Edukacyjne warsztaty w sanitarnym reżimie. Białostoccy uczniowie na Euroweek
Masz-Media Ida Marzenna Szwaczko
Waszyngtona 18/213
15-269 Białystok
maszmedia|wp.pl | |maszmedia|wp.pl
693400464
www.maszmedia.pl
Przełamywanie komunikacyjnych barier, poznawanie innych kultur i spotkania z wolontariuszami z różnych stron świata – takie są zalety warsztatów Euroweek Szkoła Liderów, w których wzięli udział uczniowie Zespołu Szkół Społecznych Fundacji Edukacji „Fabryczna 10”.
Euroweek to program edukacyjny dla dzieci i młodzieży, którego celem jest doskonalenie języka angielskiego, nauka wielokulturowości, komunikacji społecznej oraz rozwój kreatywność. Zajęcia najczęściej prowadzone są w języku angielskim i przybierają różne formy: od interaktywnych warsztatów, poprzez gry symulacyjne, na praktycznych ćwiczeniach kończąc.
Z takich warsztatów w Dusznikach-Zdroju wróciło właśnie 41 uczniów ze szkoły podstawowej i liceum z ZSS przy Fabrycznej. Prócz nich w zajęciach uczestniczyli zagraniczni wolontariusze – uczniowie i studenci z Polinezji Francuskiej, RPA, Malezji i Indonezji, rezydujący w Polsce.
- W tym roku wyjątkowo, ze względu na pandemię w ośrodku nie było młodzieży z innych miast, a tylko uczniowie naszej szkoły. Życie codzienne i wszystkie zajęcia odbywały się w z przestrzeganiem wszelkich reguł reżimu sanitarnego – mówi Beata Łodyga, jedna z opiekunek białostockich wolontariuszy.
Program zajęć obejmował m.in. wirtualne prezentacje poszczególnych krajów – ich tradycji i kultury. Dzięki temu doświadczeniu młodzież w przystępny sposób uczyła się tolerancji i szacunku, podnosząc jednocześnie swoje umiejętności językowe.
- Wolontariusze przedstawiali też zasady wolontariatu międzynarodowego, były zajęcia w podgrupach doskonalące komunikację w języku angielskim i debaty oksfordzkie – opowiada Ewa Tyburczy, opiekunka szkolnego koła wolontariatu. – Udział w tym programie to bardzo cenne doświadczenie, bo mimo ograniczeń spowodowanych pandemią - mogliśmy otrzeć się o wolontariat międzynarodowy i przekonać się, że - niezależnie od wieku - młodzież z wielką energią i zapałem angażuje się w jego działania.
- To też niesamowite doświadczenie edukacyjne, pokazujące jak ważna jest znajomość języków obcych, które umożliwiają komunikację z całym światem – dodaje Beata Łodyga. – Zalety takich warsztatów trudno przecenić – ich celem jest nie tylko integracja młodzieży, ale też nauka prezentacji i współpracy w grupie.
Również dla uczniów, którzy mieli okazję zetknąć się z wolontariatem w takim wymiarze, warsztaty były niezapomnianym przeżyciem.
- Wziąłem udział w Euroweek, bo chciałem zacząć działać na rzecz wolontariatu, ale też poznać inne kultury, inne spojrzenie na świat, prezentowane przez zagranicznych wolontariuszy, czy poszerzyć swoją wiedzę m.in. z geografii, którą się interesuję. Euroweek wydał mi się ciekawą inicjatywą i nie zawiodłem się – mówi licealista Dawid Leszczyński.
Damian Cybulko po raz pierwszy uczestniczył w Euroweeku dwa lata temu w Międzygórzu.
- Byłem pod wrażeniem tamtego wyjazdu, więc nie wahałem się z podjęciem decyzji w tym roku. Mimo, że tym razem zajęcia odbywały się w reżimie sanitarnym, warsztaty były równie interesujące i bardzo pouczające. Do pełnej integracji brakowało trochę innych szkół, ale rozumieliśmy, że w tej sytuacji nie było to możliwe. Cieszę się, że mogliśmy uczestniczyć w tym projekcie.
Program Euroweek - Szkoła Liderów jest prowadzony wspólnie przez dwie organizacje: Fundację Euroweek i Stowarzyszenie Euroweek Szkoła Liderów. Programy są zróżnicowane i dopasowane do potrzeb różnych grupy: dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych, a także dla studentów oraz Global Village przygotowany dla uczestników dorosłych, którzy chcą poprawić swoje kompetencje językowe w zakresie języka angielskiego, sprawności społeczno-kulturowych, jak również poznać inne języki, takie jak: hiszpański, francuski, niemiecki, włoski, rosyjski, suahili, języki azjatyckie i dialekty wolontariuszy i poznać kultury obecne na siedmiu kontynentach świata.

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba

Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Bartłomiej Nowosielski: Kluczowe w leczeniu otyłości jest odpowiednie nastawienie psychiczne. Otoczenie nie zawsze jest wyrozumiałe i empatyczne
Aktor przyznaje, że osoby otyłe z powodu swojego wyglądu często przez otoczenie są odrzucane, marginalizowane i hejtowane. Brak akceptacji i zrozumienia wynika między innymi z tego, że nie brakuje tych, którzy myślą stereotypami i ich zdaniem dodatkowe kilogramy są wynikiem złego odżywiania i lenistwa. Bartłomiej Nowosielski tłumaczy, że otyłość jest chorobą przewlekłą, która wymaga leczenia. By terapia była skuteczna, potrzeba silnej woli i wielu wyrzeczeń. Dla niego w chwilach zwątpienia niezwykle ważne jest również wsparcie ze strony bliskich.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Prawo
Kobietobójstwo jest typem przestępstwa niedookreślonym przez polskie prawo. Świadomość na ten temat jest wciąż zbyt mała

Brakuje usystematyzowanych danych na temat skali problemu, jakim jest kobietobójstwo – wskazuje organizacja Femicide in Poland. U źródeł problemu leży brak uspójnienia baz danych prowadzonych przez poszczególne organy państwowe. Organizacja pracuje nad narzędziami, które pozwolą je zgromadzić w jednym miejscu i udostępnić w formie interaktywnej mapy. Jej przedstawicielka wskazuje również na inne fundamentalne obszary do poprawy. To w szczególności egzekwowanie istniejącego prawa i intensyfikacja działań na rzecz edukacji.