Walka z mobbingiem w szkole – działania na rzecz środowiska edukacyjnego
W ostatnich latach problem mobbingu w szkołach stał się coraz bardziej powszechny. Jest to zjawisko, które dotyka nie tylko ofiary, ale także całą społeczność szkolną. Mobbing w szkole może mieć poważne skutki, zarówno na krótką, jak i długą metę. Dlatego też, warto poznać rangę problemu i podjąć działania mające na celu jego zwalczanie.
Szkoła powinna być bezpiecznym miejscem, które stwarza warunki do nauki, rozwoju i budowania przyjaźni. Jednakże, coraz częściej słyszymy o przypadkach przemocy w środowisku szkolnym. Zjawisko to ma poważne skutki. Dziecięca trauma zostaje z ofiarami na lata, wpływając na ich zdrowie psychiczne, emocjonalne i relacje społeczne, co może mieć długotrwałe konsekwencje w dorosłym życiu. - Mobbing powoduje cierpienie psychiczne i emocjonalne ofiary, a także może wpływać negatywnie na jej osiągnięcia szkolne oraz rozwój osobisty. Przede wszystkim głównym zadaniem szkoły jest kształtowanie kultury opartej na wzajemnym szacunku. To miejsce, gdzie uczniowie powinni czuć się bezpiecznie i akceptowani, niezależnie od swojego wyglądu, czy różnic kulturowych. Edukacja powinna nie tylko obejmować treści nauczania przedmiotowego, ale także uczyć empatii, rozumienia innych i budowania pozytywnych relacji międzyludzkich. – podkreśla Tadeusz Dubicki, pedagog, ekspert ds. bezpieczeństwa osobistego.
Jak przeciwdziałać szkolnemu mobbingowi?
Kwestia zapewnienia bezpieczeństwa oraz udzielenia pomocy dzieciom powinna stać się priorytetem wszystkich placówek szkolnych. Pedagodzy, wychowawcy i psychologowie szkolni powinni współpracować, aby tworzyć otoczenie sprzyjające emocjonalnemu bezpieczeństwu dzieci. Szkoła ma obowiązek zapewnić odpowiednie wsparcie psychologiczne dla uczniów, którzy padli ofiarą mobbingu. Zadaniem nauczycieli i personelu szkolnego jest reagowanie na incydenty mobbingu, dostarczanie pomocy potrzebującym oraz zapobieganie dalszym przypadkom. Rodzice również odgrywają ważną rolę w zapobieganiu mobbingowi, poprzez edukację dzieci na temat tolerancji, empatii i akceptacji innych.
- Często zdarza się, że dzieci nie dzielą się swoimi problemami i oddzielają się od rówieśników, obarczając się winą za to co przeżywają. Takie zachowanie powinno być traktowane jako alarmujący sygnał. Rozpoznanie przyczyn takiej sytuacji oraz udzielenie pomocy jest wówczas priorytetem. Rozmaite czynniki mogą wpływać na tę sytuację. Nierzadko jest to związane z problemami w rodzinie, niską samooceną, a także traumatycznymi przeżyciami, które dziecko doświadczyło lub nadal przeżywa. Właściwe wsparcie powinno koncentrować się na identyfikacji źródeł problemów oraz pomocy w ich pokonaniu. Kolejnym kluczowym aspektem wsparcia dla dzieci jest rola grupy rówieśniczej w szkole. Dzieci powinny być zachęcane do uczestnictwa, w różnego rodzaju aktywnościach grupowych, takich jak koła teatralne, czy sportowe, aby mogły poczuć się zaakceptowane i potrzebne. Tego rodzaju zaangażowanie sprzyja wzrostowi ich samooceny oraz integracji w środowisku szkolnym. Poprzez uczestnictwo w takich grupach, dzieci doświadczają poczucia ważności i zostają zauważone, co wpływa na ich samoocenę. – dodaje Tadeusz Dubicki.
Współczesne oblicze mobbingu
W dzisiejszych czasach nie można umniejszać roli, jaką w życiu młodych ludzi odgrywają media społecznościowe. Prześladowanie niejednokrotnie wychodzi poza mury budynku szkolnego i dotyka młodzież w internecie. Szkoła oczywiście nie ma wglądu w wiadomości prywatne swoich uczniów, niekiedy jednak prześladowcy dręczą swoją ofiarę publicznie. Monitorowanie mediów społecznościowych umożliwiłoby wykrycie sprawców, nawet kiedy ich ofiara nie zwróciła się wcześniej o pomoc. Ten proces ma jednak na celu, przede wszystkim chronić ofiary, a nie karać sprawców. Zdarza się bowiem, że pokrzywdzony dzieli się swoimi doświadczeniami w internecie.
