Za mało porcji zbóż w diecie polskich dzieci, pełne ziarno zbyt rzadko na ich ta
W codziennym jadłospisie najmłodszych brakuje produktów zbożowych – spożywają je w niewystarczającej ilości, a na dodatek jedzą za mało posiłków z pełnego ziarna. Tych oraz innych ciekawych wniosków dostarcza sondaż[1] zrealizowany w ramach I edycji kampanii „Produkty zbożowe – pyszne i zdrowe!”. Spostrzeżeniami z badania dzielą się dietetyczki Magdalena Jarzynka-Jendrzejewska i Ewa Sypnik-Pogorzelska, ekspertki kampanii.
Zaledwie 2-3 porcje produktów zbożowych w diecie dziecka
W sondażu zapytano opiekunów, ile porcji produktów zbożowych dziennie spożywają ich dzieci. Najczęściej jedzą one dwie porcje każdego dnia (według 38%), rzadziej na ich talerzu pojawiają się 3 porcje dziennie (29% odpowiedzi). 4 porcje produktów zbożowych każdego dnia podaje dziecku zaledwie co siódmy rodzic , a jedynie 3% ankietowanych serwuje swoim pociechom 5 porcji codziennie.
Za mało produktów z pełnego ziarna
W jadłospisie polskich dzieci produkty zbożowe z pełnego ziarna goszczą nieczęsto. Tylko co ósmy rodzic deklaruje, że uwzględnia je w dziecięcym menu kilka razy dziennie. 1/3 dorosłych podaje pełnoziarniste produkty jedynie raz dziennie, a jeszcze rzadziej, bo zaledwie kilka razy w tygodniu, serwuje je aż 35% opiekunów.
- Prawidłowa dzienna dawka to 3-5 porcji produktów zbożowych. Ich ilość w ramach jednej porcji można porównać do zaciśniętej piąstki dziecka. Ważne jest, aby co najmniej połowę wszystkich zjadanych produktów zbożowych stanowiły te z pełnego ziarna. Zasady zdrowego żywienia powinny towarzyszyć nam każdego dnia. Starajmy się zamienić jasny, klasyczny makaron na pełnoziarnisty, pieczywo białe na ciemne, a biały ryż na przykład na kasze, których mamy naprawdę szeroki wybór i na pewno każde dziecko znajdzie taką, która mu zasmakuje. – Magdalena Jarzynka-Jendrzejewska.
Najlepsze z mlekiem lub jogurtem oraz jako dodatek do obiadu
Co drugi rodzic serwuje produkty zbożowe swojemu dziecku z mlekiem lub jogurtem. Podobna liczba opiekunów podaje przetwory ze zbóż jako dodatek do dania głównego, np. mięsa i warzyw, a niewiele mniej wykorzystuje je jako bazę do przygotowania śniadania. Najrzadziej natomiast zboża stanowią bazę do przygotowania deseru czy podwieczorku.
- Doskonałym sposobem na przemycenie zbóż w diecie dziecka są właśnie desery. Z płatków zbożowych można przygotować pyszne granole, muffiny lub ciasteczka, dodając do nich sezonowe owoce bądź ulubione bakalie. Dobrym pomysłem na słodkie co nieco dla najmłodszych będą sycące koktajle z kaszą jaglaną, sałatka owocowa z kuskusem lub gotowaną kaszą gryczaną, a nawet batoniki, budyń czy naleśniki. Takie desery nie tylko umilą dzieciom zabawę czy naukę, ale też dostarczą im pokładów energii na długi czas do wykonywania codziennych zadań. Asortyment produktów zbożowych jest tak różnorodny, że możemy spożywać je codziennie do każdego posiłku i nigdy się nimi nie nudzić – dodaje Ewa Sypnik-Pogorzelska.
Organizatorem kampanii promocyjno-edukacyjnej „Produkty zbożowe - pyszne i zdrowe!” jest Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych.
