Komunikaty PR

Za mało porcji zbóż w diecie polskich dzieci, pełne ziarno zbyt rzadko na ich ta

2024-08-02  |  11:58
Biuro prasowe

W codziennym jadłospisie najmłodszych brakuje produktów zbożowych – spożywają je w niewystarczającej ilości, a na dodatek jedzą za mało posiłków z pełnego ziarna. Tych oraz innych ciekawych wniosków dostarcza sondaż[1] zrealizowany w ramach I edycji kampanii „Produkty zbożowe – pyszne i zdrowe!”. Spostrzeżeniami z badania dzielą się dietetyczki Magdalena Jarzynka-Jendrzejewska i Ewa Sypnik-Pogorzelska, ekspertki kampanii.

 

Zaledwie 2-3 porcje produktów zbożowych w diecie dziecka

W sondażu zapytano opiekunów, ile porcji produktów zbożowych dziennie spożywają ich dzieci. Najczęściej jedzą one dwie porcje każdego dnia (według 38%), rzadziej na ich talerzu pojawiają się 3 porcje dziennie (29% odpowiedzi). 4 porcje produktów zbożowych każdego dnia podaje dziecku zaledwie co siódmy rodzic , a jedynie 3% ankietowanych serwuje swoim pociechom 5 porcji codziennie.

Za mało produktów z pełnego ziarna

W jadłospisie polskich dzieci produkty zbożowe z pełnego ziarna goszczą nieczęsto. Tylko co ósmy rodzic deklaruje, że uwzględnia je w dziecięcym menu kilka razy dziennie. 1/3 dorosłych podaje pełnoziarniste produkty jedynie raz dziennie, a jeszcze rzadziej, bo zaledwie kilka razy w tygodniu, serwuje je aż 35% opiekunów.

- Prawidłowa dzienna dawka to 3-5 porcji produktów zbożowych. Ich ilość w ramach jednej porcji można porównać do  zaciśniętej piąstki dziecka. Ważne jest, aby co najmniej połowę wszystkich zjadanych produktów zbożowych stanowiły te z pełnego ziarna. Zasady zdrowego żywienia powinny towarzyszyć nam każdego dnia. Starajmy się zamienić jasny, klasyczny makaron na pełnoziarnisty, pieczywo białe na ciemne, a biały ryż na przykład na kasze, których mamy naprawdę szeroki wybór i na pewno każde dziecko znajdzie taką, która mu zasmakuje.  – Magdalena Jarzynka-Jendrzejewska.

 

Najlepsze z mlekiem lub jogurtem oraz jako dodatek do obiadu

Co drugi rodzic serwuje produkty zbożowe swojemu dziecku z mlekiem lub jogurtem. Podobna liczba opiekunów podaje przetwory ze zbóż jako dodatek do dania głównego, np. mięsa i warzyw, a niewiele mniej wykorzystuje je jako bazę do przygotowania śniadania. Najrzadziej natomiast zboża stanowią bazę do przygotowania deseru czy podwieczorku.

- Doskonałym sposobem na przemycenie zbóż w diecie dziecka są właśnie desery. Z płatków zbożowych można przygotować pyszne granole, muffiny lub ciasteczka, dodając do nich sezonowe owoce bądź ulubione bakalie. Dobrym pomysłem na słodkie co nieco dla najmłodszych będą sycące koktajle z kaszą jaglaną, sałatka owocowa z kuskusem lub gotowaną kaszą gryczaną, a nawet batoniki, budyń czy naleśniki. Takie desery nie tylko umilą dzieciom zabawę czy naukę, ale też dostarczą im pokładów energii na długi czas do wykonywania codziennych zadań. Asortyment produktów zbożowych jest tak różnorodny, że możemy spożywać je codziennie do każdego posiłku i nigdy się nimi nie nudzić dodaje Ewa Sypnik-Pogorzelska

 

Organizatorem kampanii promocyjno-edukacyjnej „Produkty zbożowe - pyszne i zdrowe!” jest Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych.

 

Więcej informacji o kampanii znajduje się na stronie internetowej oraz na Facebooku:

http://www.produktyzbozowe.pl/

https://www.facebook.com/ProduktyZbozowe/

 


[1] Sondaż zrealizowany przez SW Research Agencję Badań Rynku i Opinii metodą wywiadów on-line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel, na reprezentatywnej próbie matek dzieci do lat 18 (N=505), w marcu 2024 r.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Dziecko Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum Biuro prasowe
2025-06-12 | 06:00

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Gliwice dołączyły do ogólnopolskiej sieci Amazon STEM Kindlotek – przestrzeni edukacyjnych wspierających rozwój dzieci i młodzieży w obszarach nauk ścisłych
Dziecko Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba
2024-12-23 | 01:00

Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba

Klocki LEGO dla młodych odkrywców! Zestaw Lwiątko Simba to doskonały sposób na przybliżenie najmłodszym przygód „Króla Lwa”. Dzieci od 6 roku życia
Dziecko Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce
2024-12-20 | 11:00

Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce

W okresie świątecznym polski producent fotelików samochodowych, firma Avionaut, zaangażował się w akcję charytatywną na rzecz Stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce. W ramach

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Handel

Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.

Problemy społeczne

Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]

W latach 2020–2029 zmiana struktury społecznej doprowadzi do skurczenia się rynku pracy aż o milion pracowników. Trend ten wymusi na pracodawcach konieczność podejmowania konkretnych działań zmierzających do aktywizacji pomijanych dotąd grup społecznych. – Inkluzywność to nie tylko kwestia etyczna, to strategiczna odpowiedź na kryzys demograficzny i niedobór siły roboczej – wskazuje Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.