Za mało porcji zbóż w diecie polskich dzieci, pełne ziarno zbyt rzadko na ich ta
W codziennym jadłospisie najmłodszych brakuje produktów zbożowych – spożywają je w niewystarczającej ilości, a na dodatek jedzą za mało posiłków z pełnego ziarna. Tych oraz innych ciekawych wniosków dostarcza sondaż[1] zrealizowany w ramach I edycji kampanii „Produkty zbożowe – pyszne i zdrowe!”. Spostrzeżeniami z badania dzielą się dietetyczki Magdalena Jarzynka-Jendrzejewska i Ewa Sypnik-Pogorzelska, ekspertki kampanii.
Zaledwie 2-3 porcje produktów zbożowych w diecie dziecka
W sondażu zapytano opiekunów, ile porcji produktów zbożowych dziennie spożywają ich dzieci. Najczęściej jedzą one dwie porcje każdego dnia (według 38%), rzadziej na ich talerzu pojawiają się 3 porcje dziennie (29% odpowiedzi). 4 porcje produktów zbożowych każdego dnia podaje dziecku zaledwie co siódmy rodzic , a jedynie 3% ankietowanych serwuje swoim pociechom 5 porcji codziennie.
Za mało produktów z pełnego ziarna
W jadłospisie polskich dzieci produkty zbożowe z pełnego ziarna goszczą nieczęsto. Tylko co ósmy rodzic deklaruje, że uwzględnia je w dziecięcym menu kilka razy dziennie. 1/3 dorosłych podaje pełnoziarniste produkty jedynie raz dziennie, a jeszcze rzadziej, bo zaledwie kilka razy w tygodniu, serwuje je aż 35% opiekunów.
- Prawidłowa dzienna dawka to 3-5 porcji produktów zbożowych. Ich ilość w ramach jednej porcji można porównać do zaciśniętej piąstki dziecka. Ważne jest, aby co najmniej połowę wszystkich zjadanych produktów zbożowych stanowiły te z pełnego ziarna. Zasady zdrowego żywienia powinny towarzyszyć nam każdego dnia. Starajmy się zamienić jasny, klasyczny makaron na pełnoziarnisty, pieczywo białe na ciemne, a biały ryż na przykład na kasze, których mamy naprawdę szeroki wybór i na pewno każde dziecko znajdzie taką, która mu zasmakuje. – Magdalena Jarzynka-Jendrzejewska.
Najlepsze z mlekiem lub jogurtem oraz jako dodatek do obiadu
Co drugi rodzic serwuje produkty zbożowe swojemu dziecku z mlekiem lub jogurtem. Podobna liczba opiekunów podaje przetwory ze zbóż jako dodatek do dania głównego, np. mięsa i warzyw, a niewiele mniej wykorzystuje je jako bazę do przygotowania śniadania. Najrzadziej natomiast zboża stanowią bazę do przygotowania deseru czy podwieczorku.
- Doskonałym sposobem na przemycenie zbóż w diecie dziecka są właśnie desery. Z płatków zbożowych można przygotować pyszne granole, muffiny lub ciasteczka, dodając do nich sezonowe owoce bądź ulubione bakalie. Dobrym pomysłem na słodkie co nieco dla najmłodszych będą sycące koktajle z kaszą jaglaną, sałatka owocowa z kuskusem lub gotowaną kaszą gryczaną, a nawet batoniki, budyń czy naleśniki. Takie desery nie tylko umilą dzieciom zabawę czy naukę, ale też dostarczą im pokładów energii na długi czas do wykonywania codziennych zadań. Asortyment produktów zbożowych jest tak różnorodny, że możemy spożywać je codziennie do każdego posiłku i nigdy się nimi nie nudzić – dodaje Ewa Sypnik-Pogorzelska.
Organizatorem kampanii promocyjno-edukacyjnej „Produkty zbożowe - pyszne i zdrowe!” jest Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych.
Więcej informacji o kampanii znajduje się na stronie internetowej oraz na Facebooku:
http://www.produktyzbozowe.pl/
https://www.facebook.com/ProduktyZbozowe/
[1] Sondaż zrealizowany przez SW Research Agencję Badań Rynku i Opinii metodą wywiadów on-line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel, na reprezentatywnej próbie matek dzieci do lat 18 (N=505), w marcu 2024 r.

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba

Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Maciej Dowbor: Domówki i rolki przyniosły nam dużo większą popularność niż telewizja. Ludzie nas odbierają jak dobrych znajomych
Prezenter przyznaje, że domówki online i publikowane w mediach społecznościowych rolki pozwoliły im zbudować mocną pozycję w cyfrowym świecie. Dzięki nim zyskali dużo większą popularność niż z racji udziału w różnych projektach telewizyjnych czy serialowych. Maciej Dowbor odczuwa dużą satysfakcję z tego, że ich działalność internetowa przyciąga miliony odbiorców, zainteresowanie proponowanymi przez nich treściami nie słabnie, a widzowie, z którymi się spotykają na ulicy, traktują ich jak dobrych znajomych.
Konsument
Rynek gier mobilnych w Polsce może być wart prawie 0,5 mld dol. do 2030 roku. Za tym idzie rozwój smartfonów dla graczy

W 2030 roku liczba użytkowników gier mobilnych w Polsce może przekroczyć 7,1 mln, a przychody z rynku będą bliskie 470 mln dol. – wynika z danych Statista. Wraz ze wzrostem liczby graczy rozwija się także rynek urządzeń do gamingu mobilnego. Zdaniem przedstawicieli ZTE Polska, producentów smartfonów nubia, których dwa nowe modele miały właśnie swoją premierę w Polsce, ten segment krajowego rynku wciąż jest słabo zagospodarowany, a do tej pory dominowały na nim głównie urządzenia zaawansowane i drogie. Dużą rolę w udoskonalaniu sprzętu dla graczy odgrywa sztuczna inteligencja.
Dom i ogród
Sandra Kubicka: Najpierw kupiłam małą domową szklarnię na zioła. A teraz zamówiłam duży model do ogrodu i będę tam mieć pomidory, ogórki i truskawki

Modelka czerpie dużą radość z własnoręcznie wyhodowanych ziół i warzyw. Swoją przygodę z ogrodnictwem zaczęła od małej domowej szklarni kupionej w sklepie internetowym, a już niedługo będzie miała szklarnię z prawdziwego zdarzenia. Sandra Kubicka nie ukrywa, że teraz z dużą niecierpliwością czeka na to, jaki plon wydadzą sadzonki pomidorów. Na razie rosną jak na drożdżach.