Animacje poklatkowe, wideopamiętniki i przegląd filmowy. Brave Kids online
PR Expert
Przestrzenna 48/3
50-533 Wrocław
akondratowicz|prexpert.com.pl| |akondratowicz|prexpert.com.pl
+48 502 332 358
www.prexpert.com.pl
O spektaklach i występach, a nawet zwykłych warsztatach chwilowo nie ma mowy. Organizatorzy Brave Kids, unikatowego projektu artystyczno-edukacyjnego dla dzieci i młodzieży, znaleźli jednak sposób i przestrzeń dla twórczych działań oraz emocji, czyli kreatywne warsztaty, a także inne wydarzenia w sieci. Już 12 grudnia rozpocznie się kolejny blok bezpłatnego przeglądu filmowego Brave Cinema – Kids in danger online.
Brave Kids może się kojarzyć z jednym wydarzeniem w roku, czyli spotkaniami grup młodych artystów w różnych miastach, zwieńczonych wielkim finałem we Wrocławiu. To siłą rzeczy najbardziej widoczna i spektakularna część projektu, ale działa on przez cały rok, proponując i angażując dzieci w różnego rodzaju działania twórcze, zwykle w formie warsztatów.
– W tym roku Brave Kids angażował 350 dzieci i młodzieży z całej Polski. Dodając do tego ogromną liczbę dzieci Rodzin Goszczących Brave Kids, które włączały się w projekt od 2010 roku, mówimy o sporej grupie odważnych, mądrych, młodych ludzi, którym chce się zmieniać świat. Dlatego czujemy się w obowiązku, by jeszcze bardziej ich inspirować, np. proponując warsztaty edukacyjne z zakresu ochrony środowiska, filmy poruszające tematy ważne dla współczesnego świata jak głód, prawa dziecka, zmiany klimatu. To na działaniach edukacyjnych skupiliśmy się jesienią tego roku – mówi Iwona Frydryszak, producent wykonawczy projektu Brave Kids.
Jesień animacji i filmów
Tej jesieni teatry i domy kultury są jednak zamknięte, dlatego organizatorzy Brave Kids zaproponowali dzieciom kontynuację spotkań w formie online. Np. warsztaty Brave Kids Together rozpoczęły się na żywo pod koniec września, finałem miał być spektakl na scenie Radia Wrocław w listopadzie. Jednak obostrzenia związane z pandemią zmusiły organizatorów do zmiany planów. Nie chcieli jednak przerywać warsztatów, ani z nich rezygnować. Teraz spotkania odbywają się wirtualnie, a narzędziem działań są animacje poklatkowe.
– Odkryliśmy nową gałąź twórczego działania. Obraz nie jest co prawda występem czy przedstawieniem, ale też daje dzieciom możliwość wypowiedzenia się. Animacje opierają się na ich wizjach, rysunkach, wycinankach, opowieściach. Oczywiście do współpracy zapraszamy twórców, którzy zajmują się animacją poklatkową, tworzą ją na co dzień i podpowiadają dzieciom, jak to zrobić – mówi Mary Sadowska-Łakomy, prowadząca warsztaty Brave Kids Together.
Dlaczego wybrano akurat animacje poklatkowe?
– Zależy nam na wspólnym działaniu przełamującym różne bariery, a jest to świetne narzędzie do przekazywania, co dzieci myślą i czują. Jest cenne również dlatego, że pozwala grupie dzieci tworzyć, a później dzielić się tym dziełem z innymi. Tworzenie animacji poklatkowych nie daje może tak silnych wrażeń jak udział w spektaklu, ale ma inną zaletę: od startu do realizacji jest bardzo krótki czas. Dzieci widzą, że ich praca bardzo szybko przekłada się na konkretny efekt artystyczny – wyjaśnia Mary Sadowska-Łakomy.
Spotkania Brave Kids Together jeszcze trwają, ale powstała już pierwsza tego rodzaju animacja w ramach innych warsztatów: Brave Kids dla Ziemi. Można ją obejrzeć na YouTube. Młodzi twórcy inspirowali się tematem zrównoważonego rozwoju oraz zanikającej bioróżnorodności.
Warsztaty z wykorzystaniem animacji poklatkowych zaplanowano też z udziałem Brave Kids, w tym rodzin goszczących, w Wałbrzychu. Ich efektem również będzie krótki film.
Inny nietypowy pomysł na tę jesień to wideopamiętniki. Na czym to polega?
– Będzie to swego rodzaju podsumowanie tegorocznej edycji Brave Kids. Każdy uczestnik nagrywa własny filmik, opowiadając o swoich przeżyciach, uczuciach i przemyśleniach. Dzieci tworzą te filmiki samodzielnie, z wykorzystaniem telefonu, i przesyłają do nas. Na ich podstawie, we współpracy z Domem Filmowym w Gdyni, powstanie 30-minutowy film – wyjaśnia Malika Murzagali, koordynatorka wideopamiętników.
Brave Cinema – Kids in danger online
Akcja filmów toczy się w bardzo różnych sceneriach: w Tokio, w Niemczech, na mongolskim stepie oraz, w przypadku animacji „Czerwony żółw”, na bezludnej tropikalnej wyspie, skrywającej niezwykłą tajemnicę. Bohaterami każdego filmu są młodzi ludzie i dzieci mierzące się z różnego rodzaju wyzwaniami i dylematami, ale też przeżywające swoje radości i nadzieje.