- Jeżeli okaże się, że dziecko publicznie się żegna, lub pisze o swojej traumie, jest to moment dla szkoły, w którym powinna zareagować. – mówi Tadeusz Dubicki.
Mobbing w szkole to poważny problem, który ma negatywny wpływ na życie uczniów i społeczność szkolną. Warto podejmować środki, mające na celu przeciwdziałanie temu zjawisku, aby stworzyć bezpieczne i przyjazne środowisko edukacyjne dla wszystkich uczniów. Współpraca nauczycieli, rodziców i uczniów, jest kluczem do skutecznego rozwiązania tego problemu.
Tadeusz Dubicki – pedagog, biegły w zakresie bezpieczeństwa osobistego. Były dowódca jednostek specjalnych, nauczyciel i instruktor wielu dziedzin związanych z bezpieczeństwem. Doświadczony polski bodyguard, który od kilkunastu lat ochrania osoby z pierwszych stron gazet.
Więcej informacji na: https://akademiaobrony.pl/
Jak dbać o aktywność fizyczną w ciąży i po porodzie
Porozumienie między największą śląską uczelnią i Szkołą w Chmurze
„Mój zaczarowany świat” – startuje konkurs dla przedszkoli w całej Polsce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Teatr
Paweł Małaszyński: Pierwszy raz gram w spektaklu ewidentnie przeznaczonym dla dorosłych. Ale w teatrze właściwie nie ma tematów tabu
– Spektakl „Barabuum!” to nie tylko rozrywka na najwyższym poziomie, ale także sztuka z drugim dnem i ukrytym przesłaniem – mówi Paweł Małaszyński. Aktor nie boi się tematów kontrowersyjnych i uważa, że dobrze jest pokazywać na scenie uniwersalne problemy, z którymi może się borykać wiele osób, ale nie każdy ma odwagę się do tego przyznać. Jego zdaniem przedstawienie wyreżyserowane przez Artura Barcisia powinno zachęcić widzów do szczerej rozmowy o potrzebach seksualnych, skrytych pragnieniach i fantazjach łóżkowych.
Konsument
Tanie dekoracje do domu coraz poważniejszym problemem dla środowiska. Eksperci ostrzegają przed skutkami fast homeware
Sztuczne dekoracje kwiatowe, wiosenne wianki, puchate króliki, kurczaczki wielkanocne czy plastikowe świecidełka bożonarodzeniowe – ostatnie lata to prawdziwy boom na sezonowe dekoracje do domu. Trend ten znacząco zyskał na popularności w czasie pandemii, kiedy w domach pracowaliśmy i spędzaliśmy większość wolnego czasu, a podchwyciły go sklepowe marki, które wprowadziły do oferty taki asortyment i kuszą sezonowymi promocjami na niego. Eksperci podkreślają, że o ile w dekorowaniu domu nie ma nic złego, o tyle wybieranie tanich dekoracji i zmienianie ich co kilka tygodni czy miesięcy to trend szkodliwy i dla naszych portfeli, i dla środowiska. I porównują fast homeware do szkodliwości fast fashion, czyli taniej mody w naszych szafach.
Psychologia
Beata Pawlikowska: To wszystko, czego doświadczyłam w dżungli amazońskiej, wstrząsnęło mną i pokazało mi prawdę o sobie samej. To właśnie był początek zmian w moim życiu
Pisarka preferuje podróżowanie w pojedynkę. Lubi wyjeżdżać w trudne, niedostępne rejony świata, bo takie wyprawy są także podróżą w głąb siebie. Chociażby w dżungli amazońskiej przekonała się, że decyzje, jakie podejmujemy na różnych etapach naszego życia, wynikają właśnie z naszego postrzegania samych siebie i świata. A z kolei to postrzeganie zależy od podświadomych przekonań, które są naszym wewnętrznym programem wgranym w dzieciństwie. W swojej książce zatytułowanej „Kody podświadomości” podróżniczka tłumaczy, że jeśli ktoś podświadomie wierzy na przykład w to, że nie ma prawa do szczęścia i jest gorszy od innych, to jego życiowa droga będzie właśnie wiernym odbiciem tych przekonań.