Więcej informacji o kampanii znajduje się na stronie internetowej oraz na Facebooku:
http://www.produktyzbozowe.pl/
https://www.facebook.com/ProduktyZbozowe/
[1] Sondaż zrealizowany przez SW Research Agencję Badań Rynku i Opinii metodą wywiadów on-line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel, na reprezentatywnej próbie matek dzieci do lat 18 (N=505), w marcu 2024 r.
![Spędźcie FestiwaLove wakacje w Atrium Biała! Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_1676104464,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Spędźcie FestiwaLove wakacje w Atrium Biała!
![Start akcji „Powrót do szkoły” w sklepach sieci Netto](/files/_uploaded/glownekonf_616035828,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Start akcji „Powrót do szkoły” w sklepach sieci Netto
![Karmienie piersią w pierwszych tygodniach – praktyczne porady](/files/_uploaded/glownekonf_1317346451,w_169,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Karmienie piersią w pierwszych tygodniach – praktyczne porady
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Nie żyje Bogumiła Wander
![](/files/1922771799/wander,w_274,r_png,_small.png)
Bogumiła Wander: Bardzo tęsknię za telewizją, oglądam bez przerwy. Żałuję, że tak wcześnie odeszłam z pracy
Zdrowie
![](/files/1922771799/klimentowie-migreny-foto-ram,w_274,_small.jpg)
Lenka Klimentová: Od 12. roku życia męczą mnie silne migreny. Najbardziej cierpiałam w czasie ciąży, kiedy nie mogłam brać tabletek
Tancerka przyznaje, że ataki migreny uniemożliwiają jej normalne funkcjonowanie i czasami nie jest w stanie nic zrobić, nawet wykonać najprostszych czynności. I choć próbowała już wielu metod, by złagodzić tę niezwykle uciążliwą dolegliwość, to na dłuższą metę wszystko staje się nieskuteczne. Pomagają jedynie silne tabletki. Lenka Klimentová wspomina, że kiedy była w ciąży, przez pierwsze miesiące nie mogła się ratować w ten sposób i z ogromnym bólem musiała wziąć udział w pokazie tańca.
Nauka
Zła dieta może powodować obniżenie nastroju i zdolności poznawczych. Naukowcy potwierdzają związek żywienia z neurochemią
![](/files/1922771799/hepsomali-mozg-zywienie-foto1,w_133,r_png,_small.png)
Jedzenie niezdrowej żywności może prowadzić do zmian w mózgu, związanych z depresją i zaburzeniami lękowymi. Obniżeniu mogą też ulec zdolności poznawcze. Do takich wniosków doszli naukowcy z Wielkiej Brytanii, obserwując skany mózgów pacjentów z różnymi nawykami żywieniowymi. Uwidocznione zostały zmiany w neuroprzekaźnikach i objętości istoty szarej u osób, które mają złą dietę, w porównaniu z tymi, które stosują dietę śródziemnomorską. Badacze wciąż poszukują potwierdzenia mechanizmów, które sprawiają, że jedzenie ma taki wpływ na kondycję ośrodkowego układu nerwowego. Jedna z koncepcji zakłada powiązanie ich z nieprawidłowościami w mikrobiocie jelitowej.
Handel
Z programów lojalnościowych w sklepach korzysta 85 proc. Polaków. Ważne są dla nich promocje, personalizowane oferty i zbieranie punktów na nagrody
![](/files/1922771799/carrefour-programy-foto-4,w_133,r_png,_small.png)
Przy wyborze sklepu stacjonarnego Polacy zwracają uwagę na dogodną lokalizację, duży wybór produktów i atrakcyjne ceny. Istotne są dla nich również programy lojalnościowe, z których korzysta już 85 proc. konsumentów, a 40 proc. decyduje się na zakupy właśnie ze względu na oferowane w nim rabaty – wynika z badania SW Research na zlecenie sieci Carrefour. Przyszłością rozwoju takich programów są spersonalizowane oferty, które pomagają klientom oszczędzać pieniądze na produktach kupowanych przez nich najczęściej. W taką stronę swoją platformę rozwija również Carrefour. Ostatnio sieć połączyła siły z programem Payback, przez co zasięg programu lojalnościowego zwiększył się do 10 mln klientów.