Takiej szkoły dzieci oczekują od dorosłych. Zobacz teledysk uczniów z Poznania
Bartłomiej Dwornik
Ogólnopolski Operator Oświaty
ul. Jana Gorczyczewskiego 2/7
60-554 Poznań
fundaraising|operator.edu.pl| |fundaraising|operator.edu.pl
+48 533 978 513
https://operator.edu.pl
est w Polsce taka szkoła, o której chce się śpiewać piosenki. I to jakie piosenki! Profesjonalnie nagrane, z dynamicznie wyreżyserowanym i zagranym teledyskiem, a przede wszystkim z ważnym przesłaniem.
„Dzieci Celestyna” to muzyczna kartka, wysłana w świat internetu przez uczniów klasy 6a z poznańskiej, publicznej szkoły podstawowej Cogito. Wyśpiewali w niej, co w nauce, szkole powinno być najważniejsze, żeby do szkoły chodziły z przyjemnością, a nauka sprawiała im radość.
Argumentów młodym muzykom nie brakuje: „otwórzcie dzieciom usta”, „precz z podręcznikami”, „wpuśćcie do klasy słońce”, „sam chcę zrywać wiśnie z drzewa”, „pytania są ważniejsze niż odpowiedzi”. Chcą też możliwości bezpiecznego popełniania błędów, wyciąganiu nauki i wniosków z ich naprawiania przy wsparciu i zrozumieniu nauczycieli i rodziców.
Oczekują szacunku, równości, otwartości na ich potrzeby i ciekawość poznawania świata. I robią to w niezwykle przekonujący sposób.
Teledysk można zobaczyć na Facebooku i Youtube:
- https://www.facebook.com/watch/?v=230924709755304
- https://youtu.be/miq7jhS0fBM
Profesjonalne Dzieci Celestyna z Cogito
Teledysk, który właśnie miał internetową premierę na szkolnym koncie na Facebooku, to inicjatywa uczniów oraz trójki rodziców: Moniki Urbaniak, Iwony Wesołowskiej i Moniki Ulańskiej. Słowa pomogła napisać pani Iwona, wykorzystując motyw dzieła Célestina Freineta „Gawędy Mateusza”. Dekoracje i scenografię w postaci kolorowych transparentów dzieciom pomagały przygotować mamy, wspierane przez nauczycielkę Monikę Marczyk-Żabińską.
Uczniowie nagrali piosenkę w profesjonalnym studio, zdjęcia do teledysku kręcili sami na terenie szkoły oraz poznańskiej Cytadeli. Nagrania i montaż trwały kilka dni, a dla uczniów – jak sami podkreślają – była to wspaniała przygoda i nowe doświadczenie. Całość przedsięwzięcia sfinansowana została przez rodziców.
Bo Cogiciakom się chce!
Pomysł na szkołę, która wspiera dzieci w rozwijaniu kompetencji, pasji i charakteru, pozwala samodzielnie myśleć i dostrzega indywidualność dziecka, to podstawy filozofii znanego, francuskiego pedagoga Célestina Freineta.
Poznańska SP Cogito, prowadzona przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty, pracuje od lat właśnie w takim modelu i zbiera owoce otwartego podejścia do edukacji. Wyjątkowa atmosfera, nowatorskie i ciekawe metody dydaktyczne i dbanie o faktyczne potrzeby dzieci przekładają się na popularność szkoły wśród uczniów i rodziców, doskonałe wyniki edukacyjne (egzamin ósmoklasisty uczniowie Cogito napisali statystycznie o 7 punktów lepiej niż średnia dla Poznania!), a przede wszystkim to, że szkołę można lubić.
- Czuję radość i wzruszenie, że pedagogiczne idee Freineta idą w świat. To piękne doświadczenie i szczęście współpracować z takimi rodzicami i nauczycielkami - podkreśla z dumą Marzena Kędra, dyrektor Publicznej Szkoły Podstawowej Cogito w Poznaniu. - To również duma, że mamy w szkole kreatywne Cogiciaki, które zawsze są gotowe do działania. Tu, w Cogito, dzieciom się zawsze chce!
* * *
Więcej informacji na temat szkoły podstawowej Cogito i jej freinetowskiego podejścia do wychowania i nauki znaleźć można na:
-
stronie internetowej: https://spcogito-poznan.operator.edu.pl/
-
Facebooku: https://www.facebook.com/cogitopoznan
Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty od 22 lat wspiera samorządy w realizacji zadań i projektów oświatowych. Fundacja jest organizacją pożytku publicznego. Prowadzi bezpłatne przedszkola i szkoły w całej Polsce. W 63 placówkach, prowadzonych obecnie przez fundację uczy się ponad 7600 dzieci.
Zostań architektem własnych marzeń! Warsztaty budowania z klocków w CH Targówek!
Minionki przejmują Promenadę! Odwiedź centrum i spotkaj się z żółtymi stworkami
Jak wykorzystać wakacje, aby mądrze wspierać umiejętności nastolatka, który marz
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Teatr
Mateusz Banasiuk: Podczas studiów uczyliśmy się żonglerki maczugami i popisów cyrkowych. Te umiejętności przydały mi się w zawodzie aktora
W pracy zawodowej kolejny raz przydały się Mateuszowi Banasiukowi umiejętności zdobyte w szkole aktorskiej. W spektaklu „Wypiór” wystawianym na scenie Teatru IMKA odtwórca roli Łukasza udowodnił, że potrafi perfekcyjnie żonglować, wzbudzając podziw widowni. W rozmowie z agencją Newseria Lifestyle artysta zdradza, że podczas studiów nauczył się jeszcze kilku innych sztuczek cyrkowych.
Ochrona środowiska
Rośnie liczba producentów ekologicznych zarówno w Polsce, jak i innych krajach Unii. Wciąż jednak jest to ułamek produkcji rolnej
Rolnictwo i hodowla zwierząt to jedna z głównych przyczyn wycinki lasów na świecie, utraty bioróżnorodności i największy emitent metanu. Sektor ten pochłania ogromne zasoby wody i odpowiada w dużym stopniu za zanieczyszczenie gleby. Ekspansja rolnictwa przyczynia się więc do zmian klimatu, a jednocześnie sektor boleśnie odczuwa ich skutki, co odbija się na produkcji rolnej. Zdaniem naukowców transformacja ekologiczna rolnictwa jest dziś koniecznością w walce z postępującymi niekorzystnymi zmianami klimatycznymi.
Ochrona środowiska
Radykalne formy protestów klimatycznych mogą mieć wpływ na spadek poparcia społecznego dla działań na rzecz klimatu. Najmniej akceptowalne blokady dróg czy niszczenie obrazów
Aktywiści klimatyczni coraz częściej wykorzystują pokojowe nieposłuszeństwo obywatelskie, aby podnieść ekologiczną świadomość społeczeństwa. Badania przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu George’a Masona wykazały, że niektóre z ich działań, jak np. marsze i protesty okupacyjne, są postrzegane jako bardziej akceptowalne niż na przykład blokady dróg czy niszczenie obrazów. To sugeruje, że forma protestu może więc wpłynąć na to, jak bardzo ludzie popierają postulaty głoszone przez protestujących, ale wymaga to dalszych badań.