– Poprzez grudniowy przegląd chcemy przypomnieć, że naszym celem od początku jest wspieranie i inspirowanie młodych ludzi z całego świata, często żyjących w trudnych warunkach ekonomicznych, kulturowych czy społecznych – podkreśla Iwona Frydryszak.
W dwóch blokach weekendowych (5-6 oraz 12-13 grudnia) znalazły się łącznie trzy filmy oraz pełnometrażowa animacja. Udział w przeglądzie jest bezpłatny. By obejrzeć filmy w najbliższy weekend, wystarczy się zarejestrować do 11 grudnia do godziny 15.00: https://bit.ly/BraveCinema_Zapisy2.
Więcej informacji na temat przeglądu Brave Cinema – Kids in danger online:
www.facebook.com/BraveCinema/
Finał rozproszony
Brave Kids to unikatowy w skali świata projekt artystyczno-edukacyjny dla dzieci. W dotychczasowych 11 edycjach udział brali młodzi artyści z kilkudziesięciu krajów z pięciu kontynentów.
Tegoroczna edycja Brave Kids przebiegała w zmienionej formie. Z powodu pandemii w warsztatach artystycznych wzięło udział 240 dzieci mieszkających wyłącznie w Polsce. Projekt zawitał do 6 miast. We Wrocławiu odbyły się trzy warsztaty artystyczne, a po jednym w Warszawie, Trójmieście, Wałbrzychu, Przemyślu i Rzeszowie.
Organizatorzy zdecydowali się na zupełnie nową formułę. Zamiast jednego, wspólnego spektaklu na scenie w budynku, zaplanowali przedstawienia i pokazy plenerowe – muzyczne, taneczne lub teatralne – pod nazwą „Brave Kids pod wrocławskim niebem”. Ten rozproszony, ale bardzo ciekawy finał odbył się 29 sierpnia równocześnie w 15 miejscach we Wrocławiu.
Dodajmy, że trwa jeszcze projekt Brave Kids w Gruzji. W jego ramach zaplanowano intensywne warsztaty dla gruzińskich artystów i pedagogów oraz pracę artystyczną z dziećmi, opartą na modelu pracy Brave Kids. Efektem będą cztery pokazy finałowe.
Stowarzyszenie Kultury Teatralnej Pieśń Kozła współpracuje przy realizacji projektu Brave Kids z Caritas Gruzja, już od 2013 roku. W tym roku nawiązano współpracę z kilkoma dodatkowymi organizacjami.
OPOWIEŚĆ WIGILIJNA I KRÓLOWA ŚNIEGU NA ŚWIĘTA W ARTE.TV
Z miłości do gier – Platige Image o kulisach powstawania „Secret Level”
Serial 'Udar' z Jackiem Poniedziałkiem dostępny w streamingu już 17 grudnia
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Muzyka
S. Karpiel-Bułecka: Sam talent nie wystarczy, by odnieść sukces w branży muzycznej. Trzeba też mieć trochę szczęścia i spotkać odpowiednich ludzi
Na przestrzeni ostatnich dwóch dekad, między innymi za sprawą streamingu i powszechnego dostępu do internetu, rynek muzyczny w Polsce przeszedł prawdziwą rewolucję. Zauważają to zarówno doświadczeni artyści, jak Sebastian Karpiel-Bułecka, jak i młodsze pokolenie, reprezentowane przez Miuosha. Obaj wokaliści podkreślają, że sukces w branży muzycznej jest wynikiem wielu czynników. Lider zespołu Zakopower zaznacza, że niezależnie od sytuacji młodzi artyści powinni być konsekwentni i wierzyć w swoje możliwości, bo to jest kluczowe w budowaniu kariery.
Problemy społeczne
Strach przed porażką i brak wiary we własne siły blokują rozwój przedsiębiorczości kobiet. Częściej zakładają za to firmy z misją
Kobiety stanowią mniejszość w zarządach firm, rzadziej też niż mężczyźni zakładają własne działalności gospodarcze. W UE na taki krok decyduje się 10 proc. pracujących pań, w Polsce – 13 proc. – wynika z raportu „Biznes na wysokich obcasach” PIE. Strach przed porażką i brak wiary w swoje umiejętności powstrzymują kobiety częściej niż mężczyzn przed założeniem działalności. Kluczową rolę mogą pełnić programy mentoringowe prowadzone przez kobiety.
Muzyka
Luna: Status materialny moich rodziców przeszkadza mi w karierze. Przestaję postrzegać siebie jako niezależną artystkę, tylko córkę bogaczy
Wokalistka podkreśla, że ścieżka jej kariery i sukcesy w branży muzycznej budzą wiele emocji, również ze względu na to, czym zajmują się jej rodzice. Jest ona bowiem córką milionera Andrzeja Wielgomasa, założyciela i właściciela firmy Dawtona. Jednak jak zaznacza, to, że pochodzi z zamożnego domu, nie ułatwia jej życia, a wręcz jest swoistym balastem. Luna ma świadomość tego, że w opinii niektórych ludzi wszystko, co ma i co osiągnęła, zawdzięcza tylko bogatym rodzicom.