą koncentrację do nauki. Co więcej, przygotowanie zdrowego drugiego śniadania dla naszych pociech wcale nie musi być trudne i czasochłonne. Oto 5 pomysłów na smaczne i szybkie dania na wynos dla dzieci w ramach I edycji kampanii promocyjno-edukacyjnej „Produkty zbożowe – pyszne i zdrowe”.
Babeczki jaglane ze szpinakiem
(przepis Małgorzaty Śmiechowicz, autorki bloga Matczyne Fanaberie)
Składniki (na 12 porcji):
- 200g kaszy jaglanej
- 500ml wody
- 1 średnia szalotka
- 300g szpinaku
- 4 jajka
- 200g twarogu
- 100g startego sera np. mozzarelli lub goudy
- ½ szklanki śmietany
- ½ łyżeczki papryki słodkiej
- 2 łyżki pokrojonego szczypiorku
- sól, pieprz do smaku
- 1 łyżka masła
Przygotowanie:
Wypłukać kaszę, a następnie wsypać do rondelka. Zalać ją 500 ml wody i gotować do miękkości. Pokroić szalotkę w drobną kostkę i wraz z umytym szpinakiem udusić na maśle, na rozgrzanej patelni. Odstawić do przestygnięcia. Jajka roztrzepać w misce, dodać pokruszony twaróg, starty ser, śmietanę. Wymieszać i dodać ugotowaną kaszę oraz szpinak i szczypiorek. Doprawić solą, pieprzem i papryką, wszystko wymieszać. Wykładać do wcześniej przygotowanych foremek. Można piec bezpośrednio w silikonowych foremkach (pamiętając o ich natłuszczeniu) lub w papierowych papilotkach do babeczek. Piec w piekarniku w temperaturze 180 stopni C, około 20 - 25 minut.
Fritatta z kukurydzą
(przepis Małgorzaty Śmiechowicz, autorki bloga Matczyne Fanaberie)
Składniki (4-6 porcji):
- 1 średnia czerwona papryka
- słoik kukurydzy konserwowej (220g po odsączeniu)
- ½ szklanki śmietany 18%
- 80g świeżego szpinaku baby
- 2 łyżki oliwy z oliwek lub oleju rzepakowego
- 8 jajek
- ½ szklanki startego sera
- szczypta soli
- ½ łyżeczki pieprzu
- opcjonalnie 1 łyżka suszonego czosnku niedźwiedziego
Przygotowanie:
Formę do pieczenia o wymiarach 24 cm x 24 cm wysmarować tłuszczem lub wyłożyć papierem do pieczenia. Odsączyć kukurydzę z zalewy. Paprykę pokroić w grubą kostkę. Wbić jajka do miski i wymieszać rózgą kuchenną. Dodać śmietanę, olej, starty ser. Wymieszać i dodać pokrojoną paprykę, kukurydzę i szpinak. Doprawić solą i pieprzem. Można dodać swoje ulubione zioła. Wymieszać i przełożyć do foremki. Piec w piekarniku w temperaturze 180 stopni C, około 15 - 18 minut.
Placki z kaszy gryczanej
(przepis Małgorzaty Śmiechowicz, autorki bloga Matczyne Fanaberie)
Składniki (18-20 porcji):
- 4 łyżki ugotowanej kaszy gryczanej niepalonej (około 50 g suchej kaszy)
- 200g ugotowanej marchewki
- 5 różyczek (około 100 g) brokuła
- ½ cukinii
- 1 łyżka mąki ziemniaczanej lub 2 łyżki mąki orkiszowej
- 1 jajko
- 1 łyżka oleju lub oliwy z oliwek
Przygotowanie:
Ugotować marchewkę i brokuł w osolonej wodzie. Gotować warzywa do miękkości. Cukinię zetrzeć na tarce na grubych oczkach i odcisnąć z nadmiaru wody. W tym samym czasie ugotować kaszę gryczaną, zgodnie z instrukcją na opakowaniu. Marchewkę zblendować lub rozdrobnić widelcem. Dodać pokrojonego brokuła, startą cukinię, jajko, mąkę i olej. Połączyć wszystkie składniki i na koniec dodać ugotowaną kaszę i znów całość wymieszać. Smażyć na rozgrzanej patelni do zarumienienia z każdej strony.
Owsiane batoniki
(przepis Marty Miśkiewicz, autorki bloga parentingowego Raczkujac.pl)
Składniki (8 porcji):
- 1 szklanka gęstego musu jabłkowego (200 g)
- 1 szklanka płatków owsianych (100 g)
- 1 łyżka masła orzechowego lub posiekanych orzechów (20 g)
- 1 łyżka miodu (20 g)
- opcjonalnie szczypta cynamonu
- garść malin lub jagód (mogą być mrożone)
Przygotowanie:
Pokrojone w kostkę jabłka (aby otrzymać 200 g musu potrzeba ok. 2 dużych jabłek) dusić aż do osiągnięcia odpowiedniej gęstości. Do ostudzonego musu dodać miód. Mus połączyć z pozostałymi składnikami (płatkami, masłem orzechowym, owocami) i dokładnie wymieszać. Przełożyć masę do małego naczynia żaroodpornego (najlepiej prostokątnego), wyłożonego papierem do pieczenia i wyrównać. Włożyć do rozgrzanego do temperatury 180°C piekarnika (funkcja góra-dół) i piec przez ok. 25 minut.
Pełnoziarniste gofry z warzywnym twarożkiem
(przepis Ady Błaszczyk, prowadzącej profil na Instagramie Mamauczy_jeść)
Składniki (5 porcji):
- 150g mąki pszennej pełnoziarnistej
- 200g mleka
- 2 jajka
- przyprawy do ciasta: sól, czosnek granulowany, zioła prowansalskie
- przyprawy do twarożku: sól, pieprz mielony
- 250g twarogu półtłustego
- 150g jogurtu naturalnego
- 7 rzodkiewek
- 3 małe ogórki gruntowe
- 3 łyżki posiekanego koperku
- 20g oleju
- 0,5 łyżeczki proszku do pieczenia
Przygotowanie:
W misce połączyć mąkę, jajka oraz mleko. Dokładnie wymieszać na jednolitą masę (można użyć łopatki lub miksera). Następnie dodać olej, przyprawy oraz proszek do pieczenia i ponownie wymieszać. Masa powinna być dosyć gęsta. Rozgrzać gofrownicę. W międzyczasie, w mniejszej misce rozdrobnić twaróg widelcem. Do twarogu dodać jogurt, sól, pieprz i całość wymieszać. Ogórki i rzodkiewki dokładnie umyć, a następnie pokroić w drobną kostkę. Do twarogu dodać pokrojone warzywa i posiekany koperek, jogurt i połączyć wszystkie składniki. Do rozgrzanej gofrownicy nalewać porcje ciasta i piec na najwyższej mocy. Na ciepłe gofry nakładać twarożek.
Organizatorem kampanii „Produkty zbożowe – pyszne i zdrowe!” jest Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych. Więcej informacji o kampanii znajduje się na stronie internetowej oraz na Facebooku:
http://www.produktyzbozowe.pl/; https://www.facebook.com/ProduktyZbozowe/
Kontakt dla dziennikarzy: kontakt@produktyzbozowe.pl

