Komunikaty PR

Dzisiaj Dzień Bezpiecznego Komputera- ekspert radzi, jak być bezpiecznym w sieci

2023-10-12  |  09:45
Biuro prasowe
Do pobrania docx ( 0.03 MB )

Dzisiaj obchodzimy Dzień Bezpiecznego Komputera, jednak o bezpieczeństwo powinniśmy dbać zawsze, a nie tylko od święta. Codziennie czytamy informację o nowych atakach phishingowych skierowanych do określonej grupy odbiorców, niestety w wielu przypadkach skutecznych. Ofiary ponoszą różnego rodzaju straty, o czym dowiesz się z poniższego tekstu.

Czym jest phishing?

To słowo z języka angielskiego, niemające jeszcze utrwalonego odpowiednika w języku polskim. Phishing to oszustwo internetowe polegające na podszywaniu się pod inną osobę lub instytucję w celu wyłudzenia wrażliwych danych (danych osobowych, kontaktowych, logowania, haseł, numerów kart bankowych wraz z kodami CVV i innych istotnych informacji) lub zainfekowania komputera albo telefonu komórkowego złośliwym oprogramowaniem. 

Dane te są wykorzystywane do różnych działań przestępczych, przykładowo:

  1. kradzieży środków z rachunków w instytucjach finansowych,
  2. kradzieży tożsamości celem zaciągnięcia pożyczek lub kredytów, 
  3. przejęcia naszych kont w serwisach społecznościowych czy platformach zakupowych,
  4. wynajmu mieszkania, hotelu czy samochodu,
  5. kupna różnego rodzaju dóbr w naszym imieniu,
  6. zakładania rachunków bankowych i kont w innych instytucjach finansowych, które następnie wykorzystywane są w procesie prania pieniędzy,
  7. sprzedaży naszych danych w celu dalszego rozpowszechniania spamu lub phishingu bądź popełniania innego rodzaju przestępstw. 

Zjawisko to jest groźne z wielu względów, a przestępcy niestety są coraz lepiej przygotowani do skutecznej kradzieży. Najczęściej docierają do nas za pomocą e-maila lub SMS-a. 

Jak rozpoznać phishing? 

Trzeba zwrócić uwagę na kilka przykładowych elementów:

  1. Strony internetowe, na które jesteśmy przekierowywani w wyniku kliknięcia w fałszywy link łudząco przypominają prawdziwą stronę, np. banku. Jeszcze niedawno w radach dotyczących tego, jak wykryć fałszywą witrynę, wskazywano m.in. na słabej jakości grafikę lub błędy językowe. Dzisiaj to już rzadkość. Przestępcy idealnie odwzorowują oryginalną stronę, dbają o jej poprawność językową, szczegóły, tak aby jak najwierniej naśladowała pierwowzór. 
  2. Innym elementem, wobec którego wskazuje się na konieczność jego sprawdzenia, jest adres strony internetowej, na której przebywamy. Czasami adres fałszywej strony jest zupełnie inny od prawdziwej i wtedy mamy pewność, że znaleźliśmy się tam, gdzie być nie powinniśmy. Jednak najczęściej przestępcy wymyślają adres łudząco podobny do adresu strony oryginalnej, różniący się tylko jakimś drobnym elementem (zamienione kolejnością znaki, wstawiony w adresie myślnik lub akcent przy literze, np. ogonek, dwie kropki itd.). Najbardziej podstępnym sposobem jest wstawienie do adresu litery z innego alfabetu wyglądającej identycznie lub bardzo podobnie (niestety są takie litery) - wykrycie tego zabiegu jest bardzo trudne, nawet dla specjalisty. 
  3. Zbieżność czasowa otrzymania wiadomości z realną sytuacją w naszym życiu. Dobrym przykładem jest oczekiwanie na przesyłkę i otrzymanie wiadomości SMS o konieczności dopłaty za paczkę z powodu jej większego ciężaru lub zmiany cennika albo niemożności wysłania z centrum dystrybucyjnego. Ileż takich akcji phishingowych przeprowadzono w okresie pandemii, kiedy większość z nas kupowała online i czekała na dostarczenie towaru. Inny przykład może stanowić sytuacja, w której czynny użytkownik Facebooka otrzymuje wiadomość o nietypowej aktywności zarejestrowanej na jego koncie z prośbą o podanie hasła, rzekomo w celu zabezpieczenia profilu. Kreatywność przestępców jest tu nieograniczona i zwykle dostosowana do aktualnej rzeczywistości, tak aby otrzymana wiadomość nie budziła podejrzeń, miała nasz osobisty kontekst. 
  4. Manipulacja polegająca na grożeniu, zastraszaniu, wzbudzaniu naszego niepokoju. Wiadomość o niedopłacie za gaz w sezonie grzewczym i grożenie jego odcięciem, wiadomość o niedopłacie podatku, mandacie, wykryciu niedozwolonych treści na komputerze itd. Mimo że te schematy są znane i wielokrotnie opisane, kiedy emocje biorą górę, czujność każdego może być narażona na szwank.

