Uczniowie z województwa kujawsko-pomorskiego rozpoczynają ferie z ekonomią!
Wraz z rozpoczęciem ferii zimowych, ruszają atrakcyjne zajęcia dla uczniów w ramach projektu edukacji ekonomicznej „Ferie z ekonomią”. Od poniedziałku zimową przygodę z ekonomią rozpoczną uczniowie klas 6 i 7 szkół podstawowych z województwa kujawsko-pomorskiego z gmin Dąbrowa Biskupia, Gniewkowo, Papowo Biskupie, Pruszcz, Wąpielsk i Lisewo. Zajęcia, realizowane w ramach projektu Fundacji Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej oparte są głównie na grach i zabawach edukacyjnych, konkursach. Młodzi odwiedzają także lokalnych przedsiębiorców, placówki banków i oddziały okręgowe NBP.
„Ferie z ekonomią” to projekt edukacji ekonomicznej adresowany do uczniów 6. i 7. klas szkół podstawowych z terenów wiejskich i miast do 20 tys. mieszkańców, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę ekonomiczną i finansową. Podczas jednego tygodnia ferii zimowych, uczniowie, uczestnicząc w grach i zabawach ekonomicznych zdobywają wiedzę m.in. z zakresu postaw przedsiębiorczych, bankowości, sposobów planowania i zarządzania budżetem domowym oraz poznania roli pieniądza w gospodarce narodowej. Zajęcia w czasie ferii prowadzone są przez nauczyciela przedmiotu WOS, który otrzymuje odpowiednie przeszkolenie oraz autorskie scenariusze zajęć. Dodatkowo w ramach projektu prowadzone są konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.
W pierwszym tygodniu ferii zimowych, w terminie 30 stycznia – 3 lutego br., wezmą udział uczniowie z następujących szkół z województwa kujawsko-pomorskiego:
- Szkoła Podstawowa w Ośniszczewku (w gminie Dąbrowa Biskupia)
- Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Dubielnie (w gminie Papowo Biskupie)
- Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Niewieścinie (w gminie Pruszcz)
- Zespół Szkolno-Przedszkolny w Radzikach Dużych ( w gminie Wąpielsk).
Z kolei w drugim tygodniu ferii, w okresie 6-10 lutego br., zajęcia przeprowadzone będą w:
- Szkole Podstawowej im. Mikołaja Kopernika w Wierzchosławicach (w gminie Gniewkowo)
- Zespole Szkolno- Przedszkolnym w Lisewie.
W tym samym terminie odbywają się zajęcia w szkołach na terenie województwa lubuskiego, małopolskiego, wielkopolskiego i świętokrzyskiego.
„Ferie z ekonomią” to nie tylko sposób na ciekawe i aktywne spędzenie czasu w przerwie od nauki. W trakcie zajęć młodzież ma okazję zdobyć wiedzę z zakresu ekonomii i przedsiębiorczości oraz kompetencje kluczowe, a także odwiedzić lokalne banki i miejscowych przedsiębiorców. W tegorocznej edycji dla chętnych uczniów przewidziano również konkurs wiedzy ekonomiczno-finansowej z atrakcyjnymi nagrodami.
Udział w projekcie to również cenne doświadczenie dla nauczycieli. Prowadzący zajęcia poszerzają swoją wiedzę z aktywnych metod nauczania oraz z zakresu m.in. trendów na rynku pracy, finansów, bankowości i przedsiębiorczości.
- „Ferie z ekonomią” to pomysł na ciekawe zajęcia edukacyjne dla młodzieży połączone z dobrą zabawą. Ekonomia to ważny element naszego życia, a dzieci od najmłodszych lat powinny wiedzieć, skąd biorą się pieniądze, po co są oszczędności, czym jest lokata i na czym polega przedsiębiorczość. Nie każdy jednak łatwo przyswaja sobie pojęcia ekonomiczne i potrafi zrozumieć procesy gospodarcze, dlatego nasz projekt, by ułatwić przyswojenie tej niełatwej wiedzy, wykorzystuje gry i zabawy. „Ferie z ekonomią” uczą najmłodszych mechanizmów rynkowych, których zrozumienie, w naszym przekonaniu, jest niezwykle kluczowe w dorosłym życiu – mówi Krzysztof Podhajski, prezes zarządu Fundacji Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej.
Tegoroczną 5. edycją projektu objętych jest 48 szkół podstawowych z niemal wszystkich województw. „Ferie z ekonomią” to efekt wieloletnich doświadczeń Fundacji Europejskiego Funduszu Rozwoju Wsi Polskiej związanych z realizacją programów edukacji ekonomicznej skierowanych do młodzieży i kontynuacja projektu pierwotnego „Na Własne Konto”, prowadzonego w latach 2011-2017. Projekty są uzupełnieniem i poszerzeniem podstawy programowej przedmiotu Wiedza o społeczeństwie. Do tej pory wzięło w nim udział ponad 13,5 tysięcy uczniów. Materiały dydaktyczne zostały przygotowane przez ekspertów i wykładowców Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Więcej na stronie www.feriezekonomia.pl
Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba
Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce
Edukacja sensoryczna to więcej niż zabawa
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Film
Joanna Kurowska: Żaden polski aktor nie dostał miliona dolarów za film. Gramy równie dobrze jak amerykańscy, a jesteśmy niedoceniani i hejtowani
Artystka nie ma żadnych wątpliwości – polska branża filmowa wymaga natychmiastowego uzdrowienia. Konieczne jest wprowadzenie gruntownych zmian po to, aby zapewnić aktorom lepsze warunki pracy, odpowiednie wynagrodzenie i wsparcie w sytuacjach kryzysowych. Joanna Kurowska zauważa, że honoraria w polskim kinie są rażąco niskie i chociażby w stosunku do zarobków amerykańskich gwiazd dysproporcja jest ogromna. Dla przykładu żaden polski aktor nie otrzymał jeszcze miliona dolarów za rolę, podczas gdy w USA takie kwoty są standardem.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Problemy społeczne
W Polsce rośnie liczba wykrywanych chorób przenoszonych drogą płciową. Coraz większa świadomość i możliwość testowania
Światowa Organizacja Zdrowia podaje, że na świecie codziennie odnotowuje się ponad milion nowych zakażeń chorób uleczalnych przenoszonych drogą płciową (STI). W rzeczywistości może ich być nawet wielokrotnie więcej. W Polsce tylko w 2023 roku wykryto ponad 5 tys. przypadków kiły, chlamydii i rzeżączki. Ze względu na tę samą drogę transmisji zakażenia choroby te często ze sobą współwystępują, a zakażenie jedną z nich zwiększa znacząco ryzyko zakażenia HIV.