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba

Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

W 2030 roku zetki będą stanowić jedną trzecią globalnej siły roboczej. Ich odmienne od starszej generacji oczekiwania zmienią podejście firm
Wśród kluczowych kryteriów, którymi przedstawiciele pokolenia Z kierują się przy wyborze pracodawcy, są: atrakcyjne wynagrodzenie, atmosfera w firmie i zachowanie równowagi między życiem zawodowym i prywatnym. Trzy czwarte managerów nie jest zadowolonych z młodych absolwentów szkół wyższych, wskazując na ich słabą motywację, brak profesjonalizmu i niskie umiejętności organizacyjne. Analitycy rynku pracy podnoszą, że aby przyciągnąć do siebie młode talenty i utrzymać je w strukturach firmy, pracodawcy muszą wprowadzić szereg zmian, szczególnie w zakresie kultury organizacyjnej.
Muzyka
Dorota Gardias: Moja piosenka nagrana z Bartasem Szymoniakiem odniosła ogromny sukces. Wiążę z nią pewne plany

Prezenterka pogody podkreśla, że ma w życiu kilka pasji, które szczególnie pielęgnuje. Jedną z nich jest śpiewanie. Nuci nie tylko pod prysznicem, ale swoje umiejętności wokalne prezentuje również na eventach, imprezach okolicznościowych i w programach rozrywkowych. Dorota Gardias nie kryje satysfakcji z tego, że kilka miesięcy temu mogła zaśpiewać w duecie z Bartasem Szymoniakiem, a utwór „Wszystko i nic” bardzo przypadł do gustu odbiorcom. Teraz marzy o tym, by móc wykonać go „na żywo” podczas festiwalu.
Media i PR
Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.