Aktualnie pojawiają się nowe odmiany phishingu, w tym:

  1. Voice phishing (vishing), czyli oszustwo głosowe (np. podszycie się pod pracownika banku) dokonywane za pomocą techniki tzw. spoofingu, która polega na sfałszowaniu identyfikatora dzwoniącego (na ekranie telefonu będziemy widzieć, że dzwoni bank),
  2. Deepfake phishing, a więc użycie obrazu osoby (realnej lub nieistniejącej) wygenerowanego przez sztuczną inteligencję w celu uwiarygodnienia kontaktu/oferty. 

Jakie zagrożenia niesie przyszłość? 

Z pewnością przestępcy będą coraz szerzej korzystać ze sztucznej inteligencji. Już dzisiaj odnotowywane są próby podszywania się przy pomocy wygenerowanego przez sztuczną inteligencję głosu w popularnej ciągle metodzie wyłudzeń „na wnuczka”. Osoby starsze, mogące mieć osłabiony słuch, są tu szczególnie narażone. Pojawiły się również fałszywe reklamy, w których znane osoby - a właściwie ich wizerunki wygenerowane przez sztuczną inteligencję - zachęcają do intratnych inwestycji. W miarę postępu technologii coraz trudniej będzie odróżnić to, co prawdziwe, od tego, co fałszywe. 

I dlatego:

  1. Zawsze stosujemy zasadę ograniczonego zaufania - wszystko może być oszustwem.
  2. Zwracamy uwagę nietypowe prośby od członka rodziny, współpracownika czy używanego przez nas serwisu, zwłaszcza jeśli dotyczą przekazania poufnych danych, przelania środków pieniężnych, instalacji oprogramowania itp.
  3. Przyjrzyjmy się dokładniej szczegółom: adresowi strony, danych nadawcy e-maila czy dzwoniącej do nas osoby, grafikom, językowi, zwłaszcza w kontekście składni i błędów. 
  4. Jeśli po przeczytaniu wiadomości odczujemy silną emocję zaciekawienia czy strachu albo pilną potrzebę działania, to jest to sygnał ostrzegawczy, że możemy być manipulowani. 
  5. Pośpiech naszych czasów niestety sprzyja przestępcom. Liczą na to, że zadziałamy szybko, bez zastanowienia, automatycznie, w przerwie pomiędzy innymi ważnymi rzeczami. 
  6. Chcąc potwierdzić wiadomość z nadawcą nigdy nie używajmy danych kontaktowych podanych w wiadomości lub na stronie, do której otrzymaliśmy link. Musimy je znaleźć w niezależnym źródle. 
  7. Do każdego serwisu używamy innego/unikalnego hasła. Użycie menedżera haseł ułatwia ten proces. 
  8. Tam, gdzie to możliwe, włączamy podwójne uwierzytelnienie i nigdy nie podajemy jednorazowych kodów osobom trzecim ani w żaden inny sposób nie autoryzujemy działań, których sami nie podejmujemy. 

 

Dariusz Polaczyk - Risk&Security Manager w Currency One SA

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie TomTom uruchamia specjalną edycję TomTom Traffic Index - Paryż Biuro prasowe
2024-07-11 | 17:35

TomTom uruchamia specjalną edycję TomTom Traffic Index - Paryż

TomTom, specjalista w dziedzinie technologii geolokalizacji, uruchomił specjalną edycję swojego TomTom Traffic Index dla Paryża, który spodziewa się napływu turystów i
IT i technologie Produkty od ręki i profesjonalny doradca, czyli sklepy offline nadal na topie
2024-07-01 | 14:30

Produkty od ręki i profesjonalny doradca, czyli sklepy offline nadal na topie

Klienci wskazują m.in. na możliwość zobaczenia i przetestowania produktu na żywo (44,8% respondentów) oraz porównania różnych urządzeń (36,7%), jako największe zalety
IT i technologie Cropink – Nowe, rewolucyjne narzędzie reklamowe dla marketerów e-commerce
2024-07-01 | 10:00

Cropink – Nowe, rewolucyjne narzędzie reklamowe dla marketerów e-commerce

Feedink - dostawca technologii specjalizujący się w rozwiązaniach dla e-commerce, wprowadził do oferty Cropink – innowacyjne narzędzie reklamowe, które ma na celu

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Bogumiła Wander

Bogumiła Wander: Bardzo tęsknię za telewizją, oglądam bez przerwy. Żałuję, że tak wcześnie odeszłam z pracy

Z wielkim smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Bogumiły Wander, jednej z najbardziej cenionych postaci polskiego świata medialnego. Z tej okazji pragniemy podzielić się z Państwem jednym z ostatnich wywiadów, jakich udzieliła naszej redakcji.

Handel

Z programów lojalnościowych w sklepach korzysta 85 proc. Polaków. Ważne są dla nich promocje, personalizowane oferty i zbieranie punktów na nagrody

Przy wyborze sklepu stacjonarnego Polacy zwracają uwagę na dogodną lokalizację, duży wybór produktów i atrakcyjne ceny. Istotne są dla nich również programy lojalnościowe, z których korzysta już 85 proc. konsumentów, a 40 proc. decyduje się na zakupy właśnie ze względu na oferowane w nim rabaty – wynika z badania SW Research na zlecenie sieci Carrefour. Przyszłością rozwoju takich programów są spersonalizowane oferty, które pomagają klientom oszczędzać pieniądze na produktach kupowanych przez nich najczęściej. W taką stronę swoją platformę rozwija również Carrefour. Ostatnio sieć połączyła siły z programem Payback, przez co zasięg programu lojalnościowego zwiększył się do 10 mln klientów.

Handel

Co jedenasta osoba na świecie głoduje, a jednocześnie gwałtownie przybywa ludzi otyłych. Dużym problemem jest marnowanie żywności

W 2023 roku głodowało 733 mln ludzi, a ponad 2,3 mld zmagało się z umiarkowanym bądź poważnym brakiem bezpieczeństwa żywnościowego, czasami nie jedząc przez cały dzień lub dłużej. Z powodu ostrego niedożywienia każdego roku umiera około miliona dzieci – pokazuje nowy raport „Stan bezpieczeństwa żywnościowego i żywienia na świecie”, opracowany przez pięć wyspecjalizowanych agend ONZ. Z publikacji wynika, że w walce z głodem i niedożywieniem świat cofnął się o kilkanaście lat, do poziomu notowanego w latach 2008–2009. – System żywnościowy potrzebuje głębokich, strukturalnych zmian, ponieważ w tej chwili jest zorientowany na maksymalizację zysków, a nie wyżywienie ludzi – wskazują eksperci.

Media

Rafał Zawierucha: Trzeba być do zawodu aktora w jakimś stopniu powołanym. Nie można jednak mówić ludziom, jak mają żyć, na kogo głosować i co jeść

Zdaniem Rafała Zawieruchy, żeby zostać aktorem, trzeba poczuć w sobie powołanie do wykonywania tego zawodu, mieć talent i charyzmę, ale też być świadomym tego, że niesie on ze sobą wiele trudności i niełatwych decyzji. Na dobrą rolę i na sukces trzeba ciężko zapracować, ale sława jest ulotna, konkurencja duża i szybko można zostać zapomnianym. Artysta sądzi też, że nawet zdobywając dużą popularność i będąc na szczycie, nie wolno się wywyższać, uważać się za wyrocznię i dyktować innym, co mają robić i jak